Snublet inn i head-fi verden, trenger sårt hjelp..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snublet inn i head-fi verden, trenger sårt hjelp..

Det har seg slik at jeg har flyttet og jeg ser meg nødt til å snuble, (noe ufrivillig) inn i head-fi verden om jeg skal klare å beholde nabofreden.. Når jeg virkelig nyter musikk så har jeg en tendens til å "dra på litt" for å få frem gliset om du skjønner hva jeg mener.. Anlegget blir nok stående i stua, men blir nok sjelden det får utfolde seg fritt slik som tidligere, så da trenger jeg litt hjelp slik at jeg kan nyte musikk med glede igjen uten at jeg trenger å tenke på disse jæ... *kremt* hyggelige naboene.. :P

Jeg har vandret svært lite på denne stien før, så i dag har jeg bare et par billige (type 250-300 kr) klokker av merke creative fatal1ty, og et sett plugger som var med htc tlf min. Jeg er glad i bass og disse imponerer ikke så veldig her. Jeg innbiller meg at klokker og ikke plugger er best på bass og lyd generelt, eller er jeg helt på jordet her? Bruksområdet på disse blir vel mer eller mindre godt forplantet i godstolen og kansje ut på en tur i ny og ne for å lufte seg hvis de føler for det. De blir alstå for det meste plugget inn i receiveren som allerede står i stua. En Evt bærbar forsterker tar jeg stilling til senere om jeg trenger det i tilegg.

Så fokus her er altså god bass og lyd generelt. Og hva har jeg tenkt å bruke på herligheten? Tja, budsjettet er i utganspunktet dynamisk, men jeg innbiller meg at jeg kan komme et stykke med 3000 kr..?
    Sist endret av strike; 03-16-2014 kl 02:55

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et utgangspunkt, kunne du kanskje hørt på denon ah-d600, til 2400,- er de et godt alternativ.
    http://reviews.cnet.co.uk/headphones...view-50010746/
    http://www.head-fi.org/products/denon-ah-d600
    Så hiver du på noe sånt som en dac-amp fra audio gd.
    http://www.digitalimpuls.no/PC-kompo...000052322.aspx
    Så er du oppe på ca 5000,- og har ikke blåst budsjettet ditt så mye

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, skal ta en titt på linkene dine.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du skal bruke hodetelefoner hjemme og portablet, ville jeg skaffet 2 hodetelefoner, en åpen til hjemmebruk og en lukket portabel (evt. en iem).

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok ikke dumt, jeg tenkte på det selv også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at du sikkert kan vente med en ekstra forsterker siden du skal bruke receiveren i stua for hjemmebruk - dog ikke dumt å kikke på hodetelefoner som er relativt lettdrevne hvis de skal brukes til litt av hvert. Jeg antar også at åpne hodetelefoner er litt ute av ligningen hvis du trenger noe som også funker portabelt. Med dette i bakhodet kan du for eksempel vurdere:

- Bower & Wilkins P7

De dyreste hodetelefonene av alle de jeg lister opp under, men også de jeg vet minst om. Disse fås for nesten nøyaktig 3000,- nye i Norge, og har visstnok en svært tiltalende kombinasjon av portabilitet, design, komfort og lydkvalitet som helhetlig ser ut til å akkurat klare å utkonkurrere mange lignende hodetelefoner uten å nødvendigvis være bedre med en margin som tilsvarer prisforskjellen. Spesifikt i henhold til Momentum virker det som om de kan slå til med med en litt åpnere, klarere lyd - i tillegg til at de også koster 7-800 kroner mer. Kan være verdt å gjøre litt research på denne hvis pengene ligger løst!

- Sennheiser Momentum

Disse klokkene har blitt kjente for en varm, men likevel ganske klar og relativt basstung lyd som har falt i god smak hos svært mange anmeldere verden over. Disse er også flott i designen og komfortable - HVIS ørene dine passer i klokkene. Selv om Momentum er markedsført som circumaural (altså at klokkene går rundt øret) skal du ha størrelsesmessig gjennomsnittlige til små ører for at disse skal passe. Hvis de ender opp med å ligge oppå øret kan dette fort føre til ubehag. Det kan altså være lurt å prøve disse før man kjøper dem.

Kabellengde: Kort

- AKG k550

Disse er i aller største grad markedsført for å ha et svært bredt lydbilde som rivaliserer åpne hodetelefoner, samtidig som de gir en klar, høyoppløst vellyd som kan brukes til det aller meste av sjangre - om enn ikke et førstevalg for eksklusiv lytting til tungmetall og D&B grunnet et litt tynnere midtspekter og litt lettere (om enn dyptgående) bass enn andre lukkede klokker. De er også ganske store og passer dermed aller best til litt større hoder - spesielt med tanke på det som kan være deres største problem: at lydkvaliteten er svært avhengig av hvordan de sitter på hodet.
    Lydkvaliteten vil altså oppleves som merkbart kjipere hvis man ikke klarer å oppnå en korrekt forsegling av klokkene rundt øret, noe som kan kreve litt justering og fikling. Med det sagt rivaliserer disse klokkene (og ifølge mange, overgår) det aller meste i samme prisklasse i lydkvalitet med forseglingen på plass. De er også svært komfortable!

Kabellengde: Lang

- ATH M50

Disse er godt kjente hodetelefoner for en svært god grunn: de er svært allsidige musikkmessig og lette å lytte til såfremt man er glad i bass, og byr på en svært høy lydkvalitet i forhold til prisen. Som de fleste lukkede klokker er lydbildet dessverre ikke så veldig bredt, som kan føre til et noe tettpakket lydbilde basert på musikken du hører på. Dette vil også si at de ikke byr på en like god stereoeffekt som andre klokker for spillbruk og filmtitting. Den kan også framstå som en smule ukomfortable i lengden for noen takket være klemstyrken på hodet - i mitt tilfelle merker jeg mest at jeg fort blir klam av å ha disse på hodet etter 1-2 timer. Dette er dog ikke svært uvanlig for lukkede klokker med såkalte pleather-puter.

Kabellengde: Lang, selges med strak eller spiralformet ledning

- Beyerdynamic DT770 Pro

Beyerdynamic er kjent for en såkalt V-kurve på lydbildet til de fleste klokkene deres, som også stemmer med denne modellen. DT770 Pro kan dermed by på noe av den tyngste bassen i sin prisklasse, noe som går en smule på bekostning av et veldefinert midtspekter. Lydbildet er ellers klart, åpnere enn ATH-m50 og relativt lyst - men kanskje litt for lyst - med tanke på at klokkene er en smule sibilante og har en litt skarp frekvens i det øverste mellomsjiktet som gjør disse flotte til kritisk utluking av ulyd i filmarbeid, men ikke like flotte til noen produksjonstyper innen musikk. De er derimot flotte til film og treffer hardt i alle deler av lydbildet der det trengs. Komfortmessig er de fantastiske, med store og behagelige velurputer som de fleste vil kunne like.
    DT770 Pro leveres med mange typer resistans, så til portabel bruk er det lurt å skaffe en som går heller lavt: som f.eks. 32 Ohm-modellen.

Kabellengde: Lang, spiralformet

...

Vel, der har du iallfall noen forslag - om enn kanskje jeg ikke gjorde valget ditt lettere! Flere av disse gir også et behagelig spillerom i budsjettet ditt. Gitt muligheten, kan det være lurt å prøve klokkene selv i utsalgssteder som tillater dette, evt. gjøre litt utfyllende research på eventuelle klokker som hørtes interessante ut.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for et veldig godt innlegg. Men du hadde rett, det gjorde ikke valget lettere nei, hehe.. Men jeg skal ta turen til hifi klubben for å høre på bla Denon ah-d600 og Bower & Wilkins P7. Så får jeg se om de er mulig å spore opp noen av de andre alternativene her i byen også for en lyttetest.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har beyerdynamic DT770 og er veldig fornøyd med de. Har et par ATH-M50 også, lyden er det ingenting å si på, men så ukomfortable at jeg ikke klarer å bruke de mer enn 1 time om dagen.

Tror dessverre DT770 har fått ny utgave uten velur og kortere kabel etter hva jeg har hørt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crawsader Vis post
    Har beyerdynamic DT770 og er veldig fornøyd med de. Har et par ATH-M50 også, lyden er det ingenting å si på, men så ukomfortable at jeg ikke klarer å bruke de mer enn 1 time om dagen.

Tror dessverre DT770 har fått ny utgave uten velur og kortere kabel etter hva jeg har hørt.
    Ja, kan virke som om du har rett der - har ingen erfaring med hvordan disse vil fungere i forhold. Vil sikkert påvirke både komfort og lydbilde. Skulle ha vært interessant å høre disse.

Sitat Opprinnelig postet av strike Vis post
    Tusen takk for et veldig godt innlegg. Men du hadde rett, det gjorde ikke valget lettere nei, hehe.. Men jeg skal ta turen til hifi klubben for å høre på bla Denon ah-d600 og Bower & Wilkins P7. Så får jeg se om de er mulig å spore opp noen av de andre alternativene her i byen også for en lyttetest.
    No prob! Og ja, tror absolutt B&W P7 kan være et godt par når budsjettet ditt faktisk strekker seg til 3000,-. Har ikke så mye erfaring med Denon annet at de visstnok er svært flinke på å lage hodetelefoner som gjør det sterkt med basstungt materiale, men det blir sikkert spennende å høre!

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crawsader Vis post

DT770Pro 32 AE 88 har kunstskinn-øreputer. De andre versjonene av DT770 er med velour.
    Til ATH-M50 finnes det velour-puter som øker komfort og ikke endrer lydsignatur nevneverdig:
    http://www.soundprofessionals.com/cg...5409020-VELVET

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shure se 535? Eller eventuelt Shure se 846 med "innebygget subwoofer",men da er du laaangt over budsjett.Detter er iems,så ikkje så komfortable,men fine dersom du er mye på farten.Med hodetelefoner funker vel best dersom dei skal brukast hjemme.Har hadt sennheiser momentum,og var fornøyd med desse.Hadde også denon ah-a100 (jubileums utgave) som var virkelig varm i lyden og bra bass.Angrer dypt på at eg solgte dei.Dei var også utrolig lette og da mest komfortable eg har hadt på hodet.Kanskje du kan prøve å finne denon ah-a100 brukt? Ellers skal vel nad visio hp 50 vere bra greier... Du kan jo sjekke litt her også : http://www.innerfidelity.com/content...itys-wall-fame

Ps: Desse skal også vere råååe på bass og gode generelt,bortsett fra at det har vert ein del klager på knekte hodebøyler: http://www.lydogbilde.no/test/akg-k267-tiesto

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P7 er fine, har ett par selv.
    De er behagelige å ha på, sammenlignet med P3 og P5 og de har en veldig god og nøytral lyd.
    Ta en tur på klubben og prøv litt forskjellige med din spiller og musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler på det sterkeste Shure SE535.

Disse får du nå til en ekstremt knall pris hos CDON.no:

https://cdon.no/elektronikk/shure/sh...35-v-p14250016

Og så får du 20% rabatt med koden: xY8uhatL

Ekstremt god lyd, ekstremt god komfort og tar veldig liten plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ Vis post
    Anbefaler på det sterkeste Shure SE535.

Disse får du nå til en ekstremt knall pris hos CDON.no:

https://cdon.no/elektronikk/shure/sh...35-v-p14250016

Og så får du 20% rabatt med koden: xY8uhatL

Ekstremt god lyd, ekstremt god komfort og tar veldig liten plass.
    Og ein klart fordel er også at ein kan bytte kabel dersom ledningen blir ødelagt

Lignende tråder

1. Trenger sårt hjelp ang min marantz
    By linnii3mor in forum Generell HTPC
    Svar: 5
    Siste melding: 06-11-2009, 00:00
  2. Trenger sårt hjelp til kabeloppsett!
    By View87 in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 10-24-2008, 15:01
  3. Trenger sårt litt hjelp her
    By Capoch in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 09-07-2008, 00:19
  4. trenger kalibrerings hjelp.... sårt.....
    By longbow in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10
    Siste melding: 08-29-2008, 23:04
  5. Trenger sårt hjelp til delefilter.
    By Lompe in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 02-20-2007, 16:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg