Burson HA-160DS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Burson HA-160DS

Burson HA-160DS Headphone Amp / DAC / Pre Amp

HA-160DS
    Compared to the HA-160D, the HA-160DS is 16% smaller in footprint and 35% lighter in weight. And with fewer features, it is more affordable. But it is in no way an inferior and cost focused product. It is simply a focused 2 in 1 machine that has all the performance and refinements expected from Burson Audio.

Its DAC is identical to that inside the HA-160D right down to each component used. The headphone is also identical to the HA-160 which we have been refining since 2009. We have also reduced the number of headphone outputs to one and used the best volume potentiometer we could find to ease control while preserving sonic quality. It is housed in a smaller but precision folded 4 mm aluminium casing that is elegant on any desk and works as a singular heat-sink for the entire machine. This case really puts the conventional 1 mm folded steel case to shame.
    $890 USD - Burson Audio Sales

Kan jo være spennende!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Introprisen på 6.400 kroner gir dette produktet VFM, og at Burson nå har innført trinnløs volumjustering er en svært kjærkommen oppgradering (enkelte vil heve nedgradering, men da må vi enes om å være uenige).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant.

Vil dette si at Burson hardnakket hevder de har samme lydkvalitet, kraft og kontroll men nå MED trinnløs volumjustering - til en lavere pris enn originalen?

Ikke at jeg akkurat er i marked for å bytte forsterker, men alt nytt er gøy ... forferdelig gøy.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdrag:

Its DAC is identical to that inside the HA-160D right down to each component used.

The headphone is also identical to the HA-160 which we have been refining since 2009

We have also reduced the number of headphone outputs to one

and used the best volume potentiometer we could find to ease control while preserving sonic quality.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har fått testet denne?

Vil kanskje tro at den oppfører seg samme som 160D?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Noen som har fått testet denne?

Vil kanskje tro at den oppfører seg samme som 160D?
    Angivelig akkurat som en 160D.

Selv opplever jeg den fremdeles som ... vel ... forbasket dyr. Hvorfor? Jeg vet ikke helt - jeg ser bare en bråte alternativer i den prisklassen som er hakket mer "spektakulære" (ja Woo audio, jeg ser på deg).

Samtidig skal det være mer eller mindre opplest og vedtatt at dette er en knallgod forsterker, rett og slett ...

Newcomer BleaK sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Output power: 250mW
    Er ikke dette svært lite? Selv ved høyt ohm-mål?
    Lurer på om den har nok kraft til å drive ortos som LCD2 eller HE500...

Output impedance: phones out 5.6 Ohms
    Er ikke også dette for mye?
    I følge NwAVguy skal output impedansen være under 1/8 av impedansen til hodetelefonene, noe som vil si at den vil drive hodetelefoner under ca 40-45ohm dårligere.

Vet ikke hvor mye man skal lese inn i det, men i følge dette faller ikke denne ampen litt mellom to stoler? Den driver lav impedanse dårligere, men klarer heller ikke drive de mest tungdrevne med høyere impedanse.

Bare å rette på meg hvis jeg har forstått helt feil her!!

Sier heller ikke at det er en dårlig dac/amp på noen måte, Burson kan sakene sine.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burson har ikke oppgitt last-impedans ved måling av utgangseffekt. Dermed er det vanskelig å si noe om hvilke hodetelefoner den er kapabel til å drive.

Utgangsimpedans på 5,6 ohm er ikke spesielt bra og det kan begrense utvalget hodetelefoner den spiller bra med.
    (dvs. frekvensgang på utgangssignal fra forsterker ikke varierer mer enn 1dB=hørbart).
    Orthodynamiske hodetelefoner har veldig flat impedans- og fasekurve, noe som gjør problemet mindre enn ved bruk av hodetelefoner med (vanlige) dynamiske drivere (filtereffekten blir mindre og frekvensgang flatere).

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burson HA-160D sammen med LCD-2 var nå en god match hjemme hos meg, men jeg valgte allikevel å satse på noe tyske greier (også til HE-500) etter å ha vurdert en del frem og tilbake.

Fordelen med 160DS er utvilsomt ALPS-volumpot. Ingen klank-kling-pop ved volumjustering i forhold til storebroder'n. Og utseendet kan svært få ta fra de Down Under.

Hvorvidt man MÅ ha mer enn 250mW: Les NwAvGuys blogg.

Newcomer BleaK sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har skjønt så skal 160DS skal være "budsjettutgaven" av 160D. Noe sier meg at det er for å hamle opp med konkurranse fra selskaper som audio gd etc.

Review fra Headfonia:

The Next Step: Burson HA-160DS | Headfonia

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Fordelen med 160DS er utvilsomt ALPS-volumpot...

Hvorvidt man MÅ ha mer enn 250mW: Les NwAvGuys blogg.
    Burson brukte "step" volumkontroll som salgsargument tidligere. Her har de tydeligvis snudd. Eller mener de at vanlig volum-potmeter er bedre i 160DS og step-volumkontroll er bedre i de andre forsterkerne??

Hvorvidt man MÅ ha mer enn 250mW:
    Problemet er at Burson oppgir halve delen av utgangseffekt. 250mW i hva?

Seriøse aktører som Violectric, Grace Design, etc. oppgir måledata i forhold til en referanse eller målestandard.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig... dobbelpost igjen ...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Tiger sier han brukte en del tid frem og tilbake så tror jeg absolutt at dette er gode saker.

Forskjellen på 160D og 160DS skal vel være at D skal ha PRE og at DS har trinnløs volum.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 160D hatt trinnløs volumkontroll, så hadde trolig 160D vært i mitt eie ennå.

For hva det er verd: Det påstås at hodetelefonforsterkeren i 160D og 16DS skal være like. 160D oppgis av andre aktører slik:

Output power: 650mW/300 Ohms, 800mW/60 Ohms

Det betyr at de 250mW Burson oppgir på sin hjemmeside muligens gjelder for 600 ohm. Aner ikke.

Hvis dette betyr at:

250mW / 600 Ohms
    650mW / 300 Ohms
    800mW / 60 Ohms

Så er ikke det gæli.

Jeg skulle imidlertid likt å ha sett V også pr. ohm.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så er ikke det gæli.
    Ja, men det hadde vært fint om Burson kunne oppgitt komplette måledata.
    En produsent som har som slogan: "Burson sounds good, like a solid state should!" bør kunne vise til dette med måledata.

Jeg har selv prøvd Burson 160 med mine AKG K501. K501 er forholdsvis tungdrevne (værre enn K701) og det var ikke noe problem å nå lyttenivå som ville tatt livet av K501 og ørene mine

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at de burde publisert komplette måledata, Bar1. Siden de har valgt å publisere 250mW, mener jeg. Man skulle jo heller tro markedsføringsavdelingen ville publisert 800mW uten å oppgi ohm. Mer bang i 800mW rent markedsmessig.

NwAvGuys blogg har noen oversiktlige regnestykker på hvor mye som skal til for å drive enkelte hodetelefoner (sensitivitet & ohm) på gitte lyttenivå, samt hva som kreves effektmessig av forsterkeren teoretisk for å kunne ivareta lyden på dynamiske utslag.

Etter å ha studert disse regnestykkene, så er jeg usikker på om teori er 100% av sannheten. Det vil si; det er et annet element her også, jeg ikke helt kan sette fingeren på. Kall det gjerne subjektivitet.

HE-6 (50ohm og 83dB/W) drevet med 2700mW på normale lyttenivå er OK, men HE-6 blomstrer med mer effekt (Stereoforsterker: 120W @ 8 ohm -> 60W @ 16 ohm -> 30W @ 32 ohm -> 15W @ 64 ohm). Men, hvorvidt denne blomstringen skyldes forsterkerens egensignatur i lyd, eller ren effekt, er usikkert og vanskelig å svare på.

Om ca. 800mW ville vært nok for HE-6 strider mot alle etablerte "sannheter" på diverse fora og produsenten HiFiMAN selv. Men, nå er HE-6 rimelig sær.

Burson 160DS fyller nok de teoretiske kriteriene for svært mange hodetelefoner, og dersom den spiller ganske likt 160D, så bør mange vurdere 160DS. Igjen; man må vurdere litt fakta opp mot hva som skal kombineres her...

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien stemmer, men som du sier, HE-6 er spesiell og hørsel og lydpreferanser er ikke lik fra individ til individ.

Min lille 2 timers prøve av Burson 160 klarte ikke å avsløre noen opplagte problemer men heller ikke noe som trigget "må ha" instinktet.

Skal jeg først opp i det prisleiet, fremstår Violectric som en produsent med mer kredibilitet og samtidig mer VfM, til tross noe høyere pris.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lista er lagt høyt med en veiledende pris nær Benchmark og Lavry.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •