Skal investere i head-fi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal investere i head-fi

Hei!

Iløpet av juni skal jeg investere ca 15000kr i head-fi og lurer på om noen kan komme med tips til hodetelefoner!

Har idag kun en Argon Ha2 hodetelefon forsterker og et par Sennheiser HD540 reference gold.

er hodetelefon forsterkeren god nok ? må den byttes ?

Hører på alt fra klassisk til metal og kan fint ha flere headset om noe er bedre på en sjanger enn noen andre osv.

Tips mottas!

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du virkelig skal investere så mye som 15 lapper på head fi anbefaler jeg på det sterkeste å skaffe noe bedre enn HA2 fra argon. Noe som f.eks:

Benchmark DAC1 7500,-
    Burson HA160 8000 ca.
    Musical fidelity HA1 (6000?)
    eventuelt noe fra high end produsenten Woo audio.

Skal ikke uttale meg for mye om hodetelefoner men sennheiser HD 800 blir ofte sett på som konsummarkedets beste hodetelefoner. Og de lander pent innenfor ditt budsjett.

SENNHEISER HD 800 Høykvalitets hodetelefon i 300ohm - Prolyd

Ellers er audueze LCD2, beyerdynamic T1, Denon D7000 absolutt til å anbefale

Til 15K får du også en god Stax hodetelefon & forsterker kombo.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ultimanoctis. På forsterkersiden vil jeg sterkt anbefale schiit audio. De lager ekstremt gode hodetelefonforsterkere og dacer. For den prisen ville jeg godt for denne komboen:

audeze lcd 2:
    Audeze LCD2 - Audio Norge

schiit mjolnir:
    MJOLNIR - $749.00 : Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA.

schiit gugnir:
    GUNGNIR - $749.00 : Schiit Audio, Headphone amps and DACs made in USA.

Har selv schiit asgaard 2 og hvet ikke om noen hodetelefonforsterker som er i nærheten når det kommer til lydkvalitet/byggekvalitet i det prissegmentet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Skal ikke uttale meg for mye om hodetelefoner men sennheiser HD 800 blir ofte sett på som konsummarkedets beste hodetelefoner. Og de lander pent innenfor ditt budsjett.
    HD800 er greie om du er ute etter noe som dissekerer musikken din. Altså, greit om du vil ha ut hver siste detalj, og ikke har noe i mot at en haug av plater plutselig blir uutholdbare.

Ville nok heller foreslå*en investering i noe som låter hakket varmere og mindre sterilt, enten det er Audeze, HiFiMAN eller Stax.

Nå skal det også legges til at jeg synes det å legge 15 000 i head-fi er Feil Ting (tm) å gjøre, dersom man er "nybegynner" - det er omtrent som å bruke 150 000 på ditt første eller andre stereoanlegg.

Man kommer utrolig nær Nirvana med under det halve investert - HiFiMAN HE-500, Sennheiser HD650, evt. noe fra Grado, om man er skapt sånn, og et mer fornuftig beløp brukt på DAC/AMP (2-3000, max)

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støtter forslag om Schiit sine hodetelefonforsterkere. Har en asgard selv og den funker ekstremt greit.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arvebe
    HD800 er greie om du er ute etter noe som dissekerer musikken din. Altså, greit om du vil ha ut hver siste detalj, og ikke har noe i mot at en haug av plater plutselig blir uutholdbare.

Ville nok heller foreslå*en investering i noe som låter hakket varmere og mindre sterilt, enten det er Audeze, HiFiMAN eller Stax.

Nå skal det også legges til at jeg synes det å legge 15 000 i head-fi er Feil Ting (tm) å gjøre, dersom man er "nybegynner" - det er omtrent som å bruke 150 000 på ditt første eller andre stereoanlegg.

Man kommer utrolig nær Nirvana med under det halve investek sånn, og et mer fornuftig beløp brukt på DAC/AMP (2-3000, max)

Jeg hadde PERSONLIG aldri kjøpt en Sennheiser HD800 siden jeg hater åpne hodetelefoner. Mye (en veldig stor prosentandel) av musikken min krever god bass og jeg har en jo mere jo bedre attitude. Samtidig som jeg hører mer på Spotify og Youtube kontra vinyl og SACD... Men det har seg at de fleste audiofile er veldig uenig med meg

Bruker selv Denon D5000 og for meg må det ultimate være Denon D7000/D7100, Beyerdynamic T1, Fostex TH-900 eller Sony R10. Og ikke f.eks Audeze LCD-3, Sennheiser HD800 og alt fra STAX som alle er så glad i. Tviler på at dubstep blir noe kult på de

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du bruke så mye penger på noe som ikke kan måle seg med en tokanals stereo til etpar tusenlapper?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde PERSONLIG aldri kjøpt en Sennheiser HD800 siden jeg hater åpne hodetelefoner. Mye (en veldig stor prosentandel) av musikken min krever god bass og jeg har en jo mere jo bedre attitude. Samtidig som jeg hører mer på Spotify og Youtube kontra vinyl og SACD... Men det har seg at de fleste audiofile er veldig uenig med meg
    Regn meg som dypt, dypt uenig i deler av det du sier.

Jeg hater lukkede hodetelefoner - lyden er klaustrofobisk, innestengt og mangler luft på*alle jeg noensinne har hørt (selv om det hender jeg bruker et par lukkede on-ear på vinterstid, som ørevarmere).

Men, så til det jeg faktisk reagerer på med postingen din:

Mye (en veldig stor prosentandel) av musikken min krever god bass og jeg har en jo mere jo bedre attitude.
    Nå er det ikke en naturgitt sannhet at lukkede hodetelefoner har mer bass enn åpne, . Om du bor i Oslo, ta en tur innom Audio Norge i Torggata 16 og hør på HiFiMAN HE-400/500 - de bør ha mer enn nok bass for alle andre enn de som holder Beats som referanse for riktig lyd.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hvorfor skal du bruke så mye penger på noe som ikke kan måle seg med en tokanals stereo til etpar tusenlapper?
    Jeg vil vel heller si, sett bort i fra fysisk lydtrykk, så vil et headfi oppsett til 15k kunne måle seg mot et stereo oppsett i 100k + klassen. Og ihvertfall knuse et 2000 kr stereo oppsett i lydkvalitet!

Til TS kan jeg anbefalle det oppsettet som jeg bruker havner rundt 15k, Hifiman HE-500, Violectric HPA V200-USB24/96, kan prøves ut hos Audio Norge.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Jeg vil vel heller si, sett bort i fra fysisk lydtrykk, så vil et headfi oppsett til 15k kunne måle seg mot et stereo oppsett i 100k + klassen. Og ihvertfall knuse et 2000 kr stereo oppsett i lydkvalitet!
    Enig.. Den beste lyden får du rett inn på ørene
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    På noen parametre, ja - på andre parametre, nei.

Det er derimot et aspekt der selv et par 800-kroners høyttalere satt opp noenlunde riktig knuser verdens beste hodetelefon: Plassering, dybde, bredde og tredimensjonalitet i lydbildet.

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg sterkt uenig i den påstanden. Men la oss ikke starte en krig ut av dette. Har kommet med min anbefaling tidligere i tråden.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regn meg som dypt, dypt uenig i deler av det du sier.

Jeg hater lukkede hodetelefoner - lyden er klaustrofobisk, innestengt og mangler luft på*alle jeg noensinne har hørt (selv om det hender jeg bruker et par lukkede on-ear på vinterstid, som ørevarmere).

Men, så til det jeg faktisk reagerer på med postingen din:

Nå er det ikke en naturgitt sannhet at lukkede hodetelefoner har mer bass enn åpne, . Om du bor i Oslo, ta en tur innom Audio Norge i Torggata 16 og hør på HiFiMAN HE-400/500 - de bør ha mer enn nok bass for alle andre enn de som holder Beats som referanse for riktig lyd.

Bruker absolutt ikke Beats som referanse... Æsj. Men likevel når en trommeslår skal det dunke hardt. Åpne hodetelefoner er bedre en lukket på flere måter, men jeg mener at de blir totalt uinteressante for folk som hører på Dubstep, hardstyle, DnB, hip-hop etc. Det er ganske mange sjangere...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker absolutt ikke Beats som referanse... Æsj. Men likevel når en trommeslår skal det dunke hardt. Åpne hodetelefoner er bedre en lukket på flere måter, men jeg mener at de blir totalt uinteressante for folk som hører på Dubstep, hardstyle, DnB, hip-hop etc. Det er ganske mange sjangere...
    Og jeg sier fortsatt: Stikk og hør på akkurat de to modellene jeg nevnte - tror du vil bli overrasket.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg sier fortsatt: Stikk og hør på akkurat de to modellene jeg nevnte - tror du vil bli overrasket.

Jeg får gjøre det neste gang jeg stikker til Oslo. Er mange hodetelefoner jeg skulle likt å høre. Så langt har jeg holdt meg unna åpen design pga bass mangel. Kanskje denne blir noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ville jeg tatt en titt på Woo Audio WA2 + Beyerdynamic T1, det sies mye bra om denne comboen, med rette rør!

WA2 Headphone and Pre Amplifier. Singled-ended Tropde Class-A, All Tube Drive, OTL. (1190USD + moms og frakt)

https://www.coolshop.com/no/catalog/product/76301-beyerdynamic_t1_600_ohm_headphones 6995,-

(PS: Budsjett er ment for å knuses!) :smile:
    Dali Epicon 6 - Yamaha RX-V767 - Emotiva XPA-5 -Emotiva XPA-200 - Samsung UE55D8005 - Playstation 3 - Xbox 360 - Van Del Hul - SVS
    Headfi: Woo Audio WA22 -Woo Audio WA2 -Woo Audio WA6 - M-Stage - Nad M51 - Hegel HD11 - Sennheiser HD800 - Sennheiser HD650 - Audeze LCD-3 - Denon AH-D7000/5000 - Beyerdynamic T1 - DT770 250Ohm - RS220 - Momentum

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det poweron? Har du funnet en passende løsning?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •