HiFiMAN - HE-4, HE-5LE, HE-6, HE-500 og HE-300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 95
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HiFiMAN - HE-4, HE-5LE, HE-6, HE-500 og HE-300

Her er litt informasjon om en annen svært habil produsent av hodeteefoner, forsterkere og portable spillere som fortjener litt oppmerksomhet. Informasjonen i den første posten fokuserer på hodetelefonene.

Firmaet og modellene som tilbys

Fang, med nick, Nankai på annet forum, er den som er primus motor i selskapet. HiFiMAN et firma som er relativt nytt (etablert for ca. 5 år siden) og i likhet med amerikanske Audeze (enda yngre), så har HiFiMAN vist at de kan lage svært gode hodetelefoner. Frem til i august i år så tilbød HiFiMAN kun orthodynamiske hodetelefoner. I skrivende stund tilbys følgende modeller:

Orthodynamiske
    - HE-4 ($449)
    - HE-5LE ($699)
    - HE-6 ($1199)
    - HE-500 ($899)

Dynamiske
    - HE-300 ($299)

Lyden av hodetelefoner fra HiFiMAN
    Helt håpløst å besvare med en fellesnevner. Det er imidlertid noen hovedtrekk i utviklingen. Man går mot mørkere lydsignatur på de nyeste modellene (HE-500 og HE-300). HE-6 regnes som en referanse innen hodetelefoner og spiller utrolig åpent, detaljert med god bass. Men, og det er et stort men når det gjelder HE-6. Med en følsomhet på 83.5dB kan man glemme å drive disse til høye lydnivå uten en kompetent hodetelefonforsterker. Eller, som en del andre har valgt å bruke; en dedikert stereoforsterker der man kobler hodetelefonene direkte til høyttalerutgangene. Dette krever at man f. eks. setter en motstand på ca. 10ohm over høyttalerterminalene for å redusere den ohm forsterkeren skal "se" ned fra 50 ohm som hodetelefonenen har og ned til ca. 8ohm, som er mer vanlig last for en stereoforsterker.

For de som ikke vil eksperimentere selv med å rekable og montere rett motstand, så kan man kjøpe en adapter for dette: HE-adapter ($99) der man har høyttalerterminaler i "inn-enden" og 4-pins XLR i "ut-enden".

HE-6 kan selvsagt drives av andre mer normale løsninger, men HiFiMAN anbefaler selv ca. 6-8W. HE-500 er den nyeste orthodynamiske hodetelefonen, og den har likheter til HE-6 men avviker på to områder: 1) Den er lettere å drive og 2) den låter mørkere. I mine ører låter den mer naturlig, men det er jo som kjent en smakssak. HiFiMAN anbefaler at HE-500 drives med 1W. Enkelte produsenter av hodetelefonforsterkere oppgir effekten forsterkeren gir på ulike impedanser. Sjekk disse data.

Her er en kortomtale av de ulike modellene:

[YOUTUBE]6b1q-WLnEL4[/YOUTUBE]

Måler HiFiMANs hodetelefoner bra?
    Sjekk ut måledata for HiFiMANs ulike modeller (og avstem gjerne opp mot andre) via denne linken: Headphone Data Sheet Downloads | InnerFidelity

Hvor kjøper man HiFiMAN?
    Via Head-Direct så benytter man PayPal og de handler jeg har foretatt har alle vært upåklagelige.

AOB
    Man kunne skrevet side opp og side ned om HiFiMAN, men poenget med denne posten var ikke å være uttømmende. Kun ment som et lite informasjonsnotat i en stor head-fi verden der ute. Go. Explore.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

He-500

En fantastisk hodetelefon. HE-500 har en god bassgjengivelse. Mellomtonen er særdeles myk og innsmigrende, men er ikke udetaljert. I det øverste registeret får man presentert alt man trenger og vil vite, uten at det er påtrengende.

En utrolig velbalansert hodetelefon fra HiFiMAN i mine ører.

Komfortmessig er de litt rare. Rare er ikke ment som et negativt ord. Snare tvertimot. De veier mye, men hodebandet og passe klem fra hodeputene gjør at man kan ha dem på hodet timesvis uten å merke dem. Det er litt snodig, da HE-300 har samme konstruksjon, men de veier nada og HE-500 nesten det doble.

HE-500 leveres med standard kabel som betyr at det er en 4 x 20 awg fra japanske Canarae av typen 4S6. Praktisk betyr det at det er en tykk høyttalerkabel, som det er alt for mye av for de som har hodetelefonforsterkeren rett på siden av seg.

Det som utmerker seg aldeles ekstremt positivt på HE-500 er vokal og piano. Utifra normalmusikk så ligger disse to i samme frekvensområde. Lydsignaturen til HE-500 er ekstremt lett å like. Musikkeksempler finnes det et drøss av.

Når man sammenligner HE-500 direkte med LCD-2 (samme musikk, samme kilde, samme forsterker og samme hodetelefonkabel) er at amerikaneren er mer kompetent i hele frekvensspekteret. LCD-2 gir mer av alt. Alt over et bredt spekter. Prisforskjellen er snaut 100 US dollar. SÅ får hver velge selv hva de vil prioritere.

For de som har sin brorpart av musikken i samme frekvensrange som normal vokal kommer til å elske HE-500. For de andre, vil et par LCD-2 tilfredstille på et større genreområde.

Noen påstår at HE-500 og LCD-2 låter ganske likt. De om det. Mitt inntrykk er at de er ulike. Begge låter ikke som tradisjonelle hodetelefoner. De er noe for seg selv. Jeg bruker de om hverandre, og ser egentlig ikke på hodetelefoner lenger. HE-500 og LCD-2 gir meg akkurat det jeg vil ha. Ikke for mye. Ikke for lite. Balansert lydpresentasjon det er utrolig lett å like, og bli forelsket i.

Lykke til med DITT valg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HE-6 på vei. Kun for morro skyld og for å bli drevet av en integrert stereoforsterker.

Liker jeg HE-6? Nei, egentlig ikke. Men, kanskje de låter "mer fyldig" med rett kilde / forsterker. Let´s find out. Hvis ikke; let's flood the second hand market...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde tatt i dag av "salt og pepper" (HE-300 go HE-500).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HE-6 mottatt og koblet opp til Abrahamsewn V2.0, via impedansboksen fra HiFiMAN. Skal bruke en del tid på dette.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro med lyd.

HiFiMAN - HE-4, HE-5LE, HE-6, HE-500 og HE-300-6_abrahamsen_v2_hegel_hd10-1-png

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Serious business! Du trenger en stereo-amp for å drive et par hodetelefoner. Mektig.

Hva er førsteinntrykkene dine versus din ellers ganske så mektige referanse - LCD-2 / V200.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snuser fortsatt litt på HE-300 etter hva jeg har lest her (mest fra deg..) og andre steder.. Jeg er glad i litt mere basstung musikk - samtidig som jeg liker åpenheten til AKG, kunne HiFiMan levert her?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hreple: Sjekk opp HE-6 spec og hva mange driver dem med.

Skal sette opp en vurdering etter hvert. Det som imponerer er at jeg nå, selv etter noen timer, ikke har lyttetretthet fra HE-6. DET er sjokk nr. 1.

HiFiMAN - HE-4, HE-5LE, HE-6, HE-500 og HE-300-uten-navn-png

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigT
    Snuser fortsatt litt på HE-300 etter hva jeg har lest her (mest fra deg..) og andre steder.. Jeg er glad i litt mere basstung musikk - samtidig som jeg liker åpenheten til AKG, kunne HiFiMan levert her?
    Ikke hør på meg. Se her: HE-300 - Inntrykk

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ikke hør på meg. Se her: HE-300 - Inntrykk
    Se her ja, det var mye av det jeg lurte på.. takker og bukker.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    Hva er førsteinntrykkene dine versus din ellers ganske så mektige referanse - LCD-2 / V200.
    Førsteinntrykket er at V200 / LCD-2 spiller mer ihht. den lydsignaturen jeg foretrekker. LCD-2, som er mindre "hifi" enn HE-6, gjør at stemmer og toner fremstå mer naturlig i mine ører. HE-6 er mer spektakulær og kan lede til at man sitter ytterst på stolen, mens LCD-2 sniker seg innpå en og man får en behagelighetsfølelse og slapper av i timesvis. Mer nerve i musikken med LCD-2 / V200 enn HE-6 / Abrahamsen V2.0.

Gjerne hvert oppsett til sitt bruk. Skulle jeg beholdt ett oppsett, så hadde amerikaneren og tyskeren blitt her hjemme.

Når V200 / LCD-2 spiller så kjenner jeg "forelskelsen" strømmer tilbake i kroppen. Og, det føles godt. Svært godt. Merk: LCD-2 referert til her er rev. 1.

Det var førsteinntrykket.

Ellers ser jeg frem til å koble rev. 2 på Abrahamsenforsterkeren, og ikke minst HE-500.

HE-6 er latterlig tungdrevne i forhold til LCD-2. Med 0 i gain på V200 så er LCD-2 på 11:00, mens HE-6 må til 14:00 - 15:00. Men, det spiller jo i praksis ingen trille. Hadde jeg bunnet volumpot på V200 med HE-6 så var det jo bare å vippe gainbryterne på V200 (+6, +12 eller begge for å få +18dB).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En interessant sammenlikning der - som igjen litt besvarer min fascinasjon for LCD-2 opp imot andre hodetelefoner.

LCD-2 har et ufattelig godt detaljenivå, men uten å bli for analytisk - noe jeg opplever at HD-800 kan bli. Det er utelukkende en subjektiv preferanse, men jeg nyter virkelig LCD-2, mens de samtidig ikke blir for ... ekstreme?

Allikevel interessant å høre at HE-6 ikke er noen uheldig hodetelefon. Hva tenker du om HE-6 satt opp mot HD-800? Det er jo en interessant sammenlikning, da jeg opplever din beskrivelse av de som om de mer er en direkte konkurrent til Sennheiser, og ikke LCD-2.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balansert drift av HE-300. Koblet HE-300 til Abrahamsen V2.0 via impedansboksen. Volumet stod på 40-43 med HE-6, mens HE-300 krever kun 30-32.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker videre med HE-6, så i dag fikk Abrahamsen V2.0 en pause og inn med Primare I32.

Selv om svensken er litt mindre "rocka" enn nordmannen, så svinger kineseren godt allikevel. Årsaken til det er at svensken spiller svært rent og nyansene i musikken fremstår hakket bedre. Lagene og dybden i lydbildet øker litt med den svenske forsterkeren.

Utrolig nyttig den lille impedansboksen.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tiger

Spør deg direkte, for jeg har sett både her på forumet og på bloggen din at dette har du god peiling på. Jeg er i startgropen til å sette sammen et stereoanlegg på stua. I første omgang med en platespiller og en Squeezebox Duet og et par gode hodetelefoner. Om litt ser jeg for meg å utvide med stativhøyttalere. Etter hva jeg har lest og hørt kunne jeg i første omgang tenke meg å koble dette sammen med en Abrahamsen V2 og en V6 som DAC.

HiFiman HE-500 frister veldig, men jeg er litt bekymret for komforten. Vet ikke om du har kommet noen vei med å bytte til andre puter? Har også sett tråden din på Head-Fi om dette emnet, men der er vel heller ingen bekreftet løsning så langt? Tror jeg vil foretrekke velour-puter fremfor skinn.

En annen ting jeg lurer på; hvis jeg kjøper HE-500 sammen med impedansboksen fra HiFiman, kan jeg da med god samvittighet hoppe over en hodetelefonforsterker og koble dette direkte i V2? Må jeg i så fall også kjøpe kabelen til H-6?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Originalkabelen til HE-500 er ikke kompatibel med impedansboksen, så da må du enten kjøpe HE-6 kabelen OCC løst ($149), OFC ($80), en annen "aftermarket" kabel eller lage en selv med 4-pin XLR som terminering

HE-500 er på utlån, så jeg har ikke prøvd de på V2.0 via impedansboksen. Vil prøve dette ut i slutten av uka. Melder tilbake da.

Putene: Jeg ligger litt bakpå til jeg ser hva andre kommer frem til i den "mission"-tråden.

Komforten: Jeg synes de er komfortable. Vær imidlertid obs på at hodebøylen er ganske stor, og mye større enn LCD-2. HE-6, HE-500 og HE-300 er alle like store.

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger - ser du har alternative kabler til dine HiFiMan, er det mulig og få tak det for He-300 også? Jeg synes kabelen til disse er utrolig tykk, vrang og i veien!

mvh
    Big T.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye kabel (lang og tung) originalt på både HE-300 og HE-500. De kablene jeg listet opp over passer alle til HE-300. Coaxkoblingen er den samme på HE-300, HE-500 og HE-6 (og en del andre HiFiMAN også vil jeg tro).

Er DIY en opsjon, så følger e to coax-koblingene med HE-6 og HE-500, men ikke HE-300. De kan imidlertid kjøpes fra HiFiMAN direkte til $15.

HE-6 kabelen (OCC) er veldig fleksibel, men har en "klump" der det er en adapter fra 4-pin XLR til TRS 1/4". Egentlig ikke noe problem.

Skal du ha en kabel som er utrolig lett og i den lengden du vil; Q. Ulempen er åpenbar: Kabelen koster praktisk talt like mye som HE-300.

Jeg ville vurdert HiFiMANs OFC til $80.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •