Denon AH-D2000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon AH-D2000

Vet ikke helt om dette kvalifiserer til "head-fi", men here goes;

"fått" meg disse idag (Denon AH-D2000).

Tidligere har jeg brukt iPhone/iPod-øreplugger, andre øreplugger av ymse kvalitet, etpar-tre møkkasett fra Sony-og-noe-greier, og et helt ok trådløs-sett fra AKG. Har aldri vært særlig fornøyd med disse (naturlig nok). AKG-settet klart best av disse.

Her om dagen prøvde jeg så vidt Denon AH-1100, men syntes diskanten var slitsom. Prøvde også B&W P5, men disse fikk jeg liksom ikke helt "taket på"

Idag har jeg hatt tid til å prøve de to litt mer, og også Denon AH-D2000... og DA løsnet det gitt!

Bytta frem og tilbake, og etter å ha hatt D2000 mest på hodet (det låt bare så bra, så ville liksom ikke ta de av igjen) er mitt inntrykk helt klart;
    - D2000 ble raskt "referansen" for meg
    - 1100 HAR faktisk masete/skarp diskant
    - P5, sorry... den er rett og slett bare "kjedelig" og "ullen" i forhold til D2000

Sto å lurte litt på om jeg skulle legge ut 3000,- for et headset, men hoppet i det.
    Angrer ikke ETT sekund.

Fyren på Hifiklubben (i Ski), takk for bra på-sparket-service forresten, sa det måtte spilles inn litt. Slikt har jeg aldri trodd på, men de var litt "flate" med en gang, og kom seg etter etpar-tre timer spilling. Nå hører jeg nye detaljer i kjente låter. Så det med innspilling har jeg endret holdning til.

Har ikke sett film med dem, men er ganske trygg på at de er bra nok i massevis til det også.

Har spilt litt på iPhone i dag og det låter overaskende bra…. ble advart mot at det kunne bli litt tamt, men det er langt bedre enn noe annet jeg har brukt på telefon før. De kommer ikke til å bli brukt til dette, så det spiller liten rolle, men det var morsomt å prøve, og det var som sagt overaskende bra.

Bruker headsetutgangen på Denon forsterkeren (1611) ikveld, og det låter bra!

Bytter litt frem og tilbake mellom å spille (iTunes alt sammen):
    - rett fra MacMini via receiver
    - fra MacMini trådløst streamet til Apple TV og så til receiver
    - streame fra iPad til Apple TV og så til receiver
    Men det er så mye fikling for å bytte at jeg ikke helt klarer å antyde store forskjeller…. det kan virker som om Mac'n "gjør" noe med lyden… at lyden kanskje er "renere" streamet fra iPad til AppleTV (?)

Har også en MacBook Air… men har ikke noe musikk på den (foreløpig?)

Hva er best å bruke som kilde?

Hilsen nyfrelst

Newcomer BleaK sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg har og Denon ah-d2000, er svært fornøyd med de selv!

Tips:
    -Denon har forholdsvis lav impedanse (25ohm) som gjør at de kan drives direkte fra ipod/pc, men for å få brukt det fulle potensialet i disse hodetelefonene trenger du en headamp. (Kjør et søk på headfi.org)

-Hvis du spiller mye musikk fra PC så kan en dac/headamp combo være bra, siden da kan du koble headampen inn med optisk/usb.

-La de brenne inn en god del timer (la de stå på med musikk om natta etc.) før de åpner seg helt. Noen sier de trenger 50 timer, andre sier 200-300 timer. Jeg merket forskjell på rundt 80-120 timer (kan være biased).

Personlig synes jeg de egner seg svært godt til serier/film :-D

God nytelse!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med mine AH-D2000. Solgte mitt første par i f.m. at vi flyttet - trodde ikke jeg ville få bruk for dem etter flyttingen - men kom etter litt tid på bedre tanker, og kjøpte meg et nytt (brukt) par.

Jeg bruker en Benchmark DAC-1 Pre til mine AH-D2000. Jeg trenger både DAC og forforsterker - og for å slippe en ekstra boks til hodetelefonene, bruker jeg hodetelefonutgangen til Benchmark'en. Veldig bra lyd, synes jeg. En liten finesse med hodetelefonutgangene til Benchmark DAC-1 Pre, er at den ene av de to har automute-funksjon - d.v.s. at signalet til effekttrinn og høyttalere kuttes automatisk når hodetelefonene kobles til.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil denne:

CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

pluss denne:

ARGON HA1 Forforsterker | Hi-Fi Klubben

Gjøre susen?

Skal i tilfelle brukes med MAC-mini og itunes som kilde.

btw: er kvaliteten på nedlastet musikk i itunes godt nok i dette oppsettet?
    Ser at det jeg laster ned har "bitrate 256" (det er vel i all hovedsak bitrate som teller i denne forbindese?)

Newcomer FredrikTøns sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den kun skal brukes på Mac´en vil det holde med en ren USB-dac - som f.eks denne fra Abrahamsen: Musik-Magazinet Abrahamsen A-DAC USB 24/192kHz

Når det gjelder bitraten på filene, er det bare å prøve seg fram. Det er lite vits å kjøpe dac + forsterker hvis du bare skal mate det med MP3-filer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikTøns
    Hvis den kun skal brukes på Mac´en vil det holde med en ren USB-dac - som f.eks denne fra Abrahamsen: Musik-Magazinet Abrahamsen A-DAC USB 24/192kHz
    ...
    D2000 er forholdsvis lette å drive. Eneste en bør passe på ved DAC/headamp er at den har LAV utgangsimpedans, gjerne mindre enn 2 ohm.
    Ser at musik-mag ikke oppgir utgangsimpedans...annet en at tallet er < 10.

Newcomer BleaK sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsk
    Vil denne:

CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

pluss denne:

ARGON HA1 Forforsterker | Hi-Fi Klubben

Gjøre susen?

Skal i tilfelle brukes med MAC-mini og itunes som kilde.

btw: er kvaliteten på nedlastet musikk i itunes godt nok i dette oppsettet?
    Ser at det jeg laster ned har "bitrate 256" (det er vel i all hovedsak bitrate som teller i denne forbindese?)
    Jeg bruker Argon HA2 som headamp, føler at den og D2000 er en knallkombo, men har hørt at Argon HA1 skal være god den og.

Har også prøvd Dacmagic sammen med HA2, og det fikk meg til å innse at DAC'en i HA2 ikke var noe særlig tess.
    Derimot synes jeg at Dacmagic ble litt for lys (diskanten ble for spiss).

Andre alternative Dac'er i den samme prisklassen kan være Abrahamsen A-dac som ble postet over, eller Hegel sin HD2.

Angående lydfiler: Jo mer du oppgraderer utstyret ditt, jo mer får du igjen for å ha bedre musikkfiler. Eller, det blir lettere å høre dårlige lydfiler.

Vet ikke om Itunes støtter noe form for 320kbits, men jeg vet det har en mulighet for apple lossless (ALAC) som er CD-kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar alle sammen, jeg leser og lærer

Men det skal visst ikke være lett dette;
    Nå har jeg rippet noen låter fra CD'er i apple lossless, og jeg klarer rett og slett ikke å høre forskjell på apple lossless og låter lastet ned fra iTunes-store.....

Mulig ørene mine ikke spiller på lag

Spiller fra MacMini->hdmi->Denon1611->D2000

Er jo ikke noe poeng å investere i dac+headamp hvis jeg ikke hører forskjell på itunes og CD-kvalitet "lisssssom"
    Eller hva er det jeg ikke forstår?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva er det jeg ikke forstår?
    Det er to ting å knytte en kommentar til her:

a) En god DAC kan hjelpe deg
    b) Lossy vs. lossless har vært en evig diskusjon, så du tilhører flertallet som jevnt over rent umiddelbart ikke hører forskjell.

Nyt musikken uansett lossy eller lossless.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er to ting å knytte en kommentar til her:

a) En god DAC kan hjelpe deg
    b) Lossy vs. lossless har vært en evig diskusjon, så du tilhører flertallet som jevnt over rent umiddelbart ikke hører forskjell.

Nyt musikken uansett lossy eller lossless.
    Jeg nyter.... vær trygg.... musikken min har fått en ny vår.

Takk for svar, da er jeg ikke alene, og slår meg til ro med det.

Noen som kjenner mulighetene for hjemlån av utstyr fra f.eks hifiklubben?
    Er jo litt kjedelig å legge ut 5000 for dac/headamp, og så hører man ikke forskjell

Klokkene hørte jeg jo vanvittig stor forskjell på i butikken, men dac/ikke-dac og amp/ikke-amp......hmmmmzzz...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klokkene blir bedre og bedre.... eller kanskje jeg bare venner meg til dem, eller noe.

Er fristet til å kjøpe dac+amp, men skal utsette det så lenge som mulig. Takk for gode tips og forslag. Foreløpig er jeg jo godt fornøyd uten amp.

Stor "følgefeil" nå er jo at receiver+høytalersett jeg har i stua, som jeg var skikkelig fornøyd med... det er jo SKIKKELIG DÅRLIG!!! Grøtete lyd, dårlig/svak/udefinert bass, dårlig vokal osv osv....

Når jeg sitter på toget og spiller fra iPhone med iPhone-pluggene... aaaaarghhh... værre en noen gang....

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner mulighetene for hjemlån av utstyr fra f.eks hifiklubben?
    Er jo litt kjedelig å legge ut 5000 for dac/headamp, og så hører man ikke forskjell
    Så lenge det er utstyr butikken har i utstilling pleier det ikke være noe problem med hjemlån.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Postbudet
    Så lenge det er utstyr butikken har i utstilling pleier det ikke være noe problem med hjemlån.
    Kommer an på butikk. Vet ikke hva hifiklubben gjør, men jeg ble møtt med sure miner da jeg forsøkte meg hos andre butikker. Synd, ettersom jeg tilbød meg å legge igjen depositum verd kjøpesummen, og da snakker vi faktisk 9000 kroner. At de ikke tilbyr det på demosettet sitt sier for meg at de ikke er veldig opptatte av at trivselsfaktoren og servicen skal være stor, og det fungerer svært negativt for min del.

Forhåpentligvis er hifiklubben lugnere på det, og det kan være veldig heldig å teste utstyr på sitt nåværende utstyr, for å sjekke at alt faktisk låter slik en ønsker.

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    Kommer an på butikk. Vet ikke hva hifiklubben gjør, men jeg ble møtt med sure miner da jeg forsøkte meg hos andre butikker. Synd, ettersom jeg tilbød meg å legge igjen depositum verd kjøpesummen, og da snakker vi faktisk 9000 kroner. At de ikke tilbyr det på demosettet sitt sier for meg at de ikke er veldig opptatte av at trivselsfaktoren og servicen skal være stor, og det fungerer svært negativt for min del.

Forhåpentligvis er hifiklubben lugnere på det, og det kan være veldig heldig å teste utstyr på sitt nåværende utstyr, for å sjekke at alt faktisk låter slik en ønsker.
    Jeg snakket kun om HFK, vet ikke hvordan det er hos andre kjeder, men Hi-Fi Klubben har et utlånssystem for at man skal kunne få testet ut ting hjemme. Den eneste grunnen til at man ikke skal få lånt noe for å teste det ut hjemme er som regel dersom varen ikke finnes i utstilling butikken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •