Stereo headset til mobiltelefon - en jungel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo headset til mobiltelefon - en jungel

Jeg har forsøkt å sette meg inn i hvilke stereo headset som passer ulike mobiltelefoner. Utvalget til iPhone er formidalbelt, her finnes det mange produkter som er kompatible. Dette på tross av at vanlig 3,5 mm jack er standard. Eller?

Vanlig lydplugg uten mikrofon er standard (TRS) men dersom man skal ha headset med svarknapp etc. trenger man en pol for mikrofon. Er dette standard?

Det viser seg at flere av de store, nemlig Nokia, Motorola, Sony Ericsson m.fl. ble enige om en standard OMTP som Apple ikke ville være med på. De etablerte sin EGEN standard (AHJ) der de valgte å bytte om jord og mikrofon! Hva pokker?

Selv innenfor disse standardene er det av og til umulig å benytte ulike headset mellom ulike telefoner. Nå har også Nokia Lumia-telefonene lagt seg på AHJ, så langt jeg har forstått. Betyr det at man kan bruke et iPhone-kompatibelt produkt på Lumia 900? Jeg tviler.

Finnes det en oversikt oversikt over hvilke stereo headset som virker på ulike telefoner? Det hadde væt deilig. Jeg ønsker meg Bose Q15 på Nokia Lumia 900 , men tviler på at det går.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPhone har sin standard, og de som lager utstyr til Apple sine produkter er tydelig merket.

Få av disse fungerer 100 % på en Android mobil, men det finnes noen tilpasset Android, bla så lager Philips og Klipsch egne modeller.

Noen få skal fungere på begge, men har ikke sett noen tester av dette, Philips lanserte flere interessante headset på starten av året hvor de både har modeller for Apple, for Android og noen som skal fungere på begge. Etter hva jeg lest så bruker disse egne Apps som gjør dette mulig, men sammenlignet med Apple tilpasset modeller så er det ofte begrenset funksjoner/knapper på disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Sitat Opprinnelig postet av JoonGoii
    iPhone har sin standard, og de som lager utstyr til Apple sine produkter er tydelig merket.

Få av disse fungerer 100 % på en Android mobil, men det finnes noen tilpasset Android, bla så lager Philips og Klipsch egne modeller.
    ...klipp...
    , men sammenlignet med Apple tilpasset modeller så er det ofte begrenset funksjoner/knapper på disse.
    Takker for svar. Jeg har som sagt forsøkt å sette meg inn i dette uten å bli så mye klokere. iPhone står ikke øverst på ønskelista mi, men jeg er litt misunnelig på det utvalget av ekstrautstyr man kan få til iPhone.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser den, Apple hatere kan ta seg en bolle, for uansett om det finnes 30 ulike Android mobiler så har Apple skjønt det og har en modell hvor det meste av tilbehøret passer, mens hvem gidder tilpasse tilbehøret til en bråte ulike Android mobiler ?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen behøver å tilpasse sitt utstyr til ulike Android-enheter da de følger felles åpen standard. Ergo, alle passer til alle. Det er kun Apple som har gått for proprietær løsning, som alltid (ref lade-/multimediaport, som nå forhåpentligvis ser ut til å bli endret i neste gen. grunnet EU-krav).

Det jo bare å benytte angrerett om du handler på nett, evt. spørre om å teste i butikk før du kjøper?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Galnes]Ingen behøver å tilpasse sitt utstyr til ulike Android-enheter da de følger felles åpen standard. Ergo, alle passer til alle.quote]

Dette er desverre ikke sant. Vanlige hodetelefoner eller øreplugger med kun lyd (ikke mikrofon og svarknapp) fungerer da disse kun er avhengige av riktig plassering av høyre-, venstre- og jord-kontakten. Om du ønsker et et headset med mikrofon/svarknapp, altså mulighet for å bruke et fritt valgt hifi-headset, er historien mer komplisert. Jeg og flere med meg har forsøkt litt av hvert, og det vanskelig å finne noe som virker.

Om du kjøper en Nokia-telefon kan det hende du har lyst på et headset fra Sennheiser, slik du kan om du har iPhone.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips lanserte sine "only android" hodetelefoner, samt in-ear på CES 2012. Disse skal da fungere med en app som enkelt kan lastes ned fra Google Play.

Vet ikke om det er god lydkvalitet, men de skal fungere med Android systemet.

Urbanears lager noe flotte in-ear hodetelefoner. Disse kommer med "1-knapp remote", og da kan du enkelt laste ned en "headphone controler" app fra Google Play. Disse fungerer veldig bra. Veldig god lyd for pengene. 189kr på NetOnNet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette funker ....

Bruker nå Bose QC15 på min Nokia Lumia 900 vha denne adapteren fra HTC:
    HTC Touch2 Audio Adaptor for 3.5mm to 3.5mm HS U350 - den offisielle butikken for HTC-tilbehør - Norway
    Da er det likevel en slags standard der ute. Trur det er AHJ HTC og (nye) Nokia bruker.

Nå kan jeg bruke standard hodetelefoner og samtidig ha mulighet for svarknapp/mikrofon på ledningen.

Litt bakgrunn for frustrasjonen omkring disse mange "standardene":
    Support: Audio issue when using headset: Nokia Lumia 710
    Nokia Support Discussions - Lumia 800 disastrous audio quality - Page 6 - Nokia Support Discussions
    Monster Nokia Purity WH-920 In-Ear Headphones review - All About Symbian

Finnes det noen oversikt på nettet om hvilke standarder de ulike telefonene og hodesettene bruker?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke en OMTP-adapter løse problemet? Da vil vel produkter laget for Apple også fungere på telefoner hvor mic og jord er snudd?

OMTP Adapter - NOX Audio

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff! Fant svar på det her: Final Soultion: Why Most HEADSETS WON'T WORK - Android Forums at AndroidCentral.com

Apple kan virkelig dette med å ødelegge for konkurrenter. Apple er forbrukerfiendtlig, men de fleste forstår ikke dette dessverre.

Hvis noen kjenner til bra headset med mikrofon som funker til feks Samsung Galaxy S3 så er jeg interessert.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nylig Beats headsett wireless. Fungerer konge! Lydkvaliteten er faktisk ikke så galt, ganske bra. 10 timer avspilling uten kabel. Koblet den rett på telefonen, ingen tulle og problem. Men du har også mulighet å bruke kabel dersom du ternger den mer enn 10 timer. Følger også med mikrofon kabel til å ringe/besvare. Dog jeg har ikke testet denne kabelen enda.
    Lekker design er den også!
    Uansett siden dette er via blåtann så fungerer det vel fint på Iphone, samsung og sikkert alle merker. Den fungerer på Iphone, Macbook og Samsung S3 her hos meg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Headset vil fungere selv om Apple og øvrige har forskjellige pinouts på minijack, men mikrofon og jord er byttet om. Med en adapter kan det muligens fungere, men styringsknappene vil nok ikke virke. Det siste kan jeg forstå. Litt usikker på om Apple følger standard når det kommer til BlueTooth.

Det er viktig for meg å kunne bruke headset som handsfree.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •