HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 132 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 2621
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dersom en ikke er avhengig av å ha bopel i Rogaland, ser det ut som om jeg kan rekke frem til klokken 2000 denne kvelden.

Foreløpig utstyr jeg kan stille med er Audio Technica ATH-M50, Sennheiser HD600, AKG K-701 og en Rega DAC. Kanskje rekker det å komme en annen godbit innen denne tid også, men vi får se. Lyr har jo Tiger i sikte allerede....
    Håper det passer.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Satser på et nytt head-fi-treff torsdag 26. mai kl. 20:00. De som ønsker å delta kan gjerne pose "Ja" + "utstyr de ønsker å ta med seg til treffet".

Snacks / drikke serveres, og håper vi alle kan få nye head-fi-opplevelser.

Kan de som ønsker å delta den dato / kl. poste i denne tråden med quote? Takk.
    Tentativ påmelding ;-)
    Stiller dersom jeg får flyttet en annen avtale som kolliderer med denne dagen - burde gå greit.

Utstyr er som siste streff.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som ny hodetelefonentusiast vært litt opptatt av det med lydnivå. Vil ikke ødelegge ørene mine. Har derfor målt lyttenivået fra mine HD800 med iPhonen nå og da. Jeg er klar over at iPhonen nok ikke er nøyaktig, men etter hva jeg har lest er det ikke snakk om store feilmarginer. Har målt ved å holde iPhonens mikrofon helt inn i en av "klokkene".

Skulle nettopp sammenligne HD800 med mine gamle HD590 for å høre på hvilke forskjeller jeg kunne finne. HD800 var da koblet i Lehmann BCL og HD590 rett i PC-en. Justerte så volumet på disse likt med iPhonen som hjelp. Begge på rundt 75db på en spesiell del av en sang.

Fikk nesten sjokk da jeg skulle prøvehøre på HD590. Lyden var ekstremt mye høyere enn den var på HD800. Var nesten ubehagelig høyt. Hører også ekstremt stor forskjell hvis begge ligger på bordet foran meg. Hva kan være årsaken til dette? Kan se for meg at faktorer som lydens vinkel på HD800, klokkenes størrelse etc. kan ha hatt noe å si. Eventuelt begrensninger i måleverktøyet? Hadde vært supert om noen med litt peiling kan forklare dette.

Håper det viser seg at iPhonen måler HD590 riktig og HD800 mer feil. Blir sliten i ørene av å lytte til det iPhonen sier er 70db på HD800. Kanskje det egentlig er mye lavere? Noe som igjen kan gjøre at jeg har anstrengt ørene på "70db"?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Begge på rundt 75db på en spesiell del av en sang...
    - Prøv heller med en test-tone
    - "Rundt 75dB" er ikke nøyaktig nok vil jeg tro
    - Plassering av målemikrofon er ytterst viktig

Mao. ikke så mye å forklare her før du foretar en nøyaktig måling.

Ørene forteller deg når noe er for høyt, så dB-måling har begrenset verdi. Og, så er det (muligens) slik at jo mindre forvregning i lyden, jo høyere kan man spille før ørene protesterer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var et parti på minst ti sekunder der måleren viste 75db hele veien. Skjønner at dette ikke blir spesielt nøyaktig, men synes bare forskjellen var så utrolig stor. Det er noe som ikke stemmer! Får prøve litt mer med en test-tone når jeg får tid.

Har aldri merket at ørene har klaget når jeg har spilt det jeg regner som høyt. Får derimot litt kløende ubehag hvis jeg prøver å spille lavt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest om de som ikke har et dedikert målehode har benyttet en cd, som de legger mot øreklokkenes puter og stikker en mikrofon inn i hullet til CD-en.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos det. Vedlagt er frekvensmåling fra tre hodetelefoner.

a) Stax O2mkII
    b) Audeze LCD-2
    c) Audio-Technica M50

Dere kan jo gjette hvem som er hvem.

-1-1-jpg

-2-1-jpg

-3-1-jpg

Fasit: I rett rekkefølge allerede.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, det var overraskende. Hadde faktisk ikke trodd at M50 skulle være "best/flatest" i området 1k-2k. Jeg hadde nesten også forventet at M50 skulle være noe mer "boostet" helt i bunn enn de to andre.

Hvem har gjort målingen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Lunatique på Head-fi.org.

Det som overrasker meg er hvor relativt like Stax O2 og LCD-2 er i profilen.

Merk: Når man ser på Equal-loudness contour - Wikipedia, the free encyclopedia så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal synes om "flate" kurver.

Her er målingen av HD650 av samme bruker og samme test / omtale:

-4-1-jpg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk: Når man ser på Equal-loudness contour - Wikipedia, the free encyclopedia så vet jeg egentlig ikke hva jeg skal synes om "flate" kurver.
    Kan være enig i det. Kan jo godt dra dette videre til fullskala-anlegg. Dersom målet er flatest mulig kurve, noe faktisk romkorreksjon er designet for å kunne hjelpe med å oppnå, så er min ærlige mening at snorrette kurver blir drit kjedelig. Helt ærlig. Men det kommer helt klart an på ens personlige preferanser og ører.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som overrasker meg er hvor relativt like Stax O2 og LCD-2 er i profilen.
    Har du forresten fått tilgang til den norske prislisten på Stax nå?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. I dag.

Limer inn Wiki: Headphones versus loudspeaker testing

Good headphones, well sealed to the ear, can provide a very flat low-frequency pressure response measured at the ear canal, with low distortion even at high intensities, and at low frequencies the ear is purely pressure sensitive and the cavity formed between headphones and ear is too small to introduce any modifying resonances. Headphone testing is therefore a good way to derive equal-loudness contours below about 500 Hz, although reservations have been expressed about the validity of headphone measurements when determining the actual threshold of hearing, based on observation that closing off the ear canal produces increased sensitivity to the sound of blood flow within the ear which appears to be cleverly cancelled by the brain in normal listening conditions[citation needed]. It is at high frequencies that headphone measurement gets dubious, and the various resonances of pinnae (outer ear) and ear canal are severely affected by proximity to the headphone cavity.

With speakers, exactly the opposite is true, a flat low-frequency response being very hard to obtain except in free space high above ground or in a very large and anechoic chamber free from reflections down to 20 Hz. Until recently it was not possible to achieve high levels at frequencies down to 20 Hz without high levels of harmonic distortion, and even today the best speakers are likely to generate around 1 to 3% of total harmonic distortion, corresponding to 30 to 40 dB below fundamental. This is not really good enough, given the steep rise in loudness (of 6 to 10 dB per octave) with frequency revealed by the equal-loudness curves below about 50 Hz, and a good experimenter must ensure that trial subjects really are hearing the fundamental and not harmonics, especially the third harmonic which will be especially pronounced as speaker cones become limited in travel as their suspensions reach the limit of compliance. A possible way around the problem is to use acoustic filtering, such as by resonant cavity, in the speaker setup.

A flat free-field high-frequency response up to 20 kHz, on the other hand, is comparatively easy to achieve with modern speakers on-axis. These facts have to be borne in mind when comparing results of various attempts to measure equal-loudness contours.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt tid med K702 på Violectric HPA V200. Det er noe eget forførende med K702 når de fores med nok krefter. Det er mange forsterkere som klarer dette. V200 er definitivt én av dem.

Denne hodetelefonforsterkeren kler K702 og gir dem litt "kjøtt" i lyden. V200 har vist seg som å være et lykkelig blindkjøp.

Flere bør undersøke om Violectrics hodetelefonforsterkere kan være et alternativ for dem.

Signalvei: SB (coax) / Mac (USB/TOS-link) -> Hegel HD10 -> (XLR) -> V200 -> K702

-akg_k702-violectric_hpa_v2001-png

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lykkelig blindkjøp.
    Fokuserer på det røde ordet her, og det er et godt ordvalg. For denne velger en ikke med øynene ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. I dag.
    Her og. Har du blinket deg ut en SR-007 System-pakke til den nette sum av kr 34.145,-?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg gå for O2mkII så blir det høyst sannsynlig uten rørforsterkeren 007t, men med 727. Og, mens jeg vurderer så leser jeg med iver inntrykkene folk har av SR-009. Skal jeg ha Stax, så skal jeg VITE om det blir rett / feil å gå for SR-009.

Så er det vel slik med drømmer; noen innløser man, og andre forblir bare drømmer. Hva utfallet blir vet man ikke i starten. PS: Mindre enn 8 måneder til nissen kommer. Hvem vet.

Sitter du og drømmer / funderer du også?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mans dere drømmer, så tenker jeg bare i lommerusk klassen. ;-)

Jeg kan antakeligvis ta med en Peachtree Audio sak, hvilken vet jeg ikke ennå - det spørs litt hva som er inne i butikken i slutten av mai, men jeg vil tro at en Decco eller Nova kan plukkes opp. Ofte er disse kinderegg-boksene ikke så rendyrket som en dedikert elektronikksak, men ofte god value-for-money som er like tiltalende faktor for flere.

Litt selvskryt fra Peachtree:
    headphones
    For the headphone user the Decco2 has a "Class A tube" headphone section that rivals some of the best headphone amps available today. Many hours were spent on the headphone section and no detail regarding quality was left to chance. The signal passes through the DAC, preamp and then the tube buffer giving you an extended yet addictive sound.
    When headphones are plugged in, your speakers are muted so you can rock on when quiet is a necessity. Headphones have never sounded better than through the iDecco!
    -decco2-jpg

-nova-blk_gloss_web-jpg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende sak. unified86 hadde jo en slik (tror det var iDecco, og ikke Nova) på sine K701.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg gå for O2mkII så blir det høyst sannsynlig uten rørforsterkeren 007t, men med 727. Og, mens jeg vurderer så leser jeg med iver inntrykkene folk har av SR-009. Skal jeg ha Stax, så skal jeg VITE om det blir rett / feil å gå for SR-009.

Så er det vel slik med drømmer; noen innløser man, og andre forblir bare drømmer. Hva utfallet blir vet man ikke i starten. PS: Mindre enn 8 måneder til nissen kommer. Hvem vet.

Sitter du og drømmer / funderer du også?
    Nei, det blir for mye penger. Men jeg kunne tenke meg å teste ut SRS-4170, eksempelvis i en senere omtale i Hjemmekino, når jeg får litt flere erfaringer og produkter "under huden"....

I kveld har jeg forresten besøk av mine store barndomsfavoritter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Live_in...am_(Toto_album)

Dette er et av høydepunktene i TOTO sin karriere, 25-årsjubileet filmet i Amsterdam. Ensemblet sveipet innom Oslo også, og ble en av mine 8 TOTO-konserter. Stor med Bobby Kimball tilbake på vokal. Intet vondt ord om Steve Lukather, men det er Bobby som er "voice of TOTO".

På dette opptaket byttet jeg faktisk fra AKG K-701 til ATH-M50. Audio-Technicaene gjengir i mine ører denne typen musikk og liveopptredener bedre. Da tar jeg selvfølgelig det GEDIGNE forbeholdet om at forsterkeren ikke er god nok for å drive mine 701 til det rette nivå. Men uansett, det nesten understreker "nødvendigheten" av å ha litt å velge på til forskjellige settinger.

Og: Hodebåndet til ATH-M50 er myyyyyye bedre enn 701. Jeg plages ikke av K-701, men jeg legger merke til det. Med ATH-M50 er det dog mye lettere å bli skikkelig "klam" på ørene enn med K-701. Skal ikke være lett.... ;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TOTO in Amseterdam som du har der var en av mne første DVD-konsterter jeg kjøpte til hjemmekinoen for noen år tilbake.

Side 15 av 132 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •