Anlegg til hodetelefon for nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg til hodetelefon for nybegynner

God morgen og God Jul .

Nå som julefreden har (mer eller mindre) senket seg så har jeg begynt på å planlegge en egen romjulspresang til meg selv.
    Siden jeg sjelden får anledning til å bruke mitt hovedanlegg så har jeg tenkt litt på å investere litt i en løsning for hodetelefon bruk. Jeg vil gjøre dette gradvis og starte kalaset med innkjøp av selve klokkene først.
    Tanken var at jeg skulle bruke disse på telefonen (iphone 5) sammen med en Fiio E6 og bygge på litt etter litt til jeg får en komplett løsning. I denne løsningen så har jeg tenkt at selve lydkilden skal være en Squeezebox Duet.
    Poenget med denne tråden var å spør ekspertisen her inne hva annet jeg "trenger" og forslag til hvilke modeller dette kan være. Budsjetter er jeg ikke sikker på, men ca 1500 -2500 for klokkene, 3-5000 for de andre komponentene. Regner med at dette kan være forsterker og/ eller DAC med mer.

Musikken jeg lytter på er mest 90-talls rock og tilsvarende. Men setter også pris på litt pop-aktige toner. Akkurat nå er det Mad Season som topper hitlista mi, fulgt av Skambankt og Pearl Jam. Men i rolige øyeblikk så er også Grant Lee Phillips, Adele og Coldplay fine alternativ.

Jeg tror jeg har en preferanse for rene og pene lydkilder. Bassen kan være tilstede, men ikke på et Opel Manta nivå, for å bruke en lokal råne metafor. Mellomtoner, diskant og åpne lydbilder skal jeg innrømme er litt fremmedord for mine ører, men jeg håper det vil endre seg. Jeg mener også at jeg ønsker meg over ear klokker som ikke lekker så mye lyd. Men det er sikkert ikke et "møst"
    Jeg har forsøkt å lese meg litt opp, og har tenkt litt på Sennheiser Momentum, men er usikker på om Dumbo ørene mine vil passe disse. Et annet alternativ er Shure SRH 940, uten at jeg kan forklare hvorfor.

For å oppsummere, så trenger jeg råd til klokker som kan brukes på telefon (med Fiio E6), men som passer fint i et mer dedikert stue anlegg. De skal ikke brukes utenfor huset og bør ikke støye for mye på moderat lydstyrke.
    Takk for oppmerksomheten

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg drister meg til med en liten oppdatering.

Etter å ha prøvd både Sennheiser Momentum Over Ear og B&W P7 så endte jeg opp med sistnevnte. Var først litt usikker på om det var rett valg, men etter å ha fått begge i hus så var forskjell i lydkvalitet tydelig for til og med for en enkel mann som meg.
    Neste skritt er å skaffe seg en liten forsterker, og akkurat nå er Fiio E17 mest aktuell. Nå har jeg riktignok en E6 på vei i posten, men mistenker at den ikke kommer til å døyve appetitten til oppgraderingsspøkelse.
    Men det vil jo tiden vise.

Er det noen som har noen synspunkter på kombinasjon B&W P7 koblet til en Fiio E17?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier mere dedikert opsett, mener du da ett opsett for kun hodetelefoner?
    Isåfall så kan du jo ta en titt på forskjellige rørforsterkere, selv bruker jeg Littledot mkII sammen med Grado SR80i når jeg sitter i godstolen forran pcen.

Du kan jo ta en titt her
    Littledot.net
    http://schiit.com/products

Å så kan du jo lese litt på Headfi.org

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio Vis post
    Når du sier mere dedikert opsett, mener du da ett opsett for kun hodetelefoner?
    Isåfall så kan du jo ta en titt på forskjellige rørforsterkere, selv bruker jeg Littledot mkII sammen med Grado SR80i når jeg sitter i godstolen forran pcen.

Du kan jo ta en titt her
    Littledot.net
    http://schiit.com/products

Å så kan du jo lese litt på Headfi.org
    Beklager sent svar. Men ja, eget oppsett for hodetelefoner var originaltanken. Jeg har blitt litt for mye Vinglepetter i det siste, og vet ikke om jeg skal satse på stasjonært oppsett eller bygge ut en mobil løsning. Heller litt bort fra sistnevnte da jeg mistenker det blir "mye" å bære på, men det kan fort endre seg

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjah, man må vell selv se hva man ønsker. Selv foretrekker jeg en god ørepropp eller ett par veldig lettdrevne hodetelefoner for bærbar løsning. så slipper jeg andre dingsebomser enn telefonen i lomma.

Siden du har squeezebox, så kan du bruke den som Dac. Å en rørforsterker til ett eget opsett koster ikke mye da.

Jeg mener å huske att min Littledot mkII koster rundt 1500kr ferdig levert på døra, med Jan5654 utgangstuber.

Lignende tråder

1. billig nybegynner anlegg
    By petter76 in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 1
    Siste melding: 08-19-2009, 01:47
  2. Anlegg for nybegynner
    By Trazor in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 07-20-2009, 11:39
  3. Hodetelefon anlegg, litt tips å få ?
    By Quisten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 18