Head-fi for nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Head-fi for nybegynner

Heisann

Lurer på litt ang headfi... Kunne tenkt meg ett oppsett som kan "blow my mind" sammenlignet med vanlige headset fra pc, med mp3 som lydkilde. Ser for meg en lyttekrok i stua der jeg kan høre på feks Flac(eller andre gode kilder) med både god og høy lyd. hva trenger jeg av utstyr og hvor kan jeg finne musikk?

Jeg hører primært på rock og metal. alt fra pink floyd, muse, metallica slipknot.

kan noen hjelpe meg litt fram her?

Mvh
    Viktor

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AvIOn
    Heisann

Lurer på litt ang headfi... Kunne tenkt meg ett oppsett som kan "blow my mind" sammenlignet med vanlige headset fra pc, med mp3 som lydkilde. Ser for meg en lyttekrok i stua der jeg kan høre på feks Flac(eller andre gode kilder) med både god og høy lyd. hva trenger jeg av utstyr og hvor kan jeg finne musikk?

Jeg hører primært på rock og metal. alt fra pink floyd, muse, metallica slipknot.

kan noen hjelpe meg litt fram her?

Mvh
    Viktor
    Første spørsmål er hvor stort budsjett du har.
    Trenger det være bærbart?

Du bør egentlig prøvelytte en god del klokker før du invisterer. For min del er det Beyerdynamic som gis mest kos til metall. Kjører selv AKG. Er godt fornøyd med det, men føler dem mangler litt på bassen.

Ifht forsterkeri og DACeri kan jeg trygt anbefale Schiit Audio. Mange har skrytt av Violectric også.

Schiit Audio
    Violectric by Lake People

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang budsjett er jeg ikke sikker... for jeg vet rett og slett ikke hva jeg trenger...
    kanskje det finnes en liten guide om hvordan man kan/burde starte i denne verdenen?

men vil kanskje ikke brenne av alt for mye på dette i første omgang, men heller ha mulighet til å oppgradere enkeltkomponenter hvis interessen øker

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva trenger jeg egentlig? hodetelefoner, forsterker, dac og en avspillingskilde som har støtte for kvalitetslydfiler?

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva trenger jeg egentlig? hodetelefoner, forsterker, dac og en avspillingskilde som har støtte for kvalitetslydfiler?
    Det er ritkig at det er alt du trenger.

Enig med bircoff at du MÅ ut å lytte litt først. Forskjellige merker, konstruktioner (åpen, lukket , ortodynamiske etc) har forskjellige karakterer og også forskjellige styreker å svakheter.

Når du veit litt om hvordan vanlige merker som Audio-Technica, AKG, Sennheiser, Grado, Beyerdynamic etc låter er det også mye lettere å forholde seg til beskrivninger av andre merker (på nettet ) som kan være vanskeligere å få hørt i butikk i Norge. Mange anmeldelser av hodetelefoner sammenligner gjerne med andre.

Det er viktig at du gjører deg en oppgfattting av hvem type lyd du trives med til den musikken du hører på.

I dag er det jo veldig enkelt å høre på den musikken du kjenner i hvem som helst butikk.

Sjekk også ut head-fi.org der finnes det mye, mye, mye informasjon å hente:-D

Mvh
    Peter

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk ut fra at du skulle spille fra en eksisterende PC/Mac siden du nevnte FLACK.

Jeg kjører NAS-->Mac-->DAC-->forsterker-->klokker.

Jeg kjøpte en billig DAC (Abrahamsen A-DAC). La mer penger i forsterker og klokker. Vet ikke om det er det lureste.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også gått for Mac Mini med Audirvana | The Sound of Your Dreams som avspiller. USB til DAC ( MYTEK DIGITAL USA ), forsterker (MAE SET-1) og hodetelefoner ( TAKET, Polymer piezo-electric Headphone,H2+ )

Har konvertert det jeg hadde av flac til alac. Dette oppsettet spiller alt opp til 192kHz/24bit og DSD (SACD, DSD-Guide.com | Direct Stream Digital Audio )

men vil kanskje ikke brenne av alt for mye på dette i første omgang
    Mitt er nok i feil ende av skalaen

og hvor kan jeg finne musikk?
    Du kan rippe egne CD plater, samt du har plasser som:

Disse selger musikk digitalt.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mye bra Head-fi til å møte omtrent alle budsjetter.

Skal du starte med noe helt enkelt å billig noe, kan du gå for noe billige hodetelefoner til drøye 500 kroner, da er ikke DAC/forsterker nødvendig.

Vil du ta steget videre, må du se på hodetelefoner til rundt tusen lappen, a la Audio Technica M50, Grado Sr80i, og da lønner det seg med en forsterker som Bravo V2 amp ($40 i USA), Cmoybb2 til $60 eller noe fra FiiO til 400+ norske her i landet.

Skal du gå hakket over det har du hodetelefoner som Sennheiser HD 598, Beyerdynamic DT990, Ultrasonne HFI 580, Denon D2000 osv og da kan det lønne seg med en DAC/amp combo som Objective 2 fra JDS Labs til $144 (+skatt/frakt)

hakket over det igjen, så kommer du til high end hodetelefoner

a la Denon D5000, Sennheiser HD650, AKG K702 osv og da trenger du kraftig DAC/forsterkere fra f.eks Little Dot MK III, John Blue Hydra, Audio-Gd, Schiit eller til og med Burson HA160-D.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    hakket over det igjen, så kommer du til high end hodetelefoner

a la Denon D5000, Sennheiser HD650, AKG K702 osv og da trenger du kraftig DAC/forsterkere fra f.eks Little Dot MK III, John Blue Hydra, Audio-Gd, Schiit eller til og med Burson HA160-D.
    Vel... Det du nevner her er er nok ikke high end. Da må du nok over på STAX, Audeze LCD-2/3, TakeT, HiFIMAN HE-6.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på fiio nå. Men er litt usikker...

Tenkte å legge meg på 1000-1500kr på headset, helst lukket. Så vil jeg ha en dac og en forsterker som jeg kan koble til cdspiller og bærbar lydavspiller som kan spille av høykvalitetsfiler.

Noen forslag her? Dac, forsterker og headset til da max kr 3000-4000 max!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser en bort fra brukt utstyr så kan jeg anbefale det jeg selv sitter med i den prisklassen:

Headset: AKG K271 mkII (røffly 1500.-)
    Yulong D100 (MkII) - må importes selv men det er piece of cake (røffly 3000,- + moms)

Disse to passer veldig bra sammen. Alternativt headset er tidligere nevnt Audio Technica ATH-M50.

Det som Yulongen mangler er mulighet til "bærbar lydavspiller som kan spille av høykvalitetsfiler", men jeg sliter litt med å forbinde bærbar lydavspiller og høykvalitets lydfiler ;-)

Selv streamer jeg min musikk (FLAC) fra en PC til en mediespiller (Logitec Duet) og digitalt til Yulongen. Ettersom Yulongen også har USB inngang har jeg brukt den direkte på en bærbar PC med FLAC-avspilling derfra.

Men faren er alltid tilstede for at en har lyst på bedre utstyr når en har hørt andre (og vesentlig dyrere) headphone-rigg'er OG det er mye som er bedre enn den kobinasjonen - men dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble litt i overkant av hva jeg har av penger til dette.... En kombinert dac/forsterker høres greit ut det. Hvis jeg kan koble til feks pc til denne, og kanskje cdspiller,når jeg kjøper det, er det brabra.

Hører for det meste på rock/metal.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skal også være god:

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/93163

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er argon ha2 tube? Koster rundt 2000, og er vel en kombi dac/amp? Denne sammen med noen brukbare øretelefoner, så er jeg vel godt i gang?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i stort sett bare sett negative kommentarer kring argon produktene MEN jeg har ikke prøvd selv så du får ta det med en god klype salt

Ville langt heller gått for denne. Koster litt mer men er garantert vært det i forhold til argon:

EHP-O2D miniature desktop headphone amplifier with USB DAC . | Epiphany Acoustics

Alternativt begynne med denne å vente litt med dac:

EHP-O2 Portable Headphone Amplifier | Epiphany Acoustics

Mvh
    Peter

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med (link)? Evt. amp og DAC separert. Det sies mye godt om ObjectiveDACen og Objective2 amp-en. Men smaken er som havregrynet, delt.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel ikke kommet frem om det er et poeng i at htlf skal/bør være lukket?
    Om så er, så bør denne kombo vurderes:
    Beyerdynamic DT770 Pro 250 OHM 5 - 35,000 Hz, 250ohm, 96dB, lukker 18dB - Prolyd

Aune X1 DAC - Mala Audio

Alternativt kan Takstar Pro80 (som er en BD "kopi") fra samme firma vurderes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beyerdynamic dt 770 pro er veldig lukket. Så hvis det er mye støy rundt så funker de bra. Jeg var ikke helt fornøyd med lyden, så jeg solgte mine.
    Jeg synes Denon AH-D2000 har bedre lyd (men selvfølgelig ikke som AH-D5000)

Denon AH-D 2000 selges - Torget
    Kanskje litt høy pris til å være litt slitt.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Takstar HI 2050,det er jo noen greie klokker,og ikke så alt for dyre
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •