Hvordan dekode DTS HD til Dolby digital 5.1 eller standard DTS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan dekode DTS HD til Dolby digital 5.1 eller standard DTS?

Heisann.

Jeg har en mediesenter-pc med bluray-rom og et Panasonic Panasonic SC-PT570 hjemmekinoanlegg som er koblet sammen via en optisk kabel.

Etter ha å lært på den harde måten at verken receiveren eller optisk/toslink støtter DTS HD (ingen lyd i anlegget ved BD-filmer med DTS HD), lurer jeg på hva slags muligheter jeg har.

- Går det an å dekode DTS HD til dolby digital 5.1 eller standard DTS? Hvis jeg hukker av for "AC3 Mixing" som output mode i configuration i PowerDVD (v. 8.0 mener jeg å huske) får jeg lyd i høyttalerne, men bare 2.0-lyd. De andre alternativene gir ingen lyd.

- Finnes det andre bluray-avspillingsprogrammer som kan dekode fra DTS HD til dolby digital 5.1 eller standard DTS?

- Eventuelt andre løsninger? (Siste utvei er å kjøpe ny receiver med HDMI-inngang. Har lyd ut via HDMI på skjermkortet).

- HDMI LPCM 7.1 5.1 Multi-Channel Audio Decoder With Amplifier <-- Kan dette være et fullgodt alternativ? (Blir vel også rimeligere enn å kjøpe ny receiver, høyttalere, osv)

Hilsen er audiofil amatør

PS: Flytt gjerne tråden til en annen plass hvis den ikke hører hjemme her.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan se har alle bd-filmene jeg har sett så langt vanlig, gammeldags DD5.1 i tillegg til hd lydspor. Bør ikke være nødvendig å konvertere hd-lyden da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...

Prøv å se Inglourious basterds BD. Der er det fire lydspor, og alle jeg kan velge er DTS HD.

I tillegg har jeg bestilt Band of Brothers BD, også der er det kun DTS HD master audio.

Fram til nå har jeg fortsatt til gode å finne en BD-film som både inneholder både DTS HD og dolby digital/vanlig DTS. Min erfaring (så langt) er at de enten kun er DTS HD (som i mine tilfeller) eller bare Dolby digital 5.1.

Ergo, jeg må finne en måte å dekode DTS HD til enten vanlig DTS eller Dolby digital.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett. Jeg har stort sett sett filmer med Dolby TrueHD, ikke DTS HD. Og alle filmene jeg har sett har hatt DD-spor. Jeg har m.a.o. ikke sett så mange bd-filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er å rippe filmene med MakeMKV. Der får du mulighet til å ekstrahere DTS Core-sporet fra DTS-HD og AC3-core fra TrueHD.

Men, har du ikke analog 5.1 utgang fra PCen? Kan ikke PowerDVD gi 5.1-lyd over disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    En mulighet er å rippe filmene med MakeMKV. Der får du mulighet til å ekstrahere DTS Core-sporet fra DTS-HD og AC3-core fra TrueHD.

Men, har du ikke analog 5.1 utgang fra PCen? Kan ikke PowerDVD gi 5.1-lyd over disse?
    Takk for alle innspill.

Litt styr å ikke kunne sette BD-plata rett i spilleren og se filmen. Men takk for tipset anyway!

Jo, jeg har analog 5.1 ut fra pcen, men receiveren min har ikke disse inngangene desverre. Dermed er optisk inn det eneste reelle alternativet, uten om å bytte ut hele hjemmekinoen min.

Kan dere verifisere at det vil fungere med denne konverterboksen? Jeg tror nok at jeg kommer til å gå for den.

Da vil jeg altså koble opp hjemmekinoen min på følgende måte:

- HDMI fra pcen inn i konverterboksen --> optisk ut fra konverterboksen og inn i surroundanlegget mitt.

Dette alternativet gjør at jeg slipper å bytte ut mitt nåværende surroundanlegg samtidig som jeg kan se på BD-filmer i DTS HD og Dolby True HD (omkodet til dolby digital 5.1).

Edit: jeg har også vært i kontakt med komplett.no, hvor jeg også kjøpte surroundanlegget mitt. De sier at denne løsninga ikke vil fungere da konverterboksen ikke downsampler lyden. Er det riktig?

Forresten: Når jeg ser en divx-film og lignende i Windows media player, får jeg opp ffdswhow video- og audio-decoder. Her kan jeg velge ørten forskjellige lyd-dekodere (bla. annet DTS). Går det ikke an å få dette opp under avspilling i powerdvd også? I så fall kunne jeg kanskje ha redda meg. Situasjonen er at dette ikke dukker opp under avspilling i powerdvd. Hvordan få dette til? (Evt, vil Klite fungere? Jeg bruker CCCP).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steffn
    Kan dere verifisere at det vil fungere med denne konverterboksen? Jeg tror nok at jeg kommer til å gå for den.

[...]

Edit: jeg har også vært i kontakt med komplett.no, hvor jeg også kjøpte surroundanlegget mitt. De sier at denne løsninga ikke vil fungere da konverterboksen ikke downsampler lyden. Er det riktig?
    Så vidt jeg kan se, så stemmer dette, ja. Boksen sender kun streams som allerede er vanlig AC3 eller DTS videre til den optiske utgangen.

Jeg kan i hvert fall ikke se noe i teksten som bekrefter at den faktisk konverterer lydformatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, da er jeg like langt, igjen(?)

Så den konverterer altså ikke DTS HD til vanlig DTS eller Dolby true HD til dolby digital 5.1? Hva er det da denne boksen skal være godt for?

Så til det esensielle spørsmålet: Hvis jeg hadde koblet opp denne boksen sammen med min pc og surroundanlegg, ville det blitt lyd i anlegg ved avspilling av BD-filmer med DTS HD-lydspor?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg installerte PowerDVD 9.0 og nå får jeg 5.1-lyd ved avspilling av DTS HD. Receiveren lyser også grønt for surround-lyd. Dette er fremgang!

DTS Mixing via SPDIF gir lyd i alle kanalene. Riktignok føles det som om mest av lyden kommer fra senterhøyttaleren, og at høyttalerne på sidene framme og bak er noe reservert, men det er absolutt lyd i de. Er dette for at DTS har et annet lydoppsett i forhold til f.eks. Dolby digital 5.1?

God helg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •