Argon HA2 hodetelefonforsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er vel spesielt én god grunn til at mange vil innom forsterkeren, og det er at ikke alle har en dedikert DAC til hodetelefonoppsettet sitt, men også bruker den i et vanlig stereo-oppsett med høyttalere. Jeg har både óg. I TV-stuen går DACen videre til en stereoforsterker, for så å gå videre til hodetelefonforsterker. På soverommet går DACen rett i hodetelefonforsterkeren. Merker ærlig talt ingen forskjell, men kjører ikke 10 meters biltemakabler mellom komponentene heller :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt denne nå, eller? Vurder å investere i en, men ble litt skeptisk da jeg ser Hi-Fi klubben skriver på sine sider:
    Røret fungerer som en ”buffer” mellom inn- og utgangstrinn og regulerer spenningen til de audiofile MOS-FET-transistorene i utgangen.
    Det høres jo ikke ut som en ekte rør forforsterker da den inkluderer MosFet transistorer på utgangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt den med de lettdrevne Denon AH-D2000. Hørtes bra ut det, men har du en av de dyrere modellene ville jeg også gått for en bedre hodetelefonforsterker. Med mindre man har stramt budsjett.

Den trives dårligere med høyimpedanse-hodetelefoner enn HA1, da den mangler gain-bryteren på baksiden. HA2 fikk knapt nok lyd ut av Beyerne mine (600 Ohm).

Newcomer Leon83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HA-2 er vel en hybrid. Den har jo bare ett rør (rectifier?).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leon83
    HA-2 er vel en hybrid. Den har jo bare ett rør (rectifier?).

Det er vel en dobbeltriode regner jeg med...:-) Kikket på den i går hos Hifi Klubben i Stavanger. Fikk nesten litt lyst til å prøve den, den var virkelig søt, men når den ikke har Toslink eller coax SP/DIF inngang...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Det er vel en dobbeltriode regner jeg med...:-)
    Jeppers. 6N2 er en dobbeltriode

6N2, Tube 6N2; Röhre 6N2 (6N2)

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Argon Ha2

I utgangspunktet så vet jeg svært lite om rør forsterkere eller hybrider, men jeg kjøpte nå en gang denne hodetelefon ampen og da kan jeg likeså godt fortelle hvordan jeg synes den låter. Det som jeg bet meg mest merke i er at den er veldig avslørende for halv gode innspillinger. Men på gode innspillinger synes jeg lyden er varm, detaljert med godt rom. Den er i allefall verdt prisen tror jeg.
    Jeg har koblet den på utgangen på V2`n min. simpelthen fordi jeg synes den låter aller best sånn. Har en V6, men har ikke testa den rett i den enda. Skal gjøre det når jeg mener den er innspilt, forsterkeren altså.

Jeg har vel nå alt i alt spilt den i ca 20-25 timer, og jeg må si den blir mer og mer musikalsk om du skjønner. Får mer kropp og naturlighet og det er faktisk ikke vondt å skru opp ganske høyt heller. Har et par HA-D2000 som headset.

En ting var veldig negativt med den. Jeg syntes USB funksjonen var rett og slett ræva på den. Men jeg har jo en V6 så det gjør ikke noe. Men jeg anbefaler de som skal bruke pc og usb om høre på den før de kjøper.
    Det sitter en Burr-Brown dac i den. Har altid ment at de dacene var gode, så syntes det var rart egentlig....

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dalakong
    Jeg syntes USB funksjonen var rett og slett ræva på den. Men jeg har jo en V6 så det gjør ikke noe. Men jeg anbefaler de som skal bruke pc og usb om høre på den før de kjøper.
    Det sitter en Burr-Brown dac i den. Har altid ment at de dacene var gode, så syntes det var rart egentlig....
    Det var jo trist. Hadde tenkt litt på å bytte ut Abrahamsen A-Dac med denne for å få hodetelefonutgang. Styrer volumknotten både output fra rca-utgangene og hodetelefonene, eller bare hodetelefonutgangen?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alinoe
    Det var jo trist. Hadde tenkt litt på å bytte ut Abrahamsen A-Dac med denne for å få hodetelefonutgang. Styrer volumknotten både output fra rca-utgangene og hodetelefonene, eller bare hodetelefonutgangen?
    Det har jeg faktisk ikke prøvd. Men regner med at det er så enkelt som det ja.
    Men for å presisere litt om lyden via usb, så var den tynn og bass fattig.

Byttet akkurat til rca utgangen på V6.0. Det låt tilnærmet likt som å bruke V2.0. Kunne ikke sette fingeren på noen forskjeller. Skal teste sånn mot pc og usb via V6.

Samme resultat det låter bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, har en slik hodetelefonforsterker som er kobla opp til en mac.
    Spørsmål. Vil eg få bedre lyd med å koble til en hegel hd10 eller abrahamsen v6 dac?

spørsmål 2: Kobler man ha2 sammen med dacen eller kobler man ha2 sammen med macen og dacen inn i macen via en optisk kabel?

eg er heilt grønn på teksiske saker, men liker god lyd.

håper på svar fra noken som har peiling.

Newcomer BleaK sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av losnatas
    hei, har en slik hodetelefonforsterker som er kobla opp til en mac.
    Spørsmål. Vil eg få bedre lyd med å koble til en hegel hd10 eller abrahamsen v6 dac?

spørsmål 2: Kobler man ha2 sammen med dacen eller kobler man ha2 sammen med macen og dacen inn i macen via en optisk kabel?

eg er heilt grønn på teksiske saker, men liker god lyd.

håper på svar fra noken som har peiling.
    Hei!

Har selv en HA2 og har prøvd den med en egen DAC (cambridge dacmagic), og jeg må si det forbedret lydbildet. HA2 er en god hodetelefonforsterker, men som DAC kan den komme litt til kort.

Hvis du spiller lydfiler i bra kvalitets spotify/wimp (320kbps), FLAC-filer eller noe høyere enn 16bits/44,1 khz, så vil jeg si at du får utbytte av en egen ekstern DAC.

Om tilkoblinger:
    DACen kobler du i PC med optisk eller USB, og deretter bruker du bare signalkabler for å koble DACen til HA2.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar bleaK

No er det sann at eg har skaffa med hegel hd10 og sliter litt med tilkoblinga

eller eg har jo lyd og slikt.

argon ha2 er kobla til hegel hd10 med rca kabler heter det vel.

kan også koble argon ha2 med usb inn i macen, men då vil vel dacen ikkje ha noke nytte.

hd10 er kobla til macen med optisk kabel.

på systemvalg har eg valgt digital ut, optisk digital utgang.

her er greia. eg har ikkje mulighet til å skru opp eller ned lyden. ikkje via macen eller argon ha2. dette syns eg virker merkelig.

men eg kan justere volum vist argon ha 2 er kobla til macen. på selve argon eller macen.

men det som er enda meir merkeleg er at når eg skrur av argon, så demper lyden seg enda meir. men etter 20 sek ca så blir volumet så høgt at det ikkje går ann å høyre på og det skurrer. uten at eg gjer noke som helst.
    då skrur eg ned volumet via itunes.

kva gjer eg feil her. for det må være noke som ikkje stemmer

takk for mulige svar.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar bleaK

No er det sann at eg har skaffa med hegel hd10 og sliter litt med tilkoblinga

eller eg har jo lyd og slikt.

argon ha2 er kobla til hegel hd10 med rca kabler heter det vel.

kan også koble argon ha2 med usb inn i macen, men då vil vel dacen ikkje ha noke nytte.

hd10 er kobla til macen med optisk kabel.

på systemvalg har eg valgt digital ut, optisk digital utgang.

her er greia. eg har ikkje mulighet til å skru opp eller ned lyden. ikkje via macen eller argon ha2. dette syns eg virker merkelig.

men eg kan justere volum vist argon ha 2 er kobla til macen. på selve argon eller macen.

men det som er enda meir merkeleg er at når eg skrur av argon, så demper lyden seg enda meir. men etter 20 sek ca så blir volumet så høgt at det ikkje går ann å høyre på og det skurrer. uten at eg gjer noke som helst.
    då skrur eg ned volumet via itunes.

kva gjer eg feil her. for det må være noke som ikkje stemmer

takk for mulige svar.
    Har ingen peiling på mac, men har den en optisk utgang? Vel, kanskje du skulle prøve å koble macen via usb inngangen på HD10? Uansett da, så er teorien sånn at når du bruker ekstern dac, så blir dacen lydkortet. Sånn er det i allefall med pc. Kanskje sjekke i avspillings programmet om den har satt hegelen som lydkort?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det her hjalp en del, takk skal du ha!!
    bytta til usb, og fant dacen, og flytta noken ledninger så funka det.

men

macen har
    Hodetelefonutgang/optisk digital lydutgang (minijacktilkobling)
    Linjeinngang / optisk digital lydinngang (minijacktilkobling)
    så det burde jo egentlig funke med optisk kabel?
    og lyden burde bli bedre?

Newcomer BleaK sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nvm

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig jeg tar feil.

Og jeg har pc ikke mac. men såvidt jeg husker så var det sånn at hvis jeg brukte digital utgangen på pc`n så ville lydkortet på pc`n bli brukt. Via usb så blir dacen på en måte lydkortet. Og jeg synes det låter mye bedre via usb port. Dacen på Ha2 låter veldig dårlig etter min mening, så den kommer jeg nok aldri til å bruke.

Kanskje det er noen innstillinger i avspillings programmet, eller lydkortet? Noe software som mangler kanskje? Jeg måtte i allefall bruke Asio4all for å kunne benytte J.River media Center. Men dette er snakk om pc da, men kanskje et hint om hva du bør lete etter. Finner sikkert info ved å søke på nettet også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161041620
    bruker en slik type kabel.

men bruker eg denne så finner macen ikkje dacen, bruker eg usb finner macen dacen..

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161041620
    bruker en slik type kabel.

men bruker eg denne så finner macen ikkje dacen, bruker eg usb finner macen dacen..
    Det er fordi da bruker du lydkortet i macen. Ved usb tilkobling blir dacen lydkortet eller lyd enheten som som står i egenskaper for lyd. Det jeg sier er basert på pc, men jeg tipper prinsippet er nogenlunde likt hos Mac og. Og igjen. Hos meg så ble lyden bedre gjennom usb enn ved digital kabel fra lydkortet. Dette er for at Abrahamsen V6 som jeg bruker har bedre lydkvalitet enn mitt onboard lydkort. Videre har jeg koblet HA2 via forsterkeren på utgangen som er på den, og fikk ytterligere bedre lyd enn rett i fra dacen og inn i hode telefon ampen. Jeg må nesten ha det slik, for alle kildene mine går ikke via dacen. Hadde ikke plass rett og slett i dacen. Derfor må jeg bruke utgangen på V2 forsterkeren.

Uten å ha sett maskina di eller ha noe peil på mac, så tror jeg kanskje de lydproblemene du opplever via optisk kabel kan være noe med innstillinger eller noe du kanskje har oversett i avspillings programmet du bruker?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Fått en ny Argon DAC1 som jeg sliter litt med å få inn i oppsettet mitt.

Utstyrsliste:
    - Asus Xonar DX (lydkort)
    - Argon DAC1 (DAC)
    - Beyerdynamics DT770 Pro 32ohm (headset)
    - Gammel NAD 3130 (forsterker)
    - Dali Concept 1 (høytalere)
    - XTZ 99 W8.16 Sort Matt (subwoofer)

Ved bruk av DAC så må jeg innom forsterkeren min pga. DACen spytter ut RCA, vil bruke headsetutgangen på min gamle NAD potensielt kunne ødelegge opplevelsen?

Har også litt problemer med å få til en slik løsning pga. forsterkeren står langt unna slik at jeg ikke når den med headsetkabelen, går det an å skjøte, og hvis det gjør det vil det også gi en dårlig opplevelse?

Vurderer å skaffe en Argon HA1 da jeg er skeptisk til headsetutgangen til NADen samt det vil fikse lengdeproblemet mitt. Er dette den beste løsningen, eller vil jeg få bedre lyd ved å prøve å bytte ut min DAC1 mot en HA2?

Sendte mail til Hifiklubben og de anbefalte egen headsetforsterker og de var skeptiske til NADens headsetutgang/forsterker og anbefalte egen headsetforsterker pga. dette + headsetet krever litt kraft for å yte sitt beste mente de.

Det som er litt dumt med DAC1 + HA1 er selvsagt mye kabler og plass, samt jeg må da kjøpe dobbelt opp med kabler hvis jeg skal bytte mellom DAC1 -> HA1 vs DAC1 -> NAD. Ved bruk av HA2 kan jeg ha begge koblet til samme enhet slik jeg forstod det?

Prioriterer headsetlyd, så om jeg får best lyd med DAC1 + HA1 så tar jeg det, særlig da jeg ikke er interessert i noe liksom-rør.

Beklager bump av gammel tråd, men var denne relevante jeg fant + den tar for seg mer eller mindre det jeg er ute etter.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Occi
    Hei,

Fått en ny Argon DAC1 som jeg sliter litt med å få inn i oppsettet mitt.

Utstyrsliste:
    - Asus Xonar DX (lydkort)
    - Argon DAC1 (DAC)
    - Beyerdynamics DT770 Pro 32ohm (headset)
    - Gammel NAD 3130 (forsterker)
    - Dali Concept 1 (høytalere)
    - XTZ 99 W8.16 Sort Matt (subwoofer)

Ved bruk av DAC så må jeg innom forsterkeren min pga. DACen spytter ut RCA, vil bruke headsetutgangen på min gamle NAD potensielt kunne ødelegge opplevelsen?

Har også litt problemer med å få til en slik løsning pga. forsterkeren står langt unna slik at jeg ikke når den med headsetkabelen, går det an å skjøte, og hvis det gjør det vil det også gi en dårlig opplevelse?

Vurderer å skaffe en Argon HA1 da jeg er skeptisk til headsetutgangen til NADen samt det vil fikse lengdeproblemet mitt. Er dette den beste løsningen, eller vil jeg få bedre lyd ved å prøve å bytte ut min DAC1 mot en HA2?

Sendte mail til Hifiklubben og de anbefalte egen headsetforsterker og de var skeptiske til NADens headsetutgang/forsterker og anbefalte egen headsetforsterker pga. dette + headsetet krever litt kraft for å yte sitt beste mente de.

Det som er litt dumt med DAC1 + HA1 er selvsagt mye kabler og plass, samt jeg må da kjøpe dobbelt opp med kabler hvis jeg skal bytte mellom DAC1 -> HA1 vs DAC1 -> NAD. Ved bruk av HA2 kan jeg ha begge koblet til samme enhet slik jeg forstod det?

Prioriterer headsetlyd, så om jeg får best lyd med DAC1 + HA1 så tar jeg det, særlig da jeg ikke er interessert i noe liksom-rør.

Beklager bump av gammel tråd, men var denne relevante jeg fant + den tar for seg mer eller mindre det jeg er ute etter.
    Jeg har begge. HA1 og HA2. Jeg må si at HA2 låter mye bedre enn HA1. Lyden er mer detaljert og kontrollert og varmere. Som USB dac er HA2 ubrukelig. Forferdelig dårlig lyd etter min mening.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •