Den portable head-fi tråden (med minireview)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer BleaK sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den portable head-fi tråden (med minireview)

Jeg har nettopp fått en åpenbaring innen portabel head-fi, og jeg syntes det var på tide med en portable Head-Fi tråd her på AVforum

Dette er et ganske stort sub-forum med tre kategorier på head-fi.org, men her kan vi kanskje poste våre inntrykk og kombinasjoner på portabelt Head-Fi.

Her kan vi kanskje og samle spørsmål om hodetelefoner, amper og dacer som skal brukes til portablet bruk.

Anbefaler på det varmeste å lese gjennom den tråden her før man stiller spørsmål, utrolig detaljert gjennomgang av så og si alle portable hodetelefoner i alle prisgrupper:

Shootout: 96 Portable Headphones Reviewed (V-Moda M-80 added 11/27/11)

Her er også samme forfatter som skriver IEMs:

Multi-IEM Review - 208 IEMs compared (Clear Tune Monitors CTM-200 added 12/10/11)

Min lille personlige erfaring innenfor feltet/minireview:

Jeg har vært på jakt etter noen gode portable hodetelefoner en stund, men aldri helt funnet helt riktig hva jeg har vært på jakt etter.
    Så jeg leste tråden over om portable hodetelefoner og så at Denon D1100 og B&W P5 kom ganske høyt på lista. Bestemte meg for å ta med meg ipoden (classic 80g /m ALAC) og FiiO e7 til hifiklubben for å teste de to.

For å være ærlig så likte jeg ikke Denon 1100 i starten. ALT for mye mid-bass, og jeg syntes det gikk ut over mellomtonen. Prøvde deretter P5 som låt ganske bra over hele spekteret, men hadde en mindre soundstage og instrument separering enn det denon hadde.

Prøvde meg fram og tilbake og fant ut at jeg likte ting ved begge hodetelefonene. Denon hadde meg solgt på soundstage og separering, mens P5 hadde en god og varm balanse over hele spekteret.
    Jeg satt og prøvde meg fram og tilbake på de begge i over en halvtime og fant ikke ut hvem jeg likte best, til jeg fikk en ide.

Jeg har aldri vært en EQ-guy. Jeg mener man ikke skal tukle med denslags (hvis man ikke vet akkurat hva man gjør). Men jeg tenkte:
    "Hmm bare jeg får ned bassen litt på denon D1100, så vil de låte mye bedre).

Så jeg gikk på EQ-settingen på 'poden og fant "bassreduksjon", dette hjalp helt utrolig! Mellomtonen kom fram, og D1100 ble til en helt annen hodetelefon. Desverre så gjorde dette at nå manglet den punchen i det helt nederste registret, men igjen fikk jeg en ide. Jeg gikk inn på min FiiO e7, og skrudde opp på bass eq på 1, og da fallt alt på plass. EQ'ingen hadde gjort at mellombassen ble satt litt tilbake og den dypeste bassen fikk bedre punch.

D1100 ble til min portable head-fi drøm! Alt var der, punchy bass og framtredene mellomtone. Klar og detaljert, men ikke skjærende diskant. For en lukket kanne så var soundstage og instrument separeringen er helt utrolig.
    I tillegg er disse circumaural (omkring ørene) som gjør dem mer komfortable, og de isolerte svært godt (hørte ikke noe annet som skjedde i butikken, og jeg kunne fokusere på musikken).

Det ble til at jeg tok de med hjem på flekken, og har ikke angret et sekund på det. Konklusjon:
    Ipod (/m EQ - bassreduksjon) ---> FiiO e7 (/m EQ - bassboost 1) ---> Denon AH-D1100 = Min personlige portable head-fi drøm.

Jeg anbefaler alle som har tenkt på portabelt bruk (og har en ipod av noe slag) å sjekke ut denne kombinasjonen.

Jeg vil legge til at denne er mine ører, min personlige smak og det er ikke sikkert at lydsignaturen vil falle i smak hos alle. Derfor anbefaler jeg å høre kombinasjonen før man bestemmer seg for noe. Når det er sagt, så tror jeg man kan bli skikkelig overrasket av hvor god og detaljert lyd man kan få fra ipoden sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte faktisk B&W P5 i går. Hadde på forhånd lest mange delte meninger om lyden, men ble positivt overrasket. Lydbildet passer meg veldig bra! Mer enn bra nok lyd til bruk på reiser. Fantastisk design og komfort er det også!

Newcomer BleaK sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av qweac
    Kjøpte faktisk B&W P5 i går. Hadde på forhånd lest mange delte meninger om lyden, men ble positivt overrasket. Lydbildet passer meg veldig bra! Mer enn bra nok lyd til bruk på reiser. Fantastisk design og komfort er det også!
    Ja jeg likte lyden på de og! Men jeg mener at i mitt "system" så passet d1100 bedre, siden jeg hadde muligheten til å eq
    P5 er og de mest komfortable on-ear jeg har prøvd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til å bli litt B&W P5 i starten av tråden her, men...

Jeg hadde i en periode vært på utkikk etter ok portable i prisklassen +/- 1500,- men foreløpig ikke slått til på noen.
    Så, etter å ha gått en hel dag rundt på Horten-messa i fjor høst og hørt på mye analytisk, "Hi-Fi-korrekt" (?!?) ulyd fra brorparten av messas utstillere, så gikk jeg en tur innom standen til HFK. De hadde messepris på P5, og jeg tenkte at - ok, jeg får lytte til de. Og - det var faktisk en befrielse å få lyden fra P5 på øret etter all den andre opplevelsen. Så - det ble spontan impuls-handel.

Jeg har brukt de en del - og da primært til reiser (tog, buss, fly, ferie, på stranda osv - og på terrassen og ja - i badekaret) - og er stort sett fornøyd med de - til dette bruket. Med det så mener jeg at P5 har en behagelig signatur. Mørk, varm, med litt avslepen diskant og litt tilbaketrukken mellomtone. Lyden er dog ikke den mest oppløste og definerte, og er litt sløret (soft-filter).

Men, i de overnevnte situasjoner, så er min primære greie å koble av til musikk - og ikke nødvendigvis "engasjeres". For meg er dette 2 helt separate ting. Missforstå med rett - P5 er ikke dull og kjedelig, men signaturen er litt relaxed og laid-back.

Man får sikkert andre portable som tangerer P5 lydmessig - til lavere pris, men jeg synes de er/var verd (messe-) prisen totalt sett. Da tenker jeg på både følt/opplevd kvalitet, design, portablitet, komfort osv.

De isolerer passe greit i de fleste situasjoner, men i enkelte situasjoner ombord på fly, så kan det være i minste laget. Mao, man kan bli sjenert av støyen. Mht lekkasje, så skal man spille høyt før man direkte "plager" omgivelsene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •