DAC/Hodetelefonamp til stasjonærpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC/Hodetelefonamp til stasjonærpc

Hei godtfolk!

Jeg har et stort ønske om å forbedre min lydopplevelse fra min stasjonære pc, men vet ikke helt hvordan og håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg på vei.
    Til nå har jeg brukt Beyerdynamic dt 770 pro 80 ohm med et usb-lydkort (Avid mbox mini), men dette er nå solgt og musikk produksjonen er lagt hvor den tilhører, på hylla. Så nå sitter jeg med hodetelefonene koblet rett i det intregrete lydkortet i hovedkortet.

Jeg skulle gjerne hatt noen tips om hva som må til for å få ut potensialet i hodetelefoner. Er en hodetelefonamp/dac koblet gjennom usb en grei vei å gå? Det eneste jeg vet jeg trenger er at utstyret har volumkontroll. Jeg har ikke noe budsjett, men er det verdt det vil jeg strekke meg til 3-4000,- kr.

Alt av tips mottas hjertelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med NAD D1050?
    Jeg har prøvd den, hørte ikke forskjell på den og det intigrerte kortet på min iMac med B&W P7.

DacMagic Plus er også god.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh. Dette er kanskje ikke en veldig populær mening, selv om mye tyder på at det er tilfelle - men når det kommer til DAC (og en del andre audiofile gadgets) spiller placebo en ganske betydelig rolle. Det finnes nok (veldig) små forskjeller mellom forskjellige typer utstyr, men hvis ikke bruk av det integrerte lydkortet ditt gir deg merkbar støy eller for lite driv til å kjøre et par hodetelefoner med høy resistans, er det ikke vits å bruke penger på en ekstern boks. De er dog gode kilder til annen funksjonalitet, som volumknotter, i ditt tilfelle. Dette trenger du ikke bruke mye penger på - relativt billige DACs fra nuForce vil sikkert funke fint.

Men som det ble sagt en eller annen plass, jeg husker ikke hvor: "If taping $100 bills to my headset will make it sound better, I will keep doing it." Hver sin smak.

Konklusjonene fra denne blind-testen kan være til ettertanke:
    http://www.tomshardware.com/reviews/...udio,3733.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på dac`er, og når det kommer til intigrerte PC lydkort, de er ikke spesielt bra.
    Men som sagt, jeg hørte ikke forskjell på D1050 og rett i iMac med P7, men mac er kjent for å ha bedre lydkretser intigrert enn PC da.

En annen ting en ekstern dac kan fikse som ikke er uvanlig på PC/mac, er støy fra headset porten. Noen headset kan også være for tungdrevene for ett internt kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på dac`er, og når det kommer til intigrerte PC lydkort, de er ikke spesielt bra.
    Men som sagt, jeg hørte ikke forskjell på D1050 og rett i iMac med P7, men mac er kjent for å ha bedre lydkretser intigrert enn PC da.
    I linken jeg sendte ble en Realtek-kodek på et normalt hovedkort testet opp mot DACs til oppimot $2000 og viste seg å konkurrere helt fint med dem. Greia er som følger: så lenge en analog til digital konverter opptrer etter spesifikasjonene sine, så farger de ikke signalet av natur - hvis de gjør det er det noe galt med dem. Slik kan integrerte kodeker stille seg på lik linje med mye dyrt utstyr. De byr ikke på noen spesiell funksjonalitet, men hva lydkvalitet angår er de fullstendig brukbar.

En annen ting en ekstern dac kan fikse som ikke er uvanlig på PC/mac, er støy fra headset porten. Noen headset kan også være for tungdrevene for ett internt kort.
    Ja, nettopp. Som jeg nevnte er det altså lite å hente i en ekstern DAC med mindre hovedkortet produserer hørbar støy eller ikke klarer å pushe tilstrekkelig volum ut porten.

For god lydkvalitet mener jeg tiden og pengene aller best investert i oppdrivelse av godt lydmateriale på musikken/filmene/whatever en skal høre på og i gode høyttalere/hodetelefoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg leste den, men er ikke helt sikker på hvor enig jeg er. Dette er egentlig en helt annen diskusjon, men jeg har hatt primært 3 Dac`er, Cambridge dac magic, den i NAD T187, og NAD M51.
    CDM og T187 var det ikke spesielt forskjell på, men fra de og opp til M51 var så og si som natt og dag når det kom til hvor mye detaljer som kom ut. Når ikke bare jeg, men også andre som har hørt lyden jeg har i stua mye, hører forskjell, uten at jeg sier at noe er forandret på annlegget, da tror jeg på det jeg selv hører også. Detaljer som jeg ikke hørte før osv osv.

Da jeg hadde B&W CM5, likte jeg å ha M51 sammen med C165 da det ga en varmere lyd, men etter at jeg byttet til 805D, ble det å bruke c165 grøtete i forhold til ren M51 og rett ut på effekt-trinnet.

Ja, god dac alene er ikke nok, men at det er forskjell på de, det er det (kansje ikke så mye innenfor samme prisklasse), men om du hører forskjell eller ikke, tror jeg har mye med høytalerene å gjøre også.

Jeg har dog ikke testet CDM sammen med 805D, men som sagt, jeg testet mye CDM opp mot M51 med CM5 og fikk andre til å lytte på de forskjellige komboene også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har litt tid, bestill en audio gd 5.32 fra digital impuls.
    http://www.digitalimpuls.no/PC-kompo...000058598.aspx
    Levering tar vel ca 14 dager hvis den ikke er på lager. I tillegg er du dekket av kjøpsloven hvis du bestiller fra de.
    Kjøpte selv en 15.32 fra de og bruker den på jobben sammen med DT770 250ohm.
    God lyd og bra trøkk om det trengs

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Asus Essence STX lydkort til mine Denon AH-D5000. Funker fett det.
    Det er også enkelt å bytte mellom høyttalere og hodetelefoner. Det er også
    innstillinger i software hvor man kan velge forskjellig motstandområdet etter
    hvor mange ohm hodetelefonene har.
    Brukte det lydkortet også til mine dt 770 (32 ohm) som jeg hadde i gamledager.

https://www.komplett.no/asus-xonar-essence-stx/420234

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •