Philips Fidelio X2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips Fidelio X2

Jeg, og sikkert mange med meg forbinder vel ikke akkurat Philips med lydkvalitet av en spesiellt oppegående art.
    Men det tror jeg faktisk Fidelio X2 kan bidra til å forandre på.

Kjøpte mitt sett uhørt, og disse har nå fått kjørt seg i ca. 100 timer nå, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er positivt overrasket over den
    lydkvalitet som X2 innehar.
    De er så pass effektive at de fint kan drives til temmelig høyt volum for eksempel av min Note 4.
    Men det er når de kobles til en god DAC/hodetelefonforsterker at de virkelig får vist hva som bor i dem.
    Jeg bruker Mac-book PRO/ optisk til Hegel HD 25/Lehman Audio Black Cube, som også er drivkilder for min Sennheiser HD 800.
    Vil ikke påstå at de har en utpreget nøytral klang, de heller nok litt mot en varm klangbalanse, med litt heving i mellombassområdet og i
    diskantområdet over 10 kH.
    Men den varme klangen gjør at de ikke på noe som helst tidspunkt virker slitsom eller øretrettende å lytte til over lang tid.
    Synes rett å slett X2 er morsom og engasjerende å lytte til, så jeg har faktisk hatt problemer med å legge de vekk etter at jeg mottok dem.

X2 er store og åpne klokker, og de lekker lyd både ut og inn, men dette er jo i åpne klokkers natur. Vekten er på 380 gram, så de er ikke
    spesiellt lette heller, men bærekomforten er helt ypperlig, passe trykk rundt ørene/hodet og det polstrede hodebåndet fungerer midt i
    blinken, i hvertfall for meg. overhode ikke noe ubehag av å sitte med disse på meg i timevis.

Lydbildet fra X2 har god bredde og dybde, og det er masse luft mellom de enkelte instrumenter, slik at det er lett å skille ut enkelhetene i
    det totale lydbilde, rett og slett vanedannende å lytte til.

Dersom jeg skulle sammenligne X2 med andre hodetelefoner, så tror jeg det nærmeste jeg kan komme er Shure 1540, de er nokså like i
    lydsignatur, selv om Shure er lukkede klokker.

Om jeg kan anbefale Fidelio X2? Ja, så ubetinget, dersom en ikke er ute etter helt korrekt frekvensommråde og klangbalanse.
    En kan i alle fall få mye moro og god lyd dersom en investerer i X2, det har jeg hatt så langt, så jeg anser de 2700 kronene jeg betalte
    for X2 som vel anvendte penger. Det ville jeg også gjort om de kostet endel mer.
    Sist endret av Innvandreren; 07-10-2015 kl 11:25

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tilbakemelding. De gjør det vel godt på tester også men brukeromtale som dette er på mange måter bedre enn tester

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Supertramp.

Stemmer det at X2 gjør det bra på tester. Nå kan en jo lese tester på det meste til en blir helt forvirret, men jeg forsøker å holde meg til en generell brukeropplevelse av disse hodetelefonene, har ikke hatt de lenge nok til at jeg har grunnlag nok til å komme med en
    mer inngående test. Test vil uansett gjenspeile min subjektive oppfattning av det testede objekt, men kan jo selvfølgelig være til
    nytte dersom det er til hjelp for andre til å ta et valg.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin beskrivelse og omtale av X2.
    I andre hifi forum (og hodetelefon forum) regnes X2 som MEGET god i sin prisklasse.
    Personlig mener jeg den er beste åpne hodetelefon i prisklassen < 10000,- Jeg foretrakk X2 over LCD-3 (og 2 og X) fra Audeze.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forsøke å gjøre en sammenligning mellom Fidelio X2 og HD 800.
    Ingen tvil om at HD 800 er en fenomenal hodetelefon, men den gir meg allikevel ikke den sammme lytteglede som jeg opplever
    med X2. Jeg tror rett og slett at HD 800 blir litt for korrekt i sin gjengivelse, det er kansje litt farlig å si det, men jeg oppfatter
    av og til HD 800 som en aning steril i sin presentasjon av musikken, og dette medfører at jeg etter en tid opplever lyttetretthet.
    Dette opplever jeg ikke med X2, den gir meg rett og slett lyst til å fortsette å høre musikk, og jeg har hittil ikke opplevd noe av denne lyttetrettheten som jeg av og til opplever med HD 800. Grunnen til dette tror jeg ligger i det faktum at X2 har en varmere
    klangsignatur selv om den ikke er like korrekt i sin presentasjon som HD 800.
    Vet at mange er opptatt av at det vi kan måle når det gjelder lyd er det eneste saliggjørende ( ref. kabelproblematikken ), men
    jeg tror ikke dette nødvendigvis er så enkelt.
    Når det gjelder psykoakustikk, så tror jeg det menneskelige øre og vår oppfattning av lyd i mange tilfeller kan være forskjellig i forhold til det som er målbart, og det er her forskjellen i målinger mellom X2 og HD 800 Kommer inn.
    Målingene til HD 800 tilsier jo at denne skulle være tilnærmet perfekt, mens målingene til X2 er ganske forskjellig fra HD 800, med
    en heving i mellombassen og i diskanten over 10 kHZ, Hvorfor oppfatter jeg X2 som en mer engasjerende lydformidler?
    Skulle jo tro at en hodetelefon til 3,5 ganger prisen av X2 skulle være overlegen i sin presentasjon av lyd, men faktum er at HD 800
    ikke har vært i stand til å gi meg den aha-opplevelsen som jeg har hatt med X2.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken hodetelefon som har mest korrekt frekvensgang er avhengig av hvilken målemetode som brukes og spesielt hvilken HRTF man tror på.
    I flg. nyere forskning er en heving i bass og diskantområdet nødvendig for å skape "god lyd" (hifi) i hodetelefoner, ref. Paul Barton mfl./Harman group, PSB/NAD/etc...
    I tillegg er frekvensgang bare en av mange måledata man må ha kontroll på for å få en god hodetelefon.

Hvis man er seriøst interessert i emnet er AES uvurderlig:
    [1] Lorho, G. (2009, May). Subjective evaluation of headphone target frequency responses. In Audio Engineering Society Convention 126. Audio Engineering Society.
    [2] Olive, S., Welti, T., & McMullin, E. (2013, May). Listener Preferences for Different Headphone Target Response Curves. In Audio Engineering Society Convention 134. Audio Engineering Society.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også anskaffet meg philips fidelio x2.Hadde HD800 en gang.Et dyrt impulskjøp,etter å ha lest omtaler og slikt.Men ble vel egentlig litt skuffet.Stort lydbilde (selv om eg hadde forventet større etter all skryt den fikk av nettop dette. "som å sitte og høre på høytallere"... Øh,NOT).Og mikrodetaljer til minste bit.MEN,altfor lys og klinisk lyd,med fattig bass.Sikkert veldig realistisk lyd.Men var ikkje noke for meg.Ble fort lyttetrett.

Men philips fidelio x2 er det motsatte.Varm og god lyd.Deilig bass,masse trøkk og punch/dynamik.Rett og slett en nytelse for ørene Og det til 1/4 av prisen for HD800.Hd800 er sikkert perfekt for studio bruk,og for enkelte musikk typer.Men for hjemmekos og allround musikk er x2 perfekt.Kjøpte i samme slengen philips fidelio m2bt.Ikkje like bra som x2,men bra lyd,og digg med uten ledning til sitt bruk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps: Ser shure srh 1540 blir nevnt.Hvordan er støydempingen på desse? Er det bra nok til å bruke på farten? Bil/buss/tog,osv? Har audio technica ath msr 7,men dei er dårlige på dette.Hater å sitte og høre på musikk,samtidigt som man hører motorlyden,varmeapparat,eller musikken på anlegget i bilen,når dama skrur litt opp.hehe :P Er det stort lydbilde på shure srhh 1540?

Bruker også shure se846 på farten.Noen som vet om shure 1540 har lik lydsignatur som desse? 846ene har god lyd,men er for litt ukomfortabelt med iems.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost Vis post
    Ps: Ser shure srh 1540 blir nevnt.Hvordan er støydempingen på desse? Er det bra nok til å bruke på farten? Bil/buss/tog,osv? Har audio technica ath msr 7,men dei er dårlige på dette.Hater å sitte og høre på musikk,samtidigt som man hører motorlyden,varmeapparat,eller musikken på anlegget i bilen,når dama skrur litt opp.hehe :P Er det stort lydbilde på shure srhh 1540?

Bruker også shure se846 på farten.Noen som vet om shure 1540 har lik lydsignatur som desse? 846ene har god lyd,men er for litt ukomfortabelt med iems.

Shure 1540 er egentlig ganske lik Philips Fidelio X2 i lydsignatur. Bassen er omtrent lik fra bergge, mens X2 er aningen mer pågående/åpen i øvre del av frekvensområdet. Når det gjelder komfort så er det 1540 som går av med seieren her, selv om det er med små marginer. Dette gjelder dersom en har en rimelig standard hodeform, da det er små reguleringsmuligheter på 1540.
    1540 er også betydelig lettere enn X2
    Lyddemping utenfra er ikke noe å skryte av for 1540, selv om dette er en lukket hodetelefon, hvordan det er andre veien kan jeg faktisk ikke uttale meg om.
    Når det gjelder morofaktor så holder jeg en knapp på Fidelio X2.
    Når det gjelder Shure 846, så har jeg ikke hørt disse så de gir meg ikke noe sammenligningsgrunnlag med 1540.

Når det gjelder HD 800, så kan jeg forstå at noen kan være misfornøyd med disse til en pris av nærmere 10000. Dette er meget gode hodetelefoner, men jeg har erfart at dersom en skal ha det beste ut av HD 800, så nytter det ikke å pare de med noe annet enn
    høykvalitets utstyr og det bør også være god kvalitet på den musikken en skal lytte på. Dersom disse parameter er oppfyllt, kan det
    være rene lydnirvana å lytte til HD 800, men jeg har også opplevd at det kan være det motsatte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Innvandreren Vis post
    Shure 1540 er egentlig ganske lik Philips Fidelio X2 i lydsignatur. Bassen er omtrent lik fra bergge, mens X2 er aningen mer pågående/åpen i øvre del av frekvensområdet. Når det gjelder komfort så er det 1540 som går av med seieren her, selv om det er med små marginer. Dette gjelder dersom en har en rimelig standard hodeform, da det er små reguleringsmuligheter på 1540.
    1540 er også betydelig lettere enn X2
    Lyddemping utenfra er ikke noe å skryte av for 1540, selv om dette er en lukket hodetelefon, hvordan det er andre veien kan jeg faktisk ikke uttale meg om.
    Når det gjelder morofaktor så holder jeg en knapp på Fidelio X2.
    Når det gjelder Shure 846, så har jeg ikke hørt disse så de gir meg ikke noe sammenligningsgrunnlag med 1540.

Når det gjelder HD 800, så kan jeg forstå at noen kan være misfornøyd med disse til en pris av nærmere 10000. Dette er meget gode hodetelefoner, men jeg har erfart at dersom en skal ha det beste ut av HD 800, så nytter det ikke å pare de med noe annet enn
    høykvalitets utstyr og det bør også være god kvalitet på den musikken en skal lytte på. Dersom disse parameter er oppfyllt, kan det
    være rene lydnirvana å lytte til HD 800, men jeg har også opplevd at det kan være det motsatte.
    Takk for utfylende svar.Da trur eg shure srh 1540 er utelukket for meg.God lyddemping er et must . Har lyst på en lukket hodetelefon,som eg kan bruke på farten og supplere med shure se846 innimellom.Kunne tenkt meg lignende lyd som 846/phidelio x2.Og litt størrelse på lydbildet.Men får vel ikkje i pose og sekk med lukket hodetelefon.Er kjempefonøyd med x2 ene.Trenger vel kanskje litt innspilling.Eneste ulempe,eg klarte å betale selger på finn dobbelt opp,og merket det ikkje før idag.Så håper det ordner seg der.Litt rart han ikkje har git beskjed.Er nesten 2 uker siden eg betalte :P Men han har flere til salgs,så da blir det kanskje et sett til med x2 til min mor Er ivertfall knallgode hodetelefoner og utrolig lettdrevne.Uten tvil det beste headsettet eg har hadt.Og til en "rimelig" penge Eg brukte hd800 sammen med burson ha160,hegel hd2 og hegel hd20.Men dei blei for lyse i lyden.Men nå er jo hd800s på vei neste år.Og så har man jo dei nye orpheus til halv mill.Berre vinna i lotto først eller selge huset :P

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Beyerdynamic DT1770 Pro? Regnes som noe av det bedre i kategorien lukket, over-øret hodetelefon. Til 6k er de litt dyrere enn Shre SRH1540.
    Sist endret av Bar1; 12-08-2015 kl 19:40

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1 Vis post
    Hva med Beyerdynamic DT1770 Pro? Rregnes som noe av det bedre i kategorien lukket, over-øret hodetelefon. Til 6k er de litt dyrere enn Shre SRH1540.

Såg fristende ut.Men har bestemt meg for å vente til neste år.Til sommeren eller noe.kanskje det har dukket opp noe spennende nytt da.

Uansett,så tok eg heller å kjøpte meg ein oppo-ha2 amp/dac.Har fra før av fiio e07k andes.Helt grei.Men ser fram til å se hva oppoen får til Har nettopp kjøpt philips fidelio x2 og fidelio m2bt på forholdsvis finn og black friday.Sparte ein del der.og har fra før audio technica ath msr 7 og shure se846,så fannt ut at den beste oppgraderingen eg kunne gjøre var i mellomleddet mellom ipod/mobil og hodetelefoner Var litt dyr den oppoen,så håper den gjør jobben sin.

Lignende tråder

1. Philips Fidelio M1BT + Android = mono ?
    By 3utt0n in forum Head-Fi
    Svar: 0
    Siste melding: 12-28-2013, 00:26
  2. Svar: 0
    Siste melding: 11-16-2013, 11:13
  3. Philips 47PFL6907 til 7990,- hos Komplett og MPX + Cash-Back fra Philips
    By tommo21 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 2
    Siste melding: 11-23-2012, 22:14
  4. Svar: 0
    Siste melding: 03-30-2008, 05:48
  5. Svar: 7