HDMI??? Hva er fakta?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI??? Hva er fakta?

Skal kjøpe en 7m hdmi til mine nye projektor. MEN etter å ha lest litt rundt er det mye rar informasjon man tar med seg.

Hadde vært flott å fått avklart en del myter rundt HDMI kabelen.

1. Ryktet sier at en hdmi kabel over 10m ikke anbefales, da den "taper" informasjon.
    Kan noen svare på om dette stemmer med noen form for dokumentasjon?

2. Det finnes nå skjøtestykker for hdmi. Det påståes flere steder at en skjøt vil gi tap av informasjon.
    Kan noen bekrefte/avkrefte dette med dokumentasjon?

3. Det er mange som selger hdmi kabler som presiserer at kabelen takler hdmi 1.3.
    Hva er dette for en påstand??? Hva er den FAKTISKE forskjellen på en ikke 1.3 hdmi kabel og tidligere format. ER det faktisk mulig å se forskjell.
    Igjen.. kan noen komme med en dokumentasjon på ting her.

Jeg så en test på FBI på NRK en gang tidliger for noen år tilbake vedr. hdmi kabel. Der ble det testet en billig kabel mot en dyr kabel. Husker selgeren hos hi-fi sjappa ble helt "kledd av" når han skulle sammenlikne.

Jeg har nå puttet såpas i anlegg at jeg synes det ville være dumt om en kabel FAKTSK skulle være utsalgsgivende.

Jeg er sikker på at det er flere der ute som meg som ønsker å få noe mer konkret på bordet.

Har noen noe glupt å komme med her?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere tråder om temaet her på avforum.

http://avforum.no/forum/kabler/62590...mi-kabler.html
    http://avforum.no/forum/generell-vid...dmi-kabel.html
    http://avforum.no/forum/kabler/74122...dmi-kabel.html

Uansett hvilken kabel du kjøper:
    Dersom du ser tydelige feil i bildet så ville jeg ha levert den tilbake og krevd å fått pengene igjen. Hvis du ikke ser det så ville jeg ha slappet helt av.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra informasjon her:

Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices

Bra sted å handle kabler til en fornuftig pris.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Mye bra informasjon her:

Blue Jeans Cable -- Quality Cables at Reasonable Prices

Bra sted å handle kabler til en fornuftig pris.
    Vil vel heller kalle dette propaganda.. ..igjen!
    Det er bare å innse at de som selger dyre hdmi kabler også tror at det er helt nødvendig og gir natt/dag resultat.

jeg har i mellomtiden vært å forhørt meg med en bekjent som jobber i Spaceworld. Av han fikk jeg klar tale. Det er viktig at hdmi kabelen er siste ver. dvs 1.3 for versjoner under denne vil ikke kunne lede lyd.
    Ellers er lengden og isolering og all annen gimmik null og niks for seg. Dette da hdmi har som oppgave å lede datastrøm 0 og 1 tall digitalt.

Er det noen som har motargumneter av "tyngde" på dette?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    Vil vel heller kalle dette propaganda.. ..igjen!
    Det er bare å innse at de som selger dyre hdmi kabler også tror at det er helt nødvendig og gir natt/dag resultat.

jeg har i mellomtiden vært å forhørt meg med en bekjent som jobber i Spaceworld. Av han fikk jeg klar tale. Det er viktig at hdmi kabelen er siste ver. dvs 1.3 for versjoner under denne vil ikke kunne lede lyd.
    Ellers er lengden og isolering og all annen gimmik null og niks for seg. Dette da hdmi har som oppgave å lede datastrøm 0 og 1 tall digitalt.

Såvidt jeg har forstått det så har ikke 1.3 merkingen noe å si. Men det er vistnok viktig at den har båndbredde nok til å sende all informasjon.

Min oppfattning av digitalkabler er at det meste fungerer. Klarer ikke å se eller høre noe forskjell på de. Har en venn som har en billig 15m hdmi fra clas ohlson, og den fungerer uten problemer.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blue Jeans Cable er faktisk en meget god butikk som er billig. Ga ca 1000 for 12.5m hdmi og ble leveret på døren over helgen, 3 dager etter eg bestillte. Varen ble sendt fra deres lager 30min etter betaling. Som skjedde kl 11 på kvelden. (Deres lager er i seattle, derfor ble eg overasket over hvor fort det ble levert)

Men med kabel på 7m så skulle det ikke ha noe å si hva du kjøper. Over 10m så garanterer ikke alle produsenter 1080p. Med 7m skulle alt går greit.

Uansett, dersom du kjøper en 7 hdmi kabel og det viser seg at den ikke virker. Da vil det vel si at denne er defekt og du vil kunne få en ny?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er snakk om 7 meter med kabel, så kan du oppleve problemer på de dårligste kablene, i allefall om signalene som sendes ut ikke er sterk nok.

ALT av skjøter og viapunkter vil skape litt tap av signaler. Skal man holde signalet så godt som mulig hele veien så kjører man signalet i kun 1 kabel.

Om jeg ikke husker feil, så er 1.3 bare en forbedret verson iforhold til båndbredde... Så en HDMI med "bare" 1.2 vil gjøre samme nytten på 1080p oppløsning.
    Selve bildemessig vil man ikke oppleve noen former for forskjell så lenge det er kapasitet nok i kabelen til å overføre det den skal overføre.
    Lyd vil du få uansett hvilken verson du benytter deg av.

High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    Les der om de forskjellige standardene..

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Når det er snakk om 7 meter med kabel, så kan du oppleve problemer på de dårligste kablene, i allefall om signalene som sendes ut ikke er sterk nok.

ALT av skjøter og viapunkter vil skape litt tap av signaler. Skal man holde signalet så godt som mulig hele veien så kjører man signalet i kun 1 kabel.

Om jeg ikke husker feil, så er 1.3 bare en forbedret verson iforhold til båndbredde... Så en HDMI med "bare" 1.2 vil gjøre samme nytten på 1080p oppløsning.
    Selve bildemessig vil man ikke oppleve noen former for forskjell så lenge det er kapasitet nok i kabelen til å overføre det den skal overføre.
    Lyd vil du få uansett hvilken verson du benytter deg av.

High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    Les der om de forskjellige standardene..
    Bare på de to siste kommentarene så er det motsridende meningen. Det du egentlig sier er at min kamerat faktisk står å lyver meg rett opp i trynet når han sier at du ukke får overført lyd i 1.2...? og dette med båndbredde... skal man snakke kabel.. Ta en cat5 kabel som det meste av norges befolkning kjører på sine pc på hele nettet. (også jeg i mitt 10mbit fiberoptiske oppsett) Så tar du en hdmi kabel som er koblet KUN mot min forsterker og rett i min full HD prosjektor. Her er jeg alene om båndbredden i kabelen. Jeg tror ikke sony og philips gikk for å lage en kabelstandard som etter 2 år fikk problemer med båndbredde... Kan ikke noen heller dunke noe konkret dokumentasjon i bordet i steden for å sitte å synse og mene!!

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare på de to siste kommentarene så er det motsridende meningen. Det du egentlig sier er at min kamerat faktisk står å lyver meg rett opp i trynet når han sier at du ukke får overført lyd i 1.2...? og dette med båndbredde... skal man snakke kabel.. Ta en cat5 kabel som det meste av norges befolkning kjører på sine pc på hele nettet. (også jeg i mitt 10mbit fiberoptiske oppsett) Så tar du en hdmi kabel som er koblet KUN mot min forsterker og rett i min full HD prosjektor. Her er jeg alene om båndbredden i kabelen. Jeg tror ikke sony og philips gikk for å lage en kabelstandard som etter 2 år fikk problemer med båndbredde... Kan ikke noen heller dunke noe konkret dokumentasjon i bordet i steden for å sitte å synse og mene!!
    HDMI 1.3 klarer å overføre 10200 mbit.. Så ditt 10mbit fiberoptiske oppsett kommer nok til kort i denne sammenligningen.

Det er visse lydtyper du ikke får overført over 1.3, men hovedsaklig er det høyere bitdybde på fargene i bildesignalet som er den største årsaken til at 1.3 krever mer båndbredde enn 1.2.

PS: Den linken du viser til inneholder forøvirg all dokumentasjon du trenger, anbefaler du leser den. Da slipper du å synse..

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JA! Joda, dette er en signalkabel, men ikke helt lik d en optiske. Mer lik en nettverkskabel. Ved optisk opplever en gjerne lyd eller ikke lyd. Dette behøver langt fra være tilfelle ved HDMI. Når det er sagt skal du klart se/høre om HDMIkabelen ikke er god nok. Det er ikke slik at bildet blir svakere ala analogt signalt, men du får digitalt støy i bildet. Ser du ikke dette, har du det nok ikke heller.

BlueJeans har svært billige kabler og ved flere individuelle tester har de klart å bære signalene like godt som Monster sine HDMI Ultra 1000.

Det er mest snakk om båndbredde på HDMI-kabler, mange lyger her og oppgir noe de på ingen måte kan levere. De absolutt alle fleste HDMI-kabler klarer å levere 1080p med deep color og HD-lyd over 0,5 - 1m. Men allerede ved 2m er det mange som begynner å slite og du opplever digitalt støy, snø og flimmer i bilde. Ala det som skjer om parabolen din ikke er helt godt stilt inn mot satelitten. Dette har med kvalitet og dermed kapasitet lederene å gjøre.

Du snakket om skjerming, HDMI er intet unntak. Alle signalkabler bør være godt skjermet dersom de liger nær mange andre kabler (spesielt strøm).

Skal du ha HDMIkabel på over 10m oppimot 20-25m er nok BlueJeans det billigste hvor du VET at alt fungerer som det skal. Monster sin toppkabler var vel av de eneste som klarer se på 25m+ (ikke mye)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd din kamerat muligens ikke er helt oppdatert. Venner lyver ikke så jeg antar at det ikke er det han driver med.

HDMI :: Resources :: FAQ

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke sony og philips gikk for å lage en kabelstandard som etter 2 år fikk problemer med båndbredde... Kan ikke noen heller dunke noe konkret dokumentasjon i bordet i steden for å sitte å synse og mene!!
    Du mener slik som de ikke først laget BD-spillere uten BD-live så versjon 1.1 etc? Klart de gjør!!! slik de tjener penger. Samt at dette er produkt under utvikling. HDMI 1.4 krever enda stører bånbredde for å føre internett i samme kabel. HDMI 1.4

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å gjøre dette vanskelig.

Kjøp den billigste kabelen du kan finne. Prøv om den funker. Hvis den funker så har du spart alt fra 100,- til tusenvis av kroner.

Hvis den ikke funker så kan du kreve pengene tilbake og prøve noe bedre.

Det hele koster deg en ekstra tur på butikken, antagelig mye mindre tid enn det vil ta før debattantene i denne tråden blir enige.

Jeg bruker en DVI-kabel som fulgte med DELL-skjermen min for mange år siden. Den har villig overført 1366x768@66fps uten artifakter, som er større båndbredde enn 1920x1080@24fps som bluray byr på. Lydsporet legger til minimal båndbredde.

-k

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ingen grunn til å gjøre dette vanskelig.

Kjøp den billigste kabelen du kan finne. Prøv om den funker. Hvis den funker så har du spart alt fra 100,- til tusenvis av kroner.

Hvis den ikke funker så kan du kreve pengene tilbake og prøve noe bedre.

Det hele koster deg en ekstra tur på butikken, antagelig mye mindre tid enn det vil ta før debattantene i denne tråden blir enige.

Jeg bruker en DVI-kabel som fulgte med DELL-skjermen min for mange år siden. Den har villig overført 1366x768@66fps uten artifakter, som er større båndbredde enn 1920x1080@24fps som bluray byr på. Lydsporet legger til minimal båndbredde.

-k

:-D Det er det beste tipset i tråden til nå.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tipset kunne jeg også gitt deg, men du spurte etter dokumentasjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare på de to siste kommentarene så er det motsridende meningen. Det du egentlig sier er at min kamerat faktisk står å lyver meg rett opp i trynet når han sier at du ukke får overført lyd i 1.2...?
    Vedkommende lyver sikkert ikke, men mangler kunnskap. Jeg bruker i flere sammenhenger kun en 1.1 HDMI-kabel, og det gir lyd (men altså ikke alle typer). Ikke stress med dette. Kjøp den billigste kabelen du finner, og prøv den. Fungerer den ikke, bytt til en litt dyrere. Stol på deg selv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke glemme at det er forskjell i mekaniske egenskaper hos en billig kabel og en dyrere kabel.
    De dyrere vil normalt sitte bedre i kontakten, og tåle bedre å bli rørt på.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Må ikke glemme at det er forskjell i mekaniske egenskaper hos en billig kabel og en dyrere kabel.
    De dyrere vil normalt sitte bedre i kontakten, og tåle bedre å bli rørt på.
    Så du skrev normalt sitte bedre, men føler likevel jeg vil opplyse om at jeg har en stk hdmi-kabel fra clas ohlson, og en stk Monster Ultra 1000 THX godkjent kabel, og den fra Clas er like god både kontaktmessig og bildemessig. Synes dessuten at det faktisk er lettere med Clas sin i og med at den er mye mykere. Vanskeligere å skjule en stiv kabel..

Men det kan sikkert være mange billigkabler med dårlige kontakter, men Clas Ohlson sine er i alle fall bra Kan ikke uttale meg om lange lengder, da begge mine kabler er på 1 meter..

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Har selv hdmi kabler fra 100.- til en som koster 5000.- ingen forskjell på bildet,de klarer alle 1080p og full hd lyd,enten så får du bilde eller så får du ikke bilde

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •