HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 132 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 2621
    Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Hva er å "tømme kontoen fullstendig"?
    Alt over 5K føler jeg er for drøyt..

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det på tide med et HeadFi-treff i Norge :-D

I denne tråden er det utrolig mye lekkert - også beskrevet som go'lyd som en gjerne skulle ha lyttet på selv.

Hvis deltagerne tar med seg hver sin HeadFi under armen og møtes på et sentralt sted kan vi samspille musikk, lytte og LÆRE, og ikke minst erfare lyd fra forskjellige oppsett....

Noen forslag?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et slikt treff ville jeg nok ha møtt på. Nå er jo KringLYD gode til å organisere, så mitt forslag er at det startes en egen tråd der de som eier head-fi melder sin eventuelle interesse, hva de vil bringe med seg til et slikt treff og nærmeste by de bor i.

Dette for å få en oversikt.

Og, en ting til: Skal et slikt treff være for alle (aka "publikum"), eller kun de som drar med seg eget utstyr og eventuelt forhandlere?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Og, en ting til: Skal et slikt treff være for alle (aka "publikum"), eller kun de som drar med seg eget utstyr og eventuelt forhandlere?
    Tenkte først og fremst denne gangen på at hvis jeg(og alle de andre deltagerne) skal få tid til å lytte til ex. 30 andre HeadFi oppsett så ville det være greit å slippe å stå i kø....
    Da gjenstår bare deltagerne.....og egnede lokaler lar seg sikkert ordne :-D
    På et sentralt sted....

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting; et slikt treff har det jo vært allerede i Stavanger. Det er selvfølgelig velkomment med flere.

Men; erfaringene fra det treffet er at dersom det siktes mot 30 forskjellige oppsett, vil naturligvis sammenligningsresultatet bli relativt utvannet. Hva er hodetelefonen, forsterkeren og ikke minst kildens bidrag til lytteresultatet? Dette var en av de store utfordringene på siste treff, og bør ikke undervurderes. Vil anta at dersom en sikter på 10, kanskje maks 15, så kan dette være matnyttig. Et større antall enn dette har jeg vanskelig å se skal bli "matnyttig" og resultere i konkrete sammenligningsresultater, da blir det fort tidsnød og køståing.

Men det er min mening. Jeg stiller gjerne.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del av å prioritere er også og velge bort. Er det for mange oppsett, så er det et luksusproblem. Jeg vil da måtte velge bort det jeg ikke vil høre på, for å konsentrere meg om noen få oppsett.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så var tiden kommet til å "oppsummere" hva jeg opplever av HiFiMAN HE-6. Har fra før LCD-2 (rev. 1 og rev. 2), HE-500 og HE-300. K701, K702 og HD800 har jeg solgt, da enkelte av de forutnevnte gir meg gode musikkopplevelser.

HE-6 er en sær sak.

Min referanse til god lyd fra hodetelefoner er Hegel HD10 + Violectric V200 + LCD-2. HE-500 er god, men låter litt mer kunstig enn LCD-2. HE-500 skal prøves med en integrert stereoforsterker tappet fra høyttalerterminalene / HiFiMANs impedans-boks neste uke.

Tilbake til HE-6.

Det påstås at HiFiMAN anbefaler at disse drives med minst 6W. Min Violectric V200 driver LCD-2 flott. Faktisk så låter LCD-2 helt OK fra en iPhone.

Men, hva med HE-6?

V200 gir 2.7W @ 50 ohm, og selv om V200 gir HE-6 en god lyd, så våkner ikke HE-6 før jeg koblet dem opp til en stereoforsterker. Siden jeg er blitt helt hektet på head-fi, så var det å gå ned i kjelleren og hente komponenter fra surround / stereo-anlegget der, da jeg ikke bruker det lenger pga. head-fi.

Prøvde først norske Abrahamsen V2.0 (70W @ 8 ohm / 140W @ 4 ohm, 1500VA og de første wattene i ren klasse A). HE-6 låt flott og spesielt på musikk med litt rocke-takter.

Deretter var det tid for Primare I32. WOW! Dette hadde jeg ikke ventet. På Klipsch RF-63 var I32 litt kjedelig, sammenlignet med Abrahamsen, som er en veldig god match med Klipsch.

Men, til HE-6 så spiller Primare I32 så utrolig rent og dynamisk at jazz, vokal og instrumental (og noe rock) er helt himmelsk. Detaljer i lydbildet er helt utrolig. Nyansene er noe jeg ikke har hørt før, og d-y-b-d-e-n i lydbildet er fascinerende. Man hører så godt opptaksrommet at det av og til kan være distraherende.

HE-6 - Låter skrapt og ubehagelig!

Nei. HE-6 låter overraskende smooth. Har før hatt HD800, og jeg synes aldri den låt skarpt. K701/2 derimot. Oj. Jeg er aldeles forelsket i LCD-2 + Violectric, så at jeg kan nyte HE-6 på Primare I32 er litt overraskende.

Gode innspillinger: HE-6 / Prmare, eller LCD-2 / V200.
    Dårlige innspillinger: LCD-2 / V200

Anyway. That's it. Go explore.

PS: Jeg gleder meg å høre HE-500 på både Abrahamsen V2.0 og Primare I32...

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså... Jeg er temmelig ny når det gjelder denne head-fi-greia, men har ganske nylig gått til innkjøp av Beyer DT770. Per i dag så har jeg bare en bitteliten usb forsterker/dac (ibasso), men jeg kunne tenkt meg å få ordna til et lite mer permanent oppsett kun til hodetelefonbruk (bruk med nåværende reciever er ikke aktuelt på grunn av plassering osv.).

Det jeg har tenkt - uten å ha særlig mye greie på det her, men basert på hvilke funksjonaliteter jeg ønsker meg - er muligheten til å ha en nettverksspiller med aiplay koblet til en hodetelefonforsterker med innebygget dac (for den bør vel ha det i et slikt oppsett?). Jeg tenker da for eksempel DENON DNP-720AE musikkstreamer og radio | Hi-Fi Klubben med en eller annen forsterkervariant.

Vil dette kunne fungerende dugelig mon tro? Og hvilke forsterker er isåfall og anbefale? Jeg har sett på John Blue Hydra og Schiit-varianter, men der er det så vidt jeg kan begripe snakk om reine forsterkere uten dac, og da bør jeg vel isåfall ha det også i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slett ikke sikkert DAC i Denon er noe dårligere enn diverse DAC/AMP løsninger.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Nå er det slett ikke sikkert DAC i Denon er noe dårligere enn diverse DAC/AMP løsninger.
    Det er sant selvsagt. En mulighet er jo også å kjøpe en nettverksreciever som for eksempel denne Marantz UK | Melody Media (MCR603), hvor alt er på plass i en boks. Spørsmålet er hva dette vil gjøre med lydkvalitet kontra en tidligere nevnt kombinasjon med nettverksspiller og hodetelefonforsterker. Noen som har en formening om det?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nå er det på tide med et HeadFi-treff i Norge :-D
    Se egen tråd her og på HFS, samt en tråd på Head-fi.org der jeg spør om råd man skal være oppmerksom på ved slike treff: The do and don't - Arranging head-fi meets

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne forresten også vært interessant med noen innspill og erfaringer i forhold til forsterker til Denon D7000 og hvilke kombinasjoner som har vært forsøkt med hell her. John Blue, Musical Fidelity, Burson osv. Noen erfaringer her?

Edit: Aisport Express ser ut til å være en god løsning når det gjelder overføring med Airplay. Denne har optisk utgang, og det vil være fint med en forsterker/dac som også har dette. Yulong d100 har jeg blant annet sett på, og det hadde vært fint med andre alternativer. Burson er et lekkert og åpenbart godt et, men prisen på en dac og forsterker med optiske egenskaper blir fort avskrekkende høy der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Se egen tråd her og på HFS, samt en tråd på Head-fi.org der jeg spør om råd man skal være oppmerksom på ved slike treff: The do and don't - Arranging head-fi meets
    Nyttige innspill der, Tiger.

Åpner en lenke direkte til denne: Head-Fi UK Meet: 02/04/2011 - London

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som bruker IEM's, og kan gi meg litt informasjon om slikt?

Trenger noe når jeg er på farten, og har snust litt på Monster sine ting. Særlig Miles Davis Trumpet så ganske fjong ut, og skal visstnok høres bra ut, også uten dedikert forsterker.

Hva jeg lurer på er primært om jeg kan få custom avstøpning som passer "alle" IEM's, eller i allefall disse monster-tingene. Eller er det slik at spesialtilpassede bare passer visse merker? Jeg vet absolutt intet om dette - og tar sorgene på forskudd og ser for meg at IEM ikke bare passer meg sånn helt uten videre. Derfor jeg undres på dette.

Om noen har erfaringer hadde det vært om dere deler.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Morsomt DIY prosjekt startet av NwAvGuy (samme som ble bannet på head-fi.org pga. publiseringen av velberettiget kritikk av Schiit Asgard):

NwAvGuy: O2 Headphone Amp
    NwAvGuy: O2 Design Process
    NwAvGuy: O2 Details
    NwAvGuy: O2 Summary

Prosjektet blir nå forsøkt bannet på head-fi.org av de samme personene/moderatorene som bannet NwAvGuy og fortsetter å banne personer som prøver å komme med fakta om O2.
    Sitat fra NwAvGuy:

Fra head-fi.org:
    So, the Objective2 headphone amp - designed entirely around the measurements? (PLEASE READ RULES BEFORE POSTING)
    (les hva du ikke må poste i tråden, helt utrolig....)

En kort "test" av O2:
    Review: NwAvGuy's O2 DIY Amplifier

Tyll Innerfidelity ser ut til å få hjelp av NwAvGuy...:
    NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations | InnerFidelity

Kanskje vi endelig får objektive måledata på mange hodetelefonforsterkere i nær fremtid.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    Noen her som bruker IEM's, og kan gi meg litt informasjon om slikt?

Trenger noe når jeg er på farten, og har snust litt på Monster sine ting...
    Hva mener du med på farten? Monsters IEMs er store, tunge (til å være IEMs) og sitter ikke veldig godt fast i ørekanalen. Er fine når man sitter stille på tog/buss eller ikke er aktiv...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Hva mener du med på farten? Monsters IEMs er store, tunge (til å være IEMs) og sitter ikke veldig godt fast i ørekanalen. Er fine når man sitter stille på tog/buss eller ikke er aktiv...
    Jeg MÅ kunne gå med de, altså bevege meg.

Noe annet en kan anbefale, kanskje med en slags obskur bøyle rundt øret slik at de ikke detter av sånn helt uten videre?

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter noe som sitter godt, låter godt og ... uh ... noe annet med godt, så jeg kan prate om en kinderegg-floskel.

Ligger et par brukte Turbine Copper Pro på finn jeg vurdererer, men har ikke fått klarhet i om det eksisterer kvittering.

Noe man egentlig "kan" ta med seg "på farten" som også funker mer eller mindre totalt støyisolerende i hjemmet når madammen ser på film eller noe, og LCD-2'ene må hvile?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    Jeg MÅ kunne gå med de, altså bevege meg.

Noe annet en kan anbefale, kanskje med en slags obskur bøyle rundt øret slik at de ikke detter av sånn helt uten videre?

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter noe som sitter godt, låter godt og ... uh ... noe annet med godt, så jeg kan prate om en kinderegg-floskel.

Ligger et par brukte Turbine Copper Pro på finn jeg vurdererer, men har ikke fått klarhet i om det eksisterer kvittering.

Noe man egentlig "kan" ta med seg "på farten" som også funker mer eller mindre totalt støyisolerende i hjemmet når madammen ser på film eller noe, og LCD-2'ene må hvile?
    Jeg har vanlige Turbine og de er ikke spesielt gode i "aktiv" bruk. Lyd er grei med kraftig bassgjengivelse (for mye av det gode vil mange mene).

Anbefaler Etymotic HF5 eller Shure SE215 hvis du vil ha IEMs som sitter godt, er gode på støyisolering, er vellydende og samtidig forholdsvis billige.

Etymotic er litt bassfattige og Shure har mer bass enn "nøytralt" (men mye mindre enn Turbine). Etymotic sitter dypt i øret, litt avheng av øreplugg. Shure bæres med ledningen over øret og det hjelper dem til å sitte godt.

Vil man svi av enda mer penger er spesialtilpassede IEMs f.eks. fra UE, Westone m.fl. veien å gå...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres kanskje ut som Shure sine er tingen for meg da. Ikke voldsomt dyre, og antakeligvis en fin introduksjon til IEM for å se om jeg liker eller hater det.

Sukk, jeg savner LCD-2'ene mine Blir absolutt ingen lytting for tiden, og det er ganske grusomt

Takk for info i allefall.

Er det slik at alle slike IEM's kan bruke custom øreavtrykk, eller vet du / dere noe om hvilke merker det er som fungerer med det? Kunne blitt veldig bra med custom propper som er laget for meg, slik at de ikke detter ut eller lekker lyd / lekker lyd inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Westone 3 som jeg syns sitter meget god i ørene. Syns disse har meget god passform. Westone kan også lage custom tips som kan du kan sette på diverse andre IEM's. Westone

Av customs har du JH Audio og Unique Melody | Global, som begge får god omtale.

Av andre har du også 1964 Ears - Hear Everything og Kozee Sound Solutions - Custom Earbuds & Custom Head Phones

Customs er som regel en god del dyrere enn universale IEM's. Dette blandt annet fordi man trenger å besøke en audiolog for å få avtrykk av ørene, noe som koster ekstra. (vet ikke helt prisnivå her i Norge, men antar det koster en god del mer enn i f.eks. USA(om noen vet priser her i Norge så skrik ut))

Ellers er merker som Shure, Westone, Fisher, Audio-Technica og Etymotic meget populære og godt likte blant folk bla på Head-fi.org.

Vil anbefale denne tråden for mer info rundt mange IEM's, Multi-IEM Review - 197 IEMs compared (Bowers & Wilkins C5 & Atrio MG7 added 9/24/11)

Side 83 av 132 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •