Nettopp fått AKG K702. Hvordan gjør jeg de bedre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 69
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettopp fått AKG K702. Hvordan gjør jeg de bedre?

Hei sånn. Kjøpte meg et par AKG K702 hodetelefoner etter jeg hadde hørt de i en butikk (i England).
    De var nok koblet til en heftig forsterker. Satte de på hodet og hørt på noen sanger de hadde.
    Lyden var fantastisk. Eller 'eargasmic' som det heter på nynorsk. Hadde aldri hørt så mange detaljer før. Det føltes ut som før jeg prøvde de hadde jeg gigantiske plugger i ørene som dempet lyden og krøppla hørselen og ødela lydkvaliteten totalt, og når jeg fikk K702'ene på hodet poppet de ut og jeg ble fosset med gudommelig lyd.

Så har jeg endelig fått de i hus. Har ikke kjøpt noen forsterker enda (har lite penger ser dere, skal kjøpe Bowers & Wilkins DM 685 og Denon AVR 1911 til 7000 kroner snart)

Lyden er ikke topp. Langt (Snakker milvis) fra de jeg hørte i butikken. Jeg har verken lydkort eller forsterker, men musikken var mer eller mindre lik den lyden jeg fikk fra Logitech G35 USB 'gaming headset' møkk.

Mange har sagt at du kan ikke kjøpe dyre hodetelefoner uten forsterker og dette tror jeg helt 100% på.

Bassen ville ja ha sagt er bedre på G35, men selve lydkvaliteten er litt bedre på K702'ene.
    Husk, denne er bare koblet til PCen, jack'n ved siden av usb portene.

Er dette normalt?
    På jeg ha break-in eller innspillings periode/tid eller hva det heter? :neutral:

har omtrent 8000 kroner i kontoen og en fast månedslønn på 2000 kroner (ukelønn fra foreldra, + litt stipend). Problemet er at jeg bruker cirka
    1000 kroner på mat og blir dritings minst en gang i måneden (norsk alkohol priser...... :cry: )
    så hver måned havner jeg med mer eller mindre ingen ting.

Det virker som AKG K702 trenger 200w for å fungere optimalt.

Som sagt så SKAL jeg kjøpe B&W DM685 og tenkte på Denon AVR 1911 i samme slengen.

Er dette godt nok for AKG K702?

Er det nødvendig at jeg kjøper en seperate hodetelefon forsterker? Må jeg ha lydkort til PCen?

Hva lønner seg? Er villig til å strekke meg og eventuelt bruke 2000kroner på dedikert hodetelefon forsterker.

Om jeg venter til etter 18 års bursdagen i sommer kan det hende jeg har mer penger til å bruke (blir i HVERT FALL ikke mer en 3000,-)

men husk da kommer jo bensin, forsikring og bil utgiftene... :evil:

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... så de kom frem til slutt....

gratulerer!

obs, glemte jo det jeg skulle si: de må spilles inn!
    Ikke døm dem før du har spilt en strund på dem, men at de bør ha headphone amp, tror jeg er en meget god ide.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    .... så de kom frem til slutt....

gratulerer!
    Tusen takk! Våknet opp og fant de liggende på balkongen. Trengte ingen signatur heller? Jaja, slapp å betale moms.

Fikk de for cirka 1400 kroner + gratis frakt + ingen moms + ingen tollavgift + null skatt (PRØV Å SKAFF NYE AKG K702'r BILLIGERE, JEG UTFODRER DERE...)

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Tusen takk! Våknet opp og fant de liggende på balkongen. Trengte ingen signatur heller? Jaja, slapp å betale moms.

Fikk de for cirka 1400 kroner + gratis frakt + ingen moms + ingen tollavgift + null skatt (PRØV Å SKAFF NYE AKG K702'r BILLIGERE, JEG UTFODRER DERE...)
    HEHE, ikke for å dempe gleden men avgiftene kan fint komme senere (snakker av erfaring)
    En amp er absolutt å anbefale ja, om lyden er milevis unna det du hørte på demo så er nok ikke innspillingen nok. Men vil tro de våkner endel mer til liv bare på reciveren du skal skaffe deg kontra pc-jacken så ville nok venta til da.
    Grattis med nye hodetelefoner og en hobby som dreper økonomien. Men Gud hvor morro det er

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hobben
    HEHE, ikke for å dempe gleden men avgiftene kan fint komme senere (snakker av erfaring)
    En amp er absolutt å anbefale ja, om lyden er milevis unna det du hørte på demo så er nok ikke innspillingen nok. Men vil tro de våkner endel mer til liv bare på reciveren du skal skaffe deg kontra pc-jacken så ville nok venta til da.
    Grattis med nye hodetelefoner og en hobby som dreper økonomien. Men Gud hvor morro det er
    Hjertelig,

En fra Canada her sier jeg trenger rundt 300 timer. Han har samme hodetelefoner. Men hvordan skal jeg spille inn ? :S :-?

Forresten. Denon AVR1911 har 7x90w. Håper det er nok til fóre K702'ene... :-|

Newcomer Hobben sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig,

En fra Canada her sier jeg trenger rundt 300 timer. Han har samme hodetelefoner. Men hvordan skal jeg spille inn ? :S :-?
    Vet endel sverger til å sette en spilleliste på loop i opptil flere døgn. Min mening er at de spilles inn etterhvert som du lytter.

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    K702 burde ha og fortjener definitivt en dedikert forsterker.

Det behøver ikke koste allverden i første omgang. Kjøp en brukt til en tusing til du får spart opp til noe som står mer i stil til klokkene?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth1979
    K702 burde ha og fortjener definitivt en dedikert forsterker.

Det behøver ikke koste allverden i første omgang. Kjøp en brukt til en tusing til du får spart opp til noe som står mer i stil til klokkene?
    Men hva er fordelene over en AVR 1911 ? 7X90w (vet ikke hvor mye det blir i stereo eller til klokkene...

Jeg skjønner at en forsterker til 2000-4000+ blir mye bedre men kan en brukt tusenlapps hodetelefonforsterker blir bedre en 2700 kroners AVR 1911 med 90w?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne Argon HA-2 frister veldig. Ser stilig ut og virker som den har meget god kvalitet for prisen. Men forsatt litt dyr.

Tenker på en som denne, men brukt. Skal IKKE ha ny... :P

ARGON HA2 tube Forforsterker | Hi-Fi Klubben

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ ha en dedikert hodetelefon forsterker. Du kan ikke drive et sett gode hodetelefoner med hodetelefon utgangen på en receiver. Tror du den har 90 watt ut på hodetelefon utgangen? Det har den desverre ikke, og desuten har en hodetelefon forsterker i en receiver sikkert en kostpris på et par kroner i form av en opamp. Dine hodetelefoner trenger masse strøm før de lyder bra.
    Du har investert i et sett gode hodetelefoner, derfor bør du gi de muligheter til å utfolde seg.
    6moons audio reviews: AKG K-702 , Burson er nevnt her f.eks. som en god forsterker til de.
    Jeg har drevet 300 ohms Sennheiser med min Bryston, der er det bare forforsterkeren der driver hodetelefonen, og det gikk såvidt, men måtte opp på kl. 14.00 for ok volum, dine AKG er 60 ohm....Little Dot MK V hodetelefonforsterker. "Dual-mono"-design. 1500.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at du har fått de i hus.701/702 er rasedyr. Her vil det du setter i forkant ha mye å si hvordan sluttresultatet blir. Amp er viktig, jeg har gode erfaringer med Burson som jeg nå bruker. Lydkortet også viktig, Og til slutt kildemateriale som du benytter. Hvordan ripper du platene dine? CDDA kvalitet bør være minimum, altså ripp platene enten til wav/flac/alac.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 701 tidligere, og de var som natt og dag med min Musical Fidelity v8 mot Denon reciveren min.

Du kan jo lese denne tråden Hodetelefonforsterker til AKG 701?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, kjøper du en vanlig forsterker eller receiver (som er laget til å drive høyttalere), så har disse en egen hodetelefonforsterker i seg til å drive hodetelefonene. Hvilken effekt forsterkeren er oppgitt med (f.eks 5x90W) sier altså ingenting om hvilken effekt den innebyggede hodetelefonforsterkeren har.

Du har strengt tatt ikke skrevet hva du har koblet hodetelefonene til nå? Jeg lurer også på hvilke sanger / hvilken kilde du lytter til? Hører du på de samme sangene som du testet i butikken? Er det lossless/CD, eller er det mp3 du hører på? Er det i så fall mp3 du selv har laget, slik at du har kontroll på kvaliteten?

Når det gjelder bass så har K702 SVÆRT lite bass, så omtrent alt annet du prøver vil ha mer bass. Hvis du synes bass er viktig så har du rett og slett kjøpt feil hodetelefoner.

Jeg ville anbefalt en hodetelefonforsterker med rør eller en hvertfall en som går for å være varm i lyden så du får frem litt av den manglende bassen. Ville også sterkt vurdert å kjøpe et lydkort med innebygget EQ på drivernivå så du kan justere opp bassen litt der.

Til slutt vil jeg si at 300 timer innspilling er bare vås. De skal låte bra ut av boksen, og kanskje enda litt bedre etterhvert. Kanskje noen titalls timer, men endringen er liten. Det er like mye du selv som blir vant til lyden som at det er selve hodetelefonene som endrer lyd.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se det kom i hus - omsider.

Tenke at jeg skulle nevne for deg at du trolig kunne få behov for noe bra å drive de med, men holdt kje.... da du slet litt allerede .

Hvis du planlegger å bruke PC som musikk kilde er kanskje en DAC med USB inngang og hodetelefonutgang noe å tenke på. Min BelCanto duger bra men er vel litt i overkant for ditt budsjett. Mine AKG K601 låter i alle fall OK på denne, selv om jeg hører lite på de - fortrekker musikk over mine B&W.

Sikkert noen som har testet en rimligere DAC m/ok hodetelefonutgang.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hei, kjøper du en vanlig forsterker eller receiver (som er laget til å drive høyttalere), så har disse en egen hodetelefonforsterker i seg til å drive hodetelefonene. Hvilken effekt forsterkeren er oppgitt med (f.eks 5x90W) sier altså ingenting om hvilken effekt den innebyggede hodetelefonforsterkeren har.

Du har strengt tatt ikke skrevet hva du har koblet hodetelefonene til nå? Jeg lurer også på hvilke sanger / hvilken kilde du lytter til? Hører du på de samme sangene som du testet i butikken? Er det lossless/CD, eller er det mp3 du hører på? Er det i så fall mp3 du selv har laget, slik at du har kontroll på kvaliteten?

Når det gjelder bass så har K702 SVÆRT lite bass, så omtrent alt annet du prøver vil ha mer bass. Hvis du synes bass er viktig så har du rett og slett kjøpt feil hodetelefoner.

Jeg ville anbefalt en hodetelefonforsterker med rør eller en hvertfall en som går for å være varm i lyden så du får frem litt av den manglende bassen. Ville også sterkt vurdert å kjøpe et lydkort med innebygget EQ på drivernivå så du kan justere opp bassen litt der.

Til slutt vil jeg si at 300 timer innspilling er bare vås. De skal låte bra ut av boksen, og kanskje enda litt bedre etterhvert. Kanskje noen titalls timer, men endringen er liten. Det er like mye du selv som blir vant til lyden som at det er selve hodetelefonene som endrer lyd.
    Enig ! Hva skulle endre seg i løpet av de 300 timene - opphenget ? Neppe, da det mest trolig er laget av gummi eller en eller annen termoplast. En hvis grad av innspilling kan man få hvis man bruker oppheng av papp, der pappen kan bli mer bevegelig etter en hvis tid pga masering, men samme effekt finner man ikke på gummi eller termoplast oppheng som stort sett brukes i dag. Man snakker nok heller om at man venner seg til lyden, som nevnt.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK hvor skal jeg starte... :P For det første så har jeg aldri eid god lyd før nå. Jeg bruker spotify samt iTune til å høre på musikk. Jeg er egentlig ikke musikk menneske, jeg er mer interesert i film og spill. Er jeg en person som er oppstatt av soundtracks innenfor spill og film? Ja, de spiller VELDIG stor rolle. Ofte laster jeg ned disse sangene. For eksempel Metal Gear Solid 4 pakka. Albumet er et mesterverk

Hva er viktigst for meg? Detaljer. Jeg liker å høre detaljer. jeg liker lyder som en fyrstikk som tenner, folk som tråkker på små steiner, vann som renner fra taket, saks som klipper, skrape/pusse lyder osv... Skjønner hva jeg mener ?

Et detaljert lydbilde og høyt 'soundstage' er vel viktigst for meg.

Når det gjelder musikk, altså utenom de jeg hører fra filmer og spill jeg liker er egentlig de som er populært blant ungdom og radio.

Akon, Rihanna, David Guetta, Pitbull, Lil Wayne, Snoop Dogg, osv... Men jeg liker gamle klassikere også (Michael Jackson, Haddaway, Beatles... sånne ting..!)

Jeg har absolutt ingen kilder.

Gaming PC, PS3, LED skjerm og AKG K702. Det har jeg. Ingen DAC, ingen receiver osv...

Hva kommer jeg til å ha om under en uke?

B&W DM685 samt en god receiver til å spille og drive høytalerene.

Trenger jeg dedikert headamp?
    Trenger jeg lydkort?
    DAC? osv...

Om jeg har en dedikert forsterker trengs lydkort egentlig?

Takker for all innlegget så langt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er viktigst for meg? Detaljer. Jeg liker å høre detaljer. jeg liker lyder som en fyrstikk som tenner, folk som tråkker på små steiner, vann som renner fra taket, saks som klipper, skrape/pusse lyder osv... Skjønner hva jeg mener ?

Et detaljert lydbilde og høyt 'soundstage' er vel viktigst for meg.

Når det gjelder musikk, altså utenom de jeg hører fra filmer og spill jeg liker er egentlig de som er populært blant ungdom og radio.

Akon, Rihanna, David Guetta, Pitbull, Lil Wayne, Snoop Dogg, osv... Men jeg liker gamle klassikere også (Michael Jackson, Haddaway, Beatles... sånne ting..!)
    Til de lydene og detaljene du nevner er 702 et godt valg, til den musikken du liker vil jeg si det er et mindre godt valg. Foreslår at du kjøper deg eksempelvis et creative x-fi lydkort, disse har EQ på drivernivå som gjør at du kan justere bassen, slik at du får mer "korrekt" lydbilde på den type musikk du liker. Begynn med det først, og se om du får nok lyd med dette. Hvis du gjør det så er jo alt fint, hvis ikke får du vurdere en hodetelefonforsterker.

Skal jeg være helt ærlig tror jeg du hadde vært mer fornøyd med et annet par hodetelefoner som har mer fylde og trøkk i lyden.

Velger du å holde deg til 702:
    Jeg er svært fornøyd med min hodetelefonforsterker, Shanling ph100 til mine K601, men den koster rundt 2000.
    USB-versjon av x-fi-lydkortet får du for ca 500.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Til de lydene og detaljene du nevner er 702 et godt valg, til den musikken du liker vil jeg si det er et mindre godt valg. Foreslår at du kjøper deg eksempelvis et creative x-fi lydkort, disse har EQ på drivernivå som gjør at du kan justere bassen, slik at du får mer "korrekt" lydbilde på den type musikk du liker. Begynn med det først, og se om du får nok lyd med dette. Hvis du gjør det så er jo alt fint, hvis ikke får du vurdere en hodetelefonforsterker.

Skal jeg være helt ærlig tror jeg du hadde vært mer fornøyd med et annet par hodetelefoner som har mer fylde og trøkk i lyden.

Velger du å holde deg til 702:
    Jeg er svært fornøyd med min hodetelefonforsterker, Shanling ph100 til mine K601, men den koster rundt 2000.
    USB-versjon av x-fi-lydkortet får du for ca 500.
    USB versjon? Skal jo selvfølge ha vanlig headphone jack :P

Ugh, hvorfor må K702 ha så mye kraft

Husk at...

40% av tiden kommer jeg til å bruke de på filmer og serier. (for det meste serier som Spartacus, Angel, LOST, Buffy, Big Bang Theory, Two & a Half Men, Family Guy, Top Gear osv...)
    20% av tiden bruker jeg de på PC spill.
    15% av tiden bruker jeg de på PS3 spill om natta når jeg ikke kan spille med høylyd, og dette gjelder da Blu-Ray filmer (altså høykvalitet som bare F--) når de andre har lagt seg.
    resten kommer jeg da til å bruke på musikk som jeg bare hører på når jeg leser på nettet.

Altså, veldig mye generel bruk, men jeg har lyst på god lyd når jeg spiller blu-ray filmer, ser TV serier i HD kvalitet og spiller spill med god surround / lyd design / stemmer / lydspor. Og så klart god kvalitet på musikk når jeg først bestemmer meg for å høre på!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe forteller meg at du kanskje har kjøpt feil hodetelefoner, og at et par med Audio Technica ATH-M50 kanskje ville løst mesteparten av det "ikkemusikalske" bedre. Leste du ingenting om K702 på forhånd? Uansett hvor jeg leser om den hodetelefonen så nevnes det at den er krevende på forsterkersiden. Og at bass ikke er dennes største styrke dersom det er snakk om volum og litt pompøs bass.

Det førsteinntrykket du har er jeg redd ikke lar seg "redde" av innspilling. Så får du vurdere om et er verdt investeringen på ny headamp i tillegg. Driter du i det kan jeg godt overta dem av deg for kostpris.....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB versjon? Skal jo selvfølge ha vanlig headphone jack :P

Ugh, hvorfor må K702 ha så mye kraft

Husk at...

40% av tiden kommer jeg til å bruke de på filmer og serier. (for det meste serier som Spartacus, Angel, LOST, Buffy, Big Bang Theory, Two & a Half Men, Family Guy, Top Gear osv...)
    20% av tiden bruker jeg de på PC spill.
    15% av tiden bruker jeg de på PS3 spill om natta når jeg ikke kan spille med høylyd, og dette gjelder da Blu-Ray filmer (altså høykvalitet som bare F--) når de andre har lagt seg.
    resten kommer jeg da til å bruke på musikk som jeg bare hører på når jeg leser på nettet.

Altså, veldig mye generel bruk, men jeg har lyst på god lyd når jeg spiller blu-ray filmer, ser TV serier i HD kvalitet og spiller spill med god surround / lyd design / stemmer / lydspor. Og så klart god kvalitet på musikk når jeg først bestemmer meg for å høre på!
    USB som i at du kobler lydkortet til PCen med USB. Den har naturligvis minijack-utgang til hodetelefonene.

Siden du skal bruke hodetelefonene mest til film og spill så tenker jeg fortsatt at du trenger noe med mye mer trøkk og bass enn K702. Hodetelefonene du har kjøpt har sin styrke på akustisk/klassisk musikk og vokal musikk, ikke film, action og popmusikk.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •