HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 132 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 2621
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Review av Audeze LCD-2 og noen ord om Violectric V181, som er en balansert utgave av V100. Bruker man V181 ubalansert får man egentlig ikke utnyttet den maksimalt.

Jeg koblet opp Audeze LCD-2 til min egen V200 fra Violectric, og lyden er ganske anderledes enn hva jeg er vant med når det gjelder hvordan hodetelefoner skal låte. Ganske mørktspillende i forhold til en del annet. På den annen side får stemmer en kledelig tyngde og struktur. Bassen er høyttaleraktig.

Reviewen over: Audeze LCD-2 - Headphonista Magazine

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preliminær vurdering av Audeze LCD-2 vs. Sennheiser HD800 er at sistnevnte er lett å like og bli fascinert av. Men, etter å ha hørt LCD-2 høres nesten HD800 litt syntetiske ut.

Lydscene (størst): HD800
    Komfort: HD800
    Bassimpact (oppfattelse av dybde): LCD-2
    Mellomtone / vokal (naturlighet): LCD-2
    Diskantområdet ("høre alt"): Uavgjort

Det koker ned til hva man prioriterer. Som noen på et spesialisert forum sa om disse: The HD-800 sounds like a nice hi-fi headphone. The LCD-2 sounds like real life.

Jeg beholder begge.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svenske HiFi & Musik (nr. 3/2011) omtale av hodetelefoner:

- Audio-Technica ATH-W5000
    - Audeze LCD-2
    - Beyerdynamic T1
    - Denon AH-D7000
    - Grado GS1000i
    - Ultrasone Edition 8R og 10

Tre personer gjennomførte omtalen. To plukket HD800 som sin referanse. En valgte LCD-2. Den som ble rangert nederst var W5000.

Kjøp bladet og få med nyansene på de syv sidene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan de i Stavanger / Sandnesområdet som er genuint interessert i et head-fi treff list opp hva de selv har av DAC + forsterker + hodetelefoner (les: som de kan ta med til treffet) her i denne tråden, så har man et grunnlag for å se om det er interesse for et slik treff.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt treff? Jeg er med. Du har fått så mye nytt siden sist, så dette blir spennende. Utsyret er det samme som sist for min del:

AKG K701
    Sennheiser HD650
    Sennheiser HD800
    Cambridge DacMagic
    Stello DA100S
    Lehmann BCL
    Little Dot MKIII
    2 stk Squeezebox receiver hvis nødvendig
    Hadde vært fint om vi kunne stilt med minst to like kilder denne gang.

Det var en befrielse å få koplet opp utstyret igjen i dag etter to uker med disse:

Vedlegg 77995

Takk for vinen, Tiger. Den skal nytes sammen med god Head-Fi i kveld.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg som skal takke for å ha fått anledning til å høre Lehmann Audio BCL over relativt lang tid på flere ulike hodetelefoner slik at jeg har fått dannet meg et relativt solid inntrykk av den forsterkeren. Nyt vinen.

BCL på HD10 til HD800 er vel den kombinasjonen som er morsomst / detaljert og som uten tvil blåser høyttaleres (manglende) evne til å gi et usminket lydbilde.

Et nytt head-fi treff bør vi så absolutt få til. Vil plukke fra følgende inventory til neste treff:

- Sennheiser HD800
    - Audeze LCD-2
    - AKG K702
    - AKG 271mkII
    - Violectric HPA V200
    - Burson HA-160D
    - Hegel HD10
    - Abrahamsen V6.0

Kilder: Avhengig av de som melder sin interesse, så skal vi nok få til det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om V200:

"Nakamichi was a big name in audio about 30 years ago. For those of you who, like me, were born with a tube TV and radio set in the house, who have used turntables, magnetophones, decks etc, this legendary Japanese brand rings more than a bell. The Dragon was (and still is) one of the finest audio sources I've heard to date.
    Why this introduction? Because of the Nakamichi-based design of the V200. While it doesn't mean anything to most of you, to me it brings out a lot of memories. Over the course of time I owned at least three Nakamichi receivers/amplifiers and, if it wouldn't have been for space issues, I would have kept at least one. Neither the most powerful, nor the most transparent, the Nakamichi sound was something really special, analogical in character , fluid, organic, a pleasure to listen to for hours on end. The last Stasis I had, a mid-eighties design, feeding a pair of nearfield S3/5 Spendors (the famous, original BBC design that made history and holds it own even to today's standards) was one of the most musical combos I've ever had the pleasure to listen to.

So this was my background when I heard about V200 and their Namakichi-based design. Obviously, because of my everlasting love for the Japanese brand, I had to try one for myself. And I have to say from the beginning that it was the most pleasant encounter. V200 manages to strike an excellent balance between the modern hifi standards and that warm, musical sound I fell in love with many years ago. Just like the original Stasis design, I wouldn't say the V200 is the ultimate amplifier when it comes to soundstage, transparency or the last, ultimate, tiniest detail. In this respect I feel Mr Meier's Symphony (long gone bot not forgotten) is better. But what might be lost in absolute performance, is gained in spades in musicality, fluidity, warmth. V200 is a wonderfully sounding amplifier, reminding me a lot of its famous Japanese ancestor. While Mr Meier's designs are generally better performers, they sound to me on most headphones rather sterile, analitical, lifeless and somehow with the Symphony I could never find a good synergy with any of my headphones. Even the Symphony - D7000 combo, highly praised on this forum, was far from getting the most out of the Denon's. The Phonitor, on the other hand, feels like a lesser amp to these ears. It's neither as transparent, nor as detailed as V200 or Mr Meier's amps. But once you start playing with the crossfeed knobs, you forget everything. Ed.8 miraculously disappears with the proper settings and everything, from music to movies, becomes a completely new and unheard of experience. While I was never satisfied with Mr Meier's or Headroom's crossfeed algorithms, I have to say this is the strong selling point of a Phonitor and therefore, in my opinion, the Auditor is only half of a great amplifier, and not the better half. I've always had mixed feelings about the Headroom amplifiers and, while I haven't had the chance to listen to their high end offerings, I've never been impressed with their portable, Micro or Desktop line (and I had the newly designed Desktop Portable for more than a year).

Bottom line - V200 strikes gold with this small amplifier. It has no major flaws, it's beautifully detailed while keeping the presentation fluid, musical, enjoyable. The Nakamichi spirit is here, the sound has a certain refinement, warmth, a tube - like midrange, while the bass is strong, tight and nicely controlled and the treble is detailed without any harshness. Is it the best SS amplifier in the price range? Difficult to tell really as there are many factors involved. Since there is no perfect headphone, there are always combos to better compensate for certain shortcomings (what people call it synergy in these parts of the WWW) of certain transducers. But you would be hard pressed to find an amplifier to do a better job with any headphone. Because this V200 is a true Jack of all trades, with a consistent performance no matter the can or the source. In this respect it reminds me of another venerable masterpiece, Mr Meier's Prehead
    .
    "

og en advarsel for de som liker tradisjonell head-fi-lyd til slutt:

"Well put. This kind of mirrors my experience with the V200. It's shortcomings only become apparent when compared to much higher end units. It's only then that I notice it's a bit dark(with LCD-2's) and has a touch less resolution. Overall, I'm still very pleased with the amp and will continue to enjoy it. "

"My favourite feature is the flowing musicality and the added air compared to the Icon HDP. It´s far too early to make any real comparisons though. Very happy here! Build quality is top notch, it´s like a small tank! "

Jeg lytter nå på V200 + LCD-2 og kjenner meg igjen i disse uttalelsene. Head-fi har, for meg, denne uka fått en ny referanse når det gjelder engasjerende lyd.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Review vedlagt.

Happy reading.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Video som viser hvordan AKG K70x lages:

[YOUTUBE]3LbsQRaQD6A[/YOUTUBE]

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    k_s sine to innlegg er til å få tårer i øyekroken av. Av ren glede. K26P og Koss PP har jeg selv. Tror ikke jeg har brukt dem på evig den tid.

k_s sitt inlegg åpner med at inntrykkene er fra en (for) kort lytting. Det som er interessant for meg er at hans innlegg i full lengde representerer hovedtrekkene jeg også har. Så, om man kan ha ulike preferanser så er det et konsenus allikevel. Innlegget til k_s vil jeg komme tilbake til med et supplerende innlegg (driver å disponerer inntrykkene).

Så vil jeg benytte annledningen til å takke k_s ytterst mye for å få anledning til å låne hans Lehmann Black Cube Linear (BCL). Og Hellnoob, som desverre ikke deltok på treffet, for hans velvilje til å låne ut det Australske Beistet i børstet aluminium.

Resultatet av dette er at jeg føler meg priviligert av to ting (i prioritert rekkefølge):

a) kunne treffe likesinnede som skjønner fascinasjonen med god lyd som injiseres i ørene
    b) og; få anledning til å få erfaring med ypperlige komponenter innen head-fi

k_s´ innlegg har en konklusjon. Om jeg kommer til den samme? Vet ikke. Let´s find out i løpet av helgen.
    Det er helt utrolig hvor billig AKG K702 (og 701) er... De koster jo bare 2K i England or mindre i USA. Men for å utnytte de... virker det som man må fore de med i hvert fall 5K hvert av forsterke... :P

Glemmer aldri at en svensk kompiss av meg kjøpte AKG K702 for 6000 svenske kroner for et år siden mens jeg kjøpte de for €204 for 2 uker siden... haha! Men jeg tror de var verdt prisen han betalte også

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Innspillingen er unnagjort og spillelisten er klar.......8)
    (ja, de unge i huset hjelper til med musikkvalget )

OMG De Denon Mobile ELite'ene ser vakre ut!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mitt reisefølge.
    Grado SR125i og FiiO E7 usb-dac/amp.
    Bruker det når jeg er på reise i forbindelse med jobben og er godt fornøyd.
    Forsterkeren er liten og lett og totalverdien på det er så pass lav at det ikke er verdens undergang om det blir ødelagt i bagasjen.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er FiiO`en brunfarget, yngvejos? Refleksjon, lakkert...? Hva bruker du som lydkilde?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Hvorfor er FiiO`en brunfarget, yngvejos? Refleksjon, lakkert...? Hva bruker du som lydkilde?
    Det er bare refleksjon i glasset. Jeg bruker laptop som lydkilde via usb.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Headfi-rookie med sin første AB-testing

Har i kveld benyttet en time til å teste et par hodetelefoner mot hverandre. Kandidatene er Audio Technica ATH-M50 og et par Sennheiser HD600 som Counterpointer elskverdig har latt meg ha (altfor lenge) sammen med sin Yulong DAH-1.

Har på ingen måte erfaring nok med headfi til å bastant uttale meg om de dyrere modeller, både M50 og HD600 tilhører vel i dag den litt rimeligere klassen. Men er allikevel i stand til å gi gode opplevelser. Kort oppsummert:

ATH-M50:

+ Et godt rockealternativ
    + Fyldig og dyp bass, kontant mellombass
    + Bedre kablet (tenker kvalitetsfølelse på selve kablingen og kontakten)
    - Litt lukket i toppen (artig ordspill der vs konstruksjonsmåte også? ;-) )
    - Mindre naturlig i mellomtonen enn HD600

Eller så sitter M50 umiddelbart bedre på mitt hode enn HD600. HD600 føles noe "løsere" og lettere. Første halvtimen foretrakk jeg M50 som passform, men etter en time så er jeg i tvil. HD600 er nok bedre å sitte med i timesvis, og en blir heller ikke så "svett i øra" som med M50 (stoff vs skinn). Usikker på åssen jeg skal sette + og - i denne sammenheng :-)

HD600

+ Langt bedre oppløst i diskanten
    + Mer naturlig mellomtone
    + Mer naturlig på messing, cymbaler og trommer enn M50
    - Noe for forsiktig i bassen om det er rock og funfactor som står på menyen
    - Dårligere kvalitetsfølelse enn M50 ("byggteknisk")

Aner ikke om dette makes sense, men det er førsteinntrykkene mine ubehandlet og kjapt nedskrevet.

Angående Sennheiser; er det stor forskjell på HD600 og HD650?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange meninger vedrørende det siste spørsmålet, men utifra det jeg har lest (i.e. har kun kort hørt HD650 og ikke HD600) er at HD650 skal låte litt mer fyldig enn HD600.

EDIT: Dersom lydsignaturen i Yulong DAH-1 er lik som Yulong D100, så spiller den relativt lyst sett opp mot de andre jeg har hørt...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På blokka mi scorer ATH-M50 på kablingen. Y-kabling som på HD600, er noe herk. Dessuten ser kabelen spinklere ut, noe som reduserer byggekvaliteten vil jeg tro. Ellers blir det litt som Beatles kontra Stones fra gamle dager - og jeg foretrakk Stones (ATH-M50).

Ad FiiO E7:
    Et alternativ til mobil Amp/DAC kan kanskje være Lecerton UHA-4 (194 USD inkl. porto). Dyrere enn FiiO sin men med veldig gode omtaler. Vivid Technologies V1 Amp/DAC skal også være bra til prisen (115 inkl. porto).

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det er mange meninger vedrørende det siste spørsmålet, men utifra det jeg har lest (i.e. har kun kort hørt HD650 og ikke HD600) er at HD650 skal låte litt mer fyldig enn HD600.
    Dessuten skal HD650 ha kommet med en utgave med mørkere klang for en to års tid siden. Det er denne som er i salg nå.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode innspill. Virker ikke som jeg har vært helt på tur da....

Når det gjelder ATH-M50 så er det viktig å påpeke bakgrunnen for at jeg valgte dem; nemlig ønsket om at de skulle takle litt mer av den type musikk som jeg ofte hører på i bilen på jobbreise, og som anlegget i heimen ikke er såå godt på; Dream Theater, Korn, Toto, Tool, med veldig mange flere (tok bare de jeg kom på i første sekund her). Når jeg ønsker å nyte dette hjemme er det kjekt med hodetelefoner, da jeg ikke forstyrrer resten av huset når volumet helst skal vries en del opp (dette er jo liksom ikke musikk du hører på ved et kosevolum ;-) ) Jeg valgte da også en lukket konstruksjon, men i ettertid viser det seg at dette ikke er noe "must". Kan godt leve med åpne klokker her i heimen.

Til dette fungerer ATH-M50 suverent godt. På med head-fi, sett på musikken, bli underholdt. Ikke analyserende. Det blir aldri pågående og sliksomt, uansett lyttenivå.

Når jeg i kveld testet ut mer av den typen musikk jeg vanligvis hører på her hjemme, så stikker nok HD600 av med seieren på vokal, jazz, pop, funk m.m. Endel lettere i spillestilen, mer "åpen" og lettflytende. Men jeg synes fremdeles det kan gjøres bedre enn dette.

Så jeg følger med, både er og leser meg opp på Headfi.org angående de forskjellige modeller og egenskapene deres. Takker i den forbindelse for denne tråden og den gode tonen her.

Noen som har noen ord angående Grado sine modeller i prisklassen inntil kr 3500 (brukt/nytt). Leser mye godt om dem, og deres lydfilosofi virker spennende. Bakgrunnen for spørsmålet er; hvordan vil dette være vs AKG 701/702?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok klar over at Grado er uforholdsvismessig høyt priset her hjemme, og de bør importeres.

Det er imidlertid et non-Grado alternativ: Alessandro High-End Products: Music Series Headphones

Grado har enkelt sagt en hevng i bass og diskantområdet, så der har nok slikt sett en høy morrofaktor. Ergonomi; tja.

Ta en sjekk og les litt om Grado RS-1i og RS-2i. De får gode omtaler og spiller litt mindre "morro" ifølge omtaler.

Side 6 av 132 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •