Hjelp til valg av Blu-Ray spiller (maks. 10-15.000 kr)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til valg av Blu-Ray spiller (maks. 10-15.000 kr)

Jeg har for tiden en PS3 som jeg bruker som BD-spiller. Jeg har også en Denon DVD-3930 som jeg bruker til DVD-avspilling.

Tiden er inne for at jeg skaffer meg en dedikert BD-spiller, og jeg vurderer samtidig å finne en spiller som til en viss grad kan erstatte min aldrende (men fremdeles gode) Denon-spiller.

Utfordringen er å finne en spiller som imøtekommer følgende behov:

- Spilleren MÅ kunne dekode de nye tapsfrie HD-lydformatene (DTS HD Master osv.)
    - Rimelig god på SD (avspilling av DVD-filmer)
    - Rimelig bra CD-lydkvalitet
    - Bør støtte BD Live, selv om dette ikke er noe krav (har så langt ikke hatt noe som helst glede eller nytte av BD Live)
    - Bør være sonefri (både BD og DVD), men det er ikke noe krav

Jeg forventer ikke at en BD-spiller til under 15.000 kr er like bra på CD-lyd og DVD som Denon 3930, men jeg regner med at det finnes spillere der ute under 15K som gjør en bedre jobb enn f.eks. PS3 på disse områdene.

Aktuelle merker og modeller:

- Jeg har kikket litt på Pioneers modeller, og ser at de kommer med en ny serie til sommeren. Ellers virker BDP-51FD, LX71 og LX08 som interessante modeller (såvidt jeg vet støtter de dekoding av tapsfri HD-lyd etter firmware-oppgraderinger)

- Denon DVD-3800 BD virker også interessant, selv om den begynner å nærme seg den øvre grensen for mitt budsjett. Jeg er ikke sikker på om denne maskinen er på høyde med 3930, men den markedsføres som en 'high-end BD-spiller', og har mye av den samme grunnteknologien som 3930, så den er nok neppe mye dårligere.

- Kunne vært interessant å sjekke ut noen Sony-spillere, men såvidt jeg vet er det bare BDP-S5000ES som er aktuell her. Jeg vet heller ikke så mye om spillerens kvaliteter, bortsett fra det som står på papiret.

Når det gjelder sonefrie spillere så virker Stegen.com som et bra sted. Noen som har erfaringer derfra?

Stegen selger en rekke ferdigmod'ete spillere:

Stegen Electronics - Multiregion and Region free Blu-ray Players

Disse spillerne koster stort sett et par tusen kroner mer (etter moms og frakt) enn det jeg må betale for samme spillere her til lands. Jeg synes det er greit å betale litt ekstra for sonefri BD-avspilling, men jeg er ikke akkurat desperat etter å skaffe meg en sonefri spiller. De skal imidlertid ha 2.299 Euro for DVD-3800 BD, og dette er langt mer (vil vel havne på minst 23.000 kr) enn det Hi-Fi Klubben skal ha for sin (13.000 kr).

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver så du får noe å tenke på

Lyden får du ikke bedre med ny BD spiller i forhold til PS3 med din reciver pr i dag.
    BD bilde blir neppe stort bedre med ny spiller en det PS3 kan gi deg på din KDL-40W2000 tv

Da er det DVD igjen å det blir mye penger ved å legge 10-15 000 i en BD spiller til DVD som gjør en bedre jobb en DVD-3930 (om de gjør jobben bedre ? om du vil se forskjell på en til 5 000 eller 15 000 på 40 tommeren ?)

Lydsiden kan forbedres
    Bytter du ut din kjempebra reciver du sikkert er glad i til en nyere med HD decodere vil du oppleve enklere justeringer og normalt litt bedre trøkk og opplevelse i lyden fremfor HD lyd endret til LPCM eller HD lyd decodet til multichannel analogt i BD spiller

Bytte av reciver kan også gi HDMI 1.3 og passthrogh av 1080p 24
    Også flere HDMI innganger som er fordelaktig fremtidig til tilkoplinger av ulike avspillere osv
    (oppdatere seg til 2009 og ha en reciver som kan yte max av lyd/bilde i mange år fremover)
    (kanskje en tanke å bruke penger på bedre reciver + bra BD spiller til ca 5000,- å få beste utnyttelse enn en gammel reciver og svinedyr BD spiller)
    (gammel reciver kan bli begrensninger pr i dag og begrensninger i fremtiden samt recivere uten HD decodere er ikke så lettsolgte lengere /blir ikke mere lettsolgt med tiden da mange ønsker HD decodere og full HDMI støtte og standard.

Du nevner Pioneer som er bra
    (LX71 og LX08 er vel samme spiller men ulikt utseende)
    LX71 så jeg en her på forumet skulle få ny for 4400,- så pris er bra
    Spillerene er forholdsvis trege men nye BDP LX52 og BDP 320 er raskere og har flere muligheter/funksjoner
    Hjemmekino.no - Produktdatabase - Pioneer BDP-LX52

BDP-320 Pioneer Blu-Ray og DVD-spillere - Audio & video

kanskje en slik reciver når man tenker Pioneer BD_________> SC-LX81 Pioneer Forsterkere og AV receivere - Audio & video

Synd ikke denne kom til Norge nå
    Pioneer USA - Elite Blu-ray Disc Players
    men om man får kjøpt den sonefri i utlandet så er det noe å tenke på

Denon BD ville jeg vegret meg for å kjøpe (1800 / 2500 / 3800)
    De er gamle nå og ekstremt overpriset

Denon har kommet med denne nå nylig men
    Hjemmekino.no - Produktdatabase - Denon DVD-A1UD

En kommende megaspiller (omtales som Blu Ray spiller for proffene )
    BDP-V6000
    Pioneer USA - Professional Blu-ray Disc Players

http://www.pioneerelectronics.com/St...ctions0615.pdf

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Skriver så du får noe å tenke på
    Takk for langt svar. Kommer med kommentarer nedenfor:

Lyden får du ikke bedre med ny BD spiller i forhold til PS3 med din reciver pr i dag.
    Jeg antar at du snakker om filmlyden her, og i så tilfelle er jeg enig. Når det gjelder stereolyd (musikk) så er det Denon-spilleren som utgjør sammenligningsgrunnlaget her (bruker ikke PS3 til musikklytting; dette er ikke akkurat maskinens sterkeste side for å si det slik).

BD bilde blir neppe stort bedre med ny spiller en det PS3 kan gi deg på din KDL-40W2000 tv
    Jeg vurderer å kjøpe meg en ny og større TV etterhvert, selv om jeg er svært fornøyd med Sony'en. Men noen dramatisk forskjell forventer jeg ikke, siden PS3 gir et meget bra HD-bilde i utgangspunktet.

Da er det DVD igjen å det blir mye penger ved å legge 10-15 000 i en BD spiller til DVD som gjør en bedre jobb en DVD-3930
    Jeg regner med at en del av beløpet her vil gå med på lydkvaliteten i stereo. Det er ofte dette som skiller billigere spillere og litt mer påkostede spillere. Når det gjelder DVD så må billedkvaliteten være på høyde med Denon-spilleren (er blitt så vant med den bra billedkvaliteten til denne spilleren).

[uote]Lydsiden kan forbedres
    Bytter du ut din kjempebra reciver du sikkert er glad i til en nyere med HD decodere vil du oppleve enklere justeringer og normalt litt bedre trøkk og opplevelse i lyden fremfor HD lyd endret til LPCM eller HD lyd decodet til multichannel analogt i BD spiller[/quote]

Jeg er fornøyd med filmlyden jeg får fra PS3'en, så denne delen er ikke så kritisk. Jeg er også svært fornøyd med multikanals-forsterkeren (det er ikke noen receiver: den har ikke noe radio og slikt tull ). Nyere forsterkere/receivere har flere finesser og innebygd støtte for HD-lyd, men lydkvaliteten i stereo er ikke like bra synes jeg (må vel opp på de større high-end modellene for å matche stereolyden). Jeg vil nok satse på en ny forsterker etterhvert, men ikke i denne omgang.

Bytte av reciver kan også gi HDMI 1.3 og passthrogh av 1080p 24
    Dette er noe jeg ikke har valgt å prioritere så mye i denne omgang, siden jeg ikke ser på manglende 1080p/24-støtte som et savn.

Også flere HDMI innganger som er fordelaktig fremtidig til tilkoplinger av ulike avspillere osv
    Blir nok en oppgradering av forsterkeren neste år

(kanskje en tanke å bruke penger på bedre reciver + bra BD spiller til ca 5000,- å få beste utnyttelse enn en gammel reciver og svinedyr BD spiller)
    Problemet er at da snakker vi ikke lenger om et budsjett på maks 15k Kr Jeg ønsker ikke å legge mer penger i utstyret akkurat nå. Starter med BD-spilleren og tar en ting om gangen, selv om jeg kanskje ikke får maks utbytte av spilleren til å begynne med.

(gammel reciver kan bli begrensninger pr i dag og begrensninger i fremtiden samt recivere uten HD decodere er ikke så lettsolgte lengere /blir ikke mere lettsolgt med tiden da mange ønsker HD decodere og full HDMI støtte og standard.
    Hvis ingen vil kjøpe forsterkeren min når den tid kommer så får jeg gi den vekk

(LX71 og LX08 er vel samme spiller men ulikt utseende)
    LX71 så jeg en her på forumet skulle få ny for 4400,- så pris er bra
    Spillerene er forholdsvis trege men nye BDP LX52 og BDP 320 er raskere og har flere muligheter/funksjoner
    De nye modellene virker interessante, men jeg er litt usikker på hvordan LX52 klarer seg mot f.eks. LX71 rent kvalitetsmessig.

kanskje en slik reciver når man tenker Pioneer BD

Hvis jeg skulle kjøpt ny forsterker idag ville nok Pioneers modeller vært av stor interesse.

Synd ikke denne kom til Norge nå men om man får kjøpt den sonefri i utlandet så er det noe å tenke på
    Skal se om Stegen kanskje tilbyr denne modellen sonefri.

Denon BD ville jeg vegret meg for å kjøpe (1800 / 2500 / 3800)
    De er gamle nå og ekstremt overpriset
    Men 3800 har fått veldig bra kritikk, og prisen har fallt en god del. Mener du at LX71 er bedre enn 3800? I så fall er LX71 et veldig bra kjøp, for denne spilleren koster under 7000 kr om dagen.

Denon har kommet med denne nå nylig men
    Den spilleren koster dessverre mer enn jeg er villig til å gi for en BD-spiller

En kommende megaspiller (omtales som Blu Ray spiller for proffene )
    BDP-V6000
    Tror nok ikke denne egner seg så bra for mine behov heller. Dessuten kommer den ikke før til høsten og jeg vil tippe at prisen havner godt over mitt budsjett.

Ellers takk for forslagene. For øyeblikket ser det ut til at det blir en spiller fra Pioneer, kanskje LX71 eller den nyere LX52. Et mulig alternativ er Sonys S5000ES som ble kåret til den beste BD-spilleren av Home Cinema (god på musikk, DVD og BD), helt inntil Pioneers LX91 kom (som koster nesten det dobbelte og som ligger utenfor mitt budsjett).

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en kikk på Oppo BDP-83. Den kommer snart for salg.

Har alt du trenger til en billigere penge, men det ser ikke ut til at det går utover kvaliteten.

De som har testet den sier den er like bra eller bedre enn Oppo sine beste DVD spillere, og det er spillere mange har brukt fremfor dyrere spillere, pga de har meget bra oppskalerere. Noe BD spilleren deres også har.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde en tråd for en stund siden der jeg spurte om forskjellen på en billig og en dyr BD-spiller. Konklusjonen der var at analogdelen er mer påkostet så hvis du planlegger å spille musikk-CD på den så er det nok endel å hente på en dyr en.

Men hvis grunnen til at du skal bytte er musikk så er kanskje en dedikert CD-spiller til samme pris som du antyder en bedre løsning siden det egentlig ikke skiller noe på BD-kvaliteten til spillerne.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvalitet i stereo

Din AVC-11xv har 4 stk Burr Brown 1791 DAC
    Jeg har aldri hørt AVC-11xv men mener du den gir bra digital til analog convertering på BD film så hvorfor liker du ikke cd lyden da og skal ha noe bedre ?

Du må sende CD lyd digitalt (HDMI , optisk eller coax) fra avspiller til AVC-11xv for å få DAC behandlingen i AVC-11xv å for å høre hva den er god for

AVC-11xv er på pappiret ikke så bre lyd som feks AVC-A1xv som har 8 stk Burr Brown 1792 DAC men for all del kan lyden i AVC-11xv være meget bra alikevel.

Er målet å overgå DAC kvalitet/lyd på AVC-A11xv med en DAC i Blu Ray spiller ?
    (der Blu Ray spilleren har digital til analog convertering av CD lyd til stereo analog ut)

Da bør du låne en spiller for å sammenligne om din AVC-11xv gir best analog lyd eller en Blu Ray spiller.
    (kjøpe en spiller lovpriset bra lyd i tester betyr ikke at lyden er bedre en det AVC-A11xv kan gi så ved kjøp bassert på god kritikk kan faktisk kunne gi deg en spiller som gir dårligere lyd en AVC-A11xv kanskje gir deg)

Pioneer Blu Ray spillere har bra DAC og analog lyd ut.
    Om de har bedre lyd og lyd du liker fremfor AVC-A11xv må du teste for å finne ut.

LX 71 og LX08 har 4 stk Wolfson DAC (WM 8741)
    Skal du få en Pioneer spiller som overgår dette (på pappiret) blir det BDP-LX91 som har 8 stk Wolfson (WM 8741)

Selvfølgelig er ikke DAC navn/nummer hele informasjonen rundt bra/dårlig da software og komponenter rundt avgjør.

Denon 3800 har fått bra kritikk for sin CD lyd men husk denne spilleren er nå 15 mnd gammel å alt som ligger rundt det.
    Halve spilleren er Panasonic å nivået på Uniphier osv lå på det som var vanlig på spillere fra den tiden for ca snart 1,5 - 2 år siden. (bra i 2007 og starten av 2008 men mye er forbedret fra fabrikanter av Blu Ray spillere og særlig fra høsten 2008)
    (3800 koster 14 000 og leste noen fikk ny LX71 for 4400,-......... og neppe er Denon stort bedre på noen verdens ting i forhold til Pioneer spilleren ??????)

Er målet bra CD lyd men trenger annet utstyr så er kanskje bra ekstern DAC løsning som kan få deg i knestående av nytelse.

Test så finner du svaret

Hvorfor reciver
    Pioneer er vel eneste som tilbyr PQLS (jitter-free overføring) fra BD spiller
    Som krever Pioneer reciver som støtter PQLS.
    Jitter free overføring av 2.0 stereo er vanlig på feks LX71/08 og nye Pioneer BD spillere vil også ha jitter free overføring av 7.1 HD lyd bitstreamet over HDMI. (det vil da bli lydoverføring helt uten mulighet til digital støy)
    Dette er et punkt for valg av utstyr for bra lyd + reciveren bør være av slik kvalitet at den har bra digital til analog convertering av lyden .

mitt tips i tidligere tråd var da å selge AVC-A11xv som man fortsatt får bra pris for + legge til de 10-15 000 man er villig til å betale for en BD spiller som gjør at man kan feks kjøpe en moderne reciver med bra lyd + BD spiller som dekker bilde kvalitet + man overfører all lyd til en bra rciver som da gjør at prisen på en BD spiller behøver ikke være mye for å oppnå dette.
    Da kan reciveren og dens DAC kvaliteter også brukes til andre tilkoplede ting
    (et sluttkomponent som behandler all lyd digitalt inn å gjør det om til analogt)
    Vel andvente penger mener jeg da det blir ekstremt unødvendig dyrt at det skal sitte bra DAC i alle avspillere man kjøper fordi DAC i reciver ikke er bra .
    Beste av allt ved nytt er å få bra oppdatert reciver og bra oppdatert BD spiller istedenfor en gammel AVC-A11xv og en utdatert Denon BD spiller som altid vil ha begrensninger ..........

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg lagde en tråd for en stund siden der jeg spurte om forskjellen på en billig og en dyr BD-spiller. Konklusjonen der var at analogdelen er mer påkostet så hvis du planlegger å spille musikk-CD på den så er det nok endel å hente på en dyr en.
    Ja, det er det som ligger til grunn for at jeg søker en litt dyrere BD-spiller.

Men hvis grunnen til at du skal bytte er musikk så er kanskje en dedikert CD-spiller til samme pris som du antyder en bedre løsning siden det egentlig ikke skiller noe på BD-kvaliteten til spillerne.
    Dersom det viser seg at det er lite som skiller de rimeligere og dyrere spillerne på billedsiden, så er kanskje en separat CD-spiller (og en billigere BD-spiller) et bedre alternativ. Jeg skal vurdere dette nærmere.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke DAC behandling ved digital overføring av CD til AVC-11xv noe bra eller så bra du ønsker at den skal være ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må sende CD lyd digitalt (HDMI , optisk eller coax) fra avspiller til AVC-11xv for å få DAC behandlingen i AVC-11xv å for å høre hva den er god for
    Jeg bruker den dedikerte (analoge) stereoutgangen på Denon-spilleren når jeg lytter på musikk (forsterkeren settes også i Pure Direct-modus). Da konverteres lyden internt først og jeg synes det låter bedre (men forskjellen er ikke dramatisk). Denon forbedret stereolyden betydelig i forhold til 3910 (og andre spillere i 10-20.000 kroners klassen), og det er en av grunnene til at jeg oppgraderte fra 3910 den gangen. Lyden er litt strammere og kontant når den sendes via DenonLink (som også støtter SACD/DVD-A og har ganske lav jitter i forhold til HDMI), men den er litt mykere når jeg bruker den analoge utgangen.

Uansett så er jeg ute etter en løsning som ikke låter noe særlig dårligere enn den gjør nå.

AVC-11xv er på pappiret ikke så bre lyd som feks AVC-A1xv som har 8 stk Burr Brown 1792 DAC men for all del kan lyden i AVC-11xv være meget bra alikevel.
    AVC-A1 er nok litt vassere (skulle bare mangle, siden den kostet nesten dobbelt så mye), men AVC-11XV låter allikevel veldig bra synes jeg. Forsterkeren ble av flere tidsskrifter kåret til den beste multikanalsforsterkeren i sin prisklasse da den kom på markedet, og enkelte mente at lydkvaliteten kunne sammenlignes med langt dyrere forsterkere.

Er målet å overgå DAC kvalitet/lyd på AVC-A11xv med en DAC i Blu Ray spiller ?
    Ja, men jeg begynner å lure på om en separat CD-spiller kanskje er en bedre løsning.

[uote]Da bør du låne en spiller for å sammenligne om din AVC-11xv gir best analog lyd eller en Blu Ray spiller.[/quote]

Det hadde vært ideelt, men når en handler på nettet er det ikke alltid like praktisk. Hadde vært kjekt å kunnet teste f.eks. S5000ES eller LX71 hjemme. Dersom LX71 låter 'bra nok' og leverer bra DVD-bilder, så er det kanskje ikke verdt å betale 2-3000 kr ekstra for S5000ES.

LX 71 og LX08 har 4 stk Wolfson DAC (WM 8741)
    Skal du få en Pioneer spiller som overgår dette (på pappiret) blir det BDP-LX91 som har 8 stk Wolfson (WM 8741)
    Utgangstrinnet har vel også ha litt å si her, så jeg tør ikke trekke noen beslutninger utifra antallet DAC'er og kvaliteten på dem (3930 har forøvrig DAC'ene arrangert i noe som kalles et dual-differential oppsett på den dedikerte stereoutgangen). Når det er sagt så ville det beste vært å testlytte selv som du foreslår (har alltid gjort det når jeg handler i butikken), men når dette ikke er mulig så leser jeg omtaler og tilbakemeldinger fra andre eiere for å danne meg et inntrykk av hvor bra enheten låter.

Denon 3800 har fått bra kritikk for sin CD lyd men husk denne spilleren er nå 15 mnd gammel å alt som ligger rundt det.
    Tror nok jeg ikke kommer til å kjøpe denne spilleren etter nærmere vurdering. Pioneer eller Sony-spilleren virker som et bedre valg.

(3800 koster 14 000 og leste noen fikk ny LX71 for 4400,-......... og neppe er Denon stort bedre på noen verdens ting i forhold til Pioneer spilleren ??????)
    Ja, det er ganske stor prisforskjell. 3800 skal låte en del bedre for å rettferdiggjøre prisforskjellen. Men som sagt, S5000ES virker som et bedre kjøp for meg enn 3800.

Pioneer er vel eneste som tilbyr PQLS (jitter-free overføring) fra BD spiller Som krever Pioneer reciver som støtter PQLS.
    Leste litt om dette. Virket interessant, men siden jeg ikke har tenkt å oppgradere forsterkeren får jeg ikke dratt nytte av det ennå.

Vel andvente penger mener jeg da det blir ekstremt unødvendig dyrt at det skal sitte bra DAC i alle avspillere man kjøper fordi DAC i reciver ikke er bra .
    Skjønner poenget ditt, men jeg TROR en slik forsterker fort vil koste mer enn 20.000 kr. I tillegg kommer en BD-spiller til rundt 3-5000 kr. Hvis jeg selger min AVC-A11 til f.eks. 3-5000 kr (er ikke sikker på hva den er verdt idag; den kostet 25k kr den gangen) så har jeg ca. 13-20.000 kr tilgjengelig.

Vet du om noen forsterkere som du mener har bra konvertere og som gir bra stereolyd til rundt 15-20k kr da? (Pioneer SC-LX71 koster vel rundt 13k kr, men jeg vet ganske lite om denne akkurat nå).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Ta en kikk på Oppo BDP-83. Den kommer snart for salg.

Har alt du trenger til en billigere penge, men det ser ikke ut til at det går utover kvaliteten.

De som har testet den sier den er like bra eller bedre enn Oppo sine beste DVD spillere, og det er spillere mange har brukt fremfor dyrere spillere, pga de har meget bra oppskalerere. Noe BD spilleren deres også har.
    Den virker interessant. Skal sjekke ut nærmere hva den vil koste.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare kjöpe en god ekstern DAC?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger meg nå, men vil bare kort si at det er kommet mange bra innspill her.

AndreWerdenskrieg:

Ja, en ekstern DAC er også et alternativ. Men akkurat nå begynner jeg å lure litt på om jeg heller bør oppgradere forsterkeren og heller utsette kjøp av spiller. Jeg kan da senere satse på en billigere BD-spiller til under 5.000 kr og eventuelt kjøpe en ekstern DAC dersom jeg ikke er helt fornøyd med konverteringen i forsterkeren. Dette forutsetter at jeg finner en forsterker som er på høyde med den jeg har nå lydmessig (tenker ikke på selve konverteringen, men den generelle lydkvaliteten), og som havner under 15-20k Kr. Her må jeg gjøre litt mer research først.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med en ventespiller og skal ha meg en Oppo når den kommer ut.

Hvorfor?

* Det virker som om Oppo har skjønt dette med kommunikasjon med kundene sine via internett
    * No nonsense-tilnærming
    * Bred støtte for formater (CD, DVD, BD, SACD, DVD-Audio+++)
    * Et vell av innstillingsmuligheter
    * Og ditto for oppkobling (DSD via HDMI osv)

Hvis du skulle insistere på å betale mer for en spiller, så er det mulig å kjøpe custom-utgaver av spilleren, uten at jeg helt klarer å se behovet for det til vanlig hjemmekinobruk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Sitter med en ventespiller og skal ha meg en Oppo når den kommer ut.

Hvorfor?

* Det virker som om Oppo har skjønt dette med kommunikasjon med kundene sine via internett
    * No nonsense-tilnærming
    * Bred støtte for formater (CD, DVD, BD, SACD, DVD-Audio+++)
    * Et vell av innstillingsmuligheter
    * Og ditto for oppkobling (DSD via HDMI osv)

Hvis du skulle insistere på å betale mer for en spiller, så er det mulig å kjøpe custom-utgaver av spilleren, uten at jeg helt klarer å se behovet for det til vanlig hjemmekinobruk.
    Noe ved Oppo er kanskje ikke helt topp.

Ser det ikke som positivt at 23 betatestere mener spilleren ikke er klar for salg
    (blir det bare mangler , feil er ikke det positivt)

Trådløst nettverk burde være obligatorisk på spillere i dag og serlig på en spiller som støtter så mange formater for da kunne man hentet disse filene fra pc eller nettverksharddisk (mp3 , divx , mkv osv)

Spilleren støtter max FAT 32 som gir max filstørelse 4 GB
    Dette er ikke ultimat for mkv brukere eller ultimat for de som filmer med diverse ulike filmkameraer og formater da de må sitte å splitte film opptakene sine før avspilling på Oppo spilleren

DAC til multichannel er 8 channel single DAC (1 dac til 8 kanaler) + 1 dac til stereo
    Til så lav spillerpris er jeg skeptisk til at den analoge lyden blir mere en middels (komponenter rundt DAC og byggkvalitet /skjerming)
    Vil de som har bra SACD spillere , bra DVD men SACD / DVDA mulighet risikere å bytte til en spiller med dårligere lyd ?
    analog lyden på Oppo 83 er vel av flere beta testere sammenlignet med Oppo DVD spiller men langt nær så bra som feks Pioneer BDP LX71

BD spilleren er tregere en de aller fleste nye spillere til halve prisen

Spilleren spiller pr i dag ikke av alle DVDA

Dette er første BD spilleren deres men er sikker på at spiller nr2 vil være mere stabil og takle det meste ved lansering
    Spilleren blir garantert bra men om den vil kunne yte noe til den som krever noe ekstra ut av lyd/bilde ???????

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Den virker interessant. Skal sjekke ut nærmere hva den vil koste.
    Husker ikke adressen, men det er ett selskap som lager modifiserte utgaver av denne spilleren også, hvor man kan velge ekstra utganger osv, slik at man kan tilpasse spilleren slik man ønsker.

Fikk akuratt bestilt meg spilleren selv, ren pris er litt over 3400,- Men så kommer frakt og till ved siden av, så jeg regner med at den lander på rundt 5000,- totalt. (Kjøpte fra USA)

Sonefri tipper jeg kommer etter hvert med en hack også. De andre ble utrolig lett knekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Sony BDP-S5000ES.
    Bildet er mye bedre enn på den gamle Sony DVP-NS9100ES fra 2005. Tiden har ikke stått stille på bildesiden. På lydsiden er det skjedd mindre.
    Det er fremdeles Burr Brown DSD/PCM 1796 som blir brukt.
    Driverket på NS5000ES er så bra på cd avspilling at den forsvarer prisen på ca 10000 kroner bare som cd driverk.
    Ulempen er at brukervennligheten er blitt dårligere enn på den gamle modellen i og med at det mangler forover og tilbake knapp.
    Skal du ha en kvalitets Bluray/CD-driverk er dette et funn. Sammen med en Denon DVD-3930 og en AVC-A11XV forsterker har man gode muligheter til å oppnå god lyd. Denon DVD-3930 beholder man til SACD og DVD-A. Regner med at Denonlink låter best. Bluray kan du kjøre på HDMI med opptil PCM96 kHz i alle kanaler eller med analog overføring. I stereo får du opptil PCM192.
    På CD kan du jo teste ut hva som er best.
    Ellers har Hygen rett i at det kan være bedre å kjøpe en billig Bluray og en dyr reciver av ny type. Problemet er at du må kanskje opp i 40000 kr for å få noe som er signifikant bedre enn den forsterkeren du har nå.
    Edit: I og med at du har en PS3 har du allerede Bluray.
    Det du oppnår med dyr Bluray fra Sony er stille gange, bedre DVD bilde, marginalt bedre Bluray bilde, meget bra CD lyd, meget bra analog HD lyd.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er første BD spilleren deres men er sikker på at spiller nr2 vil være mere stabil og takle det meste ved lansering. Spilleren blir garantert bra men om den vil kunne yte noe til den som krever noe ekstra ut av lyd/bilde ???????
    Det virker kanskje som Oppo ikke er spesielt egnet for meg med bakgrunn i det du har fortalt. Jeg har dessuten bestemt meg for å vektlegge DVD-kvaliteten. Oppo er sikkert en bra spiller for de som ønsker masse funksjonalitet i ett kabinett til en rimelig pris, men dersom jeg ønsker å streame filmer o.l. kan jeg likegodt bruke PC'en eller PS3'en (PC fungerer som mediaserver).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Sonefri tipper jeg kommer etter hvert med en hack også. De andre ble utrolig lett knekt.
    Etter å ha lest litt om spilleren og lest innleggene her så virker det som Oppo kanskje ikke er et spesielt egnet valg for meg. Jeg er fremdeles interessert i en BD-spiller som er sonefri på både BD og DVD. Jeg har kikket på noen nettsteder som tilbyr slike spillere, deriblant Pioneers som jeg har fattet en viss interesse for. Det koster minst et par tusen kroner å modde spillerne, men jeg tror det er verdt det.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eldo472
    Ellers har Hygen rett i at det kan være bedre å kjøpe en billig Bluray og en dyr reciver av ny type. Problemet er at du må kanskje opp i 40000 kr for å få noe som er signifikant bedre enn den forsterkeren du har nå.
    Ja, jeg har også mistanke om det. En må vel opp på prisnivået til high-end modellene fra Denon, Yamaha og Pioneer for å få et merkbart løft i lydkvaliteten (snakker da om minst 40-50K kr). Har kikket litt nærmere på Pioneer LX71 og LX81, men etter å ha lest noen omtaler så får jeg ikke inntrykk av at de spiller over evne med hensyn på prisen (spesielt Audioholics var kritiske i sin omtale). Jeg skal se om det lar seg gjøre med en testlytt hos nærmeste forhandler.

Edit: I og med at du har en PS3 har du allerede Bluray. Det du oppnår med dyr Bluray fra Sony er stille gange, bedre DVD bilde, marginalt bedre Bluray bilde, meget bra CD lyd, meget bra analog HD lyd.
    Bedre DVD-bilde og Blu-Ray-bilde er viktige faktorer for meg. Men jeg har inntil videre valgt å fokusere på en spiller i mellomklassen (rundt 5000 kr) som er sonefri på både BD og DVD. Dersom jeg ikke finner noen erstatter til forsterkeren min kan det bli aktuelt å vurdere en litt mer påkostet BD-spiller. Jeg får se.

Takk for innspillene, folkens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •