HD-krigen blusser opp på ny...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-krigen blusser opp på ny...

HD-krigen blusser opp på ny - VG Nett om Lyd og bilde

Toshiba har solgt sine rettigheter for HD-DVD til kinesiske firmaer, støttet av den kinesiske staten. Resultatet er et system for bruk i Kina, China Blue High-definition Disc eller CBHD blant venner. CBHD er litt annerledes enn HD-DVD, men har en stor fordel over Blu-ray.

Man snakker her om teknologi som har støtte fra den kinesiske staten og mulighet til å tjene penger i Kina, dersom de får støtte fra de store filmstudioene.
    Filmselskapet Warner Brothers har planlagt at 100 titler skal komme ut på det konkurrerende formatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idiotisk artikkel.

Jeg kan ikke se noen grunn til at det at CBHD ser ut til å vinne i Kina, skal kunne påvirke HD-markedet i USA eller Europa på noen som helst måte.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mye man kan si om dette etter hvert hvis CBHD fortsetter å utkonkurere BD i samme tempo Kina. 8)

Har tross alt bare vært ute på markedet i noen måneder. Gi dem etpar år så vil CBHD være verdens største HD format på optisk media bare basert på kinesiske konsumenter.

Kommer dette til å ha noen effekt i vesten; hvem vet!
    Men, Les spesielt denne nøye:
    Juli 30
    China Blue High-definition Disc (CBHD) launched as challenge to Blu-ray - Times Online

En mer hardtslående analyse (som har fått flere BD fanboys til å gå fra konsepten på flere forum )
    August 3
    HD DVD returns and kicks Blu-ray to the gutter

Utgangspunktet for disse reaksjonene er denne video reportasjen på en nyhetsendingen i Japan Juli 17.
    via google translate; Google Traductor

PS:
    Apropo; Ganske kinki situasjon for de Hollywood studioene som eventuelt velger å ikke støtte CBHD i Kina. De er dermed garantert at BD rip's fra vesten finner sin vei til CBHD pirat disker. Noe som Kinesiske myndigheter ikke vil slå ned på, mens de vil beskytte CBHD originalmatriale, (inkludert det fra Hollywood) siden pirat salg av original CBHD blir et intektstap for Kinesiske Universiteter(=myndigheter) som får lisensinntekter fra CBHD.
    Bare en tanke :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke usannsynlig at man har solgt mer enn en milliard DVD-spillere. Allerede der har man puttet 130 milliarder kroner i lomma på lisens-haiene.

Jeg synes det kunne være hyggelig om det ble litt priskonkurranse på det området. Det Sony og co har gjort smart er jo at de har tatt inn hoveddelen av lisenspengene på selve boksen til et patentert format, noe som gjør at å bruke 30 mrd på å markedsføre og sikre rettighetene gjennom "massesuggesjonsprinsippet" blir for småpenger å regne i forhold til hva de kan dra i havn.

Den utfordringen som CBHD har, så vidt jeg kan se, er hvordan de skal få platene så billige ellers i verden. Jeg mener, kostnaden til en CD eller DVD i dag ligger først og fremst i innholdet og i fortjeneste til salgsleddet. Dersom CBHD og BD er teknisk på samme nivå betyr det at de må ha et triks for å få ned kostnadene på innholdet også. Det kan være at filmselskapene for eksempel må betale lisenspenger for å etablere en ny utgivelse på BD, alternativt at de betaler pr utgitte plate (noe jeg finner mindre sannsynlig da brenneplater til CD og DVD ikke koster all verden).

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kina har vel aldri ønsket alle royalties som er forbundet med Blu-Ray og har hele tiden ønsket eget HD format.

Nå er vel eller blir BD lisensen sterkt redusert på BD nå i sommer med ny lisensavtale.

$ 9.50 for en Blu-ray spilleren
    $ 14 for en Blu-ray-opptaker
    11 cent for skrivebeskyttet BD disc
    12 cent for skrivbare BD disc
    15 cent for overskrivbare BD disc
    Sony, Philips, Panasonic to create single Blu-ray license | Crave - CNET

Kjøpe rettigheter av Toshiba var neppe dårlig valg av Kina til billig HD og et format som holder i massevis til dagens HD film

Sikkert et stort Bollywood som også er ute etter andre format en BD og lisens til HD film

HD krig er tull å kalle det

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar en kjapp tur til Kina etter IFA, skal se om jeg får tak i en spiller og noen filmer, kan være artig og teste.
    Og ikke minst se om de har gjort noen codex forandringer, skulle ikke forundre meg om CBHD og HD-DVD går om hverandre hvis jeg kjenner kineserene rett :lol:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer lisens og produksjons kostnadene for film på BD, de er så høye at små filmprodusenter ikke har råd til å produsere filmene sine på BD. Dermed får de store studioene/distributørene regjere markedet alene med den dårlige bredden i filmutvalget og lave utgivelses takten som resultat.

Det er også helt feil å si at Kina har kjøpt HDDVD rettighetene som det nevnes i en artikkel. De lisensierer dem fra Toshiba på lik måte som DVD men med en lavere lisens pris siden de ikke behøver å betale for ting som Dolby og DTS f.eks.

Utviklingen av CBHD i samarbeid med Toshiba og DVD Forum startet tilbake i 2004/2005 og var da kalt "China only-HDDVD".

Planen var at når CBHD hadde etablert seg så ville Toshiba i samarbeid med Kinesiske produsenter stoppe all produksjonen av Rød-laser SD DVD spillere så alle som ville ha seg en ny DVD spiller i verden ville bare få kjøpt Blå-laser DVD spiller (HDDVD).

Dermed ville emigreringen av konsumenter fra SD til HD skje ganske automatisk bare ved det generelle nysalg av DVD spillere som skjer kontinuerlig.

Pris på spillere og filmer skulle raskt etablere seg på samme nivå som SDDVD siden produksjon av film på HDDVD koster omtrent det samme som på SDDVD og produseres på det samme utstyret.

Masseproduksjon av HDDDVD spillere er heller ikke mye dyrere en SDDVD spillere. Lisenskostnadene omtrent de samme.
    Dette ville raskt bringe flere titals millioner spillere ut i markedet. Like mange som det selges SDDVD spillere i dag.

Dermed ville HD film og spillere raskt bli etablert som standard, samtidig som man hadde ungått å måtte konkurere med DVD formatet som BD nå må gjøre og som bremser utbredelsen av HD på optisk media.

At filmindustrien lot denne muligheten gå fra seg bare for å støtte Japansk industri proteksjonisme er og blir et mysterium.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Tar en kjapp tur til Kina etter IFA, skal se om jeg får tak i en spiller og noen filmer, kan være artig og teste.
    Og ikke minst se om de har gjort noen codex forandringer, skulle ikke forundre meg om CBHD og HD-DVD går om hverandre hvis jeg kjenner kineserene rett :lol:
    CBHD bruker en egen codec kalt AVS som er utviklet av forskere på Kinesiske universiteter. Dermed får Kinesiske forsknings miljøer lisens inntekter fra CBHD.

Dette vil trolig bidra til at piratvirksomhet på CBHD film vil bli slått hardt ned på av myndighetene siden de vil tape penger på piratvirksomhet.

Så vidt jeg har funnet ut kan ikke disse spillerene dekode HDDVD, men det hadde vært morsomt å se en sammenlikning mellom CBHD film og BD.

En av spiller modellene er den samme som en av Toshiba HDDVD spillerene, den andre er basert på en Sigma SoC.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sjekket litt opp i Kina.....

Det finnes en avspiller til ca 2500 RMB ( 2200 Nok ) dette er relativt dyrt, i tillegg har jeg kun funnet 2 sammlebokser med 10 filmer i hver, ingen løse filmer.

Så konklusjonen er at det er for tidlig og se om dette formatet har noe for seg, jeg skal tilbake til Kina i Desember og skal se om det har skjedd noe da.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY

Kommer dette til å ha noen effekt i vesten; hvem vet!
    Ingen effekt.

Men Arty å se at HD DVD fanboys aldri gir opp. :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •