Et ambisiøst prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et ambisiøst prosjekt

God ettermiddag, godtfolk!

Jeg er en 18 år gammel fyr som for ikke lenge siden oppfylte drømmen om et eget klesmerke da jeg startet Polé Polé (som forøvrig er et rent hobbyprosjekt og en stor utgift, så vær så snill, moderatorer, ikke kast meg ut). Hovedsaklig dreier det seg om trykk på gensere og t-skjorter, men for noen måneders tid siden ramlet det plutselig et hodetelefon-design ned i hodet mitt. Uten videre om og men gir jeg dere: Prototypen.

Behaglige? Nei (dog ikke så ubehagelige som en skulle tro). Praktiske? På ingen måte. Men de har en purhet og en enkelhet ved seg som jeg og flere med meg har forelsket seg i, og jeg er nærmest besatt av tanken på å realisere dem.

Det er derfor jeg har kommet hit. Når jeg startet dette prosjektet visste jeg såvidt hva en minijack var. Nå har jeg lest meg opp på tekniske begreper og spesifikasjoner, men min erfaring er fortsatt svært begrenset. Derfor håper jeg å finne folk her på AV-forum som syns dette høres gøy ut, og som kunne tenke seg å bidra i et artig prosjekt. Dette kan være alt fra å komme med forslag til hvordan høytaleren bør være, specs, valg av plug, kabel osv. eller hvordan de bør implementeres inn i treverket, til (enda bedre) folk som kunne tenke seg å fysisk delta i utviklingen av nye prototyper.

Som dere skjønner så blir jo dette hodetelefoner mer for de hippe og motebeviste enn de audiofile, da det nok vil være umulig å få særlig høy lydkvalitet ut av dem (det er heller ikke noe stort mål). Det er vel nettop den typen hodetelefoner folk her på forumet avskyr kan jeg se for meg, menmen.. Jeg prøver lykken!

- Anders Stai Fougner

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du planer om at de skal kunne tilpasses, så de sitter fast på hodet til forskjellige mennesker, med forskjellige hodeform?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vil ikke kunne tilpasses, men vil komme i ulike størrelser.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Designet i seg selv kan jo skremme **** på flatmark!:roll:
    Bare etpar spørsmål: Kommer disse til å være sammenleggbare og kan puttes i medfølgende etui? Er det innebygd støyreduksjonskretser som gjør det mulig å bruke de i fly? Kommer de i flere farger og hva vil prisen ligge på? Og hvem skal produsere de?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenleggbare: Usikker, men det er en god idé, som jeg har vært inne på selv. Dog er de faktisk veldig sterke slik de er nå.

Støyreduksjonskretser: Dette har jeg ikke hørt om før.. Fortell gjerne mer!

Flere farger: Nope. Muligens ulike tresorter på et senere tidspunkt.

Pris: Ikke sikker ennå, men prøver å holde det på et rimelig nivå.

Hvem som skal produsere: Er som sagt i kontakt med ulike firmaer/fabrikker i Kina som produserer høytalere for headphones. Når det gjelder selve treverket så må delene CNC-freses. Her er jeg i kontakt med firmaer i Norge, Polen, Storbritania og andre steder. Så må det selvsagt settes sammen, og en må ha embalasje osv. Lang og innviklet prosess, men veldig morsom, og veldig lærerik.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så har jeg et spørsmål, som kanskje ikke egner seg aller best her, men jeg prøver likevell, da det er godt mulig noen av dere vet svaret:

Hva slags fagfolk er det som utvikler slike høytalere, eller eventuelt komponenter eller tilogmed hele headset? Finnes det noe som en "lydingeniør" eller en "høytaleringeniør"?

Hadde vært utrolig rått om det fantes f.eks. stundenter på NTNU jeg kunne teamet opp med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PolePoleClothing
    Hvem som skal produsere: Er som sagt i kontakt med ulike firmaer/fabrikker i Kina som produserer høytalere for headphones.
    Skulle visst ikke sagt "som sagt". Det stykket essensiell informasjon hadde jeg utelatt fra den oprinnelige posten.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tankegangen din er i utgangspunktet god. Dette er et design som man kanskje har ventet litt på i "bransjen".

Din utfordring vil bli 3-delt:

1. Målgruppen din, hva er de villige til å betale for noe slikt? Klarer du å nå det "målet"?.
    2. Tilpassninger, Uten litt fleksibilitet, vil du aldri få en fornøyd kunde. Da disse blir direkte ubrukelig for de som ikke har et A4-hode. Blandet med at du må tilby 20 forskjellige størrelser, noe som øker produksjonskosnaden betraktelig.

Så en sammenleggbar/"stramme over ørene" funksjon, burde bli forsøkt bygget inn.

3. Denne går litt hånd i hånd med nr 1. Mange er ute etter god lyd, spesielt de som vil bruke mer enn 200 kr på produktet. Vil kvaliteten på elementene bli tilfretsstillene nok til å kunne matche prisen?

Ønsker deg uansett lykketil i veien videre.
    En prototype med noen billigelementer vil være lurt å teste ut med, slik at du har en god start =)

Bruk av bluetooth teknologi kan også være en mulighet. Evt avtagbar minijack kabel. For de motebeviste =)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 til bluetooth.

Klokkene bør kunne rotere en 60-70 grader og bredden av selve bøylen må kunne justeres, det må også være puter ved kontakt flatene til hodet ellers så vil få folk få direkte vondt etter en par minutter.

Også må jeg desverre nevne at noe lignende er gjort før...

http://www.selectism.com/2008/04/02/...od-headphones/

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    +1 til bluetooth.

Klokkene bør kunne rotere en 60-70 grader og bredden av selve bøylen må kunne justeres, det må også være puter ved kontakt flatene til hodet ellers så vil få folk få direkte vondt etter en par minutter.

Også må jeg desverre nevne at noe lignende er gjort før...

www.selectism.com/2008/04/02/david-burel-plywood-headphones/
    +1 til bluetooth? Henger ikke helt med. Du stemmer for å gjøre dem til bluetooth-baserte kontra kabel?

Ang. roterende klokker: De er ment å være on-ear, ikke over-ear, så da blir det vel ikke noen rotering?

Det blir ingen justering av bøylen tror jeg, ser ikke hvordan man skulle kunne få til dette uten å ødelegge designet.

En form for pute er en god idé ja, men må gjøres så diskre som mulig.

Og ang. linken: Ble grisenervøs først, men syns ikke de lignet så veldig! Pheew.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ingen justering av bøylen tror jeg, ser ikke hvordan man skulle kunne få til dette uten å ødelegge designet.
    Har du vurdert slik justering som er på de fleste briller?
    armene kan bøyes inn for å legge sammen brillene, men de kan også bøyes (litt) utover,
    noe som tillater at man kan bruke et par briller selv om man er litt bredere i hodet enn andre.
    (det reduserer også skader på brillene når man tar dem av og på og av og på.)

Jeg kan tenke meg at en slik justering kan være mulig å skjule inne i rammen, men om det er plass til det og kabler og samtidig ha styrke igjen kan jeg ikke svare på.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det meningen at de skal brukes med bærbare eller stasjonære kilder? Hva blir impedansen? Hva blir vekten? De bør tåle bruk over lang tid uten å medføre ubehag/smerter!

Tror mande kjøpere vil være opptatt av komfort, pris og lydkvalitet fremfor spesiell design.. Sjekk hva som allerede finnes på markedet, og vurder dine muligheter for innpass. Det er mange produsenter der ute, og det skal mye til for å hevde seg i konkurransen. Du må vel også ha en viss startkapital for å komme igang med produksjon og markedsføring.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    De bør tåle bruk over lang tid uten å medføre ubehag/smerter!
    Tror mande kjøpere vil være opptatt av komfort, pris og lydkvalitet fremfor spesiell design..
    Det spiller vel ingen rolle når målgruppen er "de hippe og motebeviste fremfor de audiofile". Med andre ord en svært liten del av befolkningen. Som han selv nevnte inledningsvis vil de ikke være særlig behagelige. Det er bare å se på alle de vanvittige skoene kvinner velger å gå i med tanke på behagelig kontra utseende. Selv om 99.9999% av alle menn aldri legger merke til eller bryr seg om det. Design betyr alt for noen...

Til trådstarter:

Jeg personlig kan aldri se for meg at dette produktet noen sinne vil bli profitable, nemlig på grunn av hva Tronic og BlackkoZ nevnte. Key: Komfort + fleksibilitet. Headsett med lav lydkvalitet er et produkt som oftest blir brukt i en mobil tilstand (bevegelig). Derfor vil du ha et gigantisk problem med følgende:

Som nevnt tidligere har du et ekstremt stort problem med funksjonalitet hvis du ønsker at de skal være firkantede uten fleksibilitet. Jeg jeg ville funnet ut hvordan de faktisk ville passet til hodet før jeg hadde brukt noe som helst tid på å tenke på å installere en høytaler i hver side, som sikkert er det minste problemet med hensyn til det designet der. Uten fleksibilitet vil de ikke passe noen hoder i det hele tatt.

0.
    Zero.
    Nada.
    Zip.
    None.

...På grunn av at de må være litt fleksible når de tar de på hodet. Ellers må de bli presset på plass siden de ikke har noen form for "press" som holder de på plass. Og da vil både lyden være totalt useless i tillegg til det sannsynligvis vil være svært ubehagelig. Ikke bekymre deg for at du ikke vil få noen fornøyde kunder. Du vil ikke ha noen kunder uten fleksibilitet. Fordi de vil ikke sitte på plass hvis de får de på hodet, aka dette av hele tiden, ellers vil de ikke få de på plass.

Nå er ikke mitt hode representativt for alle hodene på denne jord, men når jeg tar en linjal intil siden av hodet ved øret i retning opp og ser hva som er lengst ute, hodet eller øret. Så er det øret som er ytters. Så med mindre de skal skvises på øret uten å være i kontakt med siden av hodet, så må de få et annet design enn 100% firkantet, eller være fleksible. I dette designet vil de ha 3 kontaktpunkter på hodet hvis hodet mitt er i en normal fasong. De 3 er, hvert øret og midt på toppen av hodet.

Du kan jo begynne med å gå på gaten å ta en "spørreundersøkelse". Du tar med deg prototypen å spør om du kan få lov å se om den passer hodeformen til x antall fremmede mennesker. Så kan du gjøre det helt til noen knekker den med å presse den på plass.

Det er helt sikkert kjekt å designe ting du selv syns er fint/kult/tøft/fancy/hipp, men hvis du har planer om å tjene penger på det i tillegg må produktet du tilbyr kundene dine svare til kundenes behov. (det viktigste er jo at det ikke detter av hvis mennesket skal bevege seg siden du skal ha lyd i det).

Du ville gjort godt av å lest litt markedsføring, med tanke på å appelere til kundenes behov. Det er ikke avansert, gå å lån markedsføringsbøker for vidergående skole på biblioteket å les gjennom de 2 bøkene på 1 helg.

Hovedpunkt:

#1 Fiks funksjonalitet

Andre punkt:

#2 Fiks funksjonalitet
    #3 Fiks funksjonalitet
    #4 Fiks funksjonalitet
    #5 Fiks funksjonalitet

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt noe på å lage en bøyle av treklosser i samme design, men med puter på så de blir litt mer behagelige å ha på.
    Og hadde vært lurt å fått til en måte å fått regulert de på, f.eks en regulerbar skive mellom klossene.
    Legger ved en skisse laget veeeeldig fort i paint.
    Vedlegg 98144
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det meningen at de skal brukes med bærbare eller stasjonære kilder? Hva blir impedansen? Hva blir vekten? De bør tåle bruk over lang tid uten å medføre ubehag/smerter!

Tror mande kjøpere vil være opptatt av komfort, pris og lydkvalitet fremfor spesiell design.. Sjekk hva som allerede finnes på markedet, og vurder dine muligheter for innpass. Det er mange produsenter der ute, og det skal mye til for å hevde seg i konkurransen. Du må vel også ha en viss startkapital for å komme igang med produksjon og markedsføring.
    Bærbare kilder primært, som smartphones, iPods osv, og kanskje en og annen laptop.

Impedansen har jeg ikke bestemt meg for ennå, det var noe jeg håpet å få råd om her, men har fått tips på flere engelsspråklige fora om 32ohm, noe som virker fornuftig.

Ang. komfort, pris og lydkvalitet vs. design: Ja, den gjennomsnittlige kjøper er nok mer opptatt av de tre første enn den siste. Men det er altså ikke dem disse retter seg mot.

Startkapital har jeg ikke så altfor mye av, men så er dette først og fremst et hobbyprosjekt. Jeg skal gi det mitt beste og se hvor langt jeg kan ta det!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vdv
    Det spiller vel ingen rolle når målgruppen er "de hippe og motebeviste fremfor de audiofile". Med andre ord en svært liten del av befolkningen. Som han selv nevnte inledningsvis vil de ikke være særlig behagelige. Det er bare å se på alle de vanvittige skoene kvinner velger å gå i med tanke på behagelig kontra utseende. Selv om 99.9999% av alle menn aldri legger merke til eller bryr seg om det. Design betyr alt for noen...

Til trådstarter:

Jeg personlig kan aldri se for meg at dette produktet noen sinne vil bli profitable, nemlig på grunn av hva Tronic og BlackkoZ nevnte. Key: Komfort + fleksibilitet. Headsett med lav lydkvalitet er et produkt som oftest blir brukt i en mobil tilstand (bevegelig). Derfor vil du ha et gigantisk problem med følgende:

Som nevnt tidligere har du et ekstremt stort problem med funksjonalitet hvis du ønsker at de skal være firkantede uten fleksibilitet. Jeg jeg ville funnet ut hvordan de faktisk ville passet til hodet før jeg hadde brukt noe som helst tid på å tenke på å installere en høytaler i hver side, som sikkert er det minste problemet med hensyn til det designet der. Uten fleksibilitet vil de ikke passe noen hoder i det hele tatt.

0.
    Zero.
    Nada.
    Zip.
    None.

...På grunn av at de må være litt fleksible når de tar de på hodet. Ellers må de bli presset på plass siden de ikke har noen form for "press" som holder de på plass. Og da vil både lyden være totalt useless i tillegg til det sannsynligvis vil være svært ubehagelig. Ikke bekymre deg for at du ikke vil få noen fornøyde kunder. Du vil ikke ha noen kunder uten fleksibilitet. Fordi de vil ikke sitte på plass hvis de får de på hodet, aka dette av hele tiden, ellers vil de ikke få de på plass.

Nå er ikke mitt hode representativt for alle hodene på denne jord, men når jeg tar en linjal intil siden av hodet ved øret i retning opp og ser hva som er lengst ute, hodet eller øret. Så er det øret som er ytters. Så med mindre de skal skvises på øret uten å være i kontakt med siden av hodet, så må de få et annet design enn 100% firkantet, eller være fleksible. I dette designet vil de ha 3 kontaktpunkter på hodet hvis hodet mitt er i en normal fasong. De 3 er, hvert øret og midt på toppen av hodet.

Du kan jo begynne med å gå på gaten å ta en "spørreundersøkelse". Du tar med deg prototypen å spør om du kan få lov å se om den passer hodeformen til x antall fremmede mennesker. Så kan du gjøre det helt til noen knekker den med å presse den på plass.

Det er helt sikkert kjekt å designe ting du selv syns er fint/kult/tøft/fancy/hipp, men hvis du har planer om å tjene penger på det i tillegg må produktet du tilbyr kundene dine svare til kundenes behov. (det viktigste er jo at det ikke detter av hvis mennesket skal bevege seg siden du skal ha lyd i det).

Du ville gjort godt av å lest litt markedsføring, med tanke på å appelere til kundenes behov. Det er ikke avansert, gå å lån markedsføringsbøker for vidergående skole på biblioteket å les gjennom de 2 bøkene på 1 helg.

Hovedpunkt:

#1 Fiks funksjonalitet

Andre punkt:

#2 Fiks funksjonalitet
    #3 Fiks funksjonalitet
    #4 Fiks funksjonalitet
    #5 Fiks funksjonalitet
    Mye fornuftig i det du sier her, men jeg har altså en prototype klar allerede, og jeg ble selv veldig overrasket over hvor godt de sitter! Du nevner fleksibilitet, og endel treverk har jo naturlig litt flex i seg, som f.eks. kirsebær, som er brukt her. Paret må selvsagt passe på millimeteren, dvs. at hvert par enten må håndlages eller at de må komme i veldig mange ulike størrelser.

Ang. inntjening så ser jeg på ingen måte at dette skal være noen gullgruve (dette er en hobby, jeg bare leker meg, eksprimenterer, lærer og har det gøy!), men selvom jeg ikke tjener særlig på de direkte, er de såpass ikoniske og unike at de med litt flaks kan bli en PR-messig gullgruve.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg kom til å tenke på er en løsning hvor det på en eller annen måte er fjærer involvert, som presses tilbake når du de på deg, og at dette spennet bidrar til å holde dem på plass.

Evnt. en Koss Porta Pro-aktig sak.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuftig i det du sier her, men jeg har altså en prototype klar allerede, og jeg ble selv veldig overrasket over hvor godt de sitter! Du nevner fleksibilitet, og endel treverk har jo naturlig litt flex i seg, som f.eks. kirsebær, som er brukt her. Paret må selvsagt passe på millimeteren, dvs. at hvert par enten må håndlages eller at de må komme i veldig mange ulike størrelser.

Ang. inntjening så ser jeg på ingen måte at dette skal være noen gullgruve (dette er en hobby, jeg bare leker meg, eksprimenterer, lærer og har det gøy!), men selvom jeg ikke tjener særlig på de direkte, er de såpass ikoniske og unike at de med litt flaks kan bli en PR-messig gullgruve.
    Om du skal selge dette produktet må du ha bedre ergonomi. Du er nødt til å følge rådene fra de andre brukerne her i tråden for å komme noe sted med dette. Den passer kanskje godt til deg, men du er den eneste hodetelefonene passer til. Om du skal spesialtilpasse hvert produkt vil det bruke så mye ressurser/koste alt for mye. Til at det på noe måte kan være en liten hobby. Ergonomi, masseproduksjon/pris og pr er meget viktig for å få et slikt hobbyprosjekt i mål.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje nevnt at jeg skal tilby dem i en drøss ulike størrelser! Man velger selv X cm bredde og Y cm høyde.

Det er jo en ganske vesentlig detalj, hehe

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe du får realisert dette på en eller annen måte da, komme igang med produksjonen, og etter hvert oppnå BEP. (Break-even point). Etter det er det jo bare å begynne å tjene penger.
    Men har du fianansiering til starkapital?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •