Stereo -> "mono"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo -> "mono"

Hei

Er døv på høyre øre etter kusma da jeg var 6 år gammel. Dette gir selvfølgelig utfordringer nok med lokalisering av lyd i hverdagen. Men når det gjelder hodetelefoner så blir jo problemer enda mer tydelig siden jeg da mister høyre kanal fullstendig. Det perfekte eksempelet er Beavis & Butt-head CD'en som kom for mange herrens år siden. Der prater de i hver sin kanal, og jeg fikk bare med meg halve samtalen.

Har tidligere hatt en enkel overgang som kjører begge kanalene over på begge sider. Denne løsningen fungerte, men var ikke optimal når det gjaldt kvaliteten på lyden. Er det noen som vet om løsninger for meg på dette? Enten egne hodetelefoner som ordner det selv, eller en egnet forsterker eller kobling som gir meg all begge kanalene.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da jeg hadde en høyttaler på badet og en på soverommet kjørte jeg det anlegget i mono fra reciever på stuen. fikk da helt ok lyd hvertfall til musikk, tror ikke de er noen dårlig løsning for deg

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker Mac/PC og en skikkelig mediespiller er dette en enkel sak. Jeg bruker f.eks. JRiver Media Center til "alt" som har med audio og video å gjøre. Her er det full mulighet til å rute og mikse kanaler som du selv vil.

Sånn litt OT: Du må selvsagt bygge anlegget ditt slik at du kan bruke Mac/PC som hovedkilde. Det krever jo litt innsats,men ikke all verden. For min del er det ca fem år siden jeg spilte en fysisk CD. Nå er det sømløst om jeg vil høre på Wimp, Spotify, konserter på bluray eller mitt lokale bibliotek av rippede (lossless) CDer. Så om du ikke er der allerede er nok det veien å gå...vel, kanskje ikke om det er vinyl du foretrekker.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips begge to.

Tenke rett og slett ikke på at jeg kunne be recieveren sende mono ut. Dette gikk ikke på den forrige Pioneer recieveren, så da tenkte jeg ikke på det. Det fungerer fint på Onkyoen, så da er ting løst der.
    Når det gjelder avspilling fra PC, så hadde jeg løst det fra før på software-siden. Har ikke rippet hele samlingen enda, men det kommer nok.

Så da sitter jeg bare igjen med spørsmålet om hvordan jeg fikser dette når jeg hører på Wimp på telefonen (Samsung Galaxy S3). Noen som har gode tips her for å få "mono" ut her?
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 10-04-2011, 09:11
  2. "The Beatles stereo box set" og "The Beatles in mono"
    By knutinh in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 1
    Siste melding: 11-06-2009, 11:49
  3. "stereo-phono" til Dali Concept 12" fra NadT744??
    By Alte-to in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-26-2008, 09:01
  4. Svar: 26
    Siste melding: 10-17-2007, 08:29
  5. Goldring gr1.2 "mono"
    By cascas in forum Vinyl
    Svar: 2
    Siste melding: 03-04-2007, 19:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder