Hjelp til hodetelefoner og DAC/amp ~3k samlet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til hodetelefoner og DAC/amp ~3k samlet

Heisann!

Siden jeg fikk meg sommerjobb har jeg planlagt å legge litt penger inn i en god kombo av hodetelefoner og en DAC. Jeg er veldig klar over at 3000 ikke nødvendigvis gir meg verdens beste utstyr men det er det jeg har å gå på, ettersom jeg skal flytte for å studere.

Per idag benytter jeg et Logitech G35 gaming headsett med integrert lydkort. Denne stasjonære PCen skal ikke være med meg på flyttelasset med det første. Derfor blir min primære avspillingskilde en bærbar PC.

Bruken:
    Hodetelefonene kommer hovedsaklig til å bli brukt til TV-serier og Musikk. Det er mulighet for at jeg bruker de til gaming også, men dette er ikke noe jeg vektlegger. I gaming-tilfeller jeg jo benytte G35en også.
    De skal utelukkende brukes hjemme, ikke på buss eller med telefonen.

DACen skal i hovedsak brukes fra en bærbar PC og kun til hodetelefonene. Kanskje til et par gamle desktop høyttalere fra 90-tallet. Men jeg jeg liker muligheter, så om jeg vil kunne bruke de til andre lydkilder er jeg ikke negativ til dette.

Utseende er ikke så viktig, men jeg skal ikke utelukke at det er positivt med et estetisk tiltalende oppsett.

Kildemateriale:
    TV-seriene er stort sett HD-releases med AC3-lyd. Jeg jobber også med å bygge opp hele musikk-biblioteket mitt til FLAC-format.

Av musikksmak så er den ganske variert. For tiden hører jeg mye på elektronisk musikk. Det går mye i Dubstep (Stort sett rolig, melodisk), DnB, house og electro. Jeg hører også på alternativ/progressiv rock (typ. Muse), akustisk musikk og noe metall. Det hender jo at jeg setter på en symfoni eller noe slikt iblant også. Spør om dere trenger noen eksempler på hva jeg hører på.

Hva jeg ønsker:
    • God lyd, et lydbilde som fungerer godt med det meste, men kanskje med litt ekstra vekt på bassen.
    • God komfort
    • Enkelt å holde putene rene, gjerne avtagbare.
    • God byggekvalitet
    • Gjerne flere tilkoblingsmuligheter på DACen.
    Av det jeg har greid å reasearche selv/hørt litt fra bekjente så har jeg fått anbefalt Beyerdynamic DT770. Siden jeg skal bruke dette hjemme tenkte jeg at 80 Ohms-versjonen isåfall kunne passet.

Jeg fant også en DAC som var på tilbud, Abrahamsen Audio A-DAC II, til 1630 kr. Den hadde mye tilkoblingsmuligheter og ser ut til å være i god byggekvalitet.

Jeg har ikke særlig gode kunnskaper angående hodetelefoner og DACer og det er nettopp derfor jeg spør dere her. Takker for all hjelp!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maverick Audio - TubeMagic D1 DAC

Det kan lønne seg å handle brukt også
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beyerdynamic DT770 er en fin plass å starte.

Det finns en del å velge mellom, kommer med et forslag siden du ikke har så stort budsjett.

MODI - $99.00 : Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA. (DAC)
    MAGNI - $99.00 : Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA. (AMP)

Lykke til !
    Dali Epicon 6 - Yamaha RX-V767 - Emotiva XPA-5 -Emotiva XPA-200 - Samsung UE55D8005 - Playstation 3 - Xbox 360 - Van Del Hul - SVS
    Headfi: Woo Audio WA22 -Woo Audio WA2 -Woo Audio WA6 - M-Stage - Nad M51 - Hegel HD11 - Sennheiser HD800 - Sennheiser HD650 - Audeze LCD-3 - Denon AH-D7000/5000 - Beyerdynamic T1 - DT770 250Ohm - RS220 - Momentum

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Maverick Audio - TubeMagic D1 DAC

Det kan lønne seg å handle brukt også
    Har tittet rundt og lest mye. Etter hva jeg har funnet så er det litt problemer med at Mavericken stopper og lager noen ulyder. Jeg aner ikke om dette er engangstilfeller, vet du noe om dette?

Sitat Opprinnelig postet av tjroenn
    Beyerdynamic DT770 er en fin plass å starte.

Det finns en del å velge mellom, kommer med et forslag siden du ikke har så stort budsjett.

MODI - $99.00 : Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA. (DAC)
    MAGNI - $99.00 : Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA. (AMP)

Lykke til !
    Tenker jeg går for DT770 80 Ohm, da den ser ut til å passe min bruk.

MODI og MAGNI ser ut som en god kombo, vurderer disse sterkt.

Jeg finner ikke så mye i min prisklasse på bruktmarkedet. Er stort sett Abrahamsen A-DAC II og V6 jeg har funnet som går innenfor mitt budsjett.

Dessuten får jeg inntrykket av at man kanskje er nødt til å søke ut av det norske markedet for å finne utstyr som passer mitt bruk. Slik som Maverick-DACen, som må kjøpes fra Hong Kong og Schiit-komboen som også ser ut til å måtte bestilles fra USA. Den norske forhandleren har ikke Modi og Magni på sine sider.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bkfrmhll
    Schiit-komboen som også ser ut til å måtte bestilles fra USA. Den norske forhandleren har ikke Modi og Magni på sine sider.
    Det er nok både enklest og billigst å bestille rett fra sidene til Schiit, billigste frakten de har til Norge er på $50, så totalt sett inkl. moms og frakt kommer det hele på ca. 1850,-
    Dali Epicon 6 - Yamaha RX-V767 - Emotiva XPA-5 -Emotiva XPA-200 - Samsung UE55D8005 - Playstation 3 - Xbox 360 - Van Del Hul - SVS
    Headfi: Woo Audio WA22 -Woo Audio WA2 -Woo Audio WA6 - M-Stage - Nad M51 - Hegel HD11 - Sennheiser HD800 - Sennheiser HD650 - Audeze LCD-3 - Denon AH-D7000/5000 - Beyerdynamic T1 - DT770 250Ohm - RS220 - Momentum

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bkfrmhll
    Har tittet rundt og lest mye. Etter hva jeg har funnet så er det litt problemer med at Mavericken stopper og lager noen ulyder. Jeg aner ikke om dette er engangstilfeller, vet du noe om dette?

Tenker jeg går for DT770 80 Ohm, da den ser ut til å passe min bruk.

MODI og MAGNI ser ut som en god kombo, vurderer disse sterkt.

Jeg finner ikke så mye i min prisklasse på bruktmarkedet. Er stort sett Abrahamsen A-DAC II og V6 jeg har funnet som går innenfor mitt budsjett.

Dessuten får jeg inntrykket av at man kanskje er nødt til å søke ut av det norske markedet for å finne utstyr som passer mitt bruk. Slik som Maverick-DACen, som må kjøpes fra Hong Kong og Schiit-komboen som også ser ut til å måtte bestilles fra USA. Den norske forhandleren har ikke Modi og Magni på sine sider.
    jeg er faktisk litt usikker på om dette er ett generelt problem, man kan jo være veldig uheldig :/

Du har jo også Littledot sine produkter, har selv en Littledot mkII og er kjempefornøyd. Har dog opgradert rørene til JAN 5654.

Du kan uans ikke slå feil med Schiit sine produkter
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Den så overhodet ikke dum ut, men den ser utsolgt ut på siden?

Ser på siden at Aune T1 USB DAC også 1495. Jeg ble plutselig usikker på hva jeg vil ha igjen

Aune X1 MKII er heller ikke alt for ille priset...

Schiit-stacken:
    + Modulært oppsett, kan oppgradere forsterker/DAC indivituelt
    + Stor utgangseffekt fra Magni
    + Samplingrate
    - Ikke det billigste å bestille fra USA
    -

Aune T1:
    +Rør?
    + Kan brukes som hodetelefon-amp for seg selv også
    + Kan eventuelt hentes på dagen
    - Ikke den mest praktiske formen

Aune X1 MK2
    + Flere tilkoblingsmuligheter
    + Sampingrate
    + Kan eventuelt hentes på dagen

Sikkert noen fordeler jeg har utelagt her. Noe dere vil påpeke?
    Jeg må nesten bestille noe snart, da jeg flytter neste uke. Setter meg en slags deadline på fredag. Da skal det bestilles amp/dac.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en Little Dot MK3 til 800 kr. Jeg tror jeg kjøper denne, og kombinerer med en DAC. Muligens en Schiit Modi.

Har dere noen tips angående sending av rør-forsterkere? Man bør vel ta ut rørene og pakke de separat. Men hvordan bør det ellers pakkes?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •