Hvilket headset har DU! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 12 av 45 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 895
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Riktig som zeezar sier. Mine er litt eldre, derfor er det AH-D1000- utgaven. Den har blitt brukt som både reisehodetelefon og hjemmehodetelefon, og begynner derfor å bli smått slitt.
    Er ikke fastlåst til AH-D2000, og kommer nok til å teste ut andre hodetelefoner, men er såpass fornøyd med lyden fra AH-D1000 at jeg er rimelig sikker på at jeg vil ha storebroren. Jeg synes dessuten AH-D1000 kan være litt vond å ha på over tid.
    HA-1 måtte jeg kjøpe inn da det ikke var noe mulighet til å koble til hodetelefoner på hverken forsterker eller CD-spiller. Angrer ikke på det kjøpet.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    technophile, hvis du er så jævla hypp på å diskutere båndbredde og pixelmengde her i en hodetelefontråd,
    Hvis du hadde fulgt med på det som ble skrevet i innleggene så ville du sett at diskusjonen er over (CavaleraRules var enig i mine synspunkter og fjernet de store bildene). Det er ikke noe mer å diskutere, så hvorfor poste et slikt langt, "surt" innlegg?

Ironisk nok forlenger du diskusjonen med innlegget ditt: Jeg er fullstendig klar over at man bør forsøke å holde seg til emnet i tråden, men jeg synes det er relevant å nevne netikette med tanke på de store bildene som ble postet. Min hensikt var imidlertid ikke å starte en lang diskusjon omkring netikette.

Sidene du linket til har forøvrig ingenting med netikette å gjøre. Og det er helt unødvendig å sitere alle de siste innleggene mine, sammen med sitattekstene som andre har skrevet (mitt siste innlegg hadde dessuten ingenting med netikette å gjøre).

Og etikk og netikette sa de på Fretex at man etablerer sansen for ettersom tiden legger år til levealder. Ellers så mister man panten.
    Vel, utifra linkene du ga over og måten du siterer på så kan en jo lure på om du egentlig vet hva netikette dreier seg om Uansett så er denne diskusjonen over for min del.

Denon kommer forresten både i 1000- og 1001-utgave.
    EDIT: Det var jeg ikke klar over. Jeg stusset nemlig litt på om det var en skrivefeil eller ei.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tugron
    Riktig som zeezar sier. Mine er litt eldre, derfor er det AH-D1000- utgaven. Den har blitt brukt som både reisehodetelefon og hjemmehodetelefon, og begynner derfor å bli smått slitt.
    Skjønner, trodde kanskje det dreide seg om en liten skrivefeil

Er ikke fastlåst til AH-D2000, og kommer nok til å teste ut andre hodetelefoner, men er såpass fornøyd med lyden fra AH-D1000 at jeg er rimelig sikker på at jeg vil ha storebroren.
    Nå skal jeg ikke uttale meg for sikkert om D2000 siden jeg bare har lyttet på D5000, men dersom du liker D1000 så tror jeg du vil like D2000.

Jeg synes dessuten AH-D1000 kan være litt vond å ha på over tid.
    Jeg synes faktisk D1001 (som ser omtrent helt lik ut som D1000) er ganske behagelige (de mest behagelige jeg har eid/prøvd i denne prisklassen), men størrelsen på hodet og ørene har nok litt å si.

HA-1 måtte jeg kjøpe inn da det ikke var noe mulighet til å koble til hodetelefoner på hverken forsterker eller CD-spiller. Angrer ikke på det kjøpet.
    Jeg synes HA-1 er ganske bra til prisen. For noen år siden kjøpte jeg en Rega Ear (som kostet omtrent det samme som HA-1, dersom jeg ikke husker helt feil), men jeg ble ganske skuffet over lydkvaliteten (for mye bakgrunnsstøy).

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi ikke la en av moderatorene eller admin'ene få kommentere dette med bildestørrelse?
    Hvis serverplass ikke er et problem, så ser jeg ikke helt at "Houston, we have a problem" gjelder her....

Det virker ikke slik i andre tråder.
    På den annen side: nå er hodetelfoner noe som er definert som smått og lite, så det er kanskje akkurat her at det er riktig med mindre bilder

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No problem, I rest my case. Og technophile: du takla jo mitt lille utbrudd bra. Håper du ser humoren i innlegget, selv om jeg nå forstår at det sarkastiske snerret ikke trengtes. Og nei, jeg er ikke sur. Vi fortsetter på temaet.

Huston: all well on board!

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beyerdynamic DT-770 Pro 32 ohm. Er veldig fornøyd med dem.

Som forsterker bruker jeg en gammel amp fra Sony. Den funker godt, men litt mye bass muligens. (Ikke at den plager meg)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    technophile:
    Går nok bra det. Jeg har fått hørt en del på AH-D2000 hos bekjente, dog med annen forsterker, og det ga mersmak. Samtidig har HA-1 gjort en veldig bra jobb her i heimen, så vil tippe at AH-D2000 vil spille nok så bra med den.
    Og det med størrelse på hodet kan nok ha litt å si. Men jeg brukte de en god stund før jeg begynte å reagere på det. Samtidig syns jeg AH-D2000 har vært en fryd å ha på hver gang jeg har prøvd de, og lyden har vært fortreffelig.

Er i tillegg student, og har begrensede midler til innkjøp.:P

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No problem, I rest my case. Og technophile: du takla jo mitt lille utbrudd bra. Håper du ser humoren i innlegget, selv om jeg nå forstår at det sarkastiske snerret ikke trengtes. Og nei, jeg er ikke sur. Vi fortsetter på temaet.
    Ja, vi legger dette bak oss og fokuserer på trådemnet

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skaffet meg Sennheiser HD800 for ikke så lenge siden. I de siste årene har jeg hatt AKG 701 som jeg har hatt mye glede av. Inntil jeg fikk HD800 så var 701 de mest detaljerte og luftige hodetelefonene jeg hadde hørt. 701 på sin side erstattet Sennheiser HD650 med Cardas-kabelen (kabelen bidro til å løfte litt på "sløret" til HD650). HD650 er den Sennheiser-hodetelefonen som jeg har vært mest fornøyd med (selv om HD600 bare var markant dårligere).

Grunnen til at jeg skaffet meg HD800 var at jeg ønsket en erstatter til AKG 701. Selv om de låt veldig bra så kunne de være ukomfortable i lengden på grunn av hodebøylen. Erstatteren måtte være minst like oppløst, luftig og detaljert som 701. Jeg hadde hørt mye positivt om HD800 og den fanget min oppmerksomhet siden den ofte ble sammenlignet med 701. Mange hevdet at den hadde samme karakter som 701 (noe som var av stor betydning for meg), bortsett fra at den var bedre på alle områder. HD800 kom også best ut i direkte sammenligninger mot HD650.

Jeg er svært fornøyd med HD800: De overgår 701 på luftighet, detaljeringsnivå, perspektiv og romfølelse. Dette anser jeg som en liten prestasjon i seg selv, ettersom jeg aldri tidligere har hørt hodetelefoner som er i nærheten av 701 på disse områdene. HD800 har også litt bedre bass (strammere og renere). Men jeg vil ikke si at forskjellen er som natt og dag. 701 er dessuten langt rimeligere og slik sett representerer den bedre valuta for pengene.

HD800 er helt klart de mest komfortable hodetelefonene jeg har hatt. Det er litt uvant å ha dem på i starten, fordi øreklokkene er såpass store at de ikke rører ørene mine. Det føles som om det ikke er noe som dekker ørene i det hele tatt. Hodebøylen er dessuten veldig komfortabel og fordeler vekten mye bedre enn 701. Øreklokkene er dekt av et spesielt stoff som føles veldig behagelig mot huden. Jeg liker også at HD800 er konstruert på en slik måte at deler lettere kan byttes ut for vedlikehold eller kabeloppgraderinger. På bøylen står serienummeret og på mitt eksemplar hadde det passert 6000 (jeg har bedt om å få tilsendt frekvensresponsen for mitt eksemplar).

I de siste årene har jeg brukt Musical Fidelity X-Can V3 som hodetelefonforsterker. Lyden kan karakteriseres som behagelig og delikat. Den er også fullstendig støyfri (jeg kan skru volumet opp til 0 desibel -- hvilket er ekstremt høyt -- og allikevel hører jeg ikke noe støy eller sus). Når det er stille partier i musikken er bakgrunnen helt kullsort, for å bruke en billedlig metafor. Jeg har imidlertid bestilt X-Can V8 etter å ha lest noen meget positive omtaler.

EDIT: Valget falt til slutt på Lehmann Black Cube Linear istedet. Det er denne hodetelefonforsterkeren som Sennheiser brukte under demoen da de introduserte HD800 ifjor. Det sies også at BCL ble brukt under utviklingen av HD800. BCL bør dermed passe veldig bra til HD800.

Før jeg skaffet meg HD800 hadde jeg Denon AH-D5000 i en uke. Den kunne ikke måle seg med 701 når det gjaldt oppløsning og åpenhet. 701 var dessuten litt mer fremoverlent og direkte, med en mer åpen diskant. Denon hadde derimot mer bass og tyngde i bunnen, men noen ganger ble bassen litt i meste laget. Hvis man elsker mye bass så vil nok D5000 være en bra kandidat, men jeg foretrekker et litt mer "nøytralt" lydbilde. D5000 var allikevel ganske engasjerende å lytte på, og de minnet meg litt om Grado SR-125 som jeg hadde for mange år tilbake. Jeg vil karakterisere D5000 som delikat og litt varmere i klangen enn 701.

Denon AH-D1001 brukes når jeg er på farten. Jeg har brukt Koss Porta Pro i mange år og var ganske fornøyd med dem. Problemet var at de ble fort ubehagelige å ha på. Jeg prøvde først noen hodetelefoner i 700-kroners klassen, og selv om de låt bedre var de minst like ukomfortable. Jeg innså at jeg da måtte kjøpe hodetelefoner som ikke hvilte direkte på ørene. Valget falt derfor på D1001, som også låt veldig bra prisen tatt i betraktning. For sengelytting bruker jeg Argon HA-1, en ganske kurant og portabel hodetelefonforsterker.

Jeg har lagt ved noen bilder av Sennheiser HD800, AKG 701 og X-Can V3 (sammen med noen av mine favorittplater).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKG 701 og 702 er vist noen fordømrade gode foner til prisen sammenlignet med mye annet ! Blir at mine settes opp med dedikert dac/amp her i heimen som referansesystemet, skal mye til for å slå disse.

Ellers har jeg for tiden et Beats Solo headsett til innspilling, planen var at dette skulle ta over for Beyerdynamic, men det får vi nå se etter innspilling, ikke overbevisende kvaliteter enda.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Beyerdynamic DT990 Pro, som jeg bruker mye. De er åpne, så de er avhengig av forholdsvis lite støy i rommet.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer kjalvard sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere skrevet at jeg pr idag har ett sennheiser HD650 som jeg bruker hjemme. Dette ble idag kompimentert med ny dac og hodetelefonforsterker. Dacen er en California Labs Sigma II med fine NOS-rør. Forsterkeren er en Little Dot MKIII.

Disse to gir lyden ett vanvittig løft. Lyden er blitt langt mer luftig og klar. Så langt har jeg kun testet ps3 med mp3-filer som kilde, men gleder meg stort til å få inn en ny cd-spiller og også en vinylspiller å koble til moroa.

Til alle dere som har ett godt headsett, men ingen egen forsterker. Gå til innkjøp snarest. Headsettene deres og ikke minst ørene deres fortjener det.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god amp er absolutt viktig dersom man ønsker å utforske potensialet i hodetelefonene.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det alvorlig mye nytt og fint. Føler meg definitivt som en dinosaur i dette selskapet.

Jeg har fremdeles et sett AKG K340 som jeg kjøpte i 1987. Man kunne jo ikke være uten lyd i førstegangstjenesten....

I dag brukes de kun på PC'en for å slippe å belaste familien med mine lyder, eller for å slippe å bli belastet med Gossip girl eller lignende mannskit på TV'n i stua.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    [...] Jeg har fremdeles et sett AKG K340 som jeg kjøpte i 1987. [...]
    Skal ha vært referansekanner fra AKG i sin tid, de der. Det står mye pent om de på Wikiphonia. Men med 360 Ohm i motstand trenger de vel å ampes opp? `AKG K340`i dag betyr in-ear ørepropper, fra samme produsent fant jeg ut ved googling. Tips om modding av øreputer og reparasjon av evt. slakk elastikk i båndet i denne tråden.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de trenger egen forsterker, og de fortjener det forsåvidt også, men har de fått det? Nei, desverre. Ikke prioritert område. Har løyve til å bruke de store høyttalerne nok...

Artig tråd du refererte til der. Elastikkbåndene har gitt seg for lenge siden. Satte inn et par skruer og låste i posisjon tilpasset mitt hode....

De var vel forsåvidt to og en halv gang så dyre som K240 var den gang.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nylig oppgradert til Sennheiser HD800 (fra K701) med Lehmann Black Cube Linear hodetelefonforsterker (erstatter X-Can V3). Primær lydkilde for stereolytting er Oppo BD-83 SE.

Da jeg byttet ut X-Can med Lehmann-forsterkeren så ble lydbildet litt mer fokusert: "Omrisset" til instrumentene kom b.la. tydeligere frem. Lehmann produserte også et litt luftigere bilde og litt strammere bass med mer punch.

Ettersom jeg lytter mye på sopranoer og kvinnelige vokalister så hendte det at K701 og X-can-komboen produserte forvrengning selv ved moderate lyttevolum. Jeg tror dette skyldtes at K701 og/eller X-Can ikke taklet de høyere oktavene til de lyse kvinnestemmene. Dette er ihvertfall en saga blott med HD800 og BCL. Det kan høres ut som en klisje, men denne komboen graver frem detaljer i lydbildet jeg aldri har hørt før. En annen ting jeg liker med dette oppsettet er at det er veldig "ørevennlig": Lyden blir ikke anstrengt eller hard i lengden (den har mange "analoge" kvaliteter) og man kan lytte i timesvis uten å bli rammet av lyttetretthet (nå tar jeg uansett kortere pauser innimellom av hensyn til hørselen min).

Jeg har vedlagt noen bilder av oppsettet mitt (se nedenfor). Komponentene er ikke koblet opp; jeg har bare gruppert dem for illustrasjonens skyld). Hodetelefonstativet er kjøpt fra Woo Audio og jeg synes det industrielle designet passer bra med HD800s futuristiske hi-tech utseende.

To av bildene viser sertifikatet som jeg mottok fra Sennheiser etter at jeg kjøpte HD800. Dette sertifikatet følger ikke med i esken, men sendes etter forespørsel når man registrerer produktet. Jeg har vel mine mistanker om at dette egentlig er et tricks for å få folk til å registrere produktet sitt, men det ser riktignok litt flott ut

EDIT: Selv om Cambridge DacMagic er avbildet nedenfor så bruker jeg Oppo BDP-83 SE som primær kilde for tokanals SACD/CD-lyd (med Van Den Hul The Wave-kabler). Squeezebox'en har jeg kvittet meg med og er byttet ut med en digital transport for iPod fra Onkyo. DacMagic fungerer mer som portabel DAC for bl.a. PC (mer praktisk å koble hodetelefonene til DAC'en via Argon istedetfor å rute lyden via en hodetelefonforsterker tilkoblet hjemmekinoforsterkeren) og iPod-transporten (denne henter ut det digitale signalet fra iPod'en).

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke riktig tråd for dette...

Et tips til dem som er interessert i Beyerdynamic DT770Pro men synes den koster for mye.
    A-T ATH-M50 er en hodetelefon i samme klasse og fåes nå til NOK 900,-

brianf (proaudiomart) på ebay selger disse for USD 90 (make offer og tast inn 90), inkludert frakt blir det USD 125. Med mva og tollgebyr vil dem da koste i underkant av NOK 900.
    En grei pris for et sett som koster rundt 1600 hos nettbutikker/butikker her i landet.
    Jeg har handlet hos brianf tidligere og det er en seriøs selger.
    Audio Technica ATH-M50s Headphone

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    technophile, nirvana kom tidlig i år? Det Sennheiser-oppsettet tåler vel ikke innspillinger som ikke er maksimalt rengjort, eller? Hvordan låter f.eks. en fuzzgitar og (kontrollert) bruk av distortion og reverb i det diademet der?

Ville du tro at f.eks. Grado eller andre merker som "forskjønner" et urenhet lydbilde og kanskje tom. favoriserer en anti-estetisk lydprofil, må til for at man ikke skal bli "audiofilt impotent". (Tenker bare høyt her, ingen personretta ironi eller dissing!)

Regner med anlegget er blitt slipt til og er enda mer lyttevennlig enn i siste rapport. Hvordan er forskjellene nå, en uke etter? Føler du enda bakken under bena?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    technophile, nirvana kom tidlig i år? Det Sennheiser-oppsettet tåler vel ikke innspillinger som ikke er maksimalt rengjort, eller? Hvordan låter f.eks. en fuzzgitar og (kontrollert) bruk av distortion og reverb i det diademet der? ... Regner med anlegget er blitt slipt til og er enda mer lyttevennlig enn i siste rapport. Hvordan er forskjellene nå, en uke etter? Føler du enda bakken under bena?
    For å ta det siste spørsmålet først: Ja, hodetelefonene låter litt bedre enn tidligere (litt mykere klang), men det er som forventet siden innspillingstiden for disse hodetelefonene er på noen hundre timer. Noen drastisk forskjell er det allikevel ikke.

Når det gjelder mindre gode innspillinger: Det er egentlig ikke snakk om hva oppsettet mitt tåler, men heller hva ørene mine synes er akseptabelt Oppsettet er veldig gjennomsiktlig og nøytralt, så dersom opptaket/miksingen er dårlig så skinner det godt igjennom, ja. På den annen side så låter gode opptak knallbra. Det viktigste er allikevel "musikaliteten" i innspillingen. Jeg har plater med mindre gode lydmikser som allikevel er engasjerende å lytte til (dette gjelder flere av platene til f.eks. Kate Bush). God teknisk kvalitet er ikke alt, ihvertfall ikke for meg.

Angående Grado: Jeg har hatt Grado selv i flere år og jeg kan forstå at mange liker den fargede, men også engasjerende lyden (å kalle det "forskjønnelse" av et "urent" lydbilde er vel å ta litt hardt i). Det bunner ut i smak og behag.

Når det gjelder "audiofil impotens" så er vel det et relativt begrep: For noen vil nok mene at vi allerede er audiofilt impotente Dessuten har det mye å gjøre med matching av komponenter i forhold til ens egen musikksmak.

Side 12 av 45 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •