BD i Full HD mot HD-ready TV..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BD i Full HD mot HD-ready TV..?

Jeg har en 'gammel' Panasonic 42PV60 som så langt har blitt foret fra en PS3. Står på nippet til å kjøpe en BD-spiller, men så ser jeg på spekken til nye spillere at ut-format er kun 1080p. Vil skjermen min nedskalere bilder til 720p eller blir det bare surr? Eller må jeg kjøpe BD-spiller som også takler 720p?

Broder'n har neste generasjon Panasonic plasma og den er merket med FullHD ready. Hans PS3 sender ut 1080p hvor skjermen nedskalerer, så kanskje det er blir fuzz om jeg ikke tar hensyn til dette på min.
    Veldig klønete om jeg får en ny BD-spiller i hus som ikke funker på skjermen..

Noen som har vært borti denne problemstillingen?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle blu-ray spillere kan sende ut 720p og 1080i i tillegg til 1080p, så du kan trygt kjøpe den blu-ray spilleren du har lyst på:-D
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som går best på tvn... du må utforske hva som funker best under/etter kalibrering... 720p eller 1080p.

Har selv TH42PX70 og den har jeg endt opp med 1080p etter prøving under og etter kalibrering.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan du vel enkelt teste ved å sette din PS3 til å sende ut 1080p, så sette på en BD?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    Alle blu-ray spillere kan sende ut 720p og 1080i i tillegg til 1080p, så du kan trygt kjøpe den blu-ray spilleren du har lyst på:-D
    Godt å høre, mangelfull spekking på salgssider mao.

Werdenskrieg: Har ikke testet det du nevner, men kjører ikke PS3 handshake mot skjerm så de blir 'enige' om hvilke oppløsninger som gjelder? Skal uansett teste ikveld, det er i så fall et så banalt tips at det er litt flaut at jeg ikke tenkte på det

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle BD spillere kan ikke sende 720p på allt så her tar bodin feil.
    (enkelte BD spillere har ikke 720p som oppløsningsvalg men er filmen i 720p så kan den sendes som 720p (men ingen Blu Ray film er 720p men kan være film du tar opp med kamera osv)

din tv har oppløsning 1024 x 768
    (den har heller ikke støtte for 1080 24 )

Uansett må tv gjøre noe scalering

Er ikke helt sikker på valgene du får men tipper
    1080p 24 bd film må sendes ut av spiller som 1080i eller spillere som har 720p valg vil spilleren scalere ned til 720p og tv opp igjen til 768

DVD film på din tv kan ved 720p mulighet på spiller sendes ut som 720p og tv vil scalere resterende til 768
    eller
    DVD kan sendes som 1080i og tv gjør det om til 768
    eller på spillere som mangler 720 men har source direct kan man sende DVD oppløsning 576 til tv som foretar hele scaleringsjobben til 768
    (når jeg nevner dvd scalering vil samme gjelde scalering av skjerm meny til bd spiller , ofte ekstramatteriale på BD film , profile 2.0 nedlastninger , sd matteriell om spilleren støtter feks divx osv

Kjøper du en spiller som mangler 720p har du 1080i som alternativ
    (eller source direct om spilleren har det)

Kjøper du en spiller med 720 mulighet har du valg mellom 1080i , 720p , eller source direct om spilleren støtter det.

om 1080i eller 720 gir stor forskjell på din tv ? vet ikke men tror ikke det men uansett husk...........alle bd spillere har ikke valg for 720p ut om du ønsker det

(dette gjelder tv*n til mozze siden den ikke støtter 1080P å ikke generelt svar på alle hd ready tv*r da mange støtter 1080p og 1080 24 inn)

(selvsagt kan jeg huske/ta feil eller lest feil info om 42PV60 så da får noen rette meg)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auda, dette kompliserte ting litt, men var på den annen side et veldig nyttig svar. Kunne fort havnet i ei lita blemme her.
    Planen var å selge PS3'n og kjøpe en BD-spiller til rundt 2000-2500,- og en WD TV Live. Spiller ikke allikevel, så de to bør dekke BD og streamingbehov. Jeg får ha øya åpne når jeg kikker rundt. Anbefalinger til BD-spiller får jeg vel kjøre i egnet forumdel.
    Takk for hjelpen alle sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Alle BD spillere kan ikke sende 720p på allt så her tar bodin feil.
    (enkelte BD spillere har ikke 720p som oppløsningsvalg men er filmen i 720p så kan den sendes som 720p (men ingen Blu Ray film er 720p men kan være film du tar opp med kamera osv)

din tv har oppløsning 1024 x 768
    (den har heller ikke støtte for 1080 24 )

Uansett må tv gjøre noe scalering

Er ikke helt sikker på valgene du får men tipper
    1080p 24 bd film må sendes ut av spiller som 1080i eller spillere som har 720p valg vil spilleren scalere ned til 720p og tv opp igjen til 768

DVD film på din tv kan ved 720p mulighet på spiller sendes ut som 720p og tv vil scalere resterende til 768
    eller
    DVD kan sendes som 1080i og tv gjør det om til 768
    eller på spillere som mangler 720 men har source direct kan man sende DVD oppløsning 576 til tv som foretar hele scaleringsjobben til 768
    (når jeg nevner dvd scalering vil samme gjelde scalering av skjerm meny til bd spiller , ofte ekstramatteriale på BD film , profile 2.0 nedlastninger , sd matteriell om spilleren støtter feks divx osv

Kjøper du en spiller som mangler 720p har du 1080i som alternativ
    (eller source direct om spilleren har det)

Kjøper du en spiller med 720 mulighet har du valg mellom 1080i , 720p , eller source direct om spilleren støtter det.

om 1080i eller 720 gir stor forskjell på din tv ? vet ikke men tror ikke det men uansett husk...........alle bd spillere har ikke valg for 720p ut om du ønsker det

(dette gjelder tv*n til mozze siden den ikke støtter 1080P å ikke generelt svar på alle hd ready tv*r da mange støtter 1080p og 1080 24 inn)

(selvsagt kan jeg huske/ta feil eller lest feil info om 42PV60 så da får noen rette meg)
    Har testet mange forskjellige blu-ray spillere, panasonic, lg, samsung, pioneer, og billig spilleren fra coop obs, har ennå ikke funnet noen som ikke kan kjøre 720p, mulig det finnes noe uggabugga merke som ikke har det, men siden du har en ps3 fra før har du vel tenkt å kjøpe kvalitet.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet mange forskjellige blu-ray spillere, panasonic, lg, samsung, pioneer, og billig spilleren fra coop obs, har ennå ikke funnet noen som ikke kan kjøre 720p, mulig det finnes noe uggabugga merke som ikke har det, men siden du har en ps3 fra før har du vel tenkt å kjøpe kvalitet.
    Pioneer har ikke 720p ut med mindre filmen ligger som 720p på disc
    Du kan se manual side 25
    Pioneer user manual
    (denne er for LX71 men velg hvem du vil å samme spec på spillerene)

Nå svarer jeg for
    BDP 320 , BDP LX52 , BDP 51FD , BDP LX71 , BDP LX08

Pioneer BDP 120 vet jeg ikke siden jeg ikke har lest manual og dette er en sammarbeids spiller med Sharp (som gjør at den ikke er lik andre pio spillere)

Hvordan du har greid å kjøre 720p med en pioneer ?
    Du har jo ikke 720p som valg ut fra spilleren engang

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer BDP-51FD kjører ikke 720p med mindre enn at discen kommer i dette formatet dersom jeg har skjønt det rikitig.

Mvh
    Peter

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen ligger i å finne ut om de faktisk sender ut 720p. Alle salgskanaler skryter selvsagt av 1080p, men de er ikke like glad i å nevne om 720/1080i støttes. Nå er verden peppret med skjermer av typen HD-ready, så det er vel grunn til å tro at støtten burde være der på de fleste spilleren. I verste fall blir det 30dagers returrett og nytt forsøk

Bodin; Bytter ut PS3'n mest for å få fjernet støyfaktoren (ikke mye støy, men den er der), antar forskjellen på bilde/lydkvalitet er marginal. Regner som sagt med å bruke 2000-2500,- på en spiller, det er vel midt på treet. Tar jeg helt feil så bare arrester meg pronte så jeg kommer på rett spor..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste bd spillere (utenom bla pioneer) vil scalere BD disc ned til 720 60p
    (kanskje noen til 720 60i ? men få har valg for både 50p og 60p)

men man får BD spillere som har velg for 720 50p + 720 60p
    om dette bare gjelder 1080p / 1080 24 ned eller om man kan scalere SD opp til 720 50p , 720 60p ? eller om SD blir 50i og 60i ?

en ting jeg ikke tror er å scalere 1080 24 ned til 720 24
    eller SD opp til 720 24 ikke går

man får ikke BD spillere jeg vet som scalerer til 768 men noen video prosessorer gjør det

Er ikke lett i alle muligheter å finne den riktige spiller om man har spesielle ønsker/krav

Hva de enkelte BD spillerene gjør med de få filmene som er i 1080i er jeg ikke sikker på men kanskje en spiller med 720 mulighet ut gir 720 60i eller 720 50i ? men er vel kanskje like bra å la de sende 1080i ut da

Leser man manual til aktuelle spillere man ønsker seg er ut oppløsning vanligvis godt forklart

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha husket feil om pioneer da (hadde sikkert 1080i), men jeg har 2 tv'er og har brukt alle spillerene på begge (sony 46v2000 og 52w4000), og det har gått fint på mitt hdready og mitt fullhd tv. Mange har fortsatt gamle flatskjermer uten fullhd, de skal kunne bruke blu-ray de og.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha husket feil om pioneer da (hadde sikkert 1080i), men jeg har 2 tv'er og har brukt alle spillerene på begge (sony 46v2000 og 52w4000), og det har gått fint på mitt hdready og mitt fullhd tv. Mange har fortsatt gamle flatskjermer uten fullhd, de skal kunne bruke blu-ray de og.
    Joda de kan avspille hd
    noen hd ready skjermer takler bare 720p , 1080i inn
    andre 720p , 1080i , 1080p
    og noen ready tv*r takler alt tilogmed 1080 24 inn (men viser selvsagt ikke 1920x1080 24)

Vet ikke helt hvor trådstarter ønsker å havne med oppløsningsmuligheter å om en spiller er ment for aktuell tv pr i dag eller også fremtidige tv*r / projector.

Få spillere vil dekke hele spekteret av muligheter (utenom 768 )men Denon 2010 , Oppo BDP 83 , Marantz BD 7004 å noen andre spillere tror jeg man kan velge alle mulige valg for spillere innen oppløsning ut (nevnte spillere har også source direct mulighet ..litt usikker på Oppo men de andre har)
    da også valg for 50p og 60p

en vanlig BD spiller vil kunne sende 720 60p å er helt ok for de fleste
    de litt dyrere har som nevnt 50p og 60 p muligheter , forskjell er det også på enkelte spillere ang sette inn oppløsning der noen må inn i meny og settes for hver gang man endrer og andre spillere kan man swiche mellom oppløsninger under avspilling

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Pioneer 506, tre år gammel (720p/1080i) Ingen problemer å spore ved nedskalering overhodet.
    Vær klar over at dette også har med tv-størrelse og avstand til tv å gjøre. På en 42-tommer skal du sitte veldig nærme før det er noe forskjell på 720p og 1080p, hvis alt annet er likt.
    Men det var vel kanskej litt OT

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overkompliserer dere ikke litt for trådstarter nå?

1. Alle HD-ready tv-er er nødt til å kunne ta imot 720p og 1080i.
    2. Alle bluray plater og spillere er vel i stand til å gi ut video ved minst en av de to
    3. Ergo vil alle bluray-utgivelser la seg avspille på en HD-ready tv

Eller har jeg oversett noe?

-k

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Overkompliserer dere ikke litt for trådstarter nå?

1. Alle HD-ready tv-er er nødt til å kunne ta imot 720p og 1080i.
    2. Alle bluray plater og spillere er vel i stand til å gi ut video ved minst en av de to
    3. Ergo vil alle bluray-utgivelser la seg avspille på en HD-ready tv

Eller har jeg oversett noe?

-k
    Har vel tatt av litt å selvsagt kan trådstarter avspille samme hvem BD spiller han kjøper

Noen spillere kan han velge 720p og 1080i til sin tv som oppløsning ut fra spiller

andre spillere kan han velge bare 1080i

som jeg har nevnt tror jeg ikke det blir stor forskjell / ingen forskjell i opplevelsen av bilde om man kjøper en bd spiller som gir 1080i eller har valg for 720p

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, problemstilling var at mange BD-spillere skryter av at de spiller av 1080p, men nevner ikke om de nedskalerer til 720p/1080i hvis de møter en HD-ready skjerm som min Panasonic 42PV60.

Tanken var at spilleren skulle dekke dagens behov (HD-ready) samt 1080p/24 med alle HD-lydformater (og helst 3D-filmer hvis det faktisk er mulig med dagens spillere) når jeg omsider får råd til en bakgrunnsbelyst 50" LED LCD..
    PS3'n gjør dette idag, men jeg hører vifta og blir sittende å irritere meg. Ikke spiller jeg på'n lenger heller, så den kunne med fordel byttes ut mens man enda får solgt den for rundt 3lapper inkl alt..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle nye bd spillere vil gi 1080 24 til fremtidig tv som støtter det og oppscalering til 1080p
    samtidig som de gir 1080i (og de fleste 720p / 1080i valg) til din tv du har i dag)
    så spillerene passer både din tv i dag og fremtidig tv

3D kommer på spillere men er ikke sikker på om noen er i salg ennå
    Blu-ray.com - 3-D for Blu-ray Is Just Around the Corner

HD lyd er ingen problem med mindre man kjøper de helt "billigspillerene" til noen hundrelapper for de støtter ikke altid all lyd

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony skryter av at PS3 skal klare 3D-spill, Avatarspillet kommer vel rundt/etter jul. Da bør den kanskje også klare 3D-film (avhengig av teknologi..)?
    Hvis den klarer det så bør strengt tatt også en stand-alone spiller klare det, men man veit jo aldri. Det er vel uansett ikke noe jeg skal ha høyest på pri-lista når man kjenner lusa såpass på gangen at prisen på 3D-skjermer over nyttår kommer til å være på duste-stadiet. 3D blir i såfall en bonus.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •