HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 72

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 72 av 132 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 ... SisteSiste
Viser resultater 1,421 til 1,440 av 2621
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sånn, da var de montert. Det var jo som å få nye hodetelefoner

HA-160D og K-501 er ingen dum kombinasjon.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gode tider med K-501 jeg også. bruker Schiit Asgard på dem. Sparket virkelig fart i dem og har plutselig fått bass helt naturlig inn i lydbildet. Før måtte klokkene "strekke" seg noe vanvittig for at bassen skulle høres.

har begynt å bruke K501 til andre ting enn jazz og klassisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Da var Matrix Quattro fullbalansert forsterker, xlr-kabler mellom amp og dac samt 4 pin xlr til 2 x 1/4" plugg bestilt fra www.tamaudio.com bestilt, samt 2.5 meter fullbalanserte kabler til LCD-2'ene mine (på Tigers oppfordring) bestilt fra Q.

Gleder meg virkelig! Blir særs spennende å se om jeg merker noen forskjell når jeg bytter til fullbalansert oppsett. Forhåpentligvis merker jeg en del, da jeg plutselig får dobbelt så kraftig forsterker 8)

Mistenker det tar tid å få alt (særlig amp fra fjerne lender aka Kina), men jeg tror det blir ganske så knusegodt når alt kommer i hus og blir satt opp.

Tenkte jeg skulle prøve å skrive en slags test av det hele, og kanskje gi noen tips / vink med tanke på hva det innebærer å gå fra ubalansert til balansert setup, samt noe så obskurt som å betale en hel masse penger for nye kabler til hodetelefoner.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer. Head-fier all the way. Spent på dine inntrykk etterhvert.

"4 pin xlr til 2 x 1/4" plugg" -> Er det Q kabelen du tenker på her?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gratulerer. Head-fier all the way. Spent på dine inntrykk etterhvert.

"4 pin xlr til 2 x 1/4" plugg" -> Er det Q kabelen du tenker på her?
    Nei, det er adapteret som man kjøper separat fra tam / Matrix. Ampen har ikke 4-pin-xlr output til headphones, men i stedenfor to 1/4"-plugger. Med adapteret splitter den signalet og det blir (angivelig) ekte fullbalansering.

Q-kablen er 2.5 meter 4 pin xlr. Blir muligens litt venting på amp med ny kabel jeg da ikke kan bruke (med mindre man kan finne adapter fra xlr til 1/4") men det er det nok verd. Alternativ to hadde bare vært å kjøpe q-audiokabel med 1/4" og ikke gjøre noe med resten - og det utgikk fordi jeg tydeligvis presser penger selv ... uhm ... damn you, head-fi!

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    Nei, det er adapteret som man kjøper separat fra tam / Matrix. Ampen har ikke 4-pin-xlr output til headphones, men i stedenfor to 1/4"-plugger. Med adapteret splitter den signalet og det blir (angivelig) ekte fullbalansering.

Q-kablen er 2.5 meter 4 pin xlr. Blir muligens litt venting på amp med ny kabel jeg da ikke kan bruke (med mindre man kan finne adapter fra xlr til 1/4") men det er det nok verd. Alternativ to hadde bare vært å kjøpe q-audiokabel med 1/4" og ikke gjøre noe med resten - og det utgikk fordi jeg tydeligvis presser penger selv ... uhm ... damn you, head-fi!
    Hvorfor "ekte fullbalansering"? Er langt fra alle som mener balansert signalvei har noe for seg med hodetelefoner. Stort sett er de som er mest positive også de som fyller lommebøkene sine i samme slengen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel mer bare "balansering" visstnok.

Prismessig var det ikke store summene det ble snakk om. Kabeloppgradering til LCD-2ene var noe jeg planla uansett, og med tanke på fremtidige investeringer i en hobby jeg tviler på at jeg legger fra meg, virket balanserte kabler som en ganske grei ting.

Så var det min higen etter mer kraft til lurene, og da skal visstnok quattroen fungere godt, mye fordi den blir galslig sterk i balansert modus.

Jeg er mer nysjerrig enn bekymret, og tenkte jeg skulle gi en ganske ærlig tilbakemelding på hva jeg føler. Andre oppfordres også til å ta turen innom en dag om de har lyst, så kan man høre selv men tro meg, jeg er såpass drevet at jeg kommer til å si ifra om jeg føler at det bare er tull. Investeringen er strengt tatt ikke høy nok til at jeg kommer til å føle jeg må forsvare kjøpet, selv om det ikke skulle vise seg å være verd det.

Hadde jeg kjøpt noe grusomt dyrt hadde det vært noe annet, selvfølgelig, men her og nå tror jeg det blir god stemning og ærlighet. Og ja, det kan være hoax og tøv, samtidig som noen oppgir at de faktisk liker lyden bedre i balanserte hodetelefoner.

Om ikke annet vil head-fi-peenen min vokse med opptil 17 millimeter, og det, frender, er ... mye? Lite? Hvem vet ... blir spennende å se.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt interessant lesing.

Særlig NwAvGuy har både tilhengere og motstandere, i allefall på head-fi.org

Jeg tenkte å høre på forskjellene selv, med "samme" amp mer eller mindre, i balansert og ubalansert utgave. Forskjellene (om de er der) blir forbannet interessante. Om intet annet er den nye ampen jeg får vagt penere og mer passende på bordet mitt enn den gamle, selv om den gamle også er flink som få.

Alt i alt har det bare vært noe jeg har hatt veldig lyst til å teste - og nå har jeg muligheten. Funker det mindre optimalt enn jeg hadde trodd selger jeg det bare, og skaffer en annen stereo-amp. Mye gøy man kan finne ellers. Schiiit Lyr kunne jeg for eksempel tenkt meg å teste

Jeg er uansett enig med deg i at man skal være svært kritisk. Dette er placeboens land, og forskjeller man hører kan gjerne være skapt av forventning og kognitiv dissonans.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt interessant lesing.

Særlig NwAvGuy har både tilhengere og motstandere, i allefall på head-fi.org

Jeg tenkte å høre på forskjellene selv, med "samme" amp mer eller mindre, i balansert og ubalansert utgave. Forskjellene (om de er der) blir forbannet interessante. Om intet annet er den nye ampen jeg får vagt penere og mer passende på bordet mitt enn den gamle, selv om den gamle også er flink som få.

Alt i alt har det bare vært noe jeg har hatt veldig lyst til å teste - og nå har jeg muligheten. Funker det mindre optimalt enn jeg hadde trodd selger jeg det bare, og skaffer en annen stereo-amp. Mye gøy man kan finne ellers. Schiiit Lyr kunne jeg for eksempel tenkt meg å teste

Jeg er uansett enig med deg i at man skal være svært kritisk. Dette er placeboens land, og forskjeller man hører kan gjerne være skapt av forventning og kognitiv dissonans.
    Ikke glem at head-fi.org er et kommersielt forum med sponsorer som også er moderatorer i noen tilfeller. De fleste motstanderne av NwAvGuy er de som tjener penger på produkter NwAvGuy har kritisert, eller har produkter som konkurrerer med NwAvGuys "gratis" O2 amp.

Blir interessant å følge dine inntrykk av normalt vs balansert oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir stas - og som du korrekt kommenterer, head-fi er sponset ganske godt. Allikevel er det noen individuelle der som ofte kommer med brukbare anmeldelser jeg ikke i utgangspunktet opplever som veldig "biased". Project86 har jeg sansen for, og Larry også (hva han nå enn går som for tiden). Samtidig er jeg veldig enig i, og glad for at du faktisk går inn og tar opp det faktum at det tjenes store penger på dette, store penger på hva som utmerket godt kan være placebo og kongens nye klær.

Jeg er svært spent på om jeg hører noen forskjell på balansert og ubalansert oppsett. Skal også teste Quattroen i ubalansert stereo mot min ubalanserte m-stage. De "skal" jo i utgangspunktet være like, men det oppgis at man hører forskjell på de to også i vanlig drift.

Forhåpentligvis blir i allefall kraftreservene til quattroen brukt når jeg kjører balansert til LCD-2ene.

Jeg har også utrolig gode erfaringer med Matrix-forsterkere, og jeg antar at en del av meg stoler på at også Quattroen er en gjennomført god forsterker.

Det blir rett og slett morsomt å høre når den tid kommer. Først er det en utvilsomt LANG ventestund mens ampen nitidig puffes fra Kina til Norge

Jeg gleder meg forresten også veldig til å få tak i en O2, så det kan sammenliknes mellom de to matrix-ampene og den, både på D7000 og LCD-2. Tenk så fabelaktig om jeg / vi finner at du like godt kan bruke en O2 over stort sett alt annet? Bare å pakke den inn i en litt sexy eske, og vips så er du ferdig med hele "problemet". Episk <3

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med Shure klokkene som skrytes i taket i siste L&B?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen her som er såpass fanatiske at de går rundt med dedikert forsterker til iPhonen / mp3-spilleren sin for tiden?

Jeg prøvde dette en liten stund for mange år siden, og noterte meg at forsterkeren plukket opp nett-signaler fra telefonen, så jeg fikk intenst høye "dikketi-dikketi-dikketi" lyder (ikke babylyder, selv om jeg antar det ser slik ut utifra beskrivelsen av lyden).

Spørsmålet har litt sammenheng med at jeg gjerne skulle hatt et par deilige plugger til bruk på farten, men jeg vet ikke om deilige plugger på noen som helst måte lar seg drive av en standard iPhone / mp3-spiller. Derfor jeg snuste litt rundt og fant ganske mikroskopiske amp/dac-komboer til en "relativt" billig penge.

Så, noen som har erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe butikk i Oslo området som har et godt utvalg av hodetelefoner som det er mulig å teste? Eller noe i den duren?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitrius
    Finnes det noe butikk i Oslo området som har et godt utvalg av hodetelefoner som det er mulig å teste? Eller noe i den duren?
    Stereofil har et bra utvalg, og der kan du få lyttet. Jeg ville imidlertid kanskje driste meg til at de har et veldig godt setup - med tanke på at du sitter langt unna amp / pc med musikk, og i et veldig åpent lokale. Det er rett og slett ikke så lett å få en forståelse for åpne klokker der, særlig med bråk og ståk i bakgrunnen.

At de heller ikke lar deg låne en demo-modell med hjem, selv mot et depositum på hva klokkene er verd (nypris) føler jeg er uheldig, men det er åpenbart deres fulle rett å gjøre hva de vil på den fronten. For meg ble det rett og slett litt vanskelig å vite hva jeg gikk til, så jeg valgte klokker fra et annet sted.

Men tilbake til spørsmålet - Stereofil har Grado, Beyer og Sennheiser samt AKG. De har også en relativt god forsterker (Lehmann Black Cube) satt opp for testing.

Ellers fører Hifiklubben Denon, og de har også nå to forskjellige hodetelefonforsterkere slik at en kan teste litt. Alt i alt har det blitt markant lettere enn i gamle dager, da det omtrent ikke fantes amper å oppdrive i butikk som gjorde hodetelefoner en tjeneste :-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet har litt sammenheng med at jeg gjerne skulle hatt et par deilige plugger til bruk på farten, men jeg vet ikke om deilige plugger på noen som helst måte lar seg drive av en standard iPhone / mp3-spiller. Derfor jeg snuste litt rundt og fant ganske mikroskopiske amp/dac-komboer til en "relativt" billig penge.

Så, noen som har erfaringer?
    Hva mener du med "deilige"??? :wink:

Selv bruker jeg Logitec EP 630 som er støyisolerende slik at det går å sove med dem som erstattning for vanlige ørepropper. Det er deilig å kunne sovne til en podcast og så slippe å forstyrres av støy senere på natten (obs for en minimal risk for å bli kvalt av ledningen, men litt må en ofre.) Ikke på noen måte High end lyd, men det kan en ikke forvente for pantepenger 8)

Disse ser kule ut, 350 dollares skulle antyde en viss kvalitet og Miles navnet gjør ikke forventningene lavere

Link

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFiMAN nyhetsflash fra Fang:

"The new leather pads which will go with HE-500 and HE-6 will be released next week. We are still working on new velvet pads for HE-300. We will also put these earpads for sale separately so that all previous HE headphone customers will be able to use new earpads on their HE headphones."

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hva mener du med "deilige"??? :wink:

Selv bruker jeg Logitec EP 630 som er støyisolerende slik at det går å sove med dem som erstattning for vanlige ørepropper. Det er deilig å kunne sovne til en podcast og så slippe å forstyrres av støy senere på natten (obs for en minimal risk for å bli kvalt av ledningen, men litt må en ofre.) Ikke på noen måte High end lyd, men det kan en ikke forvente for pantepenger 8)

Disse ser kule ut, 350 dollares skulle antyde en viss kvalitet og Miles navnet gjør ikke forventningene lavere

Link
    Dette er faktisk et par pluggeting jeg har virkelig lyst til å prøve. De ser unektelig pokker så kule ut, og jeg er glad i Miles

Jeg er vel i utgangspunktet fryktelig skeptisk til Monstercable-produkter, mye fordi DRE har en slags økonomisk finger med i spillet (muligens). Hehe.

Må nesten sjekke ut disse, og se om noen selger et par brukt for eksempel.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du likte forslaget mrApple

Side 72 av 132 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •