Headset til PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Headset til PC

Hei der,

Er ute etter et headset jeg kan bruke med min pc og laptop.
    Har ikke noe stereo, trenger jeg da en hodetelefon amp?
    I så fall forslag til dette?

Vil hovedsaklig bli brukt hjemme så trenger ikke være små og portable.
    Men må være gode å ha på i timesvis.

Har tidligere kun hatt såkalte "gaming"-headsets som har lite til ingen bass/midbass.
    Så et ordentlig headset for meg er nok bra nesten uansett, men tenker at når jeg først skal ha noe så vil jeg ha noe som jeg kan være fornøyd med en stund.

Har et løst budsjett på 2000 kroner for headsett, så får en eventuell forsterker komme i tillegg
    Hadde satt veldig pris på om noen hadde kommet med erfaringer, og meninger om hva som burde være interessant

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen innspill?

Kikker litt på "Sennheiser HD 598 WEST" er dette noe tess? Er det følesomt nok til at jeg kan bruke det uten noe form for forsterker, eller burde jeg kjøpe meg en sånn headphone amp i tillegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker beyerdynamic dt770 32 ohm versjon. Jeg har hatt sennheiser pc350 før, men de hadde dessverre dårlig coating på putene som begynte å flasse fort. Ser ut som HD 598 har velour så da skal ikke det være noe problem.

Er dessverre ingen ekspert på hvor følsomme hodetelefoner bør være til pc. Jeg kjøpte 32 ohm versjonen av dt770 mest for å kunne utnytte de litt bedre hvis jeg skal bruke de til telefon/ipod en dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2014
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

For PC-bruk hadde Tom's Hardware en svært interessant, inngående test for en tid siden hvor de testet audioløsninger på opptil $2000 opp mot Realteks standard audiokodek som leveres med på de aller fleste hovedkort. Det viste seg at forskjellen i lydkvalitet knapt var merkbar og var nærmest umulig å kjenne igjen i blindtester. Dyrere, eksterne bokser byr dog på mye funksjonalitet som man ikke vil finne på hovedkort, som f.eks. forskjellige inn/ut rutinger og volumknotter. Jeg ville dermed kanskje ha ventet med anskaffelse av en ekstern lydboks, eventuelt ha testet en selv før jeg gjorde et kjøp.

Til hjemmebruk har du mye rart du kan velge mellom hva angår hodetelefoner! Hvis det ikke er hodetelefoner som skal benyttes til bruk i befolkede steder eller til reisebruk kan du nemlig også vurdere åpne hodetelefoner som kan by på svært åpne, brede stereobilder som er flotte til gaming og film. Bakdelen med dette er at de ikke blokkerer lyd fra utsiden i det hele tatt, og slipper mye lyd ut. Med åpne hodetelefoner på høyt volum kan det faktisk nesten, i noen tilfeller, høres ut som om du har laptophøyttalere festet på hodet for andre personer i rommet.

Uten at jeg har prøvd noen av de åpne klokkene i noen større grad selv (jeg har mest erfaring med lukkede hodetelefoner) har følgende gjort det bra i mange forumtester og anmeldelser (jeg leser alt for mye):

- Sennheiser HD 598

Disse ser råstilige ut (syntes jeg!) og er velkjente for å kunne by på et av de bredeste stereobildene du finner på markedet. Dette vil oversette til en enorm stereoeffekt som svært enkelt lar deg peke ut retningen til lydkilder rundt deg i spill og i film. De er ellers ganske nøytrale, og vil kunne akkomodere for en lang rekke musikksjangre. Noen vil kanskje føle at de framstår som en smule fattige på bass, men inntrykket av dette vil nok variere på hvilke sjangre du lytter til. Komforten på disse er svært god!

- Beyerdynamic DT880

Disse er ikke like brede i stereobildet som Sennheiser sine hodetelefoner, men mye tyder på at disse vil oppleves som en smule mer lettlyttelige takket være en mykere lydkvalitet. De har sikkert en smule mer bass - dog er det vanlig at åpne hodetelefoner vil oppleves som litt mer basslunkne enn lukkede hodetelefoner. Beyerdynamics serie med 770, 880 og 990- klokker har alle velurputer og er ekstremt behagelige å ha på hodet over lengre tid.

- AKG k550

Skrev litt om disse i en annen tråd, så paster litt derfra.

Disse er lukkede hodetelefoner som i aller største grad er markedsført for å ha et svært bredt lydbilde som rivaliserer åpne hodetelefoner, samtidig som de gir en klar, høyoppløst vellyd som kan brukes til det aller meste av sjangre - om enn ikke som førstevalg for eksklusiv lytting til tungmetall og D&B grunnet et litt tynnere midtspekter og litt lettere (om enn dyptgående) bass enn andre lukkede klokker. De er også ganske store og passer dermed aller best til litt større hoder - spesielt med tanke på det som kan være deres største problem: at lydkvaliteten er svært avhengig av hvordan de sitter på hodet.
    Lydkvaliteten vil altså oppleves som merkbart kjipere hvis man ikke klarer å oppnå en korrekt forsegling av klokkene rundt øret, noe som kan kreve litt justering og fikling. Med det sagt rivaliserer disse klokkene (og ifølge mange, overgår) det aller meste i samme prisklasse i lydkvalitet med forseglingen på plass. De er også svært komfortable!

- Philips Fidelio L2

Vet ikke stort om disse, annet enn at de antageligvis har et smalere stereobilde enn HD 598 grunnet dets semiåpne natur. Dinside og andre anmeldere ble dog tydeligvis svært glad i disse, så de kan være verdig litt research.

...

Forhåpentligvis var dette mer til hjelp enn forvirrelse! Det hadde sikkert også vært svært heldig om noen andre med bedre innsikt enn meg i gode åpne hodetelefoner hadde bidratt til diskusjonen - men hvis ikke stereobilde er av aller høyeste prioritet, skrev jeg nylig om noen fine lukkede hodetelefoner med smalere stereobilde i en annen tråd hvis det skulle være interessant.

Lignende tråder

1. Headset EE-51
    By Rocke-Rolf in forum Vintage audio
    Svar: 3
    Siste melding: 02-20-2011, 18:53
  2. Headset for PS3
    By megaman80 in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 1
    Siste melding: 07-07-2007, 11:02
  3. Headset - Hva er best
    By soelvberg in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 12-09-2004, 19:43
  4. Headset m/u mic
    By HiFi-nevøen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 12-04-2004, 17:07
  5. Headset til PS2?
    By asdfteam in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 5
    Siste melding: 05-06-2004, 00:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •