Hodetelefonforsterker til ca 3000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hodetelefonforsterker til ca 3000,-

Hei til alle dere kyndige med alt for dyre fritidssysler :-P

Siden "glattcelle" kino'en min viser liten eller ingen fremgang, og etter MYE surfing på avforum, gjorde det som skull bli ett 10-15000,- anlegg til en dyr afære...

Blitt mye frem og tilbake mellom surround og "highend" stereo oppsett. Så siden "lytterommet" mitt, om man kan kalle det det, trenger en extreme makeover.

Så har har jeg satt de planene litt på vent...

Men, nok tørrprat. Det jeg nå er på jakt etter er en skikkelig hodetelfonforsterker. Da det er hodetelefoner jeg bruker 90% av tiden.

Har for øyeblikket har jeg et par Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm som jeg er veldig fornøyd med, men føler at de trenger en bedre forsterker. Føler at hodetelfonutgangen på min slitne (gamle) Onkyo surround ikke holder mål...

Sett på ett par forskjellge:
    Argon HA 1 (ARGON HA1 Forforsterker | Hi-Fi Klubben)

Og Argon HA 2 (ARGON HA2 tube Forforsterker | Hi-Fi Klubben)

Og ett par Beresford Caiman forsterker/DAC'er med hodetelefon utgang.

Noen som kan peke meg i riktig retning?

Takker på forhånd for alle svar!

(Budsjettet ligger på ca 3000,- men er villig til å strekke meg for en god sak :-P

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de hodetelefonene trenger du ikke amp utover den som sitter i beresford (den er faktisk rimelig god på cainman utgaven).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk CNK!

Den/de ser absolutt interessant ut!

Så på Beresford Caiman TC-7520SE, denne ser ut å ha alt jeg ber om pluss litt til!:-D

Kan denne eventuelt brukes som forforsterker i ett stereooppsett? (Beklager hvis dette var ett tåpelig spørsmål)

Det at den har innbygd DAC er ett stort +, men det er kvaliteten (kraften?) til hodetelefonene jeg egentlig er på jakt etter.

Har kanskje ikke de mest audiofile hodetelefonene der ute, men de er gode nok til at jeg hører forskjell mellom utgangen på receiveren min og en kompis sin Benchmark DAC1.

Der låt det hele mer "engasjerende" og tilstedeværelsen var "top notch". Og etter det har det ikke blitt det samme lytteopplevelsen hjemme...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Har akuratt vert på hifiklubben og testet både ha1 og ha2 på mitt dt770 32ohm headsett.

Må si at jeg ble veldig lite imponert over ha1.. så ende opp med at jeg kjøpte ha2. denne spilte ikke veldig pent i begynnelsen, men så røret hadde blitt varmt ble det noe helt annet!

Brukt denne i 3dager nå vel, og spiller bare bedre og bedre etter mine ører
    Anbefaler denne varmt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at du nevner HA2 martick Hadde faktisk tenkt å kjøpe en slik uansett som en del av en julegave til fattern:-D

Siden han har blitt avhenging av nettradio via laptopen sin...
    Noen som i seg selv er greit nok, men han bruker de innebygge høytallerne, noe som irriterer meg noe hinsides:twisted:

Hvis den faller i smak så skal jeg ikke se bort fra at jeg kjøper en til meg selv også8)

Slik jeg ser det er det bare et minus,og det er mangelen på flere digitale innganger, hadde vært greit å kunne koble til xbox'en også. Men finner sikkert en løsning!

Takker for alle tipsene så langt, og setter pris på om flere tar seg tid til å ytre sin mening!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til som var veldig fint med argon ha2 er pre-out og aux-inn.

Eneste minuset er at den ikke støtter mere en 16bit 48000Hz..
    Men fungerer utmerket fra pc selvom!

Den kan nok vike litt "sløv" i begynnelsen, men skal love deg at du merker stor forskjell etter noen timer med musikk-lytting!

Har også prøvd den sammen med nad c165BEE (for-forsterker) med ha2 som effekt! Ble mye mere power med en gang!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice!

Men skulle som sagt helst hatt flere digitale innganger...
    Men, takk for at du delte erfaringene, blir nok hvertfall en julegave til far:-)

Forresten hvordan føler du/dere at rør er til Hip hop og mer elektronisk "musikk"? 8)

BTW: Kan dette være noe? Rega lanserer digitalkonverter - Lyd og Bilde

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler amp/dac fra Audio-gd, Audio-GD Company
    Sparrow og FUN får stort sett gode skussmål på head-fi.org.
    De nyere modellene har jeg ikke lest så mye om.

Jeg har selv FUN A og er fornøyd så langt. Bruker dem til et lite utvalg av hodetelefoner, bla. DT770Pro80 og D2000.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polakken
    Nice!

Men skulle som sagt helst hatt flere digitale innganger...
    Men, takk for at du delte erfaringene, blir nok hvertfall en julegave til far:-)

Forresten hvordan føler du/dere at rør er til Hip hop og mer elektronisk "musikk"? 8)

BTW: Kan dette være noe? Rega lanserer digitalkonverter - Lyd og Bilde

Den så jo rimelig snerten ut

Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med rør. men jeg syntes det fungerer veldig bra til trance osv ivertfall

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket på mange hodetelefonforsterkere for et halvt år siden, deriblant rega ear (ren amp, ingen DAC). Ikke at jeg skal være en snobb, men her er innmaten i den:

Jeg styrte unna.

Landet selv på Beresford Caiman pga pris/funksjonalitet. Denne er også begrenset til 16bit/48khz i usb-modus (husk dog at 16bit/44khz er vanlig CD), i likhet med svært mange andre usb-DACer. Med mindre du har en stor samling HD-audio som du MÅ høre via USB er ikke dette noe problem. De andre inngangene klarer 24bit/96khz.

Den kan brukes som preamp da den har et par "fixed" og et par "variable" utganger. Har ikke testet dette, og tør ikke uttale meg om lydkvaliteten.

Bruker hodetelefonutgangen på et par shure srh-840, og det låter kanon!

Vil du litt opp i pris tør jeg anbefale meier-audio, Corda Concerto var blant de beste ampene jeg fikk testet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Anbefaler amp/dac fra Audio-gd, Audio-GD Company
    (...)
    Disse virket jo veldig interessante, men klarte ikke å finne noen forhandler på denne siden av Uralfjellene:P
    Merker jeg er "litt" skeptisk til å overføre slike summer til en konto i Kina.

Sitat Opprinnelig postet av GurgleGranbark
    Denne er også begrenset til 16bit/48khz i usb-modus (...)
    Det er dette jeg stusser på, betyr dette at jeg ikke vil få gleden av f.eks 24/192Khz samplingen til "Blu Ray rips", type MKV med DTSMA spor o.l?

Eller må man bøye seg over for HDMI?, ser dog at bl.a Audio-gd sin NFB-10ES støtter 24/192Khz over USB (litt usikker på om det var USB eller spdif)

Takker forresten forsatt for alle innspill, selv om dere ikke akkurat gjør det enklere å velge:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for øyeblikket koblet Caimanen til en HTPC via USB. Maskinen kjører XBMC, og jeg spiller av alt fra eldre DVDer og DVDrips til blu-ray råformat.

Av praktiske grunner (bruker også XBMC til musikkspiller med ipod xbmc-remote -> kan sette på musikk uten å måtte skru på TVen) har jeg satt XBMC til å bruke usb-lydutgang. Jeg har sammenlignet dette med lydkvaliteten via HDMI til TV som videresender den via toslink til DAC. I mine ører er det ingen forskjell på USB og HDMI til toslink. Kan hende at XBMC er en begrensning her, at det hele nedsamples, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke savner noe.

Skal du spille av mye blu-ray vil vel HDMI til en god receiver uansett være veien å gå. Hvis receiveren ikke har tilfredsstillende utgang til hodetelefoner kan du jo mate lyden analogt videre til egen headamp

Fra halvspøk til alvor; Caiman er en god "vanlig" DAC dersom du vil ha bedre lyd fra ellers trist CD-spiller, dekoder eller HTPC, med god hodetelefonforsterker som bonus. Sitter du derimot alltid ved en PC og hører på musikk og kanskje spiller innimellom, ville jeg heller ha investert i et godt lydkort (asus xonar, f.eks.). USB-dac og gaming gir ikke så naturtro effekter (ekko i forskjellige rom, avstand fra lydkilde og slikt) som ønskelig. Videre har de gode lydkortene begynt å få anstendig støyskjerming og gode brikker for hodetelefonforsterkning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GurgleGranbark
    (...)
    Du sier mye smart her, og må ærlig innrømme at det er mye pc bruk (les: spotify, youtube, "sikkerhetskopierte filmer i mkv" og spill) det går i.

Så ser absolutt poenget ditt med å heller gå for et dedikert lydkort, men lydkort med hdmi og hdlyd støtte er det dessverre lite av. Det kunne jo blitt en "killerkombo" med en real receiver. Men siden jeg som sagt tenker å gå for stereo blir det kanskje ikke optimalt, selv om det dog blir "rimeligere".
    Med tanke på at flere av DAC + hodetelefonforsterkerne strekker seg opp mot/forbi 10000,-

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Polakken
    Disse virket jo veldig interessante, men klarte ikke å finne noen forhandler på denne siden av Uralfjellene:P
    Merker jeg er "litt" skeptisk til å overføre slike summer til en konto i Kina.
    Var skeptisk jeg og
    Men ingen på head-fi.org har hatt problemer med bestilling, levering og garanti (der Audio-gd dekker retur første året). Betaler du med Paypal koblet mot kredittkort har du "garanti" fra både Paypal og kortutsteder.

Fun A støtter 24/96 via USB (kan bestilles med 24/192) og 24/192 via Coax/Optisk. FUN er også dac/pre-amp med analog inngang/utgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var skeptisk jeg og
    Men ingen på head-fi.org har hatt problemer med bestilling, levering og garanti (der Audio-gd dekker retur første året). Betaler du med Paypal koblet mot kredittkort har du "garanti" fra både Paypal og kortutsteder.

Fun A støtter 24/96 via USB (kan bestilles med 24/192) og 24/192 via Coax/Optisk. FUN er også dac/pre-amp med analog inngang/utgang.
    Det er positivt å høre at det ikke er noe "jalla nettscam" side, men en seriøs forhandler. Du sier at FUN kan bestilles med 24/192 via USB, vet du hvordan det funker sånn rent praktisk? Kan jeg spille av filmer/filer med den kvaliteten,
    (Tenker på hele dette PAPS-tullet som HDMI-kartellet har pushet på oss...)

Takk til alle dere som tar dere tid til å svare!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Hønefoss, Norge
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Polakken! Hvordan endte du på denne forresten? Jeg sitter litt med samme dilemma her og er nysgjerrig på hva du endte på.

Mvh Nederlenderen!

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke forstå at ikke John Blue Hydra er nevnt. her er det kun lagt i.n hyllevareprodukter fra de store hifikjedene, ikke gjennomførte entusiast-produkter.
    john Blue går som hånd i handske med Beyerdynamic.
    Lykke til i jakten.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Jeg kan ikke forstå at ikke John Blue Hydra er nevnt. her er det kun lagt i.n hyllevareprodukter fra de store hifikjedene, ikke gjennomførte entusiast-produkter.
    john Blue går som hånd i handske med Beyerdynamic.
    Lykke til i jakten.
    Kanskje fordi John Blue Hydra er overpriset. Med tanke på at produktet er designet og produseres i Taiwan er prisen hinsides.

At det ikke ligger noe informasjon om produktet på produsentens hjemmeside, er kanskje en indikasjon på at Hydra er et utgått produkt.

Like greit å kjøpe "kinakloner" av Lehmann Audio Black Cube Linear, f.eks. Lovely Cube eller Matrix M-stage, med bedre komponenter enn orginalen, til under 2000/2500,- inkl frakt og mva.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like greit å kjøpe "kinakloner" av Lehmann Audio Black Cube Linear, f.eks. Lovely Cube eller Matrix M-stage, med bedre komponenter enn orginalen, til under 2000/2500,- inkl frakt og mva.
    Bedre? Nja, i egen LC-tråd "over there" er man ikke like kategorisk. Hvorvidt forskjellen er hørbar den ene eller andre veien skal være usagt. Men, uansett virker LC attraktivt priset lyd pr. krone.

LC Premium bygges og sendes ca. 1-2 uker etter bestilling via PayPal.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bedre? Nja, i egen LC-tråd "over there" er man ikke like kategorisk. Hvorvidt forskjellen er hørbar den ene eller andre veien skal være usagt. Men, uansett virker LC attraktivt priset lyd pr. krone.

LC Premium bygges og sendes ca. 1-2 uker etter bestilling via PayPal.
    Bruker Matrix m-stage selv med moddet opamp, og i mine ører låter den bedre enn Lehman Black Cube, noe en del sjokkerte cube-eier konstaterer og til en viss grad ergrer seg over.

250 usd for amp og 30 usd for ny opamp er en forvirrende lav pris for en forvirrende potent amp - og frakt er inkludert i prisen. Den står og kaster relativt fantastisk lyd til LCD-2ene mine nå, og jeg er intet mindre enn forbannet imponert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •