720p vs 1080i

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: 720p vs 1080i

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

720p vs 1080i

hva er forskejllen på disse egentlig og hvilket gir best bilde??

noen som hvet tid 1080p kommer??

takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er mange meninger om hva som er best, men for meg så funket 1080i best i forhold til hvilket bilde jeg fikk av 720p på min gamle tv som ikke klarte 1080p.

Men når tid 1080p kommer??? 1080p er nå fullt tilgjengelig det, blu ray å full hd kompatibel tv så er det plug and play det

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo fult klar over at blå strålen har 1080p hehe men tenkte på tv sendinger....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, bra for deg =) begynte å lure litt der :P

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trekz
    hva er forskejllen på disse egentlig og hvilket gir best bilde??

noen som hvet tid 1080p kommer??

takker for svar
    Tv-sendinger er 576i, hd-sendinger er 1080i.

Flatskjermen din viser kun P.

For å vise progressive bilder må "i" gjøres om til "P" i enten dekoder eller tv. Den komponenten som gjør dette (deinterlacer) best, gir best bilde.

F.eks på get sin dekoder ville jeg personlig satt 576i eller 1080i avhengig av om du har mange hd-kanaler og bruker dem. Deinterlacinga der er råtten.
    Canal digital sine kan ikke sende ut 576i, så den må enten oppskalere, deinterlace eller begge deler. Hva som blir best må du prøve deg fram med. Bruk prøvebildet til stv2 på kveldstid...

1080p kommer aldri som tv-sendinger pga størrelse og båndbredde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har ikke har sovet i timene og har fått med seg sva som er forskjellen på interlaced og progresiv scan?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tvsendingene er vel i 576p på rikstv syns jeg se ???
    Men oppskalerer til 720p for jeg syns bildet blir best da.

NRK 1 og 2 har testet HD 1080i på riks tv, og forskellen er enorm.
    Det ble gjort under OL i Kina da åningssermonien og avslutningen ble sendt i 1080i.

Progressivt bilde...
    Google Bilder-resultat for http://www.hjemmekino.no/guide/bilder/paltoprogresiv.gif

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar helt feil så blir annenhver linje oppdatert på interlaced mens på progressiv så oppdateres alt på en gang.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, eller det interlaced bruker 2 runder på gjøres med progressivt på 1 runde.

Uansett hvordan mann vender på det så gir progressivt et bedre bilde en interlaced.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hmm, tvsendingene er vel i 576p på rikstv syns jeg se ???
    Men oppskalerer til 720p for jeg syns bildet blir best da.
    De fleste kanalene på RiksTV sendes i 544x576i mens NRK sine kanaler i bakkenettet sender i "full SD" som er 720x576i.

Oppskalering fører ofte til at bildet ser bedre ut (bedre subjektiv kvalitet). Jeg syns oppskalering til 1080i ser bra ut nå fra min Grundig 8720(mot Pioneer 507XA) nå som den fikk ny software for noen uker siden. Før den fikk ny software så ga 1080i veldig dårlig resultat(så ut som redusert vertikal oppløsning).

Egentlig er det ikke plass til HDTV i bakkenettet så NRK2 ble ble fjenet og NRK3 redusert til veldig lav bitrate for å få plass til OL åpning/avsluttning.

Neste år skal NRK få hele muxen alene og da burde det kunne bli plass til at en av NRK kanalene kan sende enkelte programmer i HD format.

Alle de 11 HDTV kanalene på Canal Digital sendes i 1080i mens hele fotball EM ble sendt i 720p på Canal Digital.
    Det var egentlig en dårlig ide å sende EM fotballen i 720p siden det ga mer interlace
    artifacts/motion blur enn det som man normalt får med 1080i. UEFA produserte alle fotball EM kampene i 1080i.

Det ser ut som så og si alle HD produksjoner er i 1080i. Viasat sender f.eks. Champions League på Viasat Sport HD i 720 hvor utgangspunktet er 1080i siden kampene produseres i 1080i. Sky produserer også Premier League HD kampene i 1080i.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per i dag er det for dyrt for båndbredden 1080p krever. Dette vil ikke være lønnsomt for de som eier satelittene eller de som pusher bildet videre til deg (f.eks. CD). Med en god scaler vil man ikke se forskjell på 1080i og 1080p (med projektor på store nok flater: sure, men ikke i stua/på en tv).

Lyden vil være det første som får en oppgradering neste gang det er mer båndbredde tilgjengelig/ny komprimeringsteknologi. Den ligger nå på 384kb/s mens bildedelen tar opp mellom 10 og 15 mb/s (1080i, CD. MPEG-4 P10 aka AVC aka H.264 hvis jeg husker riktig).

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Per i dag er det for dyrt for båndbredden 1080p krever. Dette vil ikke være lønnsomt for de som eier satelittene eller de som pusher bildet videre til deg (f.eks. CD). Med en god scaler vil man ikke se forskjell på 1080i og 1080p (med projektor på store nok flater: sure, men ikke i stua/på en tv).

Lyden vil være det første som får en oppgradering neste gang det er mer båndbredde tilgjengelig/ny komprimeringsteknologi. Den ligger nå på 384kb/s mens bildedelen tar opp mellom 10 og 15 mb/s (1080i, CD. MPEG-4 P10 aka AVC aka H.264 hvis jeg husker riktig).
    Helt enig i alt du skriver men HD film sendt i 1080p vil ikke kreve større båndbredde enn film sendt i 1080i. Kanskje mindre men det er jeg ikke helt sikker på. Det er en helt annen sak for HDTV hvor det er behov for 50Hz bildeoppdatering.

Egentlig er det heller ikke nødvendig å sende film i 1080p siden det man faktisk mottar når man ser HD film i 1080i på en full HD tv er 1080p. TV'n(eller projektoren) skal gjøre en rimelig dårlig jobb dersom den ikke klarer å flette de to delbildene perfekt tilbake til den orginale filmframe'n. Man får rikgitnok 25fps i stedet for 24fps.

Egentlig vil jeg tro at det også skulle være mulig å sende film i 1080p 50Hz uten mer båndbredde enn for 1080i (men det har ingen hensikt...). Da ville hver filmframe repeteres slik at samme frame ble sendt to ganger. I MPEG4 ville det kun være nødvendig å sende første frame og så en tom B eller P frame som forklarer dekoderen at samme frame skal vises to ganger. Noen stor hensikt har det ikke men det er en annen sak

Film sendt med 24Hz som HDTV ville trolig ikke gå særlig bra siden siden det ikke er noe krav til 24Hz støtte i HD Ready spec'en for HDTV'er. Realtimekonvertering fra 24Hz til 50Hz i HDTV dekoderene vil trolig gi mye motionjudder. Konvertering fra BlueRay er trolig noe enklere siden spilleren i teorien kan kontrollere avspillingshastigheten og speede opp avspilling 4% til 25fps( dersom det benyttes en HDTV som må ha 50Hz video).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meget informativt

men hvis det er så enkelt og gjøre om bilde fra i til p hvorfor gjør ikke tv'er det da?? elelr er det bare min som ikke gjør det? jeg har le46a656

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har satt Tv-sendingene til 576i ut fra Dreamboxen min, gjennom min Yamaha Z7 som skalerer opp til 1080P.
    Dette gir et bedre og skarpere bilde enn om jeg kjører 1080i signal rett igjennom receiveren.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg har satt Tv-sendingene til 576i ut fra Dreamboxen min, gjennom min Yamaha Z7 som skalerer opp til 1080P.
    Dette gir et bedre og skarpere bilde enn om jeg kjører 1080i signal rett igjennom receiveren.
    Mener du at det blir et bedre bilde med å oppskalere et SD signal til HD??
    Jeg ser at du har en JVC 350,og all logikk forteller meg at dersom du tar et 1080i bilde og viser dette i JVC`n nativerate 1080p,så får du et flott bilde.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke et TV som bare er HD Ready opp/ned-skalere bildet uansett hva en gir det av signal? Og er det ikke da best at en ikke skalerer bildet noe før TV'n skal gjøre sitt?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt OT: Er det "best" med 720p eller 1080i på en HD-ready TV? Synes ikke jeg ser den store forskjellen, men har ikke sittet og studert det. Har en formening om at det er best å bruke native oppløsning. På en PC LCD-skjerm er det ihvertfall stor forskjell på å bruke nativ oppløsning og noe annet når det kommer til kvalitet og skarphet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m99
    Må ikke et TV som bare er HD Ready opp/ned-skalere bildet uansett hva en gir det av signal? Og er det ikke da best at en ikke skalerer bildet noe før TV'n skal gjøre sitt?
    Bump

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m99
    Hvis du gir TV-en noe annet enn dens native oppløsning, så skalerer den jo. TV-er som regel mye flinkere til å skalere video enn dataskjermer, da, så det burde ikke være noe problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •