Shure SRH 1840

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Shure SRH 1840

Ser veldig lite stoff om Shure SRH 1840 hodetelefon i dette forumet.
    Det er synd, for min erfaring har vist at dette er meget gode hodetelefoner.
    Kjøpte disse "uhørt" etter å ha pløyd all info om disse på nettet.
    Har nå vært den lykkelige eier av disse i 14 dager og de har vært i bruk opptil flere timer pr. dag, og jeg blir mer og mer glad i dem.
    Komforten er minst like bra som på AKG 701 og Sennheiser 650 som jeg også har.
    Når det gjelder justeringsmuligheter så er disse noe begrenset, så det er ikke sikkert disse vil passe til alle hoder, men på mitt hode passer de som hånd i hanske, og jeg bruker også briller, uten at dette har noen negative konsekvenser for bærekomforten.

Så til lyden. Den kan vel best beskrives som meget nøytral med en anelse varm klangsignatur. De ser ikke ut til å favorisere noen del av frekvensområdet, uten at dette må oppfattes som noe negativt.
    For her er etter min mening allt som skal til innenfor alle deler av frekvensområdet for å gi lytteren lyst til å oppleve mer av musikken, og det er jo ideellt sett det en god hodetelefon skal gjøre.
    Her er masse bredde, høyde og dybde i lydbildet, og ingen antydning til
    følelsen av lyd fra et punkt inne i hodet. Sammenlignet med AKG 701 så har Shure 1840 mer tyngde i bassen og en mindre aggresiv diskant, men de har samtidig et meget åpent lydbilde med god separasjon
    mellom de forskjellige instrumentene. Og de kan spille meget høyt uten at de på noe måte roter til lydbildet, de beholder samme nyanserte oversikt selv om det spilles høyt.

Men som sagt så er 1840 nøytrale, så dette er ikke hodetelefon for de som
    er ute etter "mye" bass, de spiller bass på en overbevisende måte, og de går dypt, men er ikke for "bassheads".
    Sammenlignet med Sennheiser 650, så er ikke bassen så "tung" fra 1840, men bassen oppleves som mer nyansert, en og når det gjelder diskanten så har ikke 1840 det samme sløret i diskanten som jeg opplever fra
    650. Her oppleves 1840 som atskillig mer nyansert uten at det på noen måte blir tendenser til aggresivitet.
    En annen ting med 1840, de er nådeløst avslørende overfor det materialet som de blir foret med, så skal en ha det beste ut av denne hodetelefonen, må det være kvalitet på signalet som 1840 fores med, (en skal ikke glemme at de er laget for studiobruk), men da gir de til gjengjeld en lytteopplevelse som gjør at jeg kan sitte å lytte til musikken i timesvis med et stort smil om munnen.

Dersom jeg sammenligner SHURE 1840 med AKG 701, og Sennheiser 650,
    så er 1840 min udiskutable favoritt blant disse, fordi jeg kan personlig ikke finne noen negative sider ved 1840, og de gir meg den lyden jeg er ute etter.
    De er også letere å drive enn 701. På min Rhinlander får jeg samme volum på 1840 ved kl. 10 på volumkontrollen som jeg fikk ved kl.13 på 701.
    Har forøvrig oppgradert DAC,en fra Hegel HD 2 til Hegel HD 11, noe som ble en markant forbedring av lyden totalt, mye mer definisjon i hele lydbildet
    Shure 1840 blir hovedsakelig foret med Spotify 320, Flac og CD gjennom Hegel HD 11 DAC og Lehman Rhinlander hodetelefonforsterker.

Øvrige anlegg:
    Bladelius Thor 3 Novitas, Pioneer Lx83, Lx91, Anthony Gallo REF 3.5, Anthony Gallo Strada, Anthony Gallo SA

Newcomer JonBU sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra gjennomgang av hodetelefonene

Jeg er helt enig i at SRH1840 er ganske avslørende når det gjelder valg av kildemateriale, men jeg tar meg selv i å smile ganske mye når jeg bruker disse hodetelefonene(må egentlig se ganske dumt ut ).

Jeg bruker også disse til å se på film når resten av familien ligger og sover. Noe som absolutt er å anbefale!

Jeg kjører SRH1840´ene rett inn i en Audiolab MDAC. Dette er jeg er veldig fornøyd med. Skulle kanskje ønske at hodetelefonforsterkeren i MDAC´en var bare litt kraftigere, men selve lydkvaliteten er det ingenting å utsette på.

Jeg er storfornøyd med mine Shure SRH1840!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte hodetelefoner som jeg nesten utelukkende har godord om. I hvert fall om du tar prisen i betraktning. Da er det ikke mange bedre. Suveren diskant og mellomtone, og en kontant og stram bassgjengivelse. Om det var noe som kunne vært hakket bedre, ville det kanskje ha vært en anelse dypere og noe fyldigere bassgjengivelse. Det ville gjort det enda mer engasjerende å lytte til på lavt volum. Men jeg mener også at de er bedre enn AKG K701 og Sennheiser HD650 som du nevner.

Ellers er jeg enig i matchen med M-DAC. En god DAC og hodetelefonforsterker.

For mer utfyllende om 1840 (og kommende omtale av Audiolab M-DAC), les et nummer av WATT... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Positivt at det er noen her på forumet som er begynt å få opp ørene for de kvaliteter som jeg mener Shure 1840 har.
    Etter mitt første innlegg om disse hodetelefonene har jeg byttet ut
    Lehmann Rihnlander med Lehman Black Cube Linear, og selv om Linear ikke er ferdig innspillt enda, så er det helt tydelig at med en virkelig god hodetelefonforsterker er det enda mer å hente ut av Shure 1840 i form av godlyd.
    Hvor mye en skal være i stand til å hente ut er selvfølgelig avhengig av alle ledd i rekken av utstyr.
    Men som et førsteinntrykk av oppgraderingen, så er bassen klart strammere og den går også dypere, og det er også mer luft i diskanten uten antydning til s-lyder. I det hele og store et fantastisk lydbilde fra 1840, hvor de beholder fokus på de enkelte instrumenter i lydbildet, selv om det spilles meget høyt. Låter også forbløffende definert når det gjelder vokaler i lydbildet, enten det er manns eller kvinnestemmer.
    Har i kombinasjonen Hegel HD 11, Lehmann Black Cube Linear, Shure 1840
    funnet en lydsignatur som passer meg aldeles utmerket.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som Shure er et produkt mange ikke har eller har hørt om.. :cry:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Shure

De fleste kjenner vel til Shure i form av ørepropper.
    Her har Shure hatt en rekke utmerkede modeller opp gjennom årene.
    Når det gjelder Shure sine ordinære hodetelefoner, så tror jeg de er forholdsvis lite utbredt fordi de i hovedsak forbindes med hodetelefoner for studiobruk.

Tok jo en stor sjanse da jeg bestillte min 1840 uhørt, den koster jo tross allt endel penger, men må bare tilstå at jeg ikke har angret et øyeblikk i etterkant, er meget fornøyd, både med bærekomfort, og ikke minst, lyden.

Hegel HD 11, Lehmann BC linear, Shure SRH 1840.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •