Er dette en god loesning ang. hodetelefoner og DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette en god loesning ang. hodetelefoner og DAC?

Hei! Skal ENDELIG skaffe litt ordentlig saker til mine Denon D5000, altsaa noe de fortjener! Jeg lider av sammen sykdommen som de fleste audiofile mennesker gjoer, det man har er aldri godt nok (omtrent!).. Det er en lang vei til lyd nirvana som jeg er LAAANGT unna, selvom jeg egentlig er fornoeyd.
    Jeg har "alt" jeg trenger kan du si. Har en projektor, en receiver, 7.1 anlegg, Denon D5000 hodetelefoner, men mangler seperat forsterker/DAC.

Pappa spoer meg hva jeg har lyst paa til jul og jeg sleit i starten med aa finne noe aa oenske meg. Saa kom vi fram til det med DAC, men vi (han) tenkte litt..

Vanligvis har du to muligheter.. Enten gaa for Head DAC + Head Amp f.eks Audio GD NB12 + 10.2 DAC... ELLER Head DAC/AMP combo = 2 i en boks.. f.eks Burson HA 160D.. Ikke sant?

Om du gaar for DAC/AMp er det bare aa plugge i boksen og koble den til kilde material f.eks PC, CD-spiller osv. Om du har 2 boksers, altsaa seperat forsterker + DAC saa kobler du hodetelefonene i forsterker SAA kobler forsterker til DAC --> kilde material?

Pappa har en god del elektronikk fra gode gamle tiden (midten av 90 tallet) fra da han var super audiofil og har en Musical Fidelity X-24K 24bit/96khz DAC til overs som ikke er i bruk engang saa han tenkte..

koble hodetelefonene i Denon Receiver (som jeg allerede gjoer) --> signal ut til MF X-24 = Den raeva DAC'en som er i receivern blir kuttet ut og den gode Music Fidelity tar over jobben, saa receiver gjoer bare forsterker jobben, som den egentlig gjoer bra nok (masse volum)..

Han saa paa dette som win-win, da jeg vil faa bedre lyd til mine B&W samt bedre lyd til D5000.

Han skisserte det hele paa arket under kommentaren her

Vet ikke om det gaar ann aa tolke bildet uten aa ha vaert med i samtalen da men.. Det var snakk om aa skaffe Music Fidelity M1 Headphone amp.. Er det som er M1 HPA paa bildet.

Og det nederste er det jeg kan gjoere i framtiden, skaffe pre-amp, power amp osv monobridge..

Hoertes dette riktig ut eller er han helt paa baertur? Han sier det er opp til meg,

Forslag? Ideer? tanker?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nobody? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker at du får løftet lyden din ved å bruke Dac kontra ingenting, helt klart. Samtidig driver ikke Denons surroundforsterkere hodetelefoner nevneverdig bra - det er i utgangspunktet utrolig få stereo / surroundforsterkere som har påkostet hodetelefondelen mer enn rundt syv kroner i amp

Nå er forsåvidt ikke D5000 veldig tungdrevne, og kanskje er du happy med hvordan det lyder ut av herr amp, og da er saken egentlig grei.

Ellers må det vel være mulig å koble dac til phones-amp og samtidig en surround-amp? Fanden om jeg vet, egentlig. Jeg er for dårlig på dette selv, og har bare holdt meg unna hjemmekinoen når det er snakk om head-fi-tingene mine.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Vanligvis har du to muligheter.. Enten gaa for Head DAC + Head Amp f.eks Audio GD NB12 + 10.2 DAC... ELLER Head DAC/AMP combo = 2 i en boks.. f.eks Burson HA 160D.. Ikke sant?

Pappa har en god del elektronikk fra gode gamle tiden (midten av 90 tallet) fra da han var super audiofil og har en Musical Fidelity X-24K 24bit/96khz DAC til overs som ikke er i bruk engang saa han tenkte..

koble hodetelefonene i Denon Receiver (som jeg allerede gjoer) --> signal ut til MF X-24 = Den raeva DAC'en som er i receivern blir kuttet ut og den gode Music Fidelity tar over jobben, saa receiver gjoer bare forsterker jobben, som den egentlig gjoer bra nok (masse volum)..

Han saa paa dette som win-win, da jeg vil faa bedre lyd til mine B&W samt bedre lyd til D5000.

Han skisserte det hele paa arket under kommentaren her

Vet ikke om det gaar ann aa tolke bildet uten aa ha vaert med i samtalen da men.. Det var snakk om aa skaffe Music Fidelity M1 Headphone amp.. Er det som er M1 HPA paa bildet.

Forslag? Ideer? tanker?
    Jeg får ikke sett bildet, men Matrix M Stage blir ofte nevnt til dine hodetelefoner.

Om du har den DAC-en er det jo bare å teste, men å forvente mirakler ville jeg ikke gjort. Hvilken receiver har du?

Musical Fidelity X-24K var jo en 'budsjett-DAC' på slutten av nittitallet og selve DAC-chipen er en Burr-Brown PCM1716. Ville ikke vært så bråsikker på at den er bedre enn DAC-løsningen i receiver, bare fordi den er ekstern. Samt at du innfører ytterligere et analogt ledd, da både til hodetelefoner og høyttalerne.

Blant komplette DAC/AMP-løsninger har jo du Audioengine 1 som fokl har vellykket matchet med D5000, men klart den HD 160 fra Burson så jo nokså lekker ut.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nåk gå for en HPamp/amp og konlet den på en av inngangene på denonen. Som for eksempel en HD160 eller en furutech gt40. Genial altietboks med god lyd.

Pm Audio

syntes uansett at oppsettet du har fra før bør prøves før du går ut å kjøper noe nytt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Jeg får ikke sett bildet, men Matrix M Stage blir ofte nevnt til dine hodetelefoner.

Om du har den DAC-en er det jo bare å teste, men å forvente mirakler ville jeg ikke gjort. Hvilken receiver har du?

Musical Fidelity X-24K var jo en 'budsjett-DAC' på slutten av nittitallet og selve DAC-chipen er en Burr-Brown PCM1716. Ville ikke vært så bråsikker på at den er bedre enn DAC-løsningen i receiver, bare fordi den er ekstern. Samt at du innfører ytterligere et analogt ledd, da både til hodetelefoner og høyttalerne.

Blant komplette DAC/AMP-løsninger har jo du Audioengine 1 som fokl har vellykket matchet med D5000, men klart den HD 160 fra Burson så jo nokså lekker ut.
    Budsjett DAC sier du? Hmm skuffende.. Trodde den var rimelig high end.. Er jo "Made in England" og greier jo! Burson HA-160D er vel optimalt for D5000 men den koster jo så utrolig mye, jeg som student har jo ikke råd til den

Jeg har allerede fått en alt for dyr skreddersydd dress som førjulsgave, så sjangsen for at pappa punger ut for en dyr Burson eller MF headamp til jul er nærmest null... Jeg får prøve Musical Fidelity X DACen og se hvordan det blir, men kan fort enda opp med at jeg må kjøpe en dedikert headamp/DAC selv.

Den Matrix M stage headampen så rimelig fin ut.. Og $280 er ikke for mye. Er det god nok for et high end par som D5000?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •