Fostex T50RP - Godlyd til en billig penge? JA! - USD75 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 119
    Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gratulerer med høy VFM. :-D

Jeg har sett gjennom en del av de modifikasjonene enkelte forfektet tidlig på head-fi.org, og mitt inntrykk er at enkelte av modifikasjonene virker å ha "logiske brister". Dempe litt her. Åpne noe der. Dekke til noe her. Og en justering der.

Etterhvert så synes det å være slik at det er 2-3 modifikasjoner:

1) Endre til et sett andre øreputer
    2) Dempe resonanser i baffel (der driveren er montert)
    3) Akustisk skum i ytre rom (mellom baffel og vent)

Andre går lenger og fjerner filten som ligger mot øret. Fjerner filten som er foran vent. Fjerner dempematerialet bak driveren og taper på ny med egen tape, som over tid muligens kan klisse alt til. Osv.

Jeg vet ikke, men tror mange modifiserer for mange justeringer på en gang. P.t. så er jeg på nr. 1 og tar kanskje for meg nr. 2 av de listet over.
    Takk takk, og gratulerer selv

Helt enig i pkt 1-3. Et viktig siste punkt er fjerning av filt over "vent" og å sette (elektro)tape over ca. 3,75 av 4 "vent". Med mer eller mindre tape kan man regulere bassrespons.
    Har selv prøvd å sette tape over "bassrefleks" hullet til DT770Pro. Bassen forsvant helt.
    Jeg blir å holde meg til pkt. 1 og 2 i første omgang. Må bare innom en hobbybutikk for å finne plasticine, tack-it el. lign.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. "...Må bare innom en hobbybutikk for å finne plasticine, tack-it el. lign...."

Har selv lett etter "Newplast" fra UK, men finner noe lignende i nærområdet i en eller annen Panduro-sjappe.

Fant også Tungsten Putty via ulike hobbyfiskefora. Tungsten har høy egenvekt så sikkert ikke så ueffent som stoff til å dempe resonanser...

Ulempen er jo at man egentlig bare flytter resonansene til andre frekvenser og å gjette hvilke er helt håpløst. Blir litt prøve og feile / treffe.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste svakheten jeg finner konstruksjonsmessig på disse hodetelefonene er den vinklede vrikontakten (3.5mm) til ledningen ut fra venstre kammer. Skal ikke mye tukling der før man får ubalanse i lyden. Men, ikke noe stort problem så lenge kontakten får være i fred.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    He, he. "...Må bare innom en hobbybutikk for å finne plasticine, tack-it el. lign...."

Har selv lett etter "Newplast" fra UK, men finner noe lignende i nærområdet i en eller annen Panduro-sjappe.

Fant også Tungsten Putty via ulike hobbyfiskefora. Tungsten har høy egenvekt så sikkert ikke så ueffent som stoff til å dempe resonanser...

Ulempen er jo at man egentlig bare flytter resonansene til andre frekvenser og å gjette hvilke er helt håpløst. Blir litt prøve og feile / treffe.
    Tungsten Putty ser lovende ut. Ja klart det blir prøving, man vil jo ikke bruke for mye slik at komfort blir lidende...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke pluggen i enden være av kombi sorten jack>mini jack?

Eller
    A) har jeg drømt
    B) er det en patent på jack'en jeg ikke skjønner

Må man kjøpe en overgang?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Må man kjøpe en overgang?
    Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendigvis. Overganger er litt styr...

Alternativt denne avbildet nedenfor fra en dertil egnet plass. Jeg går for denne etter å ha prøvd en uten vinkel:

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Ja
    Vi liker klare svar. Takk.

Og for søren; det er jo minijack i klokke-enden. Det burde jeg tenkt på. ClasOhlson neste.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Vi liker klare svar. Takk.

Og for søren; det er jo minijack i klokke-enden. Det burde jeg tenkt på. ClasOhlson neste.
    Smart løsning... da blir det harrytur til Kjell&Co

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Update: Det virker som om mange fokuserer litt feil når det gjelder signifikant fokus på modifikasjoner ("Thunderpants" ikke inkludert i den påstanden). Har lest 1/3 av ressurstråden og det virker som om man forlater ytterrommet i T50RP og fokuserer på området nærmere øret. DET virker naturlig. Der har jeg vært siden jeg fikk dem i hus.

I T50RP er det 3 "hulrom" opplistet ytterst til innerst:

1) Ytterkappe / baffel med driver
    2) Baffel med driver / innerkappe
    3) Innerkappe / øret & hodet

Jeg har fokusert på 3) og valgt å absorbere lyd i det "hulrommet" for å unngå for mange refleksjoner.

Preliminær konklusjon er til å bli smågal av; det låter så sykt bra men har litt igjen til spitzenklasse. Og da har jeg benchmarket HE-6, HE-500 og LCD-2. Foreløpig er de nærmere HE-6 enn de andre, og så skiller det "bare" noen dollar.

Gjør man modifikasjonen "riktig" litt og litt på det mest signifikante, så kan disse $74-hodetelefonene låte særdeles flott.

Mellomtonen har nådd nye høyder og jeg våger nesten å påstå at jeg aldri har hørt renere mellomtone. :shock:

Hm...babysteps her og der...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Hjemmekino" burde testet følgende:

a) originale T50RP
    b) lett-modifiserte T50RP
    c) tyngre modifiserte T50RP ("Thunderpants" ekskludert fra testen, da de koster for mye og modifikasjonene er langt mer enn "mannen i gata" kan utøve)

Kunne vært en svært underholdende (les; dessverre kontrovers) artikkel, samt at flere ville fattet interessen for disse "ultrakjiipe" hodetelefonene... og hvem vet kanskje spart seg for mange penger i et overpriset marked. Og, da snakker jeg om populære modeller fra mange fabrikanter. Sennheiser, Byerdynamic, m.m.

HifiMAN HE-300? T50RP parkerer dem fullstending på enkelte parametre...oopps.

Sitter her og hører på Marius Müllers livealbum med samme navn - utrolig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg er lettere irritert.

UPS bruker snaut 2 dager på å sende pakken fra NY til Tyskland, Sverige, Oslo og til Stavanger. Og, bruker 3+ dager (idag) på å få pakken levert mindre enn 2.5 km fra der den landet. What's up?

Reise halve jorden på timer for så å stoppe opp noen få kilometer fra leveringspunktet, og kun "oppdatere" leveringsoppysningene med "will be delivered the next day before the end of the day" x 3 ganger. :evil:

WTF is going on...

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer er at posten er nøye med at du ikke bruker deres tjenester til å importere dop og alt mulig annet. "Forenklet" tollbehandling og et system som er basert på tillit i et marked der selv du og jeg kan operere tar tid. Nordmenn jobber ikke søndag, ei heller nattskift, da blir det deretter.

Noen av postenhetene som ikke heter posten har elendige fagforeninger med påfølgende behov.

Edit: Når dere har dem oppe, kan dere ta bilder og sånt. Det blir litt vanskelig å skjønne/forklare inngående når det mangler begreper om hva som skjer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dop-kontroll skjønner jeg, men hvorfor denne pakka skal ta så j%$%&lig lang tid utover alle de andre 32 pakkene jeg har mottatt de siste 4 årene er et spørsmålstegn...

Bilder skal bli, sjef. Må bare få pakka først...har handlet "modifikasjoner" i dag.

Så da er statistikk slik at det tar under 2 døgn med 4 flystopp fra New York til Tyskland og videre til Sverige, Oslo og Stavanger. Og, så ta det 5 dager de få metrene fra flyplassen til dørstokken. Ja, ja...it doesn't make any sense. Klagemail sent til UPS sentralt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer og bestille disse hodetelefonene, og jeg lurer på om det finnes en rimelig og bra amp som matcher?

Er det noen anbefalinger?

Mvh. Zaibz

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er grensen for "rimelig og bra"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bikker mer imot kategorien rimelig
    rundt 100-200 usd for ampen, tenker jeg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao. 550 - 1100 NOK (inkl. moms) Da henstiller jeg til andre som har erfaringer der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om vi øker budsjettet til 2-3000kr, har du noen erfaring med slike amper?

Hodetelefonene bestiller jeg i løpet av helgen

Edit: Skriveleif

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da synes jeg du skal lese gjennom følgende tråd og gjøre deg opp DIN egen mening: Review: Yulong D100 DAC/amp - reference quality with a reasonable price

Det er en laaang tråd, men absolutt verdt å ha lest. Prisen? $479 med ekspressfrakt levert på døra di innen 2-3 dager.

Les tråden og noter hva du liker / ikke liker underveis. Ta vare på notatene. De blir uvurderlige når du leser om andre ting. Stikkord er IKKE oppskrytt i en researchfase.

--

tl;dr (too long ; did not read) => D100 er en kanongo hodetelefonforsterker og enda bedre DAC, som egentlig låter på den kjølige siden av nøytralt. 18 ord for å oppsummere 700 sider...nyansene finner du selv.

--

Men, hysj, D100 og T50RP er noe du ikke må fortelle til noen. Det er en hemmelighet. De som ikke kjenner den hemmeligheten kjøper langt dyrere "stuff".

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •