Støyreduserende ørepropper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støyreduserende ørepropper

Fra 1. mars har vi blitt pålagt hjelmpåbud på bedriften jeg jobber.

Har gått med hjelm med påmonterte Peltor hørselsvern i noen timer nå og merker det allerede i nakken.

Vurderer å bytte ut Peltorene med noen støyreduserende ørepropper for å få ned vekten.

Bedriften som jeg jobber i er en mekanisk bedrift med mye plutselig høy støy fra metall, samt jevn bakgrunnsstøy fra maskiner og utsyr (sveising, vinkelslipere o.l).

Har dere noen å anbefale som helst ikke koster altfor mye (helst <1.500.- kr)?

Alternativene jeg har sett på er disse: Audio Technica ATH-ANC23

og: AKG K 390 NC

Vil noen av disse 2 gjøre jobben, eller er det andre som vil fungere bedre?

Newcomer LeGranDuc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Starkey HF-2
    Har ikke prøvd disse selv, men vil tro det er det beste alternativet siden du ikke liker vanlig hørselvern.
    Jeg har prøvd å bruke propper på jobb selv, (maskineringsfirma) men de jeg har stengte ikke ute nok støy. Mine gamle Peltor gikk istykker, så jeg hadde 1 uke uten skikkelig hørselvern. Ble fort irritert på kolegaene mine når de brukte trykkluft el.
    Fikk nettopp Peltor Alert XP. Veldig behagelige, og med bluetooth. Lar mobilen ligge ved maskinen, og jeg kan gå rundt i hele verkstedet uten og miste kontakten. Det er ca. 50 meter med masse metall og eletrisk støy.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å få in-ear plugger? Dette er typen musikere bruker på scene. Her taes det avstøpning av øret ditt og du får perfekt passform. De kan fåes med høyttaler og de kan også fåes uten. Fordelen er at man kan få demping med jevn frekvensgange. Fantatiske å bruke på konserter da de ikke dreper lydbildet, men bare demper flatt. Litt usikker på hva disse koster for dagen.

*Edit* Ja, Starkey er en av leverandørene som lager in-ear utstyr til musikere og lydteknikere. Det HF-2 settet er neppe dårlig
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster 4-5 lapper for custom løsning du skisserer, så da må budsjettet økes drastisk.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke problem med å gå med Peltor hørselvern, men i kombo med hjelm så får jeg ikke de til å ligge helt inntil hodet og verne ørene som de skal. Jeg har satt opp en fm sender på jobb som er koblet til avspillerer. Så Peltor er faktisk foretrukket hørselvern, da jeg slipper ledning fra ørene og ned til en avspiller i en lomme.

Jeg har nok av hodetelefoner og in-ear plugger, så å bruke en formue på dette er uaktuelt da bedriften ikke dekker noe av dette siden de allerede har gitt oss Peltor.

Så budsjettet er rundt kr 1.500,-.

Starkey HF2 så bra ut, men blir fort over kr 2.000,- når en skal reise for å få støpt form til ørene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W C5 Hodetelefon | Hi-Fi Klubben

Kjøpte disse for reising da jeg synes P5en ble for tungvindt å ha med seg på flyene. Veldig fornøyd med både støyreduksjon og lydkvalitet.

Hadde de på meg nesten en hel dag uten at jeg merket noe gnaging eller ubehag i ørene, som mange andre in-earplugger har gjort. Den justerbare løsningen gjør at pluggene sitter godt i øret, og du har ikke følelse av at de skal ramle ut.

Hvorvidt de isolerer godt nok i en mekanisk bedrift er jeg ikke sikker på, men hvis du plages med at hørselværnene ikke sitter godt nok rundt ørene, er det bare du som ikke er tjukk nok i hodet

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjukk nok i hodet er jeg (bare spør fruen).

Jeg har noen Klipsch Image S2 som er støyreduserende, men de demper musikken i øret når det er høye lyder som snøfreser, og skarpe smeller på jobb.

De jeg trenger er noen som demper omgivelsene uten å dempe musikken i ørene.

Jeg tror det kan bli vanskelig å finne noen som takler høy plutselig støy.

Får stikke innom Hi-fi Klubben neste uke når jeg skal til Bergen en tur.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe :P

Akkurat det med plutselig støy er jeg ikke sikker på, men de er verdt sin vekt i gull når det gjelder flyturer. Har en tendens med å havne i umiddelbar nærhet av de mest høylytte ungene på uansett flytur jeg tar... :???:

Men C5 ordner

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår her, men tolker deg dithen at du vil ha svært gode støydempende egenskaper og ikke nødvendigvis musikk.

Følgende produkter er derfor verdt å sjekke ut (dette er ikke hifiprodukter):

Honeywell QUIETPRO Intelligent Hearing Protection & Communication Systems

De er aktive og er såpass kjappe at de filtrerer ut impulsstøy - mens de åpner for verbal kommunikasjon. Produkter har også en innebygget selvtest som sjekker om du har satt dem inn ordentlig for å få den passive dempingen. Luksusprodukt. Lykke til.

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fm sender med ipod som kilde er ikke akkurat hi-fi, så det er viktigere at støydempingen er på plass enn HI-FI egenskapene, og passform selvfølgelig.

Musikkformidlingen er sekundært. Har arbeidet i 17 år på arbeidsplasser der jeg har gått med Peltor hørselvern med radio, og arbeidsdagen går fortere med musikk en liker på øret enn radiovennlig intetgivende musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker selv de 7 årene jeg hadde sommerjobb på snekkerfabrikk, uti ødemarka, hvor alternativene var P1 eller P3. Den top-10 lista til P3 ble svartmalt kraftig på slutten, og jeg investerte i kossheadset, tok putene av bøyla, byttet til lyddempende matter og pakket putene inn. Var i musikkhimmelen etter det
    Tror jeg var 15 når dette ble gjort :P

Hørselvernene er enda i bruk, sist gang da jeg var på fiskebåt.

Fikk du prøvd noe i helgen eller blir det testing i løpet av uken?

Active mean69 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    6160 Hovdebygda
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ikke testet noe i helgen, det er neste uke det blir Bergenstur.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •