HD lyd uten HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD lyd uten HDMI?

Er det mulig for meg som ikke har HDMI inngang på forsterkeren å få True HD lyd ut av min H/K AVR7300 hjemmekino forsterker? Jeg tror jeg sliter, men jeg klammrer meg til håpet i tilfelle... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Er det mulig for meg som ikke har HDMI inngang på forsterkeren å få True HD lyd ut av min H/K AVR7300 hjemmekino forsterker? Jeg tror jeg sliter, men jeg klammrer meg til håpet i tilfelle... :-)

Tror du kan bruke analoge innganger på surround recieveren .altså fire stk ledn med stereo jack 3,5mm til rca. Fra 7.1 lydkort eller 7.1 analoge fra bd spiller til analog 7.1 inngang receiver

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste mulighet er med analog 8 kanalers overføring.
    Du får da nesten full utnytelse av TruHD / DTS HD-MA

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har skjønt det så har ikke toslink og digital coax mulighet til å dekode hd-lyd. Kjøper du en blu-ray spiller med 5.1/7.1 analoge utganger og kobler disse til de analoge inngangene på forsterkeren, så går det jo. Da lar du blu-ray-spilleren dekode hd-lyden, så tar h/k'n seg av forsterkingen.

Edit: harman/kardon kom meg i forkjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Eneste mulighet er med analog 8 kanalers overføring.
    Du får da nesten full utnytelse av TruHD / DTS HD-MA

Så da mener du jeg kan koble BR spilleren opp mot disse 6 kanalene på baksiden og bruker dermet prosessoren i BR spilleren i stedenfor i HKèn? Vil dette gi true HD og DTS HD lyd?

Finnes det lydkort som har disse utgangene, HD lyd og en bra prosessor samenliknet med en middelsklasse BR spiller til rundt tre fire lapper?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på noe ala det samme i en egen tråd, bare at jeg vil ha HD lyden ut i sterio og BD spilleren er en PS3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da mener du jeg kan koble BR spilleren opp mot disse 6 kanalene på baksiden og bruker dermet prosessoren i BR spilleren i stedenfor i HKèn? Vil dette gi true HD og DTS HD lyd?

Finnes det lydkort som har disse utgangene, HD lyd og en bra prosessor samenliknet med en middelsklasse BR spiller til rundt tre fire lapper?
    Hvis BD spilleren dekoder HD lyd til analogutgangene, får du 100% ekte HD lyd. Begrensningen ligger i hvor gode bypassinngangene er på receiveren din, og hva denne eventuelt gjør med signalene før de går til høyttalerne dine. Spilleren bør også ha et oppsett for høyttalere hvor du kan stille størrelse, nivå, sub parametre og helst avstand.
    Selv har jeg en Lexicon prosessor med 100% analog bypass, og er strålende fornøyd med HD lyden fra min BD spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Jeg lurer på noe ala det samme i en egen tråd, bare at jeg vil ha HD lyden ut i sterio og BD spilleren er en PS3.
    PS3 har ikke analoge utganger. Men fra en BD spiller med innebygde dekodere kan du angi antall høyttalere i settings på spilleren og således få HD lyden ut som stereosignal.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-Spilleren må ta seg av dekodingen for HD lyd ja.
    -Du vil da ikke kunne påvirke lyden som kommer inn i 7300 med tonekontroller, kunn volum (kansje delfrekvens) får du justert.
    -7300 funker da mere som en effektforsterker så det er da hd som kommer frem.

Via Optisk kabel kan du bare få opp til DTS-ES 7.1 1500kbps / Dolby Digital Plus.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor: Sant, men det ser ut som ps3 kan sende ut 2chPCM over optsike utgangen.
    Vist man da bruker en dac mellom ps3 og forsterkeren, vil det fungere, eller blir lyden da dårligere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da lurer jo jeg på følgende... :-)

Hvilke lydkort til min HTPC må jeg handle for å kunne få denne HD lyden gjennom min HK? Nå skal jo denne HK forsterkeren være grei sånn kvalitetsmessig, men hvordan disse inngangene er aner jeg ikke.... En "billig" BD vil nok heller ikke være al verdens kvalitet? Mens med et ok lydkort og rett programvare blir det kansje andre boller....Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig funderer på er om jeg bør kjøpe standalone spiller eller en htpc løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vært morsomt å sett noen sammenlikningstester med de nye formatene kontra DTS-ES 7.1 1500kbps / Dolby Digital Plus. Er det signifikante forskjeller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at alle mine PCèr her hjemme har 7.1 kanals lyd via hovedkortet? Er dette bra for å spille av film med true HD lyd? Hadde jo vært digg å sluppe å kjøpt noe annet lydkort men kun en enkel bluray til 700kr samt et greit skjermkort med hdmi...Vil man kunne skille fra lyd til HDMI og kjøre disse to seperat?

Eller vil kvaliteten bli MYE bedre med et dyrere dedikert lydkort til dette bruk? Tenker siden det er analog lyd dette.....

RCS

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Philips BDP9500 nå. Det finnes ingen måte å stille inn crossover på denne spilleren manuelt.
    Det står i instruksjonene at den deler ved 120hz, og det er det vel ingen som ønsker...? Man kan stille speakers til large eller small, men det finnes ingen forklaring på hvordan bassen fra høyttalerene distribueres ved large eller small. Jeg har en forsterker som kun har analog bypass.

Jeg er litt skeptisk til å overlate hele prossesseringen av lyden til denne BD spilleren med så begrensede innstillingsmuligheter og manglende forklaringer som det er. Ikke får jeg testet frekvensrespons gjennom REW heller når jeg bruker EXT In, så det er vanskelig å vite om dette er en holdbar løsning eller ikke...

Har dere noen tanker rundt dette? Foreløpig kjører jeg DD og DTS, og det føles litt bortkastet når man har en BD med HD-lydspor.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Pioneer BDP-LX91 hadde heller ikke muligheten for justering av crossover tidligere. Dette ble lagt til ved oppdatering av firmware en gang i løpet av fjoråret....
    Kjører nå 7.1 via analoge utganger på spilleren og inn på multi ch. på forforsterkeren. Fungerer som en drøm med meget bra lydkvalitet :-) Har delt alle høytalerne ved 50Hz

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra! Da er det kanskje håp for philipsen også etter hvert

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig funderer på er om jeg bør kjøpe standalone spiller eller en htpc løsning?
    Siden du kan får rene Blu-ray spillere til 2k med analog ut ville jeg kjøpt det isteden for å trikse med HTPC-bilde blir likt og det blir "enklere" i min verden ihvertfall. Se om du finner PIoneer BDP51 på brukten min gikk for 2k-suveren spiller til prisen! Ellers har Panasonci, Sony og Philips spillere med analog ut.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    PS3 har ikke analoge utganger. Men fra en BD spiller med innebygde dekodere kan du angi antall høyttalere i settings på spilleren og således få HD lyden ut som stereosignal.
    PS3 har analoge utganger, man du må bruke den Multi kabelen som fulgte med, og bruke hvit og rød plugg. Dette funker sammen med HDMI for bilde.

Det er noen fall gruver med analoge utganger på BD spillere. De første spillerene som hadde dette støttet ikke dekoding av HD-lyd, alle nye som kan kjøpes i dag gjør det.

De fleste av dem lider vel også av at subwoofer kanalen har 10 dB for lite volum. Dette må stilles inn for å få det korrekt, ellers så forsvinner det meste av bassen.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    PS3 har analoge utganger, man du må bruke den Multi kabelen som fulgte med, og bruke hvit og rød plugg. Dette funker sammen med HDMI for bilde.
    Men da får du ikke HD lyd :wink:

En annen ting er at hvis du bruker analog 5.1 / 7.1 fra BD spiller til receiver så virker ikke MCACC i de receivere som har det. En kan selvfølgelig sette opp manuelt, men da må man ha bedre ører enn meg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •