HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 67

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 67 av 132 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 107 117 127 ... SisteSiste
Viser resultater 1,321 til 1,340 av 2621
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Av Asus dac/ampen når den kommer på markedet, du er jo rimelig ivrig på head-fi fronten hva angår testing.
    He, he. Nå nærmer nok testingen for min del seg slutten. Jeg har kjøpt aftermarket kabler til mine hodetelefoner, så det betyr at det nærmer seg et punktum i lysten på noe head-fi nytt.

Markedets "trådløse" kabel: Q

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som først og fremst hører på vokalfokusert musikk er det en hodetelefon som bør være på vurderingslista:

HiFiMAN HE-500.

For meg blir dette hodetelefonenes Abrahamsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen lure LCD-2 eier nær Oslo?

Jeg vurderer virkelig et par nye phones for tiden, selv om jeg eier D7000 fra Denon. Disse gjør egentlig jobben fantastisk, og jeg vurderer egentlig å sende de til Lawton Audio for ekstensiv modding for å fikse det jeg eventuelt kunne ønsket meg mer / bedre av.

Problemet er bare at dette koster meg det samme som et par nye LCD-2.

Har fra før hørt både Sennheiser HD-800 og Beyer T1 uten egentlig å ha blitt voldsomt imponert. Ingen av de ser ut til å gi meg hva jeg ønsker, og samtidig har jeg en liten frue å ta hensyn til. Det kunne allikevel vært heldig å ha to par phones, til når jeg er alene, samt de gangene jeg faktisk må ta hensyn.

Et byttelån mellom Denons 7000 for et par dager er også en mulighet, selv om vel de fleste kanskje har fått med seg 7000ene og hva de driver med - en bass som er direkte avhengighetsdannende.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du får lånt ørene til LCD-2.

HE-500 er anderledes enn LCD-2. De har sine kvaliteter begge to. Jeg vil vel si at etter å ha levd med begge en stund, at LCD-2 er mer teknisk kompetent, men HE-500 har en særdeles innsmigrende presentasjon av vokal / akustisk musikk.

HE-500: Her er en nylig review av disse: HiFiMAN HE-500 Planar Magnetic Headphones (Playback 47) | AVguide

Consider this headphone if: you want a headphone that delivers pretty much the full wish list: ultra wide-range frequency response, accurate tonal balance, great bass, excellent resolution of low-level sonic details, and low distortion. Oh, and give the HE-500 an extra-careful look if you’re willing to use a headphone that needs a very good amplifier to show its stuff.

Look further if: you want euphonically exaggerated clarity or the absolute highest levels of treble resolution (that’s where the HE-6 comes in). Also, skip this model if you favor light or relatively easy-to-drive headphones.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret ditt interesserer meg, Tiger.

For meg handler det helt klart om en "følelse", snarere enn det mest analytiske.

Når jeg bruker Denonene mine kjenner jeg igjen en slags følelse fra live-konsert. Jeg merker særlig bass på en helt annen måte enn f.eks HD-800 fremstiller det.
    På samme tid fortsetter jeg å være ekstremt nysjerrig på HD-800, og funderer fremdeles på om jeg bare må "omstille" meg fra D7000-lyden og til noe annet.

Samtidig opplever jeg ikke D7000 som noe særlig mindre detaljerte enn 800. Ja, 800 har større lydscene, men til gjengjeld mister jeg (føler jeg) en fylde og fethet i bassen som verken 800 eller T1 Beyer leverer meg.

Det er rett og slett fryktelig synd at en ikke kan legge igjen et depositum hos forhandlere for å prøve utstyr på sine egne komponenter. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å legge igjen hele kjøpesummen, samt skrevet under på å kjøpe hodetelefonen om det ble avdekket at jeg hadde ødelagt den på noen som helst måte. Slik gjorde man det faktisk før i tiden i en del stereobutikker. Men men. Derfor jeg sjekker om noen i nærheten har et par LCD-2, eventuelt et par HD-800. Har veldig lyst til å teste det på mitt utstyr i et par timers tid for å føle hva det handler om. Tar jo litt tid å omstille seg.

Hva tenker du om LCD-2 satt opp mot HD-800? Særlig bassmessig er jeg nysjerrig, men regner med at det likner, da begge er åpne konstruksjoner.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle kunne tenkt og ha lånt ørene til HoJ (pianostemmer) en stakket stund for å vurdere piano gjengitt på LCD-2 og HE-500. Jeg ville veddet en pose chips på at HE-500 ville blitt vurdert som den beste av de to på det instrumentet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så at noen på head-fi.org var heller skeptisk til LCD-2, og særlig til klassisk musikk.

Du har både HD-800 og LCD-2, Tiger. Hva bruker du mest, og hva bruker du til forskjellige typer musikk?

Det er rett og slett et kynisk spørsmål rundt hva du er mest fornøyd med, og hva du måtte velge om du kun skulle ha ett par. Ikke at du må - åpenbart, hehe, men likesåfremt interessant.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hreple
    (snip)

Tar jo litt tid å omstille seg.

Hva tenker du om LCD-2 satt opp mot HD-800? Særlig bassmessig er jeg nysjerrig, men regner med at det likner, da begge er åpne konstruksjoner.
    Omstilling tar tid. Å sitte å switche frem og tilbake flere ganger i timen får frem forskjellene i lydsignatur der og da på den / de få innspillingene, men formidler ikke engasjementet og den særegenhet over tid de ulike hodetelefonene gir. Det er først etter en tid man kjenner hva som trigger lydmessige følelser.

LCD-2 vokser på deg. Noen vil da si at "Ah. Så de er dårlige, og hjernen må brennes inn". Vel. Kanskje det. De er nok nærmere enn de tror. Spesielt når det gjelder den siste delen av uttalelsen.

Min opplevelse er at det krever litt hjernearbeid og avvennes fra typisk "hodetelefonlyd" (aka altfor lys og pågående frekvenskurve både i topp og bunn).

I høyttalerverdenen jobber man hardt for å dempe toppene i frekvensen, samt temme sterkt overdreven bass (aka romnoder). Det forstår man.

Når det gjelder hodetelefoner blir slike artefakter mer undervurdert. Når man får høre "nøytrale" hodetelefoner så høres det for enkelte kanskje litt dølt ut i starten. Etter en stund så høres den typiske hodetelefon ut som "for spennende".

Variasjoner i preferanser vil forekomme, selvsagt.

Når det gjelder HD800 og LCD-2, så slet jeg i starten med å velge mellom disse. Som du sier så er HD800 særegen positiv når det gjelder lydscenen. Enkelte mener HD800 låter for lyst. Det synes ikke jeg. Synes de låter flott. Jeg måtte gjøre et valg mellom dem, da lydforskjellen var relativt ganske stor.

LCD-2 vokste mer enn HD800. HD800 er (i mine ører) mer en spektakulær hodetelefon, mens LCD-2 er mer naturlig.

Andre vil mene noe annet. Gitt at du liker D7K så vil jeg anta at dine preferanser ligger nærmere Audeze enn Sennheiser. Men, min mening er insignifikant og bare en av tusen andre.

Håper du får et tilbud om lengre tids lytting. Ved korttidslytting vil de fleste velge HD800 da de er mer spektakulære...

Så for å svare på ditt konkrete spørsmål: Jeg solgte mine HD800 for en stund siden, og har valgt LCD-2 (rev.1), LCD-2 (rev-2) og HE-500. Alle disse er dreid mer mot en annen lydfilosofi enn HD800, som er en fantastisk hodetelefon. Mer fantastisk, enn engasjerende over lengre tids lytting målt opp med de orthodynamiske alternativene. IMHO.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Ettersom jeg liker D7000 så opplever jeg faktisk HD-800 som litt for lyse på toppen. Tidvis skriker det litt for meg. Samtidig kan jeg ikke annet enn å la meg fascineres av særlig luftigheten og romfølelsen som HD-800 gir. Overraskende nok ikke så forskjellig fra D7000 at jeg umiddelbart gikk til anskaffelse av 800, men imponerende.

Samtidig plukker HD-800 fra hverandre en del av det jeg hører på (eldre jazz), og gjør det om noe mer analytisk enn musikalsk, og det er ikke nødvendigvis noe jeg liker - selv om det er mer korrekt.

Jeg er utvilsomt på vippen til å bestille meg et par LCD-2 rev 2. Det er nok derfor spør så mye om de, selv om mye antakeligvis er sagt. Det er også derfor jeg prøver å komme i kontakt med noen i Oslotrakter som sitter på et par LCD-2.

Hvordan opplever du LCD-2 komfortmessig? Og har vi hørt om noen i Norge enda som har gått til det noe ekstreme skrittet å modde sine D7000 hos Lawton Audio? Det frister meg - men skremmer meg samtidig. 1000 usd mer eller mindre på noe som forandrer et par hodetelefoner. Jeg kan strengt tatt skaffe et par LCD-2 til samme pris, og ha både lukkede og åpne. Valgets kvalme

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke ennå har lest sammenligningene på Headfonia: Dynamics, Orthodynamics, Electrostatics, and In-Ears Headphone Comparisons and Reviews. så gjør det. Kanskje du blir litt "klokere" (forvirret / opplyst / inspirert, etc) før du foretar et valg.

Der foretar site admin en god del sammenlignelser av HD800, T1, LCD-2, HE-500, osv...

Avslutningsvis synes jeg det er litt synd at Stax, Audeze og HiFiMAN, som alle er en av de seriøse lydmessige konkurrentene innen hodetelefoner ikke har den utbredelsen i Norge som de burde hatt. Head-fi har desverre litt slik "Rotel, Dali, NAD"-syndrom ennå. Uten å si noe nedlatende om de merkene, men snarere rettet som kritikk mot begrenset tilgjengelighet til de som vil ha godlyd fra hodetelefoner OG et større utvalg enn hva første øyekast skulle indikere..,

Det er et fantastisk utvalg der ute. Go EXPLORE.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med tanke på sneverhet og utvalg i Norge på hodetelefoner, og kanskje også på hodetelefoner som noe mer enn tilbehør til ipoden.

Ja, vi har et ok utvalg, men det er jo bare i det siste at for eksempel hifiklubben har begynt å levere noe som likner en hodetelefonforsterker. Man kan si hva man vil om kvaliteten på den, men det er ubetinget positivt at de i alle fall leverer dette.

Det er, som Tiger helt korrekt poengterer, utrolig mye gøy der ute, fra billige til obskurt dyre hodetelefoner og forsterkere. Det er derfor det er fabelaktig at vi har en forumtråd her for dette.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFK, Soundgarden og en haug med andre (Resonans-web i Stavanger), Stereofil, ++ selger alle hodetelefoner ... men har et begrenset utvalg av hodetelefonforsterkere. Rart. Synd. Kanskje litt snodig.

Tror Ola Nordmann på lørdagshandel ville fått hakeslipp over den lyden man kan få for pengene i forhold til mange anlegg som er utstilt i vinduet. 8)

Det gjelder å få kundene "hooked". DET skulle være relativt enkelt med head-fi, både plassmessig og prismessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det hadde vært ganske kult om nad hadde kommet med hodetelefonforsterker.
    skulle kjøpt den umiddelbart.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stst27
    NAD har hatt hodetelefoner og hodetelefon med forsterker i sitt produktspekter tidligere:
    NAD headphones 1
    NAD headphones 2

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Då burde du hatt ein allerede siden dei finnes 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men de lager dem ikke nå lengre, korrekt?
    kunne ikke finne noe på nadelectronics eller hifiklubben.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men de lager dem ikke nå lengre, korrekt?
    kunne ikke finne noe på nadelectronics eller hifiklubben.
    Dei er utgått ja. har aldri sett dei på brukten i norge heller. Hvis du SKAL ha, så ville eg prøvd å fulgt med på kjøp/salg hos f.eks headfi.org og evt legge ut en "ønskes kjøpt" annonse. Har selv bare gode erfaringer med slike kjøp.

bilder:
    NAD 20E Electrostatic Headphones - AudioBanter

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg MÅ ikke ha en nad, men jeg synes de treffer et veldig godt kompromiss mellom kvalitet og pris.
    skal jeg ha noe som er vesentlig bedre, begynner loven om "diminishing returns" å gjøre seg gjeldende.
    nad=nok (min høyst personlige mening)
    dette gjelder riktignok nye stereoforsterkere.

jeg har ikke hørt om noen av merkene som lager hodetelefonforsterkere.
    og jeg kan jo ikke spørre rundt på div forum om: jeg skal ha en hodetelefonforsterker, og den skal være nok, hva anbefales.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Avslutningsvis synes jeg det er litt synd at Stax, Audeze og HiFiMAN, som alle er en av de seriøse lydmessige konkurrentene innen hodetelefoner ikke har den utbredelsen i Norge som de burde hatt. Head-fi har desverre litt slik "Rotel, Dali, NAD"-syndrom ennå. Uten å si noe nedlatende om de merkene, men snarere rettet som kritikk mot begrenset tilgjengelighet til de som vil ha godlyd fra hodetelefoner OG et større utvalg enn hva første øyekast skulle indikere..,

Det er et fantastisk utvalg der ute. Go EXPLORE.
    Hodetelefoner i høyere prisklasser skal vare i 20 år minst og da er det med reservedeler en sak.

Stax er et etablert merke som er relatovt utbredt, de fleste med en viss hifi interesse har lyttet til Stax.

Når det gjelder de nye merkene Audeze og Hifiman lurer jeg på hvor lenge de vil kunne levere reservedeler. Under Warranty på hifimans hjemmeside ser jeg det står "under construction" og Audeze har holdt på i 2 år og har allerede en fjorårets modell.

Rent personlig synes jeg produsenter fra Tyskland og Østerrike virker som et mye tryggere kort.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt en risko, men alle firma må jo begynne en plass. Sikkert de som sa det samme om Sennheiser, Beyerdynamic og AKG også...

Nå kjøper ikke jeg f. eks. en AKG eller Sennheiser for at jeg skal være "garantert" reservedeler i 20 år, men velger de hodetelefonene jeg synes passer mine lyttepreferanser best.

Side 67 av 132 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 107 117 127 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •