Jeg har en Dreamscreen 4x2 HDMI svitsj, og til denne tilkoblet TV (10m kabel) og projektor (15m kabel). Signalkildene er koblet til svitsjboksen med 0.5m og 1m kabler.

For noen dager siden begynte lyd og bilde i 1080p 60Hz å falle ut, og siden har dette vært et kontinuerlig problem. Utfall kan skje midt i en film (gjerne tidlig i filmen) eller helt fra utstyret blir skrudd på. Innimellom bare i korte blipp og andre ganger slik at lyd/bilde faller helt bort lenge. Når lyd/bilde faller helt bort blipper inngangsstatus på TV og projektor mellom ikke signal og signal, såpass raskt at det ikke kommer lyd/bilde.

Dersom signalkilden sender 720p fungerer ting slik det skal, så det er tydelig at signalet er for svakt for 1080p/60Hz. Dersom jeg kobler signalet utenfor svitsjboksen (altså 10/15m hdmi rett fra en signalkilde til TV/projektor) er det uproblematisk selv i 1080p. Problemene oppstår samtidig på TV og projektor, og derfor har jeg vanskelig for å tro at det skyldes ting som bøy av kabler rundt hjørner, ekstern støy fra strømkabler/adaptere, etc.

Det som er så veldig merkelig er at dette har fungert knirkefritt i et par mnd, og disse problemene har oppstått først nå - uten at det er satt inn nytt utstyr, eller at noe av det eksisterende utstyret har blitt endret på.

Feilsøkingen står i stampe, så derfor lurer jeg på om andre har lignende erfaringer eller innspill på hva årsaken kan være.