God universal hodetelefonforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God universal hodetelefonforsterker

Hei!

Hvilke hodetelefonforsterkere (uten innebygd DAC) er det som er kongen på haugen i de forskjellige prisklassene? Hva er hovedforskjellene på modellene som finnes der ute?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    objective O2
    violectric v100

Hovedforskjellen er forsterkningstype (A,A/B,D), utgangsimpedanse (bør være minst mulig), antall trinn, diskret vs integrert (herunder også rør), samt pris (der er vi mer inne på esoteriske verdier og arbeidskostnad)

Strømforsyning kommer også inn med gitte kriterier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Hva gjør at dine forslag står seg ut i mengden?

Hvordan stiller disse seg i rekken forsterkere? :
    Burson HA-160
    Musical Fidelity M1 HPA

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en universal hodetelefonforsterker, så tolker jeg dithen at den skal være fleksibel på fem vesentlige ting:

- kunne drive lavimpedante hodetelefoner (levere strøm)
    - kunne drive høyimpedante hodetelefoner (levere spenning)
    - kunne være uavhengig av gain på kilden (som enten kan være lav, middels/normal eller høy)
    - kunne drive høysensitive hodetelefoner (kunne justere ned intern gain ved behov)
    - kunne drive lite sensitive hodetelefoner (kunne justere gain opp ved behov)

Kombinasjoner av disse vil kunne slå relativt mye ut og vil kunne medføre at enkelte hodetelefonforsterkere ikke passer mellom en gitt kilde og en gitt hodetelefon.

Så, skal du ha en universal hodetelefonforsterker, som leverer mye strøm OG voltsving OG har justerbar gain (opp og ned):

- Lake People G100
    - Violectric (V100, V181 og V200).

Lykke til.

Jeg har valgt de to satt i kursiv ovenfor nettopp fordi de oppfyller alle kriteriene, og har et gunstig prissjikt målt opp mot hva de også yter av lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med universal så mener jeg at jeg ikke trenger å ha forskjellige forsterkere til forskjellige hodetelefoner. Så din oppsummering dekker nok det ganske bra

Ser at dere er enige om at Vioelectric er gode greier! Har lest litt om det på nett (sett i din din tråd med linker litt lenger ned, og blog)

Er det noen enkle hovedforskjeller mellom V100 vs V200 vs G100?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hovedtråden i Head-fi-kategorien (og i Violectric / Lake People tråden) står det sakset inn en del uttalelser fra Fried Reim (CEO) i Violectric / Lake People. Der gjengis hovedtrekkene. Her: http://avforum.no/forum/showthread.p...93#post1772446

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for at rådene ikke blir for ensporede og kun for Lake People / Violectric:

- Burson HA-160D (har en lav gain og en høy gain utgang)
    - LehmannAudio BCL har gainjustering (dip switcher) på undersiden

Lydmessig vil jeg rangere dem fra "lysest" til "varmest" slik:

- BCL
    :
    - G100
    - V200 / 160D

Så har man jo Schiit Lyr. Her kan man justere gain med rør, men mitt inntrykk er at det er langt mer krevende og man får endret lydsignaturen også samtidig. Ikke like enkelt å kun justere gain, men spennende med rørrulling. Nå er ulempen at Lyr ikke er like egnet for lavimpedante og/eller høysensitive hodetelefoner - slikt sett er den nok ikke i kategorien universal, selv om den er god.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyr er definitivt en god forsterker, men ikke med alle hodetelefoner, så jeg ville ikke klassifisere den som universell.

Jeg vil trekke frem Matrix M-stage eller Quattro som habile universelle forsterkere innen det mer rimelige segmentet. M-stage er en klone av Lehmann BCL, og hevdes å spille i allefall like godt som BCL, kanskje bedre med bytte av opamp - og det til markant billigere pris. Fit / finish er på ikke det samme, men flott lyd får du.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd!

I dag har jeg Sennheiser HD-650 og Denon AH-A100, men ser for meg at jeg nok kommer til å supplere med noen nye etterhvert som årene går. Derfor vil jeg ha på plass et godt grunnlag for dagens og fremtidige hodetelefoner.
    DACen min er en Stello DA 100 Signature.

Hreple, du nevner lyr, hva er det de ikke passer til, siden du sier at de ikke er universelle?

Hva er det jeg tjener på ved å gå for "ikke-universell" forsterker?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    Sennheiser HD-650
    Fungerer meget bra på HA-160. Nå har jeg primært brukt denne på AKG 501/601/702 og dette gir også bra resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    Takk for gode råd!

I dag har jeg Sennheiser HD-650 og Denon AH-A100, men ser for meg at jeg nok kommer til å supplere med noen nye etterhvert som årene går. Derfor vil jeg ha på plass et godt grunnlag for dagens og fremtidige hodetelefoner.
    DACen min er en Stello DA 100 Signature.

Hreple, du nevner lyr, hva er det de ikke passer til, siden du sier at de ikke er universelle?

Hva er det jeg tjener på ved å gå for "ikke-universell" forsterker?
    Lyr fungerer dårlig på mine superbillige AKG something something Brukte de litt til testing for å sjekke at alt funket som det skulle da jeg fikk ampen, og jeg kan klart høre "støy" fra rør / amp. Dette er noe som ikek er merkbart uansett volum (med eller uten musikk) når jeg kobler i mer tungdrevne LCD-2.
    Schiit selv sier det samme - ampen er ikke laget for lettdrevne spirrevipp-phones De har andre forsterkere til det formålet.

650 ville jeg anta fungerer knusegodt sammen med Lyr. Lyr er et kraftverk, og 650 trives veldig godt når den får skikkelig med bompisaft. Akkurat hvordan det låter skal jeg ikke si noe om, mye fordi jeg ikke har testet. Skal se om jeg kan gråte til meg et lån av min venns HD-650 og gjøre en knøttliten test, men jeg antar det også ligger info om dette på head-fi.org.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å supplere med noen tyngre lukkede hodetelefoner i løpet av noen år (kjenner jeg meg rett, så klarer jeg ikke å vente mange ukene når jeg først har tenkt tanken). Da er det greit å ha en amp som er venn med alle.

Så nå har jeg bortimot bestemt meg for V200, hørt mye fint om dem her i tråden og fra andre linker. Jeg er forøvrig glad i varm lyd og de dypere tonene, og der ser V200 ut som et godt valg.
    Kan noen supplere med noe negativt om dem (hvis det finnes)?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha hatt den en god stund, og lest mye på head-fi.org og utvekslet PM-er med brukere der, så finner jeg ingen ulemper annet enn at den ikke er like pen å se på som Burson sine produkter. Flere og flere på head-fi har skaffet V200 det siste hslve året. Så langt har jeg ikke registrert spesifikke negative uttalelser eller salg i etterkant.

Jo, en ting: V200 har ikke balansert utgang til hodetelefoner, dersom du synes det skulle være signifikant mangel. V200 er såpass kraftig at den ikke trenger to forsterkermoduler i et balansert oppsett, som V181 har.

Dersom du etter å ha vurdert ulike alternativ havner på en V200; gratulerer med en universal hodetelefonforsterker med krefter, naturlighet i lyden og en sort bakgrunn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle utfyllende og gode svar i tråden min

V200 er bestilt gjennom Danmon Norge, gleder meg!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj. Gratulerer. Håper den svarer til forventningene. Jeg tviler egentlig ikke så mye...men så er jo dette min "fanboy"-poster:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •