Mulig dette er tatt opp andre steder -- men i så fall har det druknet i milelange tråder som handler om alt og ingenting...

Jeg ønsker å kunne bytte mellom AirPort (eller annen trådløs mediestreamer) og laptop som lydkilde, ved hjelp av forsterkerens fjernkontroll. Jeg har ikke råd til en fullverdig DAC til begge kilder, eller til en DAC1 med fjernkontroll. Trenger derfor en rimelig løsning.

Siden laptopen skal kobles til og fra, er det mest praktisk med en boks som har pluggene lett tilgjengelig (altså ikke på baksiden). Siden vitsen med å bruke kabel er å spille lydformater AirPort ikke takler, må det være mulig med 24bit/96kHz (dette utelukker f.eks. Pro-Ject USB Box).

Dermed står jeg igjen med 3 alternativer:

Musical Fidelity V-DAC

Denne blir litt for dyr for meg i øyeblikket -- men den har fordelen med at jeg kan koble til en ekstra kilde med koaks, i tillegg til laptopens TOSlink.

Super Pro DAC 707

Denne har fått en del omtale på nettet, men vurderingene er svært forskjellige -- fra svært bra lyd, til knapt nok bedre enn et innebygd lydkort. Jeg er også skeptisk til å handle fra utlandet, etter et par dårlige erfaringer.

Edirol UA-1EX

Dette er ingen DAC, men et USB-lydkort med optisk inn og ut. Imidlertid lover Edirol/Roland 24bit/96kHz også via USB (noe bare Benchmark matcher, såvidt jeg vet). Boksen er dessuten 'toveis', så det er også mulig å gjøre opptak fra stereoanlegget.

Noen som har erfaringer med bruk av lydkort som DAC? Kan Edirol'en måle seg med en 'ordentlig' DAC? Er Super Pro'en verdt pengene og eventuelle ulemper med tollvesenet?

Jeg understreker for ordens skyld at det ikke er mulig for meg å kjøpe en ekstra DAC til høyere pris enn de jeg her har nevnt, og jeg ønsker ikke en DAC med inngangene på baksiden (i så fall ville Beresford vært et opplagt valg).

OOPS: HAVNET I FEIL KATEGORI. HJELP TIL FLYTTING, NOEN?