HeadFi, tråden om hodetelefoner - forsterkere - kombinasjoner og synspunkt - Side 108

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 108 av 132 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 ... SisteSiste
Viser resultater 2,141 til 2,160 av 2621
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Der fant jeg den notert som "reservert" på salgsbørsen, ja. Skjønner forresten ikke at HiFiMan EF-5 til fattige 2K på samme sted ennå ikke har funnet kjøper. Frister fælt men man har ikke plass, eller tid, til å leke så mye med lydutstyret som det hadde fortjent.

Kommer tilbake til mine erfaringer om rør i L. D. MK III litt siden. Nå prioriteres søknadsskriving på prosjektmidler fra Helsedirektoratet. Må levere innafor tidsfristen 31. mars.
    Kjempe zeezar, takk for svar! Mk3 gikk dessverre rett foran nesa på meg, men slo til på deres solid state Mk5 istedet - just for the fun of it.

Har du lest noe om hvilke utgangsimpedanser det er på disse ampene?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått et tilbud å gruble på...
    Hifiman HE-500 + Violectric HPA V100 + USB 16/48= kr.10.600,-
    Hifiman HE-500 + Violectric HPA V200 + USB 16/48= kr.12.000,-

Noen som har noen formening på forskjellene på V100 og V200? Frister vel mest med V100 med tanke på økonomi, men hvis V200 er mye bedre så vurderer jeg jo den også..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

burson

Da var burson ha 160 komt i hus

Var litt større og tyngre enn argon ha 1.Hehe.. Og ikkje minst oser der kvalitet av den

Har fått lytta littegrann nå,og vart ein forandring på hd800 ja.No får dei endelig i seg all "maten" dei treng for å kunne yte potensialet sitt fullt ut 8-)

Første gangen eg kjøper brukt og,men trur neimen ikkje det blir siste gangen Kjempefornøyd med handelen.Gikk kjapt og hyggelig selger

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ^^

I følge det jeg kan erindre så er forskjellene mellom Violectric V100 og Lake People G100 relativt små. V100s chassis er primærdriveren for prisforskjellen.

V200 er hakket vassere i mellomtonen enn G100. Sistnevnte gir hakket bredere lydbilde. Jeg synes både LCD-2 og HE-500 fungerer flott på begge. Liker man mer tradisjonell hodetelefonlyd så er G100 og HE-500 en kanonmatch.

Personlig så er jeg ikke tvil når jeg ser prisforskjellen på 2K: V200.

Disclaimer: Jeg har ikke hørt V100 - har kun G100 og V200 her hjemme.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    [...] Har du lest noe om hvilke utgangsimpedanser det er på disse ampene?
    Jeg antar utgangsmotstanden er høy ettersom folk med lav-ohmete kanner snakker om sus og hizz. Har ikke satt meg inn i innmat og specs til nevnte amp men det finnes jo årevis med erfaringer i denne tråden. Over/under 32 Ohm er gjerne den grensa utgangsimp. måles opp mot. Og så var det power output. Hvor mye betyr disse tallene:?

187 mW @ 300 ohm
    250 mW @ 120 ohm
    500 mW @ 32 ohm

Faktisk har jeg ikke store interessen av tall & termer (selv om jeg burde det. Enn skjønt, helt bimbo er jeg vel ikke...?). Satser heller på øret og hvilken slutninger man kan resonnere seg fram til på bakgrunn av erfaringer og hva "folk sier".

Det var litt av et flak forresten, den MK V'ern. Og kvalitet i bygg og materialer, vil jeg tro. Designet er jo smågenialt og gjør seg på desken.

Men da slipper jeg å forelese om rør til Little Dot MK III? Vil bare anbefale eldre årganger av EF95-familien (og dens ekvivalenter 5654, 6AK5, CV4010) og særlig 403B av LM Ericsson-produksjon. Mullard M8100 (den originale, det finnes duplikater her som med alt annet) er en sikker vinner, heller ikke veldig dyr (USD20/par).

Og så er det jo sånn at dess mer NOS (New Old Stock, eller eldre) rørene er, dessto bedre (og dyrere) er de. Kommer vel av større kunnskap i tidligere tiders produksjon, eller? Rør merket JAN (Joint Army Navy, utviklet for det militære) er ofte av høyere kvalitet og er mer langtlevende, sterkere bygd. Kan hende også bedere i mellomtoneregistret og på vokal, ettersom militært rørbasert sambandsutstyr ofte innebar verbal kommunikasjon, kanskje.

Hytron, Tung Sol, Mullard, General Electric (GE), RCA, Sylvania, Raython, RTF... det er en jungel der ute! Bare å skaffe seg et utvalg etter instinkt, nysgjerrighet og råd på nettet og begynne rør-rullinga.

EF92 blir veldig barsk og EF91 har så høy power output at lavohms-kanner blir rene vuvuzelaer. (Ved skifte mellom familiene må bryterte under ampen stilles på. Ingen fare, beskrivelser følger med i bruksanvisniga.) Gaininnstilling i fire trinn (32-600 Ohm) gir også utallige valg ved tweaking. Understreker at dette er erfringer med Little Dot MK III.

Uansett, grattis med ny amp! (Klarte ikke å se HiFi-MAN EF-5-ampen ligge usolgt og ringte selger. Den var allerede delvis solgt og er nå merket 'solgt'. Heldig kjøper, der!)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Liker man mer tradisjonell hodetelefonlyd så er G100 og HE-500 en kanonmatch.
    Kan du utdype hva du mener med tradisjonell holdetelefonlyd?
    Personlig så er jeg ikke tvil når jeg ser prisforskjellen på 2K: V200.
    Ja det var det jeg fryktet. :-|
    Disclaimer: Jeg har ikke hørt V100 - har kun G100 og V200 her hjemme.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine vurderinger om V100 og G100 er underbygget av uttalelser i public domain av CEO Fried Reim.

Tradisjonell hodetelefonlyd kan lett defineres, men jeg snur det på hodet - og sier at V200 og LCD-2 er en kombinasjon som ikke nødvendigvis er en fascinerende kombinasjon i starten. Aka ikke tradisjonell hodetelefonlyd. De aller, aller fleste som hører head-fi for første gang vil nok rangere andre kombinasjoner høyere på ders må-ha-liste. Mitt inntrykk, og en særdeles stor porsjon andre, er at man over tid lever best med lyd som er mer opp mot LCD-2 og V200 - enn la oss si BCL og HD800. Sistnevnte er hva jeg vil kalle for tradisjonell hodetelefonlyd.*)

*) det ekskluderer overdrevne bassrike hodetelefoner der mellomtonen er i et vakuum.

Uansett så liker vi alle ulik lyd , og med head-fi er forskjellene langt mer detekterbare enn innen fullskalaanlegg.

Lykke til med ditt valg.

Jeg koser meg f.eks. akkurat nå med G100 og HE-500...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og en ting til:

Når LCD-2 kom på markedet, så ble mange overrasket. Dette skyldes at Audeze valgte å gå litt sånn der kjerringa mot strømmen av (tradisjonell) hodetelefonlyd. Det ble en suksess.

Ikke lenge etterpå slapp HiFiMAN sin HE-500, som til da var den mest atypiske i lydsignaturen i porteføljen til HiFiMAN. HE-500 ble også en suksess.

Bottomline: Hvorfor? Fordi disse modellene etablerer / etablerte et annet lydideal enn tradisjonell hodetelefonlyd.

Just my $0.02 (og en god del andre).

PostScript: Og til kranglefantene kan jeg da si at dette betyr ikke at de atypiske hodetelefonene er best. De er prisverdig anderledes. Og det setter mange av oss pris på...

Foto: Loevhagen

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det tilfeldig at LCD-2 står i forkant med hodet høyt hevet, i mens HE-500 stanger panna i bordet i bakgrunn?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe! Men jeg har sett bilder av den rake motsetningen, også tatt av Loevhagen. Men det er vel ingen hemmelighet at LCD-variantene står høyt i kurs der i gården....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for svar zeezar!

For å svare deg på spørsmålet; nei, du trenger ikke greie ut om rør, men det settes likevel meget stor pris på at du har tatt deg tid til å skrive litt om dette! 8)

Har oppfattet det samme vedrørende MK V, men ville likevel spørre deg om du hadde fått noen form for spesifikk uttalelse om hva den eventuelt kunne være. Har selv prøvd å ta kontakt, men ikke noe svar foreløpig. Det virker til at produsenten ikke vil uttale seg om dette da flere har spurt vedkommende om det samme uten å få noen form for svar. Personlig synes jeg det er veldig rart at det eventuelt ikke er satset på en så lav utgangsimpedans som mulig på denne, for den er jo særdeles godt bygd ellers! Jaja, blir moro uansett, den ble bare kjøpt på gøy så jeg kan "herje" litt med. Tør ikke tukle med Auralic'en.

Ja, fant ut den var relativt stor selv, men det er jo bare moro.

Hehe, trasig at EF-5 skulle gå rett foran nesa på deg da, har lest veldig mye positivt om den. Planer om noen annen amp?

Jeg antar utgangsmotstanden er høy ettersom folk med lav-ohmete kanner snakker om sus og hizz. Har ikke satt meg inn i innmat og specs til nevnte amp men det finnes jo årevis med erfaringer i denne tråden. Over/under 32 Ohm er gjerne den grensa utgangsimp. måles opp mot. Og så var det power output. Hvor mye betyr disse tallene:?

187 mW @ 300 ohm
    250 mW @ 120 ohm
    500 mW @ 32 ohm

Faktisk har jeg ikke store interessen av tall & termer (selv om jeg burde det. Enn skjønt, helt bimbo er jeg vel ikke...?). Satser heller på øret og hvilken slutninger man kan resonnere seg fram til på bakgrunn av erfaringer og hva "folk sier".

Det var litt av et flak forresten, den MK V'ern. Og kvalitet i bygg og materialer, vil jeg tro. Designet er jo smågenialt og gjør seg på desken.

Men da slipper jeg å forelese om rør til Little Dot MK III? Vil bare anbefale eldre årganger av EF95-familien (og dens ekvivalenter 5654, 6AK5, CV4010) og særlig 403B av LM Ericsson-produksjon. Mullard M8100 (den originale, det finnes duplikater her som med alt annet) er en sikker vinner, heller ikke veldig dyr (USD20/par).

Og så er det jo sånn at dess mer NOS (New Old Stock, eller eldre) rørene er, dessto bedre (og dyrere) er de. Kommer vel av større kunnskap i tidligere tiders produksjon, eller? Rør merket JAN (Joint Army Navy, utviklet for det militære) er ofte av høyere kvalitet og er mer langtlevende, sterkere bygd. Kan hende også bedere i mellomtoneregistret og på vokal, ettersom militært rørbasert sambandsutstyr ofte innebar verbal kommunikasjon, kanskje.

Hytron, Tung Sol, Mullard, General Electric (GE), RCA, Sylvania, Raython, RTF... det er en jungel der ute! Bare å skaffe seg et utvalg etter instinkt, nysgjerrighet og råd på nettet og begynne rør-rullinga.

EF92 blir veldig barsk og EF91 har så høy power output at lavohms-kanner blir rene vuvuzelaer. (Ved skifte mellom familiene må bryterte under ampen stilles på. Ingen fare, beskrivelser følger med i bruksanvisniga.) Gaininnstilling i fire trinn (32-600 Ohm) gir også utallige valg ved tweaking. Understreker at dette er erfringer med Little Dot MK III.

Uansett, grattis med ny amp! (Klarte ikke å se HiFi-MAN EF-5-ampen ligge usolgt og ringte selger. Den var allerede delvis solgt og er nå merket 'solgt'. Heldig kjøper, der!)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Er det tilfeldig at LCD-2 står i forkant med hodet høyt hevet, i mens HE-500 stanger panna i bordet i bakgrunn?
    Livet er en tilfeldighet. Erfaring ofte det samme. Men - for litt balanse i regnskapet:

Hadde noen tvunget meg til å velge, så ville jeg kjempet lenge imot. Etter en lang og blodig kamp der jeg (helt utenkelig selvsagt) ville tapt - så ville jeg hikstet "Ok...ta de kinesiske på veien ut...".

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jeg godt. De har en nokså egen og forførende måte å formidle lyd på disse. Må innrømme de begynner å vokse på meg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg uttalte på head-fi.org; LCD-2 er ikke en hodetelefon som fanger deg "der-og-da", men som kryper inn under huden på en etterhvert.

I en ren shoot-out vil muligens Audeze derfor virke mindre attraktive enn andre hodetelefoner - men det er OK. Det er (dessverre) under lengre lytteseanser man begynner å innse potensialet i disse amerikanske hodetelefonene.

For mange vil dette virke som snodige betraktninger, men for de som har lyttet til Audeze en stund vil (de fleste) nikke anerkjennende.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    [...] Hehe, trasig at EF-5 skulle gå rett foran nesa på deg da, har lest veldig mye positivt om den. Planer om noen annen amp?
    Takk for godord!
    EF-5 har lenge stått som en uoppnåelig investering av solid state-/hybrid-amper. Ettersom en jobb har innfunnet seg begynner ting å ordne seg, så cry no tears. Verre med plass. Som hybrid ville den sikkert falle i smak, har ikke hørt den dog.

A "herje med" er rette ordet, ja. Jeg er også av typen som må kunne stille om å prøve ut kombinasjoner. Og nei, vet ikke hvorfor DavidZheZhe er så hemmelighetsfull om Little Dot-produktene sine. Men det er vel tøft i den bransjen og med tanke på all (pirat)kopiering ... Han skal veff ha cred for å pleie et godt kundeforhold!

Husker en rørforhandler med butikk på eBy som leverte rør til L.D.-ampene og så ut til å ha inngått samhandel med Little Dot-fimaet (Yen audio eller Zen Audio, eller noe sånt..?.) Denne karen went bad og starta med å levere fake stoff og anna svindel. Samarbeidet er nå historie.

En fyr i denne tråden på Head-Fi.org har virkelig tatt for seg rørene som passer L. D. MK III og beskriver inntrykk inngående.

Ny amp på meg? Må bli impulskjøp. Ville være nysgjerrig på Practical Devices XM6, en portabel DAC/amp med en mystisk AUX-kobling. Lurer på hva fimaet har i ermet? Har deres XM4 (bare amp) og denne skuffer ikke, holder mål enda. XM5 hadde en svak DAC.

På rør burde man ha hørt (og eid) amp(er) fra Woo Audio. Men det er kanskje mer for sobre herrer i bukser med press, har jeg forutinntatte inntrykk av. Og jeg er ikke der eller på vei dit. Som gammel frihetselskende arbeiderklasseramp vil jeg ikke binde meg til en forpliktende livsstil eller følge merkevarehysteriet. Så jeg "herjer" videre og snapper opp nyheter på blogger og salgssteder rundt om. Det skjer mye interessant på den portble fronten, synes jeg. Vanskelig å velge.

Akkurat nå låter Moonshiner med Uncle Tupelo himmelsk gjennom L. D. I+ og Audio-Technica ATH-AD900. Oppløst og musikalskt, lyden av gitaren drysser ut og kiler øret. Super musikk til rør er dette.

Joho! Men nå skal jeg nyte lørdagen med å klø meg i navelen, slurpe kaffe og søle kjekssmuler utover skrivebodet, kikke ut av vinduet og se hvor mye skavlene har vokst, sjekke fuglebrettet og på vei til postkassa, og undersøke om haren har kryssa stien i natt.

God helg alle AV'ere!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På rør burde man ha hørt (og eid) amp(er) fra Woo Audio. Men det er kanskje mer for sobre herrer i bukser med press, har jeg forutinntatte inntrykk av. Og jeg er ikke der eller på vei dit. Som gammel frihetselskende arbeiderklasseramp vil jeg ikke binde meg til en forpliktende livsstil eller følge merkevarehysteriet. Så jeg "herjer" videre og snapper opp nyheter på blogger og salgssteder rundt om. Det skjer mye interessant på den portble fronten, synes jeg. Vanskelig å velge.
    Synes det er godt gjort å ha den betraktningen av Woo Audio sine produkter fra avstand. :razz:

Jeg bruker selv dressbukse ofte i jobbøyemed, kanskje jeg da må kaster meg over og bestille enn Woo Audio-amp i blinde....

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Synes det er godt gjort å ha den betraktningen av Woo Audio sine produkter fra avstand. :razz: [...]
    Her må man kjempe hardt for [selverklært] dissidenterstatus, skjønner jeg. Får sikte inn på en Woo og beholde buksa på.

Skavlen er forresten vokst med 10-15 cm. Posten lar vente på seg. Fuglene venter på solskinnet og haren...., hva pokker har den i djupsneen å gjøre når grøfta er full av lekker seljebark?

-p1010520-kopi-jpg
    Pass opp, sneen er dju
    _________________u
    __________________u
    ___________________u
    ____________________u
    _____________________u

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må man kjempe hardt for [selverklært] dissidenterstatus, skjønner jeg. Får sikte inn på en Woo og beholde buksa på.
    Jepp

Damn, forskjell på nord og sør i dette landet ja. Dette synet møter meg på utsiden av døra i dag:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Hifiman HE-500 bestillt :-o

Valgte å avvente oppgradering av forsterker. Er tross alt ganke fersk i Headfi gamet, og vil eksprimentere litt og gjøre meg kjent med hodeltelefonene før jeg innvisterer en så stor slump med penger på forsterkeri.

Det er jo vanskelig å forsvare et innkjøp av forsterker til 8k før man er sikker på at man kan høre og verdsette forskjellen fra en forsterker til 1k.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye Pinguz, det er en kanongod hodetelefon, og et kupp til prisen.

Side 108 av 132 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •