Poeng med lydkort til min Burson HA-160D?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Poeng med lydkort til min Burson HA-160D?

Hei,

Jeg har en Burson Audio HA-160D koblet til min arbeidsstasjon hvor jeg kjører JRiver MediaCenter via WASAPI. Jeg benytter meg av USB-kabel fra pc'en til DAC'en.

Det jeg lurer på er om det er noe poeng i å gå til anskaffelse av f.eks et Asus Xonar lydkort som igjen kobles til forsterkeren / DAC'en min. Er det noe lydmessig å hente på dette, eller er det bortkastede penger?

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortkasta penger, Burson er en ypperlig DAC, et data lydkort kommer ikke i nærheten av samme liga. Har du penger som brenner i lomma kan du jo oppgradere USB kabelen din?

Skal du ha DTS-HD surround osv. er HDMI den eneste veien å gå, og du får du et bra skjermkort med HDMI 1.4 for samme pris som lydkort med HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke å bruke lydkortet som en erstatter for DAC'en. Det jeg lurte på er om man ved å bruke en annen utgang på lydkortet (coax) til DAC'en som står i HA-160D'en oppnår noe, fremfor å bruke USB-kabel - men jeg antar vel at konklusjonen fortsatt er den samme...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange (overraskende mange) hevder USB ikke er det beste når det kommer til digital overføring.

Selv bruker jeg SPDIF.

Et eksempel er Schiit - som rett og slett går ut og anbefaler kundene å bruke SPDIF / coax fremfor USB fordi de hevder lyden blir bedre / at USB er dårligere.

Om du klarer å luke ut hva som er hva i en blindtest er ikke godt å si. Ville kanskje spart pengene mine

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 59 amerikanske kroner får man et Musiland Monitor 01 Mini, USB lydkort på eBukta. USB inn, SPDIF ut og oppløsning på 24/192. Krever muligens driver (og software? som følger med på CD og fins for nedlasting på nett) for fullt utbytte og lydkvalitet. Ingen risk med å forsøke noe til USD 60 som attpåtil skal være verdt pengene etter åtgaumen på verdsvevnaden. Jeg fant denne siden med linking videre til nedlastning.

Ringsymbolet på bildet under er tegnet for SPDIF, antar jeg? Uansett, et sånt er i bestilling herfra. Musiland har også en 02- og en 03-utgave. Den største er 100 $ opp og følger USB 3.0 standard.

Poeng med lydkort til min Burson HA-160D?-musiland-monitor-01-mini-2-jpg

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, jeg har lest litt rundt på nettet nå.

For å summere opp det jeg har lest, så handler det ikke om at USB er dårligere eller bedre en SPDIF. Men heller kvaliteten på kontaktene og ledningen.

Ofte bruker folk en vanlig USB kabel (dårlig skjermet), og tidligere har spesielt dårlig hardware med dårlige drivere vært et problem.

SPDIF kabler er ofte bedre, og SPDIF kontakten på flere lydprodukter er av høyere kvalitet enn USB kontakten. Derfor opplever mange å være mer fornøyde med SPDIF enn USB. Det viktigste er nok hva produsenten av DACen din anbefaler siden de vet best om akkurat den SPDIF eller USB komponenten de har i produktene sine er best, og en god kabel naturligvis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •