Dagens innkjøp : Cambridge DacMagic XS (med bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dagens innkjøp : Cambridge DacMagic XS (med bilder)

Idag kom jeg over en kjekk liten tass som løste et problem jeg ikke visste jeg hadde. Problemet er selvfølgelig dårlig lyd direkte fra laptop!
    Jeg jobber mye på pc, og da er headsettet alltid med meg (B&W P7). De er relativt lettdrevet, men liker godt mer effekt.

Da kom jeg over denne lille tassen!

Koster 998,-, og installeres automatisk rett ut av esken. Den støtter også 24bit/192khz (etter oppgradering til usb 2.0 drivere). Knallfornøyd!

PS: for å aktivere 2.0 modus, hold inne "+ og -" til den blinker lilla.

Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -bilde-1-jpg   -bilde-2-jpg   -bilde-3-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg ut som en snerten sak Fint design og veldig kompakt. Lurer på hvordan den klarer seg med litt mer tungdrevne hodetelefoner, er det hodetelefonforsterker i denne saken også? Ser du skriver usb 2.0, men fungerer vel også med 3.0?

Har selv Arcam rPAC til hodetelefonbruk, det fungerer meget bra!

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er absolutt liten og snerten. Det er integrert dac m/hodetelefonforsterker.

Tror den skal klare seg relativt godt. Her er spec: http://www.cambridgeaudio.com/media/...1382955042.pdf

Usb 3.0 fungerer ja, men 2.0 er den nye lyddriveren som tillater mer trafikk via usb. http://www.cambridgeaudio.com/media/...1383042246.pdf

rPac kjenner jeg ikke til. Er den i samme størrelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam rPAC blir en litt større sak og litt dyrere. Ligger vel på rundt 1800,- hos soundgarden. Kjøpte min når den kom ut for rundt 2400,-. Den fungerer meget godt til PC-bruk og hodetelefoner. God DAC. Bruker den også til et mindre stereooppsett med RCA utgangene bak. Hodetelefonforsterkeren virker ganske kraftig, men har ikke prøvd noe annet enn Audio Technica mth50 og Beats til nå. (relativt lettdrevne greier).

-arcam-rpac-jpg

-arcam-rpac-pic-5-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg misforstod litt USB 2.0 opplegget. Det har vel ikke med 2.0 eller 3.0 usbport, men derimot ulike moduser/klasser? Kan de fleste DAC'er oppgraderes til usb 2.0 mode? Hm, dette må jeg sjekke. Skulle tro det bare er å oppgradere driverne i windows/mac som produsenten anbefaler.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam`en så jo meget pen ut. kult design, og ordentlig byggekvalitet så det ut som. Er utrolig hva litt ekstra guffe gjør for klokkene.

Det stemmer. 2.0 mode tillater høyre båndbredde via usb, så da får man kjørt full oppløsning. Det ligger sannsynligvis egne drivere til dacen din på arcam sin nettside. Jeg fant driveren til XS ved en tilfeldighet. Jeg installerte også Wasapi-drivere via foobar2000, slik at jeg får kjørt direkte utenom internprossesseringen i windows 7. Samme gjelder Win8 dersom du kjører det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å ødelegge tråden din, Andersen88. Men fant svar på spørsmålet mitt. Mange slike DAC'er har asynkron usb input og begrenset til 24/96khz. Dette for det skal være plug- & play uten behov for drivere. Likevel kan mange slike DAC'er oppdateres med firmware fra produsentens hjemmeside og få usb 2.0 mode med 24/192khz. Uansett har man DAC med XMOS chip innebygd, så burde man allerede ha mulighet til usb 2.0 mode.

Fant software for min Arcam rPAC her: http://www.arcam.co.uk/extranethome/tor
    Så da blir det 24/192 her også.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanon, du får melde tilbake dersom du hører forskjell.

Meningen med dedikert 2.0-drift er vel for å kunne forbigå komprimeringen som maskinen gjør. Det gjør den uavhengig av hvilken dac du har tilkoblet. Ved å installere disse, samt wasapi kommer man enkelt forbi de. Der hørte jeg også forskjell på masterfiler (24/192). Og det beste ved det hele, de er helt gratis!

btw, fant en test på den lille tassen; http://www.whathifi.com/review/cambr...io-dacmagic-xs

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ser du svarte før meg

Men om du installerer wasapi driverne, fjerner du ikke mulighet til å bruke de interne høyttalerene i laptopen da? Jeg bruker ikke de noe særlig, men mikrofon i tillegg til hodetelefoner kan bli brukt til gaming. Har jeg ikke lenger mulighet til å styre dette da? Eller berører bare wasapi driverne lyd ut (avspilling) og ikke mikrofon (inspilling)? Det er vel to forskjellige linjer.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, du kan selv velge de bort, og de berøer stort sett bare avspillingsprogrammet (foobar). Du kan derfor spille videre som vanlig, og få best mulig lyd når musikken er viktigst

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, skikkelig positiv omtale fra whathifi. Ser ut som en skikkelig god DAC og meget liten konstruksjon. Må da være en veldig bra og BILLIG oppdatering for de fleste PC-brukere, som vil bli kvitt det elendige interne lydkortet.

Takk for hjelp btw, Andersen88!

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de tok virkelig i der. Jeg er forsåvidt enig med de. Den låter knall! Nå blir det flere herlige timer med tegnebrettet og photoshop, uten å irritere seg over udefinert og uryddig bass.

Jepp, det er en meget billig oppgradering for de fleste. Kan også brukes som dac til anlegget, med fast volum. Et kinderegg

No worries. Deilig å kunne diskutere litt med andre "nerder" som meg selv

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk også tak i denne i dag. Gleder meg til å komme hjem og få koblet den til AKG K530-ene mine og teste 24/192 for fullt. Lekker liten sak du...

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen Vis post
    Fikk også tak i denne i dag. Gleder meg til å komme hjem og få koblet den til AKG K530-ene mine og teste 24/192 for fullt. Lekker liten sak du...
    Det er bare å glede seg. Husk å last ned de nye driverne fra : http://www.cambridgeaudio.com/produc...-headphone-amp , samt holde inne "+ og -" til den blinker lilla

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What ?

2Vrms output på noe som ser ut som en fyrstikk eske - burde greit dra min AKG601 da. Og nå som jeg har bestilt en Audio-GN 15.32 som er rundt 100 ganger så stor - kunne jeg klart meg med en fjert av en spiller

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    What ?

2Vrms output på noe som ser ut som en fyrstikk eske - burde greit dra min AKG601 da. Og nå som jeg har bestilt en Audio-GN 15.32 som er rundt 100 ganger så stor - kunne jeg klart meg med en fjert av en spiller
    Tviler sterkt på at outputen stemmer, men den har mye å gi. Har også testet med Denon AHD-7100 nå, og det låt stort og kontrollert. Anbefaler en test

Lignende tråder

1. Cambridge DacMagic 100 erfaring?
    By generalf in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 12-04-2012, 18:27
  2. Cambridge DacMagic
    By DeMille in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 27
    Siste melding: 02-23-2010, 02:24
  3. CAMBRIDGE DacMagic som forforsterker
    By 2mmelit1 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 39