HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 132 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 2621
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kofferten lever. Og inneholder fjernkontroll. Da er det jo en god forklaring på hvorfor den "godtar" kodene fra Yamaha-fjernisen. Uten at det gjør saken mye bedre egentlig..... ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker at den også reagerte på fjernkontrollen jeg hadde fra Marantz. Jeg vil anta at de billige kredittkort-fjernkontrollene er laget så billige som mulig med helt standard koder og derfor slår ut på flere andres kommandoer.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ikke bare nerdegutter som bruker hodetelefoner.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Interessant lesning. Lurer på hvordan mine relativt rimelige Grado SR60 ligger an i forhold til listen deres.:???:
    Det kunne nok vi og flere med kunne tenkt seg å få svaret på. :-)

Er det mulighet så er det svært lærerikt å kunne samles en gjeng med forskjellig utstyr hjemme - dere får trigge et Akershus-treff og dele erfaringene i denne tråden.8) Oppfordrer selvsagt til det! Selv om vi hadde samlet utstyr for 65-70.000 så var det ikke noe å være redd for - vi er jo entusiaster som behandler utstyret bedre enn folk flest. Jeg har i tillegg bare gode erfaringer med å byttlåne utstyr med likesinnede.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror noen av dem har misforstått litt Hellnoob, de skal sitte på ørene!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det er ikke bare nerdegutter som bruker hodetelefoner.
    Nerdegutter driver ikke med slikt, det er bare kule gutter som liker Head-Fi!

-headgear-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt utlånte utstyr kom i retur i bedre stand enn det ble avlevert :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tror noen av dem har misforstått litt Hellnoob, de skal sitte på ørene!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Kofferten lever. Og inneholder fjernkontroll. Da er det jo en god forklaring på hvorfor den "godtar" kodene fra Yamaha-fjernisen. Uten at det gjør saken mye bedre egentlig..... ;-)
    Hva med å blokkere IR mottagerøyet på Youlongen? Når den brukes som dac er det jo ikke store fjernstyringsbehovet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men litt vanskelig faktisk å vite eksakt hvor det sitter. Det er nok i displayet et sted, men å blokkere hele displayet er kanskje vel drøyt.... ;-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjette på at IR'en er i det sorte feltet på venstre side av displayet siden den er litt bredere der. Finn frem en lommelykt og lys inn i det sorte feltet. Tror du vil kunne se hvor IR-øyet er.

Har du gjort deg opp noen mening om DAH1 som hodetelefonforsterer?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på venstre siden, ja. Takk for tips.

Det store sammenligningsgrunnlaget finnes ikke for øyeblikket, og jeg har jo ikke noen andre forsterkere å sammenligne med for øyeblikket. Men jeg klarer godt å nyte lyden, om det er det du spør etter....:-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Burson HA-160D & Lehmann BCL & NuForce HDP

Oppsummering basert på reviews av disse på WWW

- Lehmann låter nøytralt
    - Burson låter analogt
    - NuForce låter skarpt
    - Lehmann låter frempå
    - Burson låter skarpt
    - NuForce låter tilbaketrukket

Og sånn kunne man fortsatt å sitert nyanser i såkalte reviews på nettet.

Først noen tanker om reviews
    Etter å ha fått anledning til å bli kjent med disse tre hodetelefonforsterkerne, så innser jeg at det å lese review av hver enkelt alene gir begrenset mening rent bortsett fra å få en innsikt i funksjonalitet. Konklusjonene over skulle vise det. Så, det å laste ned en to-tre reviews av f. eks. BCL og et tilsvarende antall reviews av f. eks. 160D for å finne et konsensus er vanskelig. Forutinntatthet til komponentene er vanskelig å legge til side. Både for de som leser disse reviews, men også for de som forfatter dem. Alle påvirkes. Det er først når man har mulighet til å foreta direkte sammenligning man får referansepunkter å forholde seg til. Og, det er da lettere (eller rettere sagt mindre vanskelig) å finne ut hva man liker best. Eller "best"? Hva betyr egentlig det? Det finnes ikke noe best. Best er statisk og endimensjonalt. La oss heller si: foretrekker. La meg få fokusere på to forsterkere denne gangen.

Under denne hyggelige og uvitenskaplige muligheten til å sammenligne Burson HA-160D og Lehmann Black Cube Linear (BCL) så storkoste jeg meg i dagesvis og mange timer hver dag. Variert musikk ble spilt og både AKGs K702 og Sennheisers HD800 ble benyttet.

-975647_800-jpg

Oppsett
    Burson ble benyttet som DAC. Det betyr jo at når jeg lot meg engasjere til musikken fra Burson så var det kortest mulig signalvei fra kilden: MacMini. Benyttet Decibel som avspiller og memory play og exclusive access til DAC. Når jet lot meg rive med av Lehmann som musikkformidler, så ble Burson benyttet som DAC og koblet til Lehmann analogt.

Førsteinntrykk / Grunnlag for placebo
    Man kan nesten putte 4 stk. Lehmann i en Burson. Så forutinntattheten kan slå ut i fullt mon bare ved synet av disse på bordet foran seg. Burson er privat / flashy og Lehmann mer proffmarked / industriell i designet. Lehnann BCL selges med og uten USB/DAC. Velger man den siste opsjonen så er det en inngang som takler 16-bit/48kHz. Dette betaler man i underkant av 2K kroner for. Burson 160D fås kun med USB/DAC ferdig installert. Man kan spare noen tusen ved å velge 160, men da må man på DAC-jakt. Ingen av disse har balanserte inn/utganger, for de som vektlegger det.

Lehmann er tysk og Burson australsk. Dette oppsummerer forsåvidt forskjellen i designet: Fra motsatte deler av verden. Prismessig er de relativt like, dersom man skal ha Lehmann med USB/DAC innebygget.

Lehmanns volumjustering er solid og trinnløs. Man justerer volumet eksakt til own liking. Burson har trinnvis justering, og de som er ekstreme petimetre vil bli stresset av at de ikke kan sette volumet mellom to trinn. Til de: Det går nok over. Etter en stund er det ikke noe man egentlig legger merke til lenger. Lehmann kan lett monteres under en bordplate med originalt ekstrautstyr. Kan være kjekt.

-160wf-jpg

Lyd
    Som nevnt innledningsvis er det vanskelig å ikke være foutinntatt til en komponent dersom man har gjort hjemmeleksen og lest seg opp på forhånd. Vel, hjemmelekser er ofte av det gode. Men, ikke når det gjelder hifi og man vil danne seg inntrykk selv. "What you look for, is what you find" sies det innen forskning, og det er mye sant i det. Demosanger. Med såpass mange timer og dager blir det tullete å plukke ut såkalte demosanger egentlig. Jeg har hørt mye forskjellig.. For å illustrere bredden i repertoaret så kan disse stå som en illustrasjon:

- Mozart Violin Concerts (Trondheimsolistene og Marianne Thorsen)
    - Now you´re gone (Basshunter)
    - Misson Bell (Amos Lee)
    - Blue (Bodil Niska)
    - Minimum / Maximum (Kraftwerk)
    - Folk is the new black (Janis Ian)
    - New Beginning (Tracy Champman)
    - Black Clouds & Silver Linings (Dream Theater)
    - Bringing Down the Horse (The Wallflowers)

Time out / Dagene gårt
    (Det er nå jeg skal beskrive med flotte adjektiver om hva jeg hører på hver demosang og hver forsterker. Det kommer jeg ikke til å gjøre. Og grunnen er i oppsummeringen nedenfor).

Oppsummering
    Etter å ha snytt deg som leser for 70% av hva en hifiomtale ofte inneholder, så kan jeg ha litt dårlig samvittighet. Bare litt. Underholdningsverdien i de 70% er ofte større enn hva de forteller leseren, så jeg går rett til den kyniske oppsummeringen:

- Lehmann gir inntrykk av å slå hakket hardere i musikk der det er påkrevd
    - Burson gir inntrykk av å passe vokal / akustisk musikk hakket bedre
    - Lehmann gir av og til inntrykk av å låte mer underholdende enn Burson
    - Burson gir inntrykk av å ha hakket mer utklinging enn Lehmann
    - Hastigheten musikken formidles med via Lehmann er 100,1% og Burson 99.9%.

Dette er alle inntrykk som er "satt på spissen". De prismessige forskjellene, samt utseendet, lar jeg hver enkelt vurdere selv.

Takk for lånet av to helt supre hodetelefonforsterkere, som begge ga mine K702 et helt nytt liv. HD800 var jeg glad i før dette også, så ytelsen der overrasket ikke. Den største overraskelsen var på K702.

Helt til slutt
    Tenk at du sitter der med begge og switcher frem og tilbake. Tenk deg at du sitter der og ikke switcher frem og tilbake, men bruker en forsterker over noen dager. Vet du hva? Du kommer høyst sansynlig ikke til å foretrekke den ene fremfor den den andre dersom du har variert musikksmak. Er du derimot veldig låst og har en forkjærlighet for en bestemt musikkgenre; først da skal du tenke deg riktig godt om før du velger. Og, man skal være oppmerksom på hvilke digital-til-analog-konvertere man velger til dem.

Og disse inntrykkene føyer seg bare inn i en lang rekke meninger om disse gode forsterkerne, så dere får tolke det ditto.

Takk for oppmerksomheten.

PostScript
    Jeg valgte å bestille en av disse via myntkast og gleder meg allerede. Vel, ikke helt myntkast, men nesten. Hva med den tredje forsterkeren; NuForce HDP. Jo, den er svært god og habil. Sammen med rett DAC så kan den slå riktig å godt fra seg. Se Kokkens kommentar over. Yulong D100 og HDP er en god match. For de som vil begynne med head-fi og ikke vil betale hva Lehmann og Burson koster, så er HDP en meget god investering.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tiltak med en egen HeadFi tråd. Jeg sitter idag på en kombinasjon bestående av AKG K701 hodetelefoner, og Musical Fidelity X-CANv8 hodetelefonforsterker med usb dac.

Utrolig godt fornøyd med dette oppsettet, som ikke favoriserer noen form for musikk. Syns det spiller veldig bra på det meste, og det er litt deilig og slippe den intense bytte trangen hele veien. AKGene spilte bra rett opp av eska, men jeg syns de bare ble bedre og bedre i flere måneder. Jeg tror nok ikke jeg lyger, når jeg sier at jeg bruker dette oppsettet mer enn hovedsystemet mitt som står i stua.

Lenge siden jeg har testet og trikset med HeadFi nå, kanskje på tide å ta hobbyen opp igjen? Sennheiser HD800 føler jeg er ett lite must 8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 2-3 år er head-fi mye større en i dag, tror jeg. Man får sykt mye god lyd for pengene sammenlignet med fullskala-anlegg, som selvsagt enda har sin sjarm.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter og nyter din nyfunnede entusiasme over head-fi, Tiger. Om head-fi kommer til å bli enormt mye større enn det er i dag, vel dine ord det. Jeg tror nok at head-fi markedet er stort allerede i dag, men det har kanskje ikke like stort fokus i vår lille del av verden som det store utland. Head-fi har jo vært godt debattert på naboforumet en god stund, det er først etter at du og dine likesinnede rogalendinger har dratt head-fi opp etter ørene her på AVforum at det har fått kanskje det fokuset det hele fortjener her på forumet. Vel unt....

Entusiasme er jo drivkraften i hele vår hobby. Og derfor nyter jeg all form for positiv entusiasme, uansett sjanger og måte. Selv har jeg fått øynene litt opp for head-fi selv, og mine M-50 er de beste hodeklokkene jeg noensinne har hatt. Til mitt bruk, og min musikk, er det et alldeles ypperlig supplement jeg nok ikke hadde fått i hus uten ditt head-fi "korstog". Selv foretrekker jeg fremdeles oppsettet mitt og musikken min gjengitt på den tradisjonelle måten, men jeg har fått enda en dimensjon innen min hobby.

Jeg takker deg for den... :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Fullskala-anlegg er selvsagt fremdeles morsomt og når jeg en gang klarer å løsrive meg fra godstolen i stua og lagt øreklokkene på sidebordet uten å velte kaffekoppen, så vil jeg nok synes det blir et kjekt gjensyn/-hør.

Inntil da, tilbake til musikkens nære og fantastiske verden uten å tenke sweetspot, akustikk, plassering av utstyr, lys i front fra utstyr, fjernkontroller, ta hensyn til andre med volum, osv.

Har akkurat nå Bodil Niskas ensamble i hodet. Det er ganske tomt der fra før, så de har god plass høres det ut som.

HD800 og Lehmann injiserer nå denne i ørene:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takket være Spotify og gode tråder på nettet om musikk har jeg blitt fullstendig hektet på Lee Ritenour de siste dagene.

Akkurat nå er det denne

Amazon.com: The Very Best of Lee Ritenour: Lee Ritenour: Music

som koser med øregangene mine. Det har blitt "urovekkende" mye god musikk de siste dagene... :-)

Ellers så går det an å nyte et fullsize-anlegg også uten å fokusere på
    "sweetspot, akustikk, plassering av utstyr, lys i front fra utstyr, fjernkontroller, ta hensyn til andre med volum, osv."
    også. For eksempel med en kald Hansa og laptoppen på fanget. Sweet.

Beklager OT, men kanskje musikktips er velkomne i tråden din også?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikktips er helt topp.

Dersom noen også finner noe som er innspilt på følgende metode så er det ekstra morro: Konsthuvudstereo - Wikipedia

Ta et søk og se hva som finnes: binaural head-fi - Google Search

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, artig og en smule sært. Skal gi rask beskjed om jeg kommer over en slik innspilling.... :-)

Side 3 av 132 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •