skal investere i head-fi!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

skal investere i head-fi!

Hei!

Jeg har desverre et drit dårlig lytte rom, og har funnet ut at eneste løsningen er å konvertere til head-fi

Etter å ha solgt anlegget og spart litt har jeg nå tenkt til å legge ned ca 20 000kr på dette.

Har bare hørt på litt forskjellig men lurer på om noen her kan hjelpe meg med å finne en løsning!

Burde jeg legge alt i en head-amp + 1 klokke ? eller kjøpe flere klokker foreksempel?

Vet at 20 000 går "fort" når man først setter igang men..

Kilde blir mac/pc (itunes,spotify og wimp) og platespiller.

hørt litt på ahd2000/5000 (testet i butikk) samt Beyer dt770 (en kamerat som har det)

på dette prøvde vi en argon ha2.

ellers har jeg headamp på rør-riaa`en men den er kanskje så som så.. (bellari vp-130)

liker fyldig og god lyd, men igjen hører på så mye forskjellig musikk med forskjellige preferanser så kommer nok til å hansle 2-3 forskjellige headset.

men kom gjerne med forslag!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du beholdt noen komponenter fra stereoanlegget? Dvs. DAC og/eller stereoforsterker.

Gi gjerne noen eksempler av konkrete sanger du liker aller best, så er det lettere å gi konkret råd om kombinasjoner.

For 20K kommer du til å få særdeles godt head-fi oppsett, og en fantastisk lyd. Poenget er bare hva du foretrekker av lydsignatur. Når du sier DT770 og Denon 2K / 5K, så sier du ikke om du likte den "bass-tunede" signaturen. Var bassen for mye for deg eller passe. Hvordan var mellomtonene? Passe eller for tilbaketrukket?

Mitt råd er å gå for 2 ulike hodetelefoner, fremfor å spre budsjettet på for mange.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

20000kr på head-fi kan gi deg en god del. Derimot vil jeg si at om du skal bruke så mye på head-fi så er det viktig å få utstyr som vil gi deg den type lyd du ønsker. Fyldig lyd kan du ofte få fra rør forsterker/dac. Jeg har lagd en liten liste av midt/høyrere head-fi som jeg kommer på. Dette er utstyr som har fått god kritikk og er ofte godt likt på diverse head-fi forum.

Mitt tips: Prøv så mye utstyr du kan før du tar dine valg og les(tester, anmeldelser, inntrykk) så mye du klarer på utstyr som virker av interesse.

Har merket de forskjellige merkene med fet skrift.
    Hodetelefoner:
    HiFiMAN HE-500, HE-6, Sennheiser HD800, Beyerdynamic T1, Audeze LCD-2

Forsterker: Burson HA-160, Apex Peak+Volcano, Eddie Current Zana Deux, AMB lab beta 22 (DIY), Woo Audio WA2,WA22,WA6LE,WA5LE.

DAC: Hegel HD10, HD20, Burson DAC160, Benchmark DAC1, Lavry DA11

Alt-i-1(DAC+forsterker): Burson HA-160D, Red Wine Audio Isabellina HPA

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serious double-post is serious ...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville lett kastet Schiit LYR inn i kampen om amp, særlig til LCD-2 (visstnok en knall blanding - vurderer seriøst en selv, om så bare for å få litt rør-lyd tilbake <3 ).

Joda, det er utenfor budsjettet, men mange spør seg selv om hva de skal med mer enn hva en LYR gjør, eller for min del, hva pokker jeg skal med mer enn en Matrix Quattro, som driver LCD-2 ufattelig bra, og antakeligvis alt annet ellers - særlig balansert.

Samtidig spiller Sennheiser HD-650 ufattelig bra for sin pris. Just sayin' De siste prosentene du vinner koster deg alltid MYE penger. Har du de så greit nok, har du de ikke skal du ikke tenke at du feiler miserabelt med f.eks et par 650.

Personlig liker jeg ETT par klokker som gjør ALT det jeg føler at det skal. LCD-2 leverer for meg absolutt alt jeg vil ha av lydkvalitet. Det eneste aberet er komfort og passform, som ikke er like fabelaktig for alle. Tidvis ligger brukte par ute, og det er vel omtrent eneste grunnen til at de ligger ute tror jeg

Til sist - prøv det du kan, og sjekk gjerne bruktmarkeder for gode tilbud. Her kan rav galende lydmennesker ofte dumpe noe til en behagelig pris, for å få prøve noe annet staselig.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Violectric hpav181 Kan kombineres med ekstern dac eller du kan hekte på innebygget.

Hodetelefoner, Tesla T1, HD800 eller LCD-2 er jo fine ting.

Eller du kan gå for stax SR-009 med 580V forst. men da blir det jo veldig mye penger.

Hvis du ikke har hørt så mye hodetelefoner før så går det jo ann å starte litt i det små, får fin lyd selv med litt begrensede oppsett rent økonomisk. (jeg er godt fornøyd med det jeg hører på uten at jeg har hørt noe til over 10 kilokroner koblet opp selv.)

Prøvelytt nå for all del før du fyrer av en veritabel månedslønn på signalbehandling/øretelefoni/forsterkeri.

Edit: Hva med hegelh2/O2 AMP/Fostex T40RPmkII. Du bør nesten være i stand til å forklare hvorfor dette ikke holder mål, det er jo når jeg tenker meg om, det trenger ikke du å gjøre, nødvendigvis, det er dine penger.

Når det er sagt så er det mye tull som koster uforsvarlig mye penger. Spesielt når man kommer litt opp i pris.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •