Hvordan få lyd&bilde fra PC via reciever til TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få lyd&bilde fra PC via reciever til TV?

Ønsker å kjøre filmer fra Pc'n og nyte både bilde og lyd. Har en Sony STR-DA5400ES. Vil ikke bruke Sonys Medie Port.

Tanken var jo bare å kjøre HDMI fra Pc's hovedkort og in på en av HDMI inngangene på reciver'n. For normalt skulle jo da bildet skaleres opp ved fravær av full HD og lyden skulle også vært der. Får enten lyd eller bilde men ikke sammen. :cry:
    Har også et skjermkort med DVI utgang Asus EN8500GT silent:

Baksiden på forsterern:

Onboard kontakter på pc:

Bruker jeg grafikkkokrtet så må jeg kjøre DVI-HDMI plugg og det virker som noe har skjedd for da er det inge lyd i det hele tatt. Fra hovedkortet får jeg i det minste lyd, men mangler bilde.

Hva trenger jeg for å få best mulig lyd og bilde fra PC? Er det noen kontakter eller kabler som gir nær tilsvarnede kvalitat som HDMI? Skal jo kjøre både DVD og Blueray samt musikk fra Pc'n og ønsker selvsagt best mulig lyd og bilde da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer det når du kjører HDMI fra PC og rett inn i TV'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Fungerer det når du kjører HDMI fra PC og rett inn i TV'en?

Hmm det har jeg faktisk ikke testet. Rett og slett fordi jeg må ha lyden via forsterkern.

Det jeg testet var DVI til HDMI direkte til TV fra grafikkkortet, og da har jeg bilde. For da skal jeg vel på et eller annet vis kunne kjøre lyden via en eller annen kable inn på forsterkeren?

Skal sannelig teste rett etter jobb og se om HDMI fra pc ti TV virker.

Pc'en kjøpte jeg brukt i forrige uke så har ikke fått testet mye, kan det være at jeg må disable grafikkkortet får å kunne kjøre lyd/bilde fra hovedkortet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrs.robinson
    Pc'en kjøpte jeg brukt i forrige uke så har ikke fått testet mye, kan det være at jeg må disable grafikkkortet får å kunne kjøre lyd/bilde fra hovedkortet?
    Ja, jeg tror du som minimum må disable det eller ta det ut for å teste.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Ja, jeg tror du som minimum må disable det eller ta det ut for å teste.

Greit. Da peller jeg rett og slett ut kortet. Ellers så bør vel speccet på hovedkortet tilsi at det bør være fullt mulig å kjøre video i full HD rett fra hovedkortet? Og også med surround lyd?

Asus P5E-VM HDMI

Slik ser det nå ut for meg. Men hvilken kabel skal jeg bruke for lyd om jeg ikke får lyden ut via HDMI?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. CPU bruken går merkbart opp når jeg peller ut grafikk kortet og kjører full HD filmer, så det er nok en dårlig løsning. Ser ut som det jeg må gjøre er å kjøre ut DVI fra grafikkortet via DVI-HDMI adapter også inn på reciver'n.
    Blir uten lyd akkurat nå men det er vel fordi DVI ikke tar med lyd ut slik som HDMI? Uansett så tror jeg det løser seg med å ta lyden fra SPDIF utgang fra onboard lydkort og over til TOSLINK kabel på reciver. Såvidt jeg kan se skal det bare være å stille inn ny lydinngang på korrekt HDMI inngang på reciveren så skal jeg skalering og kunne nyte alle lydsporene på filmene.

Får ikke testet dette ut i praksis før i morgen etter jobb da jeg mangler SPDIF 3.5 mm - TOSLINK adapter. Skaffer dette i morgen og oppdaterer tråden da.

Om noen titter innom tråden her og ser umiddelbare feil i mitt ressonoment så skriv endelig det så slipper jeg å kjøpe ennå flere kabler/overganger

Hmm. Ser flere poster her på forumet som sier full HD lyd fra feks Blueray kun oppåes via HDMI pga båndbredden er for liten i SPDIF. Noen som kan bekrefte dette eller avkrefte dette?
    Om så er tilfelle så trenger jeg jo nytt grafikk kort med HDMI og lyd ut via HDMI kabel. Noen annbefalinger der kanskje?

Newcomer HjemmekinoPåHybelen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke HD lyd med toslink

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se etter grafikk kort med HDCP støtte. Da skal du få både lyd og bilde gjennom HDMI, finnes de som lager DVI med lyd ut og, det er ledige pinner til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HjemmekinoPåHybelen
    Du får ikke HD lyd med toslink
    Du tuller nå? Toslink er vel optisk og da kan jeg ikke se at LYS faktisk skal ha begrensninger i båndbredde?

Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Se etter grafikk kort med HDCP støtte. Da skal du få både lyd og bilde gjennom HDMI, finnes de som lager DVI med lyd ut og, det er ledige pinner til det.
    Dette kortet har jo HDCP støtte, men jeg klarer ikke å få lyd ut på det. såvidt jeg har skjønt så hjelper det ikke med HDCP når kortet ikke har HDMI direkte ut? På dette kortet må jeg jo kjøre DMI - HDMI plugg også innpå reciveren. Og mitt tips her er at det er DVI'n som ødelegger for lyden?

FIXET!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da var det lyd og bilde fra pc og på TV'n. Kjører fra skjermkortet med DVI og overgang til HDMI. Lyden tar jeg med coaxkabel fra SPDIF på hovedkortet. Driter i superduper lyden fra HD filmer en stund fremover og orker ikke legge ut kroner på ny HW nå. Nei dette ble ikke så gale på vanlige DVD'er og jeg skal vel overleve HD filmer uten HD lyd en stund fremover :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kupper denne tråden litt, jeg.
    Jeg har en pc uten HDMI ut, og endte derfor med å kjøpe en HDMI-converter (link). Denne fungerer i grunnen ganske greit. Har koblet inn DVI og analog audio, og kjører signalet videre via HDMI. Problemet er at jeg ikke får kjørt det gjennom recieveren, men kun rett inn i tv'en. Fungerer forsåvidt greit å ta det rett i tv'en, men da får jeg ikke lyden fra anlegget.
    Når jeg kobler via recieveren får jeg feilmelding på tv'en at formatet ikke støttes. Hva kan det komme av? Alt annet som kommer ut av recieveren støttes jo av tv'en!
    Er det noen som har noen ideer?

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tuller nå? Toslink er vel optisk og da kan jeg ikke se at LYS faktisk skal ha begrensninger i båndbredde?
    Motaker og sender har jo begrensning på hvor mye dem greier trykke ut.
    Lyset kan jo sende 34682068923467982346790234769823476973246973469734 96738906723946793476937869837679347689234769872369 734689072348967846 bit per m,illisekund i teorien, men vi trenger faktisk sendre som kan sende det og motakere som kan tolke det

Kan også nevne om det skulle være noen tvil, DVI støtter ikke overføring av lyd

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begrensningen er ikke lyset i optisk men sitter du å tenker at lyden går som en lysstråle direkte fra laseren i spilleren og ut optisk kabel til videreføring ?

Nei før lyden går ut som lys optisk kabel er lyden elektrisk som da converteres til lys.
    Spesifikasjonene som vil gi begrensningen blir da SPDIF -----> Sony Philips Digital Interconnect
    S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Max audio bitrate 1536 kbps

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Jeg kupper denne tråden litt, jeg.
    Jeg har en pc uten HDMI ut, og endte derfor med å kjøpe en HDMI-converter (link). Denne fungerer i grunnen ganske greit. Har koblet inn DVI og analog audio, og kjører signalet videre via HDMI. Problemet er at jeg ikke får kjørt det gjennom recieveren, men kun rett inn i tv'en. Fungerer forsåvidt greit å ta det rett i tv'en, men da får jeg ikke lyden fra anlegget.
    Når jeg kobler via recieveren får jeg feilmelding på tv'en at formatet ikke støttes. Hva kan det komme av? Alt annet som kommer ut av recieveren støttes jo av tv'en!
    Er det noen som har noen ideer?
    Det jeg måtte gjøre var å kjøre DVI => HDMI direkte i TV. Lyden tok jeg ut digitalt via SPDIF utgangen på hovedkortet. Kjørte coaxen i ledig coaxinngang på recieveren. Kjører jeg film fra pc må jeg nå velge korrekt lydkilde på reciveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kobler pc direkte til TV så har jeg bilde. Men skulle egentlig likt å kjørt pc gjennom reciveren fordi bildet da vil oppskaleres og slik jeg har forstått det så vil særlig gamle DVD'er få bedre bilde og i korrekt oppløsning 1080.

Noen som har en idé om hvorfor et slikt oppsett ikke virker hos meg?

Har jo 2 HDMI utganger fra reciveren. Så HDMI out 1 går rett i TV til HDMI in 1. Pc til reciver til feks HDMI in 6. I teorien så skal jeg nå bare velge HDMI 6 som kilde og bildet skal vises på TV'en men det skjer ikke. Om TV ikke er på rett HDMI så sendes noe over til TV for da går alltid TV på HDMI 1 in.

Hvorfor blir det slik?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kobler pc direkte til TV så har jeg bilde. Men skulle egentlig likt å kjørt pc gjennom reciveren fordi bildet da vil oppskaleres og slik jeg har forstått det så vil særlig gamle DVD'er få bedre bilde og i korrekt oppløsning 1080.

Noen som har en idé om hvorfor et slikt oppsett ikke virker hos meg?

Har jo 2 HDMI utganger fra reciveren. Så HDMI out 1 går rett i TV til HDMI in 1. Pc til reciver til feks HDMI in 6. I teorien så skal jeg nå bare velge HDMI 6 som kilde og bildet skal vises på TV'en men det skjer ikke. Om TV ikke er på rett HDMI så sendes noe over til TV for da går alltid TV på HDMI 1 in.

Hvorfor blir det slik?
    Kanskje
    Skal du ha reciver til å scalere DVD 720 X 576p/i så må dette være oppløsningen som sendes fra pc
    (om større oppløsning velges så blir jo bilde scalert i pc)

Skalerer din reciver digitale videosignaler via HDMI ?
    (mange recivere gjør ikke det )(enkelte bare Analog bildeoppskalering til full HD)
    Om reciver scalerer DVD oppløsning digitalt med HDMI --> gjør den det på alle dine HDMI innganger eller bare noen)

All DVD video må scaleres for å passe til (fylle ut en HD/HD ready skjerm)
    Dine innstillinger og valg avgjør hvor denne jobben gjøres så sant du har mulighet
    PC kan scalere
    Reciver kan scalere
    TV kan scalere
    Hvem som gjør beste jobben bør få gjøre den men pr i dag blir jo DVD bilde ditt scalert ellers hadde filmen bare vært en liten rute på tv skjermen
    (en bilderute som ville bli vist på 1/5 del av skjermen )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg måtte gjøre var å kjøre DVI => HDMI direkte i TV. Lyden tok jeg ut digitalt via SPDIF utgangen på hovedkortet. Kjørte coaxen i ledig coaxinngang på recieveren. Kjører jeg film fra pc må jeg nå velge korrekt lydkilde på reciveren.
    Ja, jeg har jo sett det som en mulighet også. Men det hadde vært litt mer elegant å ta alt rett inn i recieveren. Og jeg er ganske sikker på at det går. Siden bildet fra maskinen funker å ta rett inn i tv'en, og andre bildekilder fungerer gjennom recieveren. Er nok en eller annen innstilling på pc'en som jeg ikke har funnet enda.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Ja, jeg har jo sett det som en mulighet også. Men det hadde vært litt mer elegant å ta alt rett inn i recieveren. Og jeg er ganske sikker på at det går. Siden bildet fra maskinen funker å ta rett inn i tv'en, og andre bildekilder fungerer gjennom recieveren. Er nok en eller annen innstilling på pc'en som jeg ikke har funnet enda.
    Første bud er om reciver støtter
    HDMI inn ----> skalering ------>til HDMI ut (digitalt-->digitalt)
    eller bare støtter
    Analoge video inn ----> scalering -------->HDMI ut (analogt ---> digitalt)

Skal vitsen være å kjøre ubehandlet DVD oppløsning for scalering kan man ikke ta dette ut fra pc annet en ubehandlet DVD 720 X 576 (til PAL film)
    (DVD passthrough ---ubehandlet)
    om deinterlacing kan bli utført i PC før DVD bilde sendes ?
    om skjermkort kan sende ubehandlet DVD oppløsning (DVI /HDMI)

Fungerer ikke HDMI ------>convertering ----> HDMI ut så er HDMI-converteren helt borkastet da reciver vil gjøre denne jobben med analog inn -->scalere --> HDMI ut

Til slutt
    Er det faktisk bedre scalerer i reciver så denne jobben bør gjøres her eller gir pc bedre scalering så dette bør prioriteres ?
    Greier man å sende DVD passthrough til TV kanskje scalerer chip i tv gjør en bedre jobb enn reciveren ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

All DVD video må scaleres for å passe til (fylle ut en HD/HD ready skjerm)
    Dine innstillinger og valg avgjør hvor denne jobben gjøres så sant du har mulighet
    PC kan scalere
    Reciver kan scalere
    TV kan scalere
    Hvem som gjør beste jobben bør få gjøre den men pr i dag blir jo DVD bilde ditt scalert ellers hadde filmen bare vært en liten rute på tv skjermen
    (en bilderute som ville bli vist på 1/5 del av skjermen )
    Se det ja. Nå skjønner jeg sammenhengen her. DVD'en er alt skalert når signalet går til TV'en ja. Og det blir jo rett bra det.Tror jeg lar ting være som de er ja. Eneste jeg merker er noe hakking ved raske panoreringer. Men det kan likefort være TV'en som htpc. Uansett så låner jeg bra DVD spiller hos naboen til uka og tester for å se om det er pc som sliter eller TV.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •