HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 132 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 2621
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    K70x er vel en av de hodetelefonene som det snakkes mest om MÅ spilles inn. Vel, InnerFidelity har faktisk målt K701 og det er en ganske omfattende omtale av dette med innspilling. Artikkelforfatter (Tyll H) har laget to deler nå nylig. Anbefales til alle som lektyre.
    Hvorfor MÅ de spilles inn? Selv artikkelforfatteren som har målt på de over tid kommer han ikke med en bastant konklusjon.

Summary Did I show break-in exists? No. There are too many variables still. Was it simply movement? I don't know. If I did it again to another brand new pair would I get the same results? I don't know. If I did it to an already broken in pair would I get the same results? I don't know.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra store høyttalerelementer som beveger seg en del, er jeg av den oppfatning at det stort sett er ørene som trenger innspilling. Den oppfatningen gjør at jeg kan legge ytterligere en hifi-nevrose på hyllen.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke de må spilles inn. Tvert i mot; jeg sier K701 ofte omtales på ulike fora som at de MÅ spilles inn. Selv er jeg usikker. ;-) Innlegget mitt var ment som en respons til innlegget om K70x krever mye innspilling. Mitt ståsted er å gi beng i innspillingen og nyte hodetelefonene "as is". Liker man dem ikke så blir de ikke signifikant bedre av innspilling, men eier kan venne seg til lyden...

Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Hvorfor MÅ de spilles inn? Selv artikkelforfatteren som har målt på de over tid kommer han ikke med en bastant konklusjon.

Summary Did I show break-in exists? No. There are too many variables still. Was it simply movement? I don't know. If I did it again to another brand new pair would I get the same results? I don't know. If I did it to an already broken in pair would I get the same results? I don't know.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Jammen Tiger, hva med lyden i disse babyene? Ikke en aldri så liten teaser om hva deisse presterer?
    Jeg har nå HE-6 og HE-500 i hus, og tester dem ut. Skal poste noen lytteinntrykk litt senere i kveld fra notatene etter en god del sanger.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HiFiMAN HE-500 & HE-6

En omtale av HE-500 (vs. HE-6) krever egentlig mange ord, men siden det er sent og jeg har fylt ørene med musikk non-stop i snart 6 timer så skal jeg forfatte meg i korthet nå.

Man kan lese seg ihjel om bl.a. HE-6 og HE-500. Etter å ha hørt disse i dag vil jeg, med forbehold (disclaimer, osv) om at jeg kun har hatt noen timer med disse, si dette:

- HE-6 drives greit med V200. Så man må ikke ha en monsterforsterker. HE-6 krever volumpot på opp mot 15:00. HE-500 ca. 12:00 på samme forsterker.

- Lydscenen oppfattes umiddelbart større på HE-6 enn HE-500. Det er bare det at lydscenen er egentlig ikke særlig større når men hører etter. HE-6 får gratishjelp av sin tuning til en lysere lydsignatur enn HE-500.

- På vokal derimot er det ganske stor forskjell. Husk at stor er et relativt begrep. La oss ta et eksempel fra én av de mange sangene jeg har spilt i dag: På a-has avskjedskonsert og Crying in the Rain (Live) så sitter man på rad 10 med He-6 og rad 1 med HE-500 når man hører Morten Harket synger. Paradokset er imidlertid at alle andre lyder i sangen fremstår like detaljert og nestn likt plassert i lydbildet, inkludert publikumlyder.

- Mitt inntrykk er at HE-500 gir inntrykk av å ha mer bassmengde jevnt over enn HE-6, mens HE-6 ikke pøser på før absolutt nødvendig.

Er man en hodetelefonbruker som setter stor pris på detaljer og har en noenlunde grei hodetelefonforsterker; kjøp HE-6.

Er man ute etter ikke å få alle detaljene servert opplyst, men setter pris på at detajene er der ved kritisk lytting; kjøp HE-500.

Jeg tviler på at noen som elsker sine LCD-2 vil trives med HE-6, for å si det slik. De som liker HD800 svært godt vil få noe å tenke på. HD800 er svært gode. HE-6 og HE-500 har imidlertid en fantastisk naturlighet i lyden. Og bassen da mann. Yup, yup.

High Five HiFiMAN.

PostScript:
    Men, ikke tro at HE-500 drives godt nok av en iPod, slik man nesten kan få inntrykk av "siden den er så lettdreven". HE-500 er mindre følsom enn Audeze LCD-2.

PostScript 2:
    Den kulørte hifipresse resirkulerer litt på hififronten, mens de ikke følger helt med innen hodetelefoner. Utviklingen skjer nå ganske raskt, og hifiblader her hjemme henger egentlig litt etter for å si det slik. Man bør være sitt ansvar bevist å omtale nyere produkter slik at man gir sine lesere en innsikt i hva head-fi markedet kan gi av lydopplevelser nå med de mest "moderne" hodetelefonene som er sluppet på markedet siste 1-2 år.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    De er ypperlige men de er fortsatt slanke.
    Legg merke til kurvene til de to tyske flaggskipene.
    K701 måler jo ganske flatt i forhold til de andre her. Jeg synes ikke de er slanke, men kan godt være de ER det, men de passer min smak godt i grunnen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En omtale av HE-500 (vs. HE-6) krever egentlig mange ord, men siden det er sent og jeg har fylt ørene med musikk non-stop i snart 6 timer så skal jeg forfatte meg i korthet nå.

Man kan lese seg ihjel om bl.a. HE-6 og HE-500. Etter å ha hørt disse i dag vil jeg, med forbehold (disclaimer, osv) om at jeg kun har hatt noen timer med disse, si dette:

- HE-6 drives greit med V200. Så man må ikke ha en monsterforsterker. HE-6 krever volumpot på opp mot 15:00. HE-500 ca. 12:00 på samme forsterker.

- Lydscenen oppfattes umiddelbart større på HE-6 enn HE-500. Det er bare det at lydscenen er egentlig ikke særlig større når men hører etter. HE-6 får gratishjelp av sin tuning til en lysere lydsignatur enn HE-500.

- På vokal derimot er det ganske stor forskjell. Husk at stor er et relativt begrep. La oss ta et eksempel fra én av de mange sangene jeg har spilt i dag: På a-has avskjedskonsert og Crying in the Rain (Live) så sitter man på rad 10 med He-6 og rad 1 med HE-500 når man hører Morten Harket synger. Paradokset er imidlertid at alle andre lyder i sangen fremstår like detaljert og nestn likt plassert i lydbildet, inkludert publikumlyder.

- Mitt inntrykk er at HE-500 gir inntrykk av å ha mer bassmengde jevnt over enn HE-6, mens HE-6 ikke pøser på før absolutt nødvendig.

Er man en hodetelefonbruker som setter stor pris på detaljer og har en noenlunde grei hodetelefonforsterker; kjøp HE-6.

Er man ute etter ikke å få alle detaljene servert opplyst, men setter pris på at detajene er der ved kritisk lytting; kjøp HE-500.

Jeg tviler på at noen som elsker sine LCD-2 vil trives med HE-6, for å si det slik. De som liker HD800 svært godt vil få noe å tenke på. HD800 er svært gode. HE-6 og HE-500 har imidlertid en fantastisk naturlighet i lyden. Og bassen da mann. Yup, yup.

High Five HiFiMAN.

PostScript:
    Men, ikke tro at HE-500 drives godt nok av en iPod, slik man nesten kan få inntrykk av "siden den er så lettdreven". HE-500 er mindre følsom enn Audeze LCD-2.

PostScript 2:
    Den kulørte hifipresse resirkulerer litt på hififronten, mens de ikke følger helt med innen hodetelefoner. Utviklingen skjer nå ganske raskt, og hifiblader her hjemme henger egentlig litt etter for å si det slik. Man bør være sitt ansvar bevist å omtale nyere produkter slik at man gir sine lesere en innsikt i hva head-fi markedet kan gi av lydopplevelser nå med de mest "moderne" hodetelefonene som er sluppet på markedet siste 1-2 år.
    Kanon Tiger! Veldig interessant lesing! Hvordan oppfattet du tredimensjonaliteten/lydbildet/plassering i lydbildet i HE-500 vs HD800?

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Kom hjem fra nordsjøen i går og har nå fått hentet min AKG k271 mkII i posten og fått hørt ett par timer på den.

Jeg hadde jo fra før en koss porta pro koblet til min Sansa clip mp3 spiller, og det første jeg merket meg var at denne AKGen hadde samme lydsignatur i "normal" eller flat på equilizeren som kossene hadde når jeg hadde stilt veldig mye på Equilizeren for å få signaturen i min gate . ( Hadde stilt ned bassen en del og diskanten en del opp m.m ). Nå snakker jeg om lydsignatur, ikke kvalitet. AKG knuser porta proen på det ( selvfølgelig ) , en helt annen tilstedeværelse og mer "ekte" instrument og stemmer.

Dette betyr igjen at denne AKGen låter akkuratt slik jeg håpte på, nøytral og ikke overdreven bass med god og definert mellomtone/diskant. Fungerer veldig godt til å lytte med . Lydnivået jeg får ut av mp3 spilleren er også tilfredstillende.

Takker Tiger som foreslo denne for meg, midt i blinken

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    K701 måler jo ganske flatt i forhold til de andre her. Jeg synes ikke de er slanke, men kan godt være de ER det, men de passer min smak godt i grunnen.
    Saken er at en hodetelefon ikke skal måle flatt i målingene utført av headroom. En flat måling vil være en veldig dårlig hodetelefon...

Learning Center - About Headphone Measurements | HeadRoom Audio

How to interpret the line: A "natural sounding" headphone should be slightly higher in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don't give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound.

Headphones also need to be rolled-off in the highs to compensate for the drivers being so close to the ear; a gently sloping flat line from 1kHz to about 8-10dB down at 20kHz is about right. You'll notice all headphone measurements have a lot of jagged ups & downs (peaks & valleys) in the high frequencies; this is normal and mostly due to reflection cancellations in the folds and ridges in the outer part of the ear. Ideally however, the ups and downs of the frequency response should be fairly small and average out to a flat line. Large peaks or valleys over 3kHz in width usually indicate poor headphone response, and should be viewed as a coloring of the sound. Some small dips in the highs may actually be desirable and should exist in the 2kHz to 8kHz region.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PostScript 2:
    Greit nok det, Tiger. Men nå er det enda sånn at det ikke akkurat er lett å få tilsendt et sett med HiFiMan HE-500 for test i Hjemmekino (og ja, jeg har spurt). Nå skal jo også produkter omtalt her hjemme helst ha distribusjon her på berget, men siden de sender ut over verden (som mange andre frem til distribusjon er opprettet) så bør vel dette går bra.

Så; låner du meg ditt par med HE-500 en liten periode, så skal du ikke se bort fra at det kan komme en omtale av HE-500 i Hjemmekino også ;-). For det er et høyst aktuelt produkt for mange.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån er ikke noe problem. Se PM.

Innlegget vedrørende hifipressen var mer ment som en utfordring og henstilling, enn kritisk kritikk. Det er vel også et konkurranseelement mellom Hjemmekino, L&B og Fidelity man kan / bør utnytte...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge HiFiMAN selv så anbefaler de at HE-6 fores med minimum 8W, og HE-500 med 1W. For de som tror man kan drive sistnevne med nesten hvilken-som-helst forsterker fordi det er florerer med utsagn om at HE-500 er så lettdrevne, bør være klar over anbefalingen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Kanon Tiger! Veldig interessant lesing! Hvordan oppfattet du tredimensjonaliteten/lydbildet/plassering i lydbildet i HE-500 vs HD800?
    Det å stole på audiorelatert hukommelse såpass (relativt) langt tilbake når jeg hadde HD800, er en risikosport. Jeg bør derfor ikke si så mye om det konkret med fare for å huske feil, og forlede andre brukere med feilaktige opplysninger (hukommelse). Sorry.

Det jeg kan si, er at jeg ikke savner noe via HE-500 vedrørende de parametrene du nevner.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt morsomt med audiorelatert hukommelse, er at vi sliter med å huske hvordan favorittspor vi har spilt et utall ganger låter fra ett anlegg til et annet. Men å gjenkjenne venners og families stemmer og lydoverførte sinnstemning over elendige telefonlinjer er ikke noe problem.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd med egen tråd men prøver igjen:

Har et par AKG K501 hodetelefoner som jeg i hovedsak bruker til vinyl-lytting via en Bellari VP130.

Ønsker nå å bruke hodetelefonene på Macen min også. Det gir desverre forferdelig lyd og ekstremt lavt volum.

Noen som har noen tips på en hodetelefonforsterker med innebygget DAC (helst optisk), som ligger rundt 1000-2000 kr. er fleksibel på pris. men håper å finne en rimelig løsning.

Hifi og inntekt via lånekassen er en dårlig mix.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Sjekk ut den portable delen av head-fi.org. En massiv erfaringsdatabase.

----

Ah! Kaffe ute i hagen under solen, og inn igjen til "my precious" som formidler musikk på en måte få andre kan levere. IMHO.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    Prøvd med egen tråd men prøver igjen:

Har et par AKG K501 hodetelefoner som jeg i hovedsak bruker til vinyl-lytting via en Bellari VP130.

Ønsker nå å bruke hodetelefonene på Macen min også. Det gir desverre forferdelig lyd og ekstremt lavt volum.

Noen som har noen tips på en hodetelefonforsterker med innebygget DAC (helst optisk), som ligger rundt 1000-2000 kr. er fleksibel på pris. men håper å finne en rimelig løsning.

Hifi og inntekt via lånekassen er en dårlig mix.
    Bli da med i hylekoret retta til ledelsen:
    Vi VIL HA EGEN AVDELING FOR HODETELEFONER OG BÆRBAR AUDIOFONI (... audiofoni?) !!!
    La ikke "engelskmenna" besitte all ekspertise. Vi må få til noe sjøl på norske nettfora innenfor audiofoni (... der var`n jaggu igjen!).

Og forhøy lånerammene i Statens lånekasse, godskriv studietida som grunnlag for stempling, (jobb-)erfaring og generell erfaring/kompetanse innenfor fagkretsen. Nuh!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å stole på audiorelatert hukommelse såpass (relativt) langt tilbake når jeg hadde HD800, er en risikosport. Jeg bør derfor ikke si så mye om det konkret med fare for å huske feil, og forlede andre brukere med feilaktige opplysninger (hukommelse). Sorry.

Det jeg kan si, er at jeg ikke savner noe via HE-500 vedrørende de parametrene du nevner.
    Klart, jeg skjønner det, men måtte likevel spørre!

Tror nok det blir noen HD800 på meg

Side 42 av 132 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •