ycbcr/rgb på bdp-s350

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ycbcr/rgb på bdp-s350

Hei

Har en le46a656 samsung tv koblet opp med hdmi til bdp-s350 blu-ray spiller.
    Har hdmi black level satt på normal fordi den er greyed out, har veldig lyst å teste den på low da aller sier dette er alpha omega.

Når jeg kjører blu-ray filmer fra bdp-s350 så kan jeg ikke dette, det er greyed out.

Men skifter ycbcr/rgb til rgb (16-235) eller (0-255) så kan jeg velge å sette hdmi black level på low.

De andre valgene jeg har er ycbcr 4:2:2 og ycbcr 4:4:4

Hva er riktig å bruke her?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt ot, xvycc er satt på off på tven, og jeg liker det, bare lurer, gir ikke xvycc bedre fargespekter når det er satt på. Bare lurer som sagt, ser ikke nevneverdig forskjell.

Bare lurer på om jeg gjør noe feil ved å sette den på off

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg heller aldri funnet noe fornuftig svar på. Eneste jeg vet er at vanlig dvd spiller/tv dekoder sender ut 16-235 bilde og pc bruker 0-255 (tror også PS3 bruker 0-255) Dette kalles for dynamisk rekkevidde fra sort til hvit, så da ville jeg tro at 0-255 var best så lenge tv'en din kan settes til å ta imot dette signalet.

YCbCR er fargerom, hva som skiller 4:4:4, 4:2:2 aner jeg ikke..

Får sony s550 imorgen så da skal jeg teste å måle litt på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    YCbCR er fargerom, hva som skiller 4:4:4, 4:2:2 aner jeg ikke..
    Følgende er tatt fra Wikipedia Chroma subsampling - Wikipedia, the free encyclopedia

4:4:4 Y'CbCr

Each of the three Y'CbCr components have the same sample rate. This scheme is sometimes used in high-end film scanners and cinematic postproduction. Two links (connections) are normally required to carry this bandwidth: Link A would carry a 4:2:2 signal, Link B a 0:2:2, when combined would make 4:4:4.

4:4:4 R'G'B' (no subsampling)

Note that "4:4:4" may instead be referring to R'G'B' color space, which implicitly does not have any chroma subsampling at all. Formats such as HDCAM SR can record 4:4:4 R'G'B' over dual-link HD-SDI.

4:2:2

The two chroma components are sampled at half the sample rate of luma: the horizontal chroma resolution is halved. This reduces the bandwidth of a video signal by one-third with little to no visual difference.

Many high-end digital video formats and interfaces use this scheme:

* AVC-Intra 100
    * Digital Betacam
    * DVCPRO50 and DVCPRO HD
    * Digital-S
    * CCIR 601 / Serial Digital Interface / D1
    * ProRes 422
    * XDCAM HD422

Kort oppsummert: Et komponent videosignal basert på 4:2:2 krever bare ca 2/3 av båndbredden til et rent 4:4:4 signal. Basert på måten vårt øye er bygget opp skal dette ikke føre til synbare forskjeller i billedkvalitet.

/Øystein

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett hva jeg satt det på (rgb/ycbcr) var det null i forskjell på filmen. Når jeg satt på rgb kunne jeg skifte hdmi black level til low. Stod det på normal la det seg en grå hinne over skjermen og det så stygt ut. Satt jeg det på low så det helt likt ut som når ycbcr står på med hdmi black level på normal innstilt på TVen.

Så tror auto fungerer greit så får spilleren finne ut hva han skal bruke. Når det er sagt så tror jeg at han auto velger 4:2:2 fordi når jeg bytter fra auto til 4:2:2 gjør ikke skjermen forandringer, men bytter jeg noe til noe annet blinker den og gjør forandringer.

Forstår fortsatt ikke forskjellen mellom 4:4:4 og 4:2:2, virker som 4:4:4 er mer krevende når det gjelder bandwith og 4:2:2 halverer banwidth eller noe slikt, men det vil ikke gjøre noe med bildekvaliteten? Correct me if im wrong

når det gjelder xvycc satt på on på tven så gjorde det fargene blassere følte jeg, ihvertfall når jeg så på superbad i går kveld. Så passer vel best på off.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. I en ideell verden så har det ingen hensikt å overføre signalet med mer presisjon enn det kilden har.

Kilden er i tilfellet BluRay, DVD, satelitt m.m. YCbCr 16-235 4:2:0.

2. I en praktisk verden så kan man være nødt til å velge det formatet som skjermen/kilden er minst "buggy" på... Dette er i såfall helt avhengig av hvilken komponent(er) man har, og dermed vanskelig å lage noen tommelfingerregler på.

3. I alle tilfeller så må formatet før eller senere konverteres til et rgb-format før du kan se det. Denne konverteringen kan skje i kilden, i et ledd i mellom eller i displayet. Så lenge alle komponentene holder (like) høy kvalitet, så bør det generelt ha liten betydning hvor konverteringen skjer.*)

4. Valget mellom 16-235 og 0-255 skaper mye forvirring, og hardware-produsentene er mildt sagt ukonsistent i sin bruk av termer. Det viktigste å huske på er at kilde og mottaker må være satt opp og kallibrert _likt_ (enten 16-235 eller 0-255). Om du velger det ene eller det andre er sannsynligvis mindre viktig, men prøv å unngå for mange unødige konverteringer fram og tilbake.

5. 8-bit RGB har mulighet for flere farge-nyanser enn 8-bit YCbCr, men når kilden er YCbCr så kan ikke en konvertering til RGB plutselig tilføre tapt informasjon.

-k

*)For alle oss nerder som er opptatt av forskjeller som lar seg måle, uavhengig av om de faktisk kan sees, så holder jeg en knapp på å overføre signalet mest mulig uendret over digitale standarder med begrenset presisjon (såsom HDMI), for så å la et (forhåpentligvis) høy-kvalitet display/projektor gjøre den reelle konverteringen til et proprietært intern-format som ikke er begrenset av standarder.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er hva jeg fant av info på panasonic sin side

"Hvis spilleren er tilkoblet til en 4:4:4 High precision* kompatibel TV forbedres dessuten bildet ytterligere. Teknikken innebærer at hver eneste piksel bearbeides horisontalt, som et tillegg til den vertikale bildebehandlingen. "

Så det betyr at tv'en må være kompatibel med det for å ha noe utbytte.

Grunnen til at du får en grå hinne når den står på normal istede for low er at på low så er sort 0 (0-255) mens på normal så stopper det sorte på 16 (16-235). Så hvis du har justert sortnivå (brightness) etter 16-235 og så skifter til 0-255 så er ikke det sorte sort men gråsort. Da må bildet justeres etterpå for at det gråsorte skal bli sort igjen.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner ikke noen info om samsung 656 støtter 4:4:4 men skulle jo tro det siden jeg kan velge det uten at skjermen vrenger seg eller ikke klare å vise bilde.

skal se to blu-ray filmer i dag, så får jeg bytte litt frem og tilbake og se om jeg ser noen forskjell

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

4. Valget mellom 16-235 og 0-255 skaper mye forvirring, og hardware-produsentene er mildt sagt ukonsistent i sin bruk av termer. Det viktigste å huske på er at kilde og mottaker må være satt opp og kallibrert _likt_ (enten 16-235 eller 0-255). Om du velger det ene eller det andre er sannsynligvis mindre viktig, men prøv å unngå for mange unødige konverteringer fram og tilbake.
    Det hadde jo vært best ja, men har ikke noen innstilling på TVen der jeg kan velge mellom ycbcr eller rgb (samsung 656) eneste er at hvis jeg skifter fra ycbcr på spilleren (da er hdmi black level greyed out) til rgb så kan jeg velge hdmi black level.

Når sant skal sies så er det vel auto på spilleren gjør. At det skal bli unødig konverteringer fram og tilbake.

Men kan prøve 4:4:4 og se om det er noen forskjell selvom jeg har allerede prøvd og bytte mellom 4:4:2 og 4:4:4 uten at jeg har sett noe forskjell.

Vil det uansett være greit å la den stå på auto på spilleren?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes den er merkelig de valgene du har på sonyen. For på jvc HD350 projektoren den er tilkoblet så er den dynamiske rekkevidden 16-235 og 0-255 en egen innstilling mens rgb, 4:2:2 og 4:4:4 kan velges uavhengig av den dynamiske rekkevidden.

Når jeg setter projektoren til å ta imot ett 4:4:4 bilde og velger enten rgb eller 4:2:2 på sony så blir bildet helt rosa. Så bildet ut må være likt inn hos meg ivertfall eller så blir det bare rosa.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Det hadde jo vært best ja, men har ikke noen innstilling på TVen der jeg kan velge mellom ycbcr eller rgb (samsung 656) eneste er at hvis jeg skifter fra ycbcr på spilleren (da er hdmi black level greyed out) til rgb så kan jeg velge hdmi black level.
    Dersom kilden sender 16-235 og displayet forventer 0-255 så kan dette fremdeles korrigeres ved å kallibrere opp mot en slik referanse, eller å leke med kontrast og lysstyrke.
    Når sant skal sies så er det vel auto på spilleren gjør. At det skal bli unødig konverteringer fram og tilbake.

Men kan prøve 4:4:4 og se om det er noen forskjell selvom jeg har allerede prøvd og bytte mellom 4:4:2 og 4:4:4 uten at jeg har sett noe forskjell.
    Som sagt så kan ikke spilleren tilføre informasjon, og plata di inneholder 4:2:0. Det beste du kan håpe på på skjermen er YCbCr 4:2:0 16-235 kilde som er konvertert til rgb 4:4:4 med best mulig konvertering. Jeg vet ikke om den beste konvertereren sitter i kilden eller skjermen din, men jeg tror at det er lett å overvurdere betydningen.
    Vil det uansett være greit å la den stå på auto på spilleren?
    Det som ser bra ut for deg er uansett greit.

Det som gir hypotetiske fordeler som du ikke greier å se er ikke mye verdt for deg.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •