HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 132 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 2621
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Doublepost aaargh. Den siste gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Westone kan definitivt være noe for meg.

Leser at Westone 3 kan være noe skrikende om man ikke får riktig passform, noe som kanskje hinter om at jeg burde betale en tanke ekstra og få mine higende hender på Westone 4, som visstnok er mye mer rolige på akkurat det med passform.

Westone får også konstant veldig gode skussmål på både lydkvalitet og isolasjon, samtidig som man tydeligvis kan få laget custom proppeting om man ønsker dette.

Prisen på 449 USD er heller ikke totalt avskrekkende, føler jeg.

Har du forresten testet E6-ampen noe særlig med mobiltelefon? Sist gang jeg testet en portabel amp ga den meg hysterisk høye "dikketi-dikketi"-lyder fordi mobilen sendte sine onde signaler - tilsynelatende rett gjennom ampen hele tiden. Er dette noe som kan forebygges / fikses? Og i hvor stor grad trenger Westone forsterker for "normalt" portabelt bruk?

Har du samtidig testet Westonene i Woo Audio-ampen din? Vet det er et obskurt spørsmål, men trenger som sagt også noe jeg kan sitte med når det støyer rundt meg, og da er det lettest å plugge de i phone-ampen min

Tusen takk for all info så langt forresten, hadde ikke engang vurdert Westone, men nå virker det veldig som om det blir et par. Tok shippingen lang tid?

Ninjaedit - Bestilte et par Westone 4 nå. Woop!

Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst å utvide hodetelefonsamlinga. Bruker per i dag AKG Q701 som hovedhodetelefon, og er svært fornøyd med den. Kunne tenkt meg et par litt mer basstunge/fargede sett. Tenker da på noe som gir mer "liv" ved rap/hip-hop og elektronisk med mye bass. Hva bør jeg sikte mot? tenker da mindre analytiske klokker, men såklart bra kvalitet likevel. Tenker på øvre grense på 3k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter-S
    Har lyst å utvide hodetelefonsamlinga. Bruker per i dag AKG Q701 som hovedhodetelefon, og er svært fornøyd med den. Kunne tenkt meg et par litt mer basstunge/fargede sett. Tenker da på noe som gir mer "liv" ved rap/hip-hop og elektronisk med mye bass. Hva bør jeg sikte mot? tenker da mindre analytiske klokker, men såklart bra kvalitet likevel. Tenker på øvre grense på 3k.
    Kanskje modeller fra Denon eller Ultrasone kan være aktuelle for deg?:smile:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter-S
    Du bør definitivt vurdere et par HiFiMan HE-300 her. Fås fra www.head-direct.no. Ferdig inn til Norge, rett over 2000,-.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nærmere $319 x 5,85 x 1,25 +150 = 2.480 med frakt, moms og gebyr for å være nøyaktig. Absolutt verdt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i at Westone 3 kan bli noe skrikende. Var faktisk litt skuffet når jeg først fikk dem. Syns de er noe i overkant "farget." Jeg hadde håpet på at de var noe mer nøytrale. Derimot må jeg fremdeles si meg meget fornøyde med dem.

Men syns ikke den skrikende diskanten er noe problem, utenom innspillinger med noe høyere oppjustert diskant. Bruker dem som oftest med klassisk musikk hvor jeg syns de høres meget naturlige ut. Eller når jeg trener og ikke har noe imot en liten V-bøyd frekvenskurve. (må nevnes at bassen også er noe framhevet, og kan være for mye i noen tilfeller. Bruker ofte Bass reducer EQ setting fra iPoden)

Føler den skrikende diskanten gikk litt bort når jeg begynte å bruke comply-tipsene(fra trippel-flange). Dette blir også nevnt i den multi-iem review tråden på head-fi.org.

Kombinasjonen W3 og E6 syns jeg er bra. Liker den mer nøytrale tonen fra E6 sammenlignet med forsterkerdelen i iPhone 4 og iPod nano. (bruker FiiO sin L3 LOD) Det er sjeldent jeg bruker noen av EQ settingene fra E6, selv om de kan ha sine bruksområder. Støy fra mobilen har jeg ikke opplevd. Men har ikke brukt mobilen sammen med E6/E7 i noen stor grad. Å de gangene jeg har brukt mobiltelefonen som kilde, har jeg ikke brukt de med noe særlig trafikk på mobilen.

Synes også de fungerer bra sammen med E7.

Har brukt de nå litt sammen med HD10 og WA2. Det første som slo meg er hvor sensitive W3 er. Selv om de alltid har vært sensitive, (de er jo BA IEM's tross alt) så er det først nå at jeg virkelig ble litt obs på det. For jeg må si at jeg hører en god del støy fra rørene. Men utenom det, så ble den skrikende diskanten en god del temmet.

Til slutt så må jeg også si at jeg ikke har noe særlig sammenligningsgrunnlag. Av portabelt utstyr er det generelt kun FiiO produktene jeg har testet, og ett par andre IEM's av den dynamiske driver typen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    Ninjaedit - Bestilte et par Westone 4 nå. Woop!
    Gratulerer med valget ditt

Tok ikke lange tiden før de ble levert til fraktselskapet. Men mine ble sendt med FedEx, som er en tragedie når det gjelder tid og levering. Syns å huske det tok to uker fra bestilling til jeg kunne hente dem på posten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres lenge ut - men ser ikke at jeg har noe særlig valg. Hehe.

Valgte 4 rett og slett fordi reviews gikk på at de var noe lettere å plassere i øret, og at de var mer tilgivende om man ikke fikk de plassert helt riktig. I ettertid har jeg sett at flere sverger til 3 snarere enn 4 lydmessig, men det får jeg bare leve med, tror jeg.

Ser også at custom mould koster rundt 150 usd fra Westone, og så 1000 kroner ekstra for å få tatt avstøpning i Norge. Er nok verd det, må bare kjenne på passformen med normal tips først for å få et inntrykk av det hele.

Håper også at mobilen min ikke kommer til kort når det kommer til å levere lyd på akseptabelt volum. Durer for tiden rundt med AKG 420 som ligger på 30ish ohm, og Westonene er jo mindre, så er lov og håpe på helt adekvat lyd. Kan godt tenke meg å kjøre en liten forsterker til i lommen, men er dønn avhengig av at jge ikke får signal-lyd pushet høyt som pokker fra ampen pga mobilen da. Tipper dette ikke er noe særlig å gjøre med, og det ekskluderer da mobil amping litt.

Er også spent på hvordan et par så sensitive IEM funker med Matrix Quattro-ampen min. Håper bare på at jeg ikke opplever for mye ulyd fra de. Da må jeg eventuelt skaffe egen IEM-forsterker, noe som er i overkant tungvint, føler jeg

Alt i alt blir det gøy med noe nytt og frasigt. Takker også for svært god info på alt dette

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melder meg inn i Head-Fi klubben nå. Bestillte akkurat Grado SR80i fra worldstore.no
    1060 kroner fritt levert 8)
    Fant ut jeg måtte få meg noe bedre til telefonen enn PortaProene jeg har hatt til nå.

Planene fremover er å kjøpe meg AKG K701 og Lovely Cube Premium
    LC er en klone av Lehmann BCL som har fått mye skryt i denne tråden her, men til en brøkdel av prisen.
    Enkelte hevder at når man bytter opamp i denne så blir lyden bedre enn BCL, her kan det tweakes med både opamper og bias, så dette kan bli spennende

Tanken når jeg først tenkte på å kjøpe meg hodetelefoner var jo å få en smak av high end lyd til en billig penge, men jeg ser jo at denne hobbyen kan bli nesten like dyr som hifien min :-P

Newcomer Petter-S sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HE-300 ser spennende ut. De skal sees næremere på

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat fått på pads fra K601 på mine K501 klokker.

Vil bare anbefale dette for alle som bruker AKG K501. lyd og komfort er bedret 1000 ganger.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da krysstestet 3 hodetelefoner (HE-6, HE-500 og LCD-2) på 3 ulike forsterkere (Primare I32 m/HE-adapter, Abrahamsen V2.0 m/HE-adapter og Violectric V200), og utfallet er:

HE-6 skal ha Primare I32. Definitivt.
    HE-500 og LCD-2 spiller aller best på V200. Definitivt.

Mellom disse "ytterpunktene" finnes det mye god lyd, og desverre også noen kombinasjoner som aldeles ikke går.

Generelt er Abrahamsen V2.0 en midt på treet på alle disse tre hodetelefonene. HE-6 passer best. Deretter HE-500, mens LCD-2 ikke passer.

På I32 så er det kun HE-6 som ikke har antydning til sus i stile partier. HE-500 og LCD-2 er såpass mer følsomme, at disse ikke passer på I32.

V200 fra Violectric er en særdeles god match til LCD-2 og HE-500.

Slikt sett var det noen overraskelser, og andre "opplagtheter" her. Kjekt uansett å ha hørt alt dette selv.

Jeg ender da opp med følgende på bordet ved siden av godstolen:

a) Primare I32 til å drive HE-6
    b) Violectric V200 til å drive LCD-2 og HE-500

Over og ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å da blir neste spørsmål. hvilken kombinasjon blir din go-to for generell lytting?

Ble HE-6 med den ekstra kraften fra I32, bedre enn HE-500 sammen med V200? (lydsignatur tatt med i betraktningen)

Forresten, venter ennå i spenning på inntrykk fra canare OFC kabel vs. HE-6 OCC kabel på HE-500...

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et impulskjøp av Sennheiser Hd600, måtte et tilsvarende impulskjøp av en hodetelefonforsterker til for å drive de. Kom frem til at Little Dot mkv skulle være en god match, dette stemte! Det som irriterer meg noe fryktelig er en kraftig susing i bakgrunnen. Jeg bruker hovedsaklig en pc med xonar som lydkilde(analogt), det var da jeg opptaget susing/skurring eller hva man skal kalle det, dette var det ikke antydninger til når jeg testet med iphone. Noen som har noen tips? Lyden er uavhengig av lydvolum.

Jeg går ut ifra at en dac hadde løst problemet, men skulle tro det var mulig å eliminere problemet også, for lyden er jeg meget fornøyd med.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ SAViii

Det der er vanskeligere å svare på enn det kan virke med første ørekast.

"Bedre" kan være ett, eller kombinasjoner av følgende:
    a) Teknisk bedre (aka mest nøytralt)
    b) Bedre bass (aka mer bass)
    c) Bedre bass (aka riktig bass)
    d) Bedre mellomtone (aka balansert mellomtone)
    e) Bedre mellomtone (aka fremhevet mellomtone)
    f) Bedre lydscene (aka bred, høy og dybde)
    g) osv, osv

La meg si det slik at HE-6 på Primare I32 låter "nøytralt" slik jeg liker nøytralt. Åpent, klart og usminket uten å være pågående på noen som helst måte på et vell av ulike musikkgenrer. Som referanse kan jeg si at K702 på en del av de samme sporene "stikker" meg i øret og blir av og til for pågående, mens HE-6 aldri blir det. Det ville jeg ikke trodd utifra alt det jeg har lest om HE-6 i forkant.

HE-500? Da må jeg nesten få lov å sette disse i en kontekst. Sammenlignet med LCD-2 (rev. 2) så omtales ofte disse som lydmessig ganske like. Vel, setter man dem i samme bås, så står de og tripper i hver sin ende av den båsen. HE-500 vil oppleves som hakket mer ubalansert enn LCD-2, og med det mener jeg at lyden (fra bass -> mellomtone -> diskant) flyter litt mer sammenhengene på amerikaneren. HE-500 vil oppleves som marginalt "lysere" enn LCD-2. Jeg liker begge svært godt. Svært godt.

Nå ser jeg vi begge bruker samme DAC (Hegel HD10), og den er jo ingen "morro DAC". Hegelen er i mine ører en DAC som ikke stikker seg for mye frem, og gjør det den skal. Har vurdert andre DAC-er, men av alle de komponentene jeg har rotet med den siste tiden, så har jeg innsett at Hegelen blir.

Når det gjelder HE-6 vs. HE-500 har jeg tidligere sagt:

- Lydscenen oppfattes umiddelbart større på HE-6 enn HE-500. Det er bare det at lydscenen er egentlig ikke særlig større når men hører etter. HE-6 får gratishjelp av sin tuning til en lysere lydsignatur enn HE-500.

- På vokal derimot er det ganske stor forskjell. Husk at stor er et relativt begrep. La oss ta et eksempel fra én av de mange sangene jeg har spilt i dag: På a-has avskjedskonsert og Crying in the Rain (Live) så sitter man på rad 10 med He-6 og rad 1 med HE-500 når man hører Morten Harket synger. Paradokset er imidlertid at alle andre lyder i sangen fremstår like detaljert og nesten likt plassert i lydbildet, inkludert publikumlyder.

- Mitt inntrykk er at HE-500 gir inntrykk av å ha mer bassmengde jevnt over enn HE-6, mens HE-6 ikke pøser på før absolutt nødvendig.

Er man en hodetelefonbruker som setter stor pris på detaljer og har en noenlunde grei hodetelefonforsterker; kjøp HE-6.

Er man ute etter ikke å få alle detaljene servert opplyst, men setter pris på at detajene er der ved kritisk lytting; kjøp HE-500.

Jeg tviler på at noen som elsker sine LCD-2 vil trives med HE-6, for å si det slik. De som liker HD800 svært godt vil få noe å tenke på. HD800 er svært gode. HE-6 og HE-500 har imidlertid en fantastisk naturlighet i lyden.
    Her er det to ting jeg nå må kommentere. Det ene er at HE-6 den gang var et lån jeg hadde, og at forsterkeren da var ganske "lys" i lyden. Så, med I32 så fremstår HE-6 mye mer behagelig.

Det andre jeg må kommentere er at det ironisk viser seg at uttalelsen "...Jeg tviler på at noen som elsker sine LCD-2 vil trives med HE-6...". I etterkant, og nå med annen forsterker, så ser jeg at jeg tok feil. Hva lærte jeg av det? Jo, at det å bedømme en hodetelefon utifra å ha hørt den på 1 bestemt forsterker ikke nødvendigvis gir et godt nok informasjonsgrunnlag til å konkludere.

HE-6 på Primare I32 vil jeg ikke p.t. være foruten. HE-500 på V200 likeså. Skulle jeg måtte sitte igjen, og prioritere ved å velge bort, så ville jeg gjort det i denne rekkefølgen:

Nedtrapping steg 1: HE-500 selges. V200 / LCD-2 og I32 / HE-6 beholdes, fordi HE-6 er såpass forskjellig fra HE-500 og LCD-2 er hakket bedre enn HE-500 i mine ører
    Nedtrapping steg 2: HE-6 selges. V200 / LCD-2 beholdes, fordi denne kombinasjonen er den jeg har levd lengst med og som jeg alltid returnerer til.

Men - Heldigvis er jeg ikke i en fase der noen av de stegene må foretas, så jeg beholder alt. HE-500 ville jeg savnet fort.

Nå har jeg brukt head-fi ganske intenst daglig de siste 10 månedene, og fått en erfaring jeg ikke ville vært foruten. Reisen innen head-fi nærmer seg slutten. Jeg er nå inne i den konvergerende fasen.

Disclaimer: Mine ører og meninger p.t. Og, en viktig ting på tampen: Alle disse kombinasjonene gir svært god lyd, og hjernen aklimatiserer seg ganske fort til de ulike oppsettene. På den annen side så ser jeg nytten av å ha oppsett / hodetelefoner med litt ulik lydsignatur for å oppleve musikk gjengitt på ulike måter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    Melder meg inn i Head-Fi klubben nå. Bestillte akkurat Grado SR80i fra worldstore.no
    1060 kroner fritt levert 8)
    Fant ut jeg måtte få meg noe bedre til telefonen enn PortaProene jeg har hatt til nå.

Planene fremover er å kjøpe meg AKG K701 og Lovely Cube Premium
    LC er en klone av Lehmann BCL som har fått mye skryt i denne tråden her, men til en brøkdel av prisen.
    Enkelte hevder at når man bytter opamp i denne så blir lyden bedre enn BCL, her kan det tweakes med både opamper og bias, så dette kan bli spennende

Tanken når jeg først tenkte på å kjøpe meg hodetelefoner var jo å få en smak av high end lyd til en billig penge, men jeg ser jo at denne hobbyen kan bli nesten like dyr som hifien min :-P
    Gratulerer med nye hodetelefoner. SR80 var hva jeg selv først brukte som en svært god referanse - og det åpnet vei for en suveren galskap og lidenskap.

Jeg har hørt en del på black cube, og har selv i lengre tid eid den andre mulige klonen, Matrix m-stage. Etter opamp-bytte ble det rett og slett en fantastisk forsterker til en rekke hodetelefoner. Eneste grunnen til bytte var overgang til balansert oppsett for å drive LCD-2'ene mine med mer kraft enn m-stagen kunne tilby.

Har altså kun lovord å komme med om m-stage, og dette gjelder da også med all sannsynlighet lovelycuben, selv om jeg ikke er personlig kjent med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Etter et impulskjøp av Sennheiser Hd600, måtte et tilsvarende impulskjøp av en hodetelefonforsterker til for å drive de. Kom frem til at Little Dot mkv skulle være en god match, dette stemte! Det som irriterer meg noe fryktelig er en kraftig susing i bakgrunnen. Jeg bruker hovedsaklig en pc med xonar som lydkilde(analogt), det var da jeg opptaget susing/skurring eller hva man skal kalle det, dette var det ikke antydninger til når jeg testet med iphone. Noen som har noen tips? Lyden er uavhengig av lydvolum.

Jeg går ut ifra at en dac hadde løst problemet, men skulle tro det var mulig å eliminere problemet også, for lyden er jeg meget fornøyd med.
    Håper du blir fornøyd med kjøpet.
    Slik du beskriver det høres det ikke ut som det er jordstøy, så regner med støyen kommer internt fra pc.
    Er Little Dot plassert i nærheten av Yamaha Z7?
    I så fall kunne du kjørt ut optisk fra lydkortet(hvis du har dette) via Yamaha(tape out) og inn på Little Dot.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til til innleget om HE-6, HE-500 og LCD-2:

HE-6 og LCD-2 er mer teknisk kapable hodetelefoner enn HE-500, men det betyr ikke nødvendigvis at alle vil foretrekke dem fremfor HE-500. HE-500 er folkelig sagt en hodetelefon som har mer "funfactor" enn de to øvrige, og viktig; "funfactor" uten å låte som en berg-og-dal-bane. Dessuten er HE-500 den billigste, selv med liten margin. Komforten til HE-500 er også marginalt bedre enn LCD-2. Etter en tid så venner man seg til nesten alt. HE-500 og LCD-2 veier nesten like mye, men HE-500 fremstår som lettere. HE-6 veier 10% mer enn begge disse, men oppleves ikke slik.

HE-6 veier 552g (uten ledning, men kun hodetelefon). DET er ganske heavy...men ikke bli skremt av vekten. Alt handler om hvordan vekten fordeles...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har hørt SR-009 og som har erfaring med SR-007mkII?

Side 84 av 132 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •