HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 132 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 107 117 127 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 2621
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Helt klart. Så var det resten da; utenom prisen.

- Tuberolling er et stort pluss for de som ønsker dette. Prisen øker selvsagt, men man kan trille mye rør for prisforskjellen
    - Så var det det med lavimpedante og høyfølsomme øreklokker vs. påslag. Noen få har klart å blåse øreklokkene med Lyr (Ultrasone og Denon). Unngås sikkert ved at man bruker anbefalt fremgangsmåte
    - Lyr ser veldig peeen ut
    Man kan jo kjøpe den med 2 forskjellige rør, en av dem som er anbefalt mer enn den andre?

Hva er anbefalt fremgangsmåte? Jeg ser for meg noen LCD2 klokker.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b-ill
    Man kan jo kjøpe den med 2 forskjellige rør,
    3. E88CC, 6N1P og 6BZ7.

en av dem som er anbefalt mer enn den andre?
    Det har jeg ikke satt meg inn i enda. Jeg kjøpte et ekstra sett med standardrør (E88CC) og et sett 6N1P da jeg kjøpte Lyr.

I følge andre skal disse være bra:

Genalex - Gold Lion E88CC / 6922

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme igjen i dag fra 2 uker under total solkremterror.

Koblet opp head-fi-riggen. Og, etter en stund; den nye kabelen fra Q Audio. %$&%%$#$%. :twisted: My wallet will be bleeding...

Første omtale av LCD.2 rev.2 fra et troverdig medlem på head-fi.org:

Sitat Opprinnelig postet av WarriorAnt
    Here are my impressions of the LCD-2 r.2 I will refer the previous LCD-2 as r.1 and the latest LCD-2 as r.2 from this point on.

The r.2 has a thinner newly developed faster diaphragm and this new development has impacted the LCD in very beneficial ways in every aspect of its performance. There is now more upper frequency extension than previous, this does not appear to be an increase or boost in treble amplitude but more an increase in the range of the r.2 itself in terms of portrayal and response. Tonal characteristics of the r.2 are the same but the tonal range has been extended into the upper frequencies. This upper frequency extension means more noticeability in that area and the key here is not an increase in treble amplitude, not an infringement of treble upon the sonic characteristic of the LCD as many have feared and speculated, but an increase in resolution and clarity from the new driver. The frequency extension does not translate into a more forward sonic character, it hasn't created glare, edginess, artificial brightness, or a hardness to the delivery. There is more air now to this region and overall detail. This detail does not create any hardness or bring to the r.2 an analytical nature. Audeze has described the upper range as more pronounced but I believe they have used the wrong term to describe what has happened in this region. "More pronounced" can be misconstrued perhaps as forward or aggressive and this is not the case at all. The upper range is simply more defined now with more access to inner detail. A veil has been lifted and there is more focus and speed to the detail, all of this seems natural and not analytical or cold.

Sonic elements in the upper region are approached with more realism than before. Cymbals, chimes, cowbells, tambourines, are now better represented and reproduced. They have a more natural and metallic shimmer with more air. The shimmer has quicker speed now and a more effortless and natural deliverance, a more realistic metallic timbre which is fast and delicate as it decays. They are simply more convincing and have more micro dynamics and frequency extension.

The r.2 is simply quicker overall. There is more resolution of low level detail, micro dynamics, and more clarity to the detail which is more accessible and easier to discern giving the r.2 a more effortless sense of delivery.

This refinement in detail, clarity, micro dynamics, and overall resolution provides the r.2 with better focus, imaging and an improved soundstage. The soundstage is more dimensional with more apparent depth from front to back and is more layered in it's defining presentation. This improvement comes from the cues derived from the speed of the new drivers. That extra resolution to the low level detail and micro dynamic detail gives instruments more of a physical embodiment, a touch more air around them and a touch more dimensional realism. These cues allow for that ever small amount of detail to be separated in the soundfield and it adds to the overall realism. A small triangle in the back of the mix when struck now seems to have more space and air around it and the extra bit of low level detail gives the instrument more of a physical embodiment and location in the space of the soundfield.

Overall the soundstage has improved in dimensionality and seems wider. Not wider in terms of more seemingly extended distance in physical separation of instruments than before but that there no longer seems to be a constriction at the edges as there once was. You don't get that sense that there is something restricting the edge of the soundstage, truncating it and reflecting it back closing it in. Now the soundstage seems to gently fall away at the edges leaving more of an impression that there is a natural unconstrained space for the instruments and music to sit within rather than be walled in by some sort of containment. Before this restraint at the edges was a distraction but now with the gentle release at the edges of the soundstage the listener is free to enjoy the soundstage in a more natural presentation. There is also an improved height to the soundstage as well.

Midrange tonality remains the same but the added resolution has improved its definition and dimensionality. Bass is a bit deeper and seems to have more extension to its depth than obtrusive amplitude. The entire spectrum seems to have benefited from a little more dynamic low level detail and resolution which adds an extra small amount of realism to the surface of a drum being hit with the drumstick, the pluck of a guitar string, or a cymbal being struck. Instruments are just a bit more palpable where it counts.

I am enjoying the new leather headband. I do not notice its presence at all while listening and I don't think it adds more weight to the LCD. The latest LCD comes with the drivers secured with a plastic tie wrap so be forewarned to remove it before you try to adjust the height of the cans. I didn't see them at first and couldn't figure out for a minute why they would not adjust.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I love the smell of leather headband and leather earpads in the morning.

Tigers preciousss ;-)

EDIT: fjernet apostrof ved genitiv...

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    I love the smell of leather headband and leather earpads in the morning.

Tiger's preciousss ;-)
    Er det "LCD.2 rev.2" som du får der?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :twisted:

Dersom LCD-2 rev. 2 låter, som tidlige indikasjoner tyder på, så vil jeg anta disse treffer sjelen din, Hellnoob. Gratulerer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det "LCD.2 rev.2" som du får der?
    Ja, og det er litt av bakgrunnen for kjøpsbeslutningen. Med det nye (og forventingsmessig mer komfortable) hodebåndet og de nye driverne, legger jeg til grunn at LCD-2 blir min siste hodetelefon. Det betyr ikke at jeg kvitter meg med mine andre (HD555, HD650, HD800 og K701).

Ref. Audez'es blog:

Driver Update and Leather Headband. | Audeze

Spesifikt (slutten av bloginnlegget, min uthevelse):

"LCD-2 with Leather Headband - $995 (Leather headband, Rev2 Driver standard)"

Jeg kjøpte også et ekstra sett øreputer, da jeg som nevnt regner med å beholde disse leeenge, og fordi tilleggsfrakten for putene bare var ca. 4 USD.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye Hellnoob med kommende hodetlf! Blir spennende å høre hva du synes om siste versjon og evt hva dere synes om rev2 vs rev1 om dere kommer til å kjøre sammenlikning mellom disse.

Hva kommer du til å bruke til å drive disse?

PS! Hvis du mot formodning skulle finne ut at du ønsker å selge HD800 må du si ifra!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audeze kommer også til å levere velourpads på sensommeren. Kjekt for de som eventuelt skulle foretrekke dette fremfor lærpads.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvekjørt LCD-2, så jeg vet noenlunde hva jeg går til. Jeg vil bruke minst mulig til på utskyting (shoot-outs ), så uansett blir det ikke snakk om å bruke (min) tid på å sammenligne med rev. 1. De skal drives av Burson HA-160 og/eller Schiit Lyr, foret med Burson DA-160. Jeg vurderer også Schiit Bifrost, men tror kanskje jeg venter på Schiits "ultimate" DAC i stedet.

Audeze kommer også til å levere velourpads på sensommeren. Kjekt for de som eventuelt skulle foretrekke dette fremfor lærpads.
    Jeg har jo bare velour i dag, og liker det godt. Får se hvor overpriset Audeze's' blir :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg er veldig nysjerrig på er hvordan disse LCD-2, HE-500 er sammenliknet med Stax' SR-407. Noen som har anledning til å si noe som sine erfaringer (om noen) rundt dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Nå har jeg prøvekjørt LCD-2, så jeg vet noenlunde hva jeg går til. Jeg vil bruke minst mulig til på utskyting (shoot-outs ), så uansett blir det ikke snakk om å bruke (min) tid på å sammenligne med rev. 1. De skal drives av Burson HA-160 og/eller Schiit Lyr, foret med Burson DA-160. Jeg vurderer også Schiit Bifrost, men tror kanskje jeg venter på Schiits "ultimate" DAC i stedet.
    Ok, spennende! Jeg forstår det Hellnoob, jeg tenkte mest i sammenheng med et treff om dette skulle forekomme igjen. Schiit virker veldig kurant til prisen. Noen ide om hva deres nye DAC kommer til å ligge på?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg GJETTER Schiit "Ultimatedac" kommer på 899 USD :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ord fra sjefen sjøl i Violectric om bakgrunnen til oppbyggingen til de ulike modellene.

"Once again some words about the technique inside Violectric amps:

Please note that we develope and manufacture headphone amps since over 25 years.
    During this quite long period we made about 2 dozens of different designs.

The beginning was a voltage followers with an op-amp and just two transitors as can be found in many other (simple) actual designs until now.
    As this was not sufficient to drive high impedance headphones (good headphones alway had high impedances in those times)
    we created a quite unique current amp where the transistors were controlled by the current consumption from a saturated op-amp.
    These amps had very high output voltage capabilities and as the 2. harmonic was dominating a "smooth" sound.
    They had been famous in Europe and used ones are sold until now in some online auctions for astonishing prices ...

Other designs comprised small power amps wit high operating voltage like LM1876 which can be found in Lake People´s G93 or
    high voltage, high current buffer designs with OPA551 inside G95/G97 and V90 or
    amps made with an op-amp and 4 transistors which can be found inside G100/ V100.

When we started with Violectric we remembered a circuitry we once made to create a power amp for Lake People.
    The "inner core" was an adaption from Nakamichis 420 / 620 power amps.
    These bipolar amps had been fameous for power, velocity, low noise, damping factor, reliability under any circumstances.
    Being the disk jockey for the university disco nights (those where the days) I used my Nakamichi 620 for years for that purpose and it is still working.

We early discovered that the output impedance of an amp is the cause for different sounds from the same headphone.
    The higher the output impedance of the amp, the higher the influences from the headphone cable (impedance, capacity) and the transducer itself because they become part of a complex system.
    These influences and interactions may sometimes be helpfull for some sound impressions, sometimes not.

Having this in mind it is more understandable that a simple cable may obivously change the sound from a headphone.

We share the opinion that an amp manufacturer shall not alter the sound signature from a microphone during recording.
    Thats why we make transparent mic-amps.
    And we share the opinion that an amp manufacturer shall not change the sound signature from a speaker or a headphone.
    That why we make amps with the lowest possible output impedance because that is the key to control.

Subsumption:
    V90 is made with OPA551
    V100 is made with an op-amp and 4 transistors each channel.
    V181 is made with 4 times BUF 634 (quite similar to LME 49600 but we found some advantages to go for BUF 634)
    V200 is made with an op-amp and 8 transistors each channel.

All are so powerfull that virtually every dynamic headphone can be driven.
    They share lowest possible output impedance (highest possible damping factor), a relatively wide frequency range,
    more than double the output voltage of common headphone amps, lowest noise and lowest distortion.

The conclusion from the above is that sound signatures are relatively close together, but they are not equal.

My own and the experiences from our customers show that the differences are small but present.

Greetz

Fried"

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFiMANs prototyp av den nye forsterkeren EF-6. Delene er kun montert i en eske (samme som rommer HiFiMANs hodetelefoner). Har ikke funnet bilder av noe chassis. Det sies at EF-6 skal slippes i august.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stax

Hvordan er egentlig lyden i Stax-telefonene? Ser at en ofte får kjøpt dem sammen med en hodetelefonforsterker laget for Staxene.

Fungerer Stax på en annen måte enn andre hodetelefoner?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært enkelt er det slik:

Dynamiske hodetelefoner:
    Dynamiske da de har samme prinsipp som de aller fleste tradisjonelle høyttalere med elementer som beveger seg ut/inn. Eksempler her er HD800 og AKG701, samt en drøss med andre.

Stax:
    Virker på samme måte som elektrostatiske høyttalere. Dvs. man setter spenning på et mesh/grid som er uhyre tynt og dette setter luften rundt i bevegelse og man får lydbølger. Lyden av Stax er / sies å være "svært lettflytende". Enkelte har hevdet at siden filmen er såpass tynn er den også følsom for luftfuktighet / støv, som kan påvirke lyden i Stax.

Orthodynamiske hodetelefoner:
    Her er det også en tynn film, men mellom 2 magneter på hver side av filmen. Luften settes her i bevegelse ved at magnetene påvirker den tynne filmen mellom dem. Dette er en sandwichkonstruksjon. Eksempler her er Audeze og HiFiMAN, og en drøss (gamle) andre merker. Ortho betyr flatt / likt / enhetlig. Enkelte kaller også orthodynamiske for isodynamiske.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynamiske hodetelefoner:
    Dynamiske da de har samme prinsipp som de aller fleste tradisjonelle høyttalere med elementer som beveger seg ut/inn. Eksempler her er HD800 og AKG701, samt en drøss med andre.

Stax:
    Virker på samme måte som elektrostatiske høyttalere. Dvs. man setter spenning på et mesh/grid som er uhyre tynt og dette setter luften rundt i bevegelse og man får lydbølger. Lyden av Stax er / sies å være "svært lettflytende". Enkelte har hevdet at siden filmen er såpass tynn er den også følsom for luftfuktighet / støv, som kan påvirke lyden i Stax.

Her er det også en tynn film, men mellom 2 magneter på hver side av filmen. Luften settes her i bevegelse ved at magnetene påvirker den tynne filmen mellom dem. Dette er en sandwichkonstruksjon. Eksempler her er Audeze og HiFiMAN, og en drøss (gamle) andre merker. Ortho betyr flatt / likt / enhetlig. Enkelte kaller også orthodynamiske for isodynamiske.

takker for informativt svar.

Har et par AKG K501 fra før av. har ikke en egen hodetelefonforsterker eller DAC, så lyden er så som så i Headphone oppsettet mitt... Vil et par Stax-klokker gi større lydforbedring enn en hodetelefonforsterker på 501'rne mine?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKG 501
    Dersom jeg husker riktig fra en del omtaler fra eiere av disse så er disse høyt verdsatt. Siden du ikke har en hodetelefonforsterker, så tror jeg ikke du får det utav dem som de kan yte. Se f. eks. her: K501

Stax
    Spørsmålet ditt er for generelt å kunne svare på. Stax fås i alle prisklasser. Fra 3.000 opp til over 50.000 kroner. Husk at Stax krever spesiell forsterker.

Generelt
    Med dynamiske hodetelefoner står du friere til å matche (i.e. mer utvalg av forsterkere). Det er vanskelig å svare på om du vil like lyden av Stax, da enkelte modeller påstås å være "veldig lyse og pågående" til andre som er "avbalanserte, laid-back og smoooooth". Her må du gjøre litt research om Stax selv, og se etter de parametrene du er ute etter i den prisklassen som ditt budsjett tillater.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynamiske hodetelefoner:

Stax:

Meget godt oppsummert, Tiger. Kortfattet, konsist og informativt.

Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    Hvordan er egentlig lyden i Stax-telefonene? Ser at en ofte får kjøpt dem sammen med en hodetelefonforsterker laget for Staxene.
    Du kan, som du nå sikkert skjønner, ikke bruke en hvilken som helst forsterker til et par Stax-klokker. Derfor leser du ofte om at de selges som komplette sett. Stax-klokkene krever helt andre spenninger enn en "vanlig" hodetelefonforsterker klarer å gi, kontaktene er annerledes også.

Når det gjelder lyden, så er det som tidligere nevnt som oftest den homogene, sømløse og totalt sammenhengende lyden og luftigheten som assosieres med Stax. I hvert fall er det slik jeg oppfatter dem.

Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Noe jeg er veldig nysjerrig på er hvordan disse LCD-2, HE-500 er sammenliknet med Stax' SR-407. Noen som har anledning til å si noe som sine erfaringer (om noen) rundt dette?
    Jeg har ikke hørt HE-500 (enda) men har hørt LCD-2. Kort oppsummert er mine groveste inntrykk:

- Komforten er bedre på Stax
    - Det er mer bass i LCD-2
    - Jeg opplever Stax som luftigere og kanskje mer "korrekt", men LCD-2 har en særdeles musikalsk og engasjerende lydsignatur.
    - Fleksibilitet på forsterkere er større på LCD-2

Kanskje litt grovt, men allikevel en erfaring.

Side 47 av 132 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 107 117 127 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •