Hjelp til kjøp av nye hodetelefoner! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Newcomer Nick-Andre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Koblet opp matrix'n nå. Helt vanvittig mye bedre enn hva reciveren min klarte å levere. Sitter å hører på Dali CD'n nå :-D Men jeg skulle gjerne likt enda mere "trøkk" i bass området. Ellers må jeg bare si at jeg er meget fornøyd med hvordan Sennheiser HD 650 låter! Tilogmed mine AKG 518 ble meget bra! Utrolig hvor mye bedre alt ble med denne ampen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nick-Andre
    Koblet opp matrix'n nå. Helt vanvittig mye bedre enn hva reciveren min klarte å levere. Sitter å hører på Dali CD'n nå :-D Men jeg skulle gjerne likt enda mere "trøkk" i bass området. Ellers må jeg bare si at jeg er meget fornøyd med hvordan Sennheiser HD 650 låter! Tilogmed mine AKG 518 ble meget bra! Utrolig hvor mye bedre alt ble med denne ampen
    Mer trøkk fra bassen er jeg litt vag på om du kan få sånn helt uten videre. Du kan selvfølgelig leke litt med EQ.

Samtidig har du noe å hente på å leke med andre forsterkere, sånn egentlig. Noen har mer bass enn andre, rett og slett. Kanskje en rør-amp med rørbytte kan gjøre susen.

Selv har jeg alltid opplevd Sennheiser som balanserte og nøytrale bassmessig, snarere enn å fremheve den eller male bilder av "mye" bass. I de baner regjerer i grunnen Denon. Det er ikke lengre nøytral lyd (opplever jeg), men ganske så fyldig og deilig bass.

LCD-2 er en slags mellomting der du (opplever jeg til en viss grad) plutselig lurer til deg et slags magisk middelstykke mellom Denons bass og Sennheisers detaljer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp matrix'n nå. Helt vanvittig mye bedre enn hva reciveren min klarte å levere. Ellers må jeg bare si at jeg er meget fornøyd med hvordan Sennheiser HD 650 låter!
    Jeg er ikke ovverrasket

Men - det "basstrykket" det virker som du savner, får du nok ikke frem med HD650 - uansett forsterker. I såfall må det være en som har en generell lys klangbalanse og særdeles stram i bunnen. Jeg har (dessverre) ikke hørt LCD2 - og det er mulig de "leverer" dette?

Jeg besitter jo fortsatt ett sett med HD650 - og sammenlikner de "daglig" med Ultrasone Edition 8 - som har en helt annen karakteristikk. De har en tight, stram, dyp bass med evne til å kunne levere noe i retning av "basstrykk". Fortrinnsvis i mid-bass området. Der er det nesten så det "slår" i tromhinnene. Og - uten at de på noen måte er basstunge.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å koble til noen små høyttalere via XLR output på matrix'n? Så slipper jeg å bytte output manuelt på PC'n :-P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD650, HD800, LCD-2 og UE8:

Og, når man skal "tolke" denne er det greit å ha følgende som basis: Equal-loudness contour - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    HD650, HD800, LCD-2 og UE8:

Denne kurven tilsier at Edition 8 nær sagt ikke har bass i det hele tatt, hvilket ikke stemmer.

Jeg har registrert at det er delte meninger vedr. hvorvidt frekvensresponsen i enkelte målinger for Ultrasone ED8 og ED10 er "riktig". Slik S-Logic løsningen fungerer, så har jeg forstått det dit hen at (arrester meg gjerne) det med noen målemetoder ikke blir korrekt.

HiFi&Musik har tatt i bruk en "egen" målemetode - og i nr. 3/2011 vises en helt annerledes kurve for ED8 - sammenliknet mot nettopp HD650. Denne samsvarer mer med egen opplevelse. Jeg har også sett dette som tema nevnt andre steder.

Samme nummer viser også graf for LCD2 mot HD650

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Denne kurven tilsier at Edition 8 nær sagt ikke har bass i det hele tatt, hvilket ikke stemmer.
    Målinger av lukkede hodetelefoners bass er veldig avhengig av at man får god "kontakt" mellom øreputen og kunsthodet. Er ikke isolasjonen 100% blir målingene feil eller i beste fall upresise.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger, ja. Hm. UE har nok bass. Det spørs vel bare hva / hvordan man sammenligner. Jeg vil nå påstå at 45Hz på 0dB på ordonaten er bass.

Ser man på andre, så ser det slik ut:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målinger, ja. Hm. UE har nok bass. Det spørs vel bare hva / hvordan man sammenligner. Jeg vil nå påstå at 45Hz på 0dB på ordonaten er bass.
    Ja, jo - jeg får igjen referere til målingene HiFi & Musik har fortatt, der ED8 ser ut til å ligge ca. 8db over HD650 ved samme frekvens?!?
    Og de to mot hverandre - subjektivt opplevd/målt med eget måleinstrument > hørselsnerven

Også den markete opplevde forskjell i bass/dypbass mellom HD800 og ED8 under A/B-lytting.

But - who am I to know:???:

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser man på andre, så ser det slik ut:

K701/702 er åpne og det er dermed mye lettere å få korrekte målinger i bassområdet. Bassgjengivelsen er i mindre grad avhengig av god "kobling" mot kunsthodet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå påstå at 45Hz på 0dB på ordonaten er bass.
    Anm. Jeg er ikke uenig i dette

Det bør vel også legges til at det mange mener vedr. følt/opplevet bass/dypbass/basstrykk ofte ligger vesentlig høyere i frekvens enn det de tror/tipper - og/eller er et resultat av nivåheving (EQ/tonekomtroll/loudness) i bassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I helgen klarte jeg også å bestille meg Sennheiser HD 800! Jaja..
    Grattis ! (når de dukker opp etterhvert). Det blir interessant å høre om ditt inntrykk av de - sammenliknet mot HD650.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer med en liten amatørmessig sammenligning så fort jeg får HD 800

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Bassgjengivelsen er i mindre grad avhengig av god "kobling" mot kunsthodet.
    Vi er enige.

Paradokset er at ved å bruke et "målehode" til f. eks. lukkede hodetelefoner, så er forutsetningen for en forsegling veldig lik.

På ulike hoder på ekte mennesker, så varierer det nok mye mer. Derfor kan ulike mennesker oppleve ulikt bassmengde, og selv om de de hører er ulikt så er det tross alt det de hører med sine ulike hoder / forsegling.

Mao. er ikke slike subjektive vurderinger fakta, men subjektive oppfattelser. Hvorvidt man kan kalle "målehodet" for fakta, er også usikkert. Men, som et referansepunkt kan det gjøre nytten.

På samme måte som person A sier det er litt varmt i et rom, mens person B sier det er litt kaldt. Hva er fakta? Ingen. Kun opplevelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt man kan kalle "målehodet" for fakta, er også usikkert. Men, som et referansepunkt kan det gjøre nytten.
    Tja. Så store avvik som det er i måleresultater fra f.eks. HeadRoom vs HiFi & Musik - for både åpne og lukkede hodetelefoner så er jeg neimen ikke sikker.

HiFi & Musik poengterer også vanskeligheten i målinger, da målehodet har en form for "gjennomsnittlig" beregnet utforming av både hode og øre, mens det naturlig nok er store variasjoner fra person til person. De konstruksjonsmessige ulikhetene mellom hodetelefoner (vinkling av drivere/elementer) påvirker også hvordan lyden treffer/fanges opp av målemic - og kan gi betydelige avvik.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør om dette igjen: Er det mulig å koble til aktive høyttalere via XLR output på matrix'n? Hvis mulig, kom gjerne med tips til gode "desktop" høyttalere (Max kr. 2500,-)

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har HD 800 ankommet! 8-) Etter bare få minutters lytting merker jeg en del forskjeller fra HD 650. Jeg syntes det ble et mere helhetlig og behagelig lydbilde, å jeg kan lettere plassere de forskjellige lydene. Noen som har tips til god lytte musikk jeg kan bruke til å sammenligne med?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med et head-fi-smykke.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    Om de er nye / brukt under - si 100-150 sider, så kan du jo bare la de stå og spille på yamahaen din en stund. Ingenting feil i det, å spille de litt inn

Ellers er 650 virkelig et par gode hodetelefoner. De gjør rett og slett alt forbannet bra, og er utrolig gode all-round-hodehylere opplever jeg. Jeg ble vagt sjokkert da jeg hoppet frem og tilbake mellom Denon AH-D7000 og Sennheiser HD-650. Forskjellene var der, men de var så små at jeg aldri hadde kunnet godta det voldsomme prishoppet om jeg skulle valgt mellom disse igjen.

650 <3
    Har selv både 650 og D7000 og kan ikke si meg helt enig, bortsett fra at begge er gode. Men jeg merker nok forskjellen større enn deg. så derfor lurer jeg på hvilken forsterker du brukte da du testet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte både Head-Direct EF1 med mullard longneck-rør fra 59 og Matrix m-stage. 650 låt markant bedre på m-stagen fordi det er en klone av ampen sennheiser selv bruker mye til å teste sine phones (black cube). 650 er virkelig krevende forsterkermessig der 7000 låter bra på mye.

Misforstå meg rett. D7000 er et bedre par hodetelefoner, men jeg opplevde forskjellen i diskant og mellomtone som mindre enn jeg kanskje hadde forventet.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •