ANNONSE:
 » Login
Brukernavn
Passord
Ny bruker? Registrer deg her!

ANNONSE:
AVstart AVforum AVnytt AVtorget minHjemmekino minHiFi

Gå Tilbake   AVforum.no > Signalkilder (teknisk diskusjon) > HD hardware - generelle tråder
HD hardware - generelle tråder Her diskuteres HD hardware, nyheter og alt annet som innbefatter HD som ikke passer under de øvrige kategorier (f.eks. Blu-Ray og HD over satellitt diskuteres i sine respektive kategorier). HD software diskutures i egen kategori lenger ned!

Sponsorer:

Vis avstemningsresultater: Hvilket HD-format har du mest tro på?
Blu-ray virker mest lovende! 81 37,85%
HD-DVD kommer til å bli markedsledende. 94 43,93%
Begge formatene kommer til å leve side ved side. 21 9,81%
Ingen av formatene vil klare seg. 18 8,41%
Stemmere: 214. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

LinkBack Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
Gammel 7th September 2006, 09:58   #1 (permalink)
Seeker
Viderekommen

Ble medlem: Jul 2005
Sted: Oslo
Hvilket format har du mest tro på?

Har det vært noen undersøkelse her på hvilket HD-format folk har mest tro på? Synes det kan være litt interessant.
Gammel 7th September 2006, 10:17   #2 (permalink)
PiXeL
Ekspert

PiXeL sin avatar

Ble medlem: Apr 2006
Sted: Jevnaker
Det har vel vært endel tråder her ang HD- kontra BR formatet.

Det virker som om de fleste har mest tro på HD, men jeg skal uansett ha en kobinert HD-/ BR spiller når den tid kommer..

-Shakespeare.
PiXeL is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 10:24   #3 (permalink)
knutinh
Guru

Ble medlem: Oct 2003
Jeg aner ikke. Siden selve audio/video-strømmene ser ut til å bli svært like, skiller de seg vel mest mhp lagringskapasitet og evt pris.

Jeg sitter uansett på gjerdet til vi har en vinner, evt kombispillere som lar seg installere på HTPC.

mvh
Knut
knutinh is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 10:30   #4 (permalink)
HåkonN
Site moderator

HåkonN sin avatar

Ble medlem: Oct 2005
Sted: Sweetspot
Har ikke satt meg dypt inn i alt av tall og hvem som er involvert i hva, men det virker som HD-DVD har fått et forsprang. Nå er det så mye forsinkelser med PS3 etc at jeg tror HD-DVD kan etablere seg enda bedre de neste 6mnd.

DVD kommer til å regjere markedet i lang tid fremover uansett. Ja kanskje så lenge at vi ser et 4. format som tar over for DVD/HD-DVD/BlueRay og gjør slutt på alle våre bekymringer.(?)

Gang på gang er det Sony som skal komme med sin egen standard som aviker fra alle andre. De regner vel med om de klarer å få ut et format som blir markedsledende så kan de redde alle de dårlige tallene de har hatt i regnskapet sitt de siste årene. Først var det minidisc som hadde sin funksjon, men som aldri tok helt av fordi CD-R og MP3 tok over. Så begynte de med sine egne dyre minnebrikker, til forvirring og irritasjon for forbrukere. Så var det SACD som skapte en formatkrig begge parter tapte på. At DVD-Audio regnes som bedre enn SACD for mange hjelper ikke på saken deres. Har også lest at Sony ønsket å lage et operativsystem også for å ta rotta på Microsoft. Tror ikke de fikk til det. Finnes flere eksempler oppover årene der Sony i mer eller mindre grad MÅ være sære i alt de tar i. I det siste er det altså BlueRay som de hyper opp til de grader, og ikke klarer å levere som lovt til forbrukere. All kreditt til Sony for å prøve å tenke alternativt, men da må de begynne å tenke i forkant av utviklingen, og ikke krangle med nesten likeverdige teknologier.
Gammel 7th September 2006, 10:37   #5 (permalink)
magnuswb
Ekspert

magnuswb sin avatar

Ble medlem: Jan 2006
Har faktisk mest tro på HD-DVD... Den har liksom fått en "pangstart" i forhold til BR, og nå som PS3 er utsatt så tror jeg løpet er kjørt blu-ray foreløpig. men blu-ray blir heller kanskje brukt som lagringsmedia for data siden de har greid å få 200 gb på en nå. Mens hd-dvd blir filmstandarden.. hakke peiling. får se om et års tid...

i tilegg kan man forsette å si: "hallå, skjera? skal vi se en dvd ell? hi def lizzom" istedenfor å måtte si "hallå, skjera? skal vi se en Blu-ray film ell?" Blir så fremmed...
Gammel 7th September 2006, 10:47   #6 (permalink)
tahustvedt
Ekspert

Ble medlem: Dec 2002
Sted: Bardufoss
Har mest tro på HD-DVD, spesielt nå som PS3 er ytterligere forsinket med et halvt år.

Jeg håper at det kommer en bra kombi-spiller, og håper prisene på Blu Ray filmer ikke blir høyere enn på HD-DVD.
tahustvedt is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 11:00   #7 (permalink)
Seeker
Viderekommen

Har lagt til undersøkelse.
Gammel 7th September 2006, 11:09   #8 (permalink)
LL
Ekspert

LL sin avatar

Ble medlem: Jul 2003
HD-DVD er i vinden og har fått en god start. For øyeblikket er det det beste formatet. Personlig synes jeg likevel at ville vært synd om HD-DVD ble det vinnende formatet. Grunnen er at dets potensiale raskere vil være nådd. 30GB lagring er ikke SÅ mye. Blu-ray har møtt mange porblemer og det ser ikke ut til at det vil komme noen revolusjonerende produkter i 2006 i hvert fall. For øyeblikket produseres det kun 25GB plater med mpeg2 komprimert video. Det er ikke godt nok! Det jeg har stor tro på er når platene blir utvidet. TDK har blant annet utviklet en 200GB Blu-ray plate. Tenk hva det kan gjøre med HD i hjemmekinoen: 1080p24 @ 45 Mbit/s med VC-1 komprimering kombindert med ukomprimert lyd i 6 eller flere kanaler. Da begynner vi å snakke om lyd- og bildekvalitet! HD-DVD kan aldri levere noe lignende, så vi får se om et år eller to. Jeg håper Blu-ray kommer sterkt når det først kommer.

Edit: Kombi-spillere er heller ikke så dumt. Det kommer nok en del av dem etterhvert. Tror ikke hverken Toshiba eller Sony kommer til å gi opp!
LL is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 11:11   #9 (permalink)
Kokken
Site moderator

Kokken sin avatar

Ble medlem: Sep 2004
Sted: Sandnes
Jeg kunne tenkt meg å krysse av alle fire men det går jo ikke.

Sitat:
Blu-ray virker mest lovende!
Teknisk sett, nnnjaaa, krysser av på den!

Sitat:
HD-DVD kommer til å bli markedsledende.
De har et godt forsprang og kan derfor "vinne" volumkrigen, kryss på den også.

Sitat:
Begge formatene kommer til å leve side ved side.
I alle fall en god stund fremover, kryss på den også...

Sitat:
Ingen av formatene vil klare seg.
Det stemmer godt, nye formater er alltid på vei...Kryss der og

4 ting på en gang, det er jo bedre enn kinderegg.

The true Force of AVForum:
SØK | SØK I DENNE TRÅDEN
May the Force be with You!
Kokken is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 11:15   #10 (permalink)
Lapavoni
Viderekommen

Lapavoni sin avatar

Ble medlem: Sep 2005
Sted: Drammen
Jeg tror HD-DVD blir den nye standarden, men jeg håper på Blu-Ray fordi dette virker som det beste alternativet. Mens jeg venter så koser jeg meg med 100 tommers bilde i stua og foreløpig synes jeg det er hel fett selv om det ikke er HD.
Lapavoni is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 11:17   #11 (permalink)
Seeker
Viderekommen

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Kokken
Jeg kunne tenkt meg å krysse av alle fire men det går jo ikke.
Joda, det kunne sikkert vært bedre formulert, men jeg tror du skjønner intensjonen.
Gammel 7th September 2006, 11:19   #12 (permalink)
frdrk
Viderekommen

frdrk sin avatar

Ble medlem: Feb 2006
Sted: Go'stolen
Jeg har mest tro på bluray fordi.. selv om ps3 er forsinket kommer det jo bluray spillere likt som hd dvd spillere, så selv om ps3 er forsinket så er jo den på en måte bare et pluss at den spiller bluray. xbox 360 må jo ha ekstern hd dvd spiller!
frdrk is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 12:02   #13 (permalink)
cowboy bebop
Ekspert

cowboy bebop sin avatar

Ble medlem: Jun 2005
Sted: Sotra
Jeg tror,

Jeg tror at begge formatene kommer til å løpe utenfor kanten i lik linje som dvdaudio og sacd. Alt rotet med to konkurrerende formater forvirrer brukeren, og han/ho utsetter mest sannsynlig kjøp av utstyr til det er et format igjen. Derfor satser firmaene mye mer penger, får ikke solgt mye(annet en til oss fanatikere), også skrinlegges begge formatene i løpet av to-tre år.
cowboy bebop is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 12:33   #14 (permalink)
Lapavoni
Viderekommen

Lapavoni sin avatar

Ble medlem: Sep 2005
Sted: Drammen
Sitat:
Opprinnelig skrevet av cowboy bebop
Jeg tror at begge formatene kommer til å løpe utenfor kanten i lik linje som dvdaudio og sacd. Alt rotet med to konkurrerende formater forvirrer brukeren, og han/ho utsetter mest sannsynlig kjøp av utstyr til det er et format igjen. Derfor satser firmaene mye mer penger, får ikke solgt mye(annet en til oss fanatikere), også skrinlegges begge formatene i løpet av to-tre år.

Hva vil bli fremtidens HD-standard da? En harddisk med filmen på à la de nye 4k-filmene som vises på kinoer med digitale fremvisere?
Lapavoni is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 12:40   #15 (permalink)
tklev
Ekspert

tklev sin avatar

Sted: Molde
Siden jeg er ateist så tror jeg ikke på noe format, jeg velger det som passer meg best til enhver tid.. Akkurat nå er det HD DVD, men hva som skjer til neste år er vanskelig å spå..
Gammel 7th September 2006, 13:11   #16 (permalink)
knutinh
Guru

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lapavoni
Hva vil bli fremtidens HD-standard da? En harddisk med filmen på à la de nye 4k-filmene som vises på kinoer med digitale fremvisere?
En sikker kryptert internet-løsning som bare gir deg tillatelse til å se filmen en gang og sensorer som avslører alt opptaksutstyr i stua di. Som koster 100,- pr visning og krever M$ Windows Vista og DRM og som går i lufta med en kjempesmell dersom flere enn de tillatte 2 personene befinner seg i rommet

-k
knutinh is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 13:52   #17 (permalink)
Esp1
Viderekommen

Esp1 sin avatar

Ble medlem: Nov 2004
Sted: Porsgrunn
Sitat:
Opprinnelig skrevet av HåkonN

Gang på gang er det Sony som skal komme med sin egen standard som aviker fra alle andre. De regner vel med om de klarer å få ut et format som blir markedsledende så kan de redde alle de dårlige tallene de har hatt i regnskapet sitt de siste årene. Først var det minidisc som hadde sin funksjon, men som aldri tok helt av fordi CD-R og MP3 tok over. Så begynte de med sine egne dyre minnebrikker, til forvirring og irritasjon for forbrukere. Så var det SACD som skapte en formatkrig begge parter tapte på. At DVD-Audio regnes som bedre enn SACD for mange hjelper ikke på saken deres. Har også lest at Sony ønsket å lage et operativsystem også for å ta rotta på Microsoft. Tror ikke de fikk til det. Finnes flere eksempler oppover årene der Sony i mer eller mindre grad MÅ være sære i alt de tar i.

Noen gange lykkes det, andre ganger ikke.

Ikke glem at Sony/Philips kapret hele verden med sitt Compact Disc format...

Sitat:
I det siste er det altså BlueRay som de hyper opp til de grader, og ikke klarer å levere som lovt til forbrukere. All kreditt til Sony for å prøve å tenke alternativt, men da må de begynne å tenke i forkant av utviklingen, og ikke krangle med nesten likeverdige teknologier.

Om BD klarer å levere eller ikke er det vel litt tidlig å uttale seg om all den tid lanseringen ikke er begynt ennå.

Hverken HD DVD eller BD er tilgjengelig i Europa per dags dato.
Esp1 is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 13:58   #18 (permalink)
mardil
Viderekommen

mardil sin avatar

Ble medlem: Aug 2005
Sted: Namsos
Jeg tror nokk Vhs vil bli det nye bestselgende formatet

RIP: Colin McRae

Hjemmekino:
minHjemmekino
mardil is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 14:57   #19 (permalink)
wotg
Ekspert

wotg sin avatar

Ble medlem: Apr 2004
Sitat:
Opprinnelig skrevet av HåkonN
DVD kommer til å regjere markedet i lang tid fremover uansett. Ja kanskje så lenge at vi ser et 4. format som tar over for DVD/HD-DVD/BlueRay og gjør slutt på alle våre bekymringer.(?)
Akkurat det argumentet har i det siste kommet fra flere hold.
Selv om lanseringen for hd-dvd og blueray er rykende fersk så er det hevet over enhver tvil at begge lanseringene har vært mindre vellykket.
Hvilken av de to aktørene som kommer til å være markedslader ser vi nok ikke tidligst før andregenerasjons spillerene kommer.
Jeg stemte forøvrig for at formatene kommer til å leve side om side, noe som kommer til å gi begge formatene kort levetid.
wotg is offline   Svar med sitat
Gammel 7th September 2006, 15:21   #20 (permalink)
torgeir
Aktiv

torgeir sin avatar

Ble medlem: Dec 2004
Sted: Molde
Sitat:
Opprinnelig skrevet av LL
Det jeg har stor tro på er når platene blir utvidet. TDK har blant annet utviklet en 200GB Blu-ray plate. Tenk hva det kan gjøre med HD i hjemmekinoen: 1080p24 @ 45 Mbit/s med VC-1 komprimering kombindert med ukomprimert lyd i 6 eller flere kanaler. Da begynner vi å snakke om lyd- og bildekvalitet! HD-DVD kan aldri levere noe lignende, så vi får se om et år eller to. Jeg håper Blu-ray kommer sterkt når det først kommer.

Det er vel litt tidlig å si at HD-DVD ikke kan levere noe lignende før du har sett hva utviklingen videre. Her vil det også komme videreutviklinger og jeg tror ikke vi har sett alt potensialet av noen av formatene.
Personlig så er jeg av den tro at begge formatene vil strides ihvertfall endel år. Tviler på at vi får en plutselig seierherre i denne krigen.
Jeg håper bare at dette kommer oss tilgode, med bedre kvalitet og lavere priser
torgeir is offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke legge ved vedlegg
Du kan ikke redigere innleggene dine

vB code er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

» Søk
Hele siden (Google)
AVforum (Avansert)
AVnytt (
Avansert)
AVtorget (Avansert)
minHjemmekino
minHiFi
ANNONSE:

» AVnytt
Siste nytt

Sony: VPL-HW20 (SXRD-projektor - Full-HD - 80.000:1)

Sony: VPL-VW90 (SXRD-projektor - Full-HD - 240Hz 3D - 80.000:1)

Epson: EH-R4000 (LCD-reflective-projektor - Full-HD - 1.000.000:1 - 1200AL)

Beste pris:
kr. 45 999,00
Vis flere nyheter...
Siste omtaler
Denon DBP-2010 (Blu-ray avspiller - 7.1 analog ut - Profile 2.0)

daddyo
Denon AVR-4810 (AV-receiver - 9.3 - Audyssey DSX - 2x HDMI ut - Denonlink4)

arekj
Sony KDL-55X4500 (55 LCD-TV - Full-HD - 100Hz - LED - 110.000:1)

Eriond

dirtyboy

Danke
Vis flere omtaler...
Prisfall
Vis flere prisfall...
ANNONSE:

ANNONSE:

» AVtorget
Siste annonser

Cayin S200

Squeezebox duet

QLN 604 MkII

Vienna Acoustic Maestro Grand senterhøyttaler

Ø.K.: LP plater, singler etc - samlinger kjøpes
Vis flere annonser...
Avsluttende auksjoner
The New Daughter (Blu-Ray)
Tid igjen: 1d 17t 59m 34s
Pris nå: kr. 90.00
B&W 704 Selges
Tid igjen: 2d 17t 23m 43s
Pris nå: kr. 8,000.00
Patos Symphonic IV AMT
Tid igjen: 3d 22t 49m 51s
Pris nå: kr. 25,000.00
Cerwin Vega recone kits for dj...
Tid igjen: 4d 5t 56m 27s
Pris nå: kr. 999.00
JVC DLA-HD350 Selges
Tid igjen: 5d 29m
Pris nå: kr. 20,000.00
Sony BDP S550
Tid igjen: 5d 37m 55s
Pris nå: kr. 1,300.00
B&W ASW608
Tid igjen: 6d 6m 1s
Pris nå: kr. 3,200.00
Vis flere auksjoner...
» minHjemmekino
3 fra topp 10
Ivaols
Ivaols's hjemmekino
O'bello
O'bello's hjemmekino
akto
akto's hjemmekino
Vis mer...
Sist oppdatert
Alinoe Bilde cv-boy Bilde
JosRuu Bilde LoBo Bilde
Gingolf Bilde Magnus5... Bilde
Vis mer...
Klatrere
DypBass... Bilde Marq_ Bilde
StianLa... Bilde WOLB Bilde
» minHiFi
3 fra topp 10
royervin
royervin's hifi
Anfield
Anfield's hifi
Vis mer...
Sist oppdatert
BjørnT Bilde Frink Bilde
elanee Bilde sense Bilde
cv-boy Bilde Monster... Bilde
Vis mer...
Klatrere
Fluepap... Bilde

Samarbeidspartnere:
Alle klokkeslett er GMT +1. Nå er klokken 17:28.

AVforum.com
AVforum.no

SEO by vBSEO 3.0.0 ©2007, Crawlability, Inc.